Specificaties Draadloos Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Microsoft All-in-One Media Keyboard (Qwerty UK) Review

YoghurtO_o 20 augustus 2014, laatste update op 9 november 2014, 645 views

Microsoft All-in-One Media Keyboard (Qwerty UK)

Erg goede prijs/kwaliteit verhouding. Toetsenbord voelt stevig aan, toetsen typen erg lekker en de trackpad is erg accuraat en ondersteunt multi-gestures. Verder zijn er multimedia toetsen aanwezig evenals een fysieke linker muisknop in de linker bovenhoek. Geen toetsenbordverlichting maar daar valt goed mee te leven voor 32 euro.

Pluspunten

• Robuust
  • Typt snel dankzij chicklet layout
  • Goede trackpad met multi finger gestures
  • Snelle ondersteuning zonder drivers
  • Accuduur

Minpunten

• Sleep knop zit naast de knop voor "volgend nummer", zou best eens onhandig kunnen zijn
  • Standaard omgekeerd scrollen (zoals ook standaard op een macbook)
  • Slechte Apple ondersteuning

Onlangs ben ik verhuisd en heeft mijn PC een andere opstelling gekregen dan voorheen. Ipv dat het op mijn bureau staat staat hij nu naast mijn bed op een kleine tafel. Leuk om films te kijken of even te browsen op je gemak (niet erg handig voor gamen helaas). Om mijn PC vanuit mijn bed met toetsenbord en muis te bedienen was haast onmogelijk, of ik moest het mezelf erg onaangenaam maken. Daarom ging ik op zoek naar iets met een trackpad en toetsenbord in een. Als eerst kwam ik uit op de Logitech variant van dit toetsenbord, maar na dat toetsenbord in de Mediamarkt gevoeld en gezien te hebben was ik er niet al te enthousiast over. Het toetsenbord van Microsoft was een stuk steviger en oogde een heel stuk beter, daarnaast beschikte het over een iets grotere trackpad en was het goedkoper dus de keuze was snel gemaakt.

Ik zal in deze review niet heel erg op de details ingaan maar meer mijn ervaring met het toetsenbord omschrijven.

Uiterlijk en bouwkwaliteit

Voor deze prijs hoef je geen geanodiseerd aluminium behuizing, backlit toetsen of fancy gadgets te verwachten, toch is dit zeker geen lelijk toetsenbord en zal het in menig huiskamer niet misstaan. Het toetsenbord bestaat vrijwel helemaal uit matzwart plastic. Er zitten geen gaps tussen de toetsen en ook de volumerocker voelt goed aan. De trackpad is in stijl van de rest van het toetsenbord ook matzwart zonder zichtbare fysieke toetsen ( maar dat heeft 'ie wel). Je moet geen Macbook kwaliteit trackpad verwachten, maar het is zeker geen prul en je kan er goed mee uit de voeten (ik gebruik het op een 27" 1080P scherm ). Ook goed om te vermelden: er zit bijna geen flex in de behuizing en het voelt een stuk steviger aan dan het toetsenbord van Logitech.

Prestaties en ergonomie

In mijn zoektocht naar een goede budget HTPC toetsenbord was ik op zoek naar iets met een chicklet toetsenlayout ( ben het ook op al mijn andere laptops gewend ) en ook een ingebouwde trackpad. Met een losse muis in bed is niet handig en je hebt dan nog iets extra wat je kwijt kan raken/moet opladen.

Plug en play is hierbij echt plug and play. Ik stak de dongle in mijn PC en het werkte gelijk op mijn windows 8.1 machine zonder zelfs extra drivers te hoeven installeren!

Het toetsenbord zelf is iets kleiner dan een normaal toetsenbord, maar het tikt lekker weg. Even ter referentie(en ik zal hier vast niet de snelste zijn), ik typ op het chicklet toetsenbord van mijn MBP 15" en Dell XPS 15 met ongeveer tussen de 85-90 woorden per minuut, Na een uur met dit toetsenbord doorgebracht te hebben zit ik zo rond de 80-85 wat heel erg netjes te noemen is. Met mijn oude Trust multimediatoetsenbord zit ik daar nog zelfs iets onder. Ik typ het meerendeel van mijn teksten blind en dus is backlight voor mij niet echt een probleem. Deze review typ ik overigens ook met het Microsott toetsenbord.

De multimediatoetsen zitten op de plek van de F-toetsen. Standaard staan ze als multimediatoetsen ingesteld dus mocht je de F-toetsen willen gebruiken, dan moet je ook de Fn toets ingedrukt houden. In de linkerbovenhoek is het toetsenbord voorzien van een extra linkermuisknop, wat erg handig js als je het toetsenbord met 2 handen vasthoudt of bestanden moet verslepen. Verder zit daar ook de volumeknop en is er een losstaande mute knop. Boven de trackpad bevinden zich 3 functietoetsen die je naar de homepage op je browser brengen, je mediaspeler openen of "Mijn Computer" opent. Deze knoppen zijn via de microsoft software(niet meegeleverd) ook in te stellen, maar dat is zoals een andere reviewer aangaf een beetje beperkt.

Ik gebruik het toetsenbord vooral op schoot in bed en daar komt 'ie goed tot zijn recht. Het ligt goed op schoot en glijdt niet zomaar weg, makkelijk met 1 hand vast te pakken en met de andere hand nog het trackpad te bedienen

Dan het trackpad: erg groot en reageert goed. Tap to click, double finger tap voor rechterklik, one finger gestures vanuit de hoeken (moet je wel snel voor bewegen), pinch to zoom etc. werken allemaal prima op de trackpad.. De trackpad heeft een goede gevoeligheid en is redelijk accuraat als je in Windows de optie voor Mouse smoothing inschakelt. Zonder mouse smoothing is het iets minder soepel maar alsnog goed te doen (en vergelijkbaar met het trackpad op mijn XPS 15 zonder smoothing). Smoothing heb ik uitstaan omdat ik af en toe toch nog wel game met mijn Logitech G5 muis en dat niet erg lekker werkt (zeker niet in een FPS). Heb het toetsenbord ook op mijn Macbook aangesloten en alhoewel het toetsenbord daar goed op werkt is dat met het trackpad een stuk minder. Scrollen gaat niet heel erg soepel en de pointer is een stuk minder accuraat. Maarja, het werkt wel mocht je het als noodoplossing willen gebruiken.

Accuduur en bereik

Hier moet ik later nog op terugkomen aangezien het nu nog te vroeg is om daar iets over te zeggen. Qua bereik: ik zit een kleine 2 meter van de dongle vandaan met een hoop aluminium ertussen en het bereik is gewoon goed. Ik heb het tot een afstand van 5M geprobeerd en ook dat ging goed.

Zoek je iets om gemakkelijk je HTPC of PC vanuit je luie stoel of bed te bedienen, dan is de All-in-One van Microsoft een redelijk compleet, goedwerkend en goedkoop pakket. Tijdens het schrijven van deze review heb ik er bijna geen last van gehad. Je moet er uiteraard geen 50 pagina's mee willen typen, maar voor dagelijks gebruik volstaat het meer dan voldoende. Microsoft heeft hier een goed product weten te introduceren, al dan niet een beetje gekopieerd van de concurrenten. Verbinding is erg snel en het plug en play gedeelte werkt goed.

Ik heb geen foto's toegevoegd omdat ik er eerlijk gezegd niet de moeite voor wil nemen aangezien het in de vorige review al uitgebreid is gedaan. Over de lange termijn zal ik nog een update doen, maar voor nu voelt het als een goede investering (mijn rug en nek zijn me nu al dankbaar). Mocht je nog dingen willen weten vraag het gerust hieronder.

Kleine update na een 1,5 maand gebruik:
Accuduur is ongelofelijk, er zijn heel veel dagen dat ik het toetsenbord vergeet uit te zetten maar hij doet het tot nu dus gewoon nog goed.

Tot nu toe werken alle knoppen nog gewoon perfect en ook geen problemen met bereik ondervonden.

Extra update
2,5 maanden verder en heel veel dagen waarop het toetsenbord de hele dag aanstond. Pas nu gaat er een rood lampje knipperen om aan te geven dat de batterijen aan vervanging toe zijn. Toetsenbord typt nog steeds lekker en geen moment spijt van gehad.

Heb jij ook een Microsoft All-in-One Media Keyboard (Qwerty UK)?

Bedankt voor je review. Samen met de door jou eerder benoemde review en bovenstaande, ga ik ook over tot de aanschaf van dit toetsenbord :)