Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014) 2,2GHz 256GB Review

Choasmarkk 18 augustus 2014, laatste update op 14 april 2015, 14.003 views

Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014) 2,2GHz 256GB

Een snelle laptop met eigenlijk geen major minpunten. Uit persoonlijke hoek geschreven review met begrijpbare termen en uitleg.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • PCIE SSD
  • 16GB RAM
  • Accu
  • Scherm
  • Speakers
  • Lichte gaming

Minpunten

• Geen losse GPU

De MacBook. Wanneer er op Tweakers een artikel met Apple producten verschijnt ontstaat er regelmatig al snel een felle discussie over de relatief hoge prijs die Apple aan haar producten geeft. Aan die discussie deed ik zelf vaak mee, en tot 2011 was ik dan ook van mening dat Apple overpriced meuk was. Ik bezat een rappe pc waar ik games op kon draaien en had al vroeg een tablet van Samsung, mijn mening zou snel veranderen.

Halverwege 2011 kwam ik voor het eerst in aanraking met Apple, ik zocht een laptop die ergonomie met accuduur kon combineren en dat samen in een strak jasje, daarom kwam ik uiteindelijk uit op de Mid 2011 MacBook Air 11.6'' die ik bij MediaMark in een luxe uitvoering goedkoop op de kop kon tikken. Het wennen aan OSX duurde even maar in de loop der tijd werd de Samsung tablet een iPad en de HTC ONE M7 na jaren van HTC toestellen een iPhone 5s, hiermee was mijn trouwe MacBook Air de oudste geworden.

Ik heb enige tijd naar een laptop als alternatief voor een MacBook pro gezocht, een Dell XPS 15 leek mij een prima alternatief, maar die bleek snel erg warm te worden en zat qua prijs ook bij de MacBook Pro 15'' mid 2014 die ik hier nu aan een review ga onderwerpen.

Unboxing: De MacBook is net als mijn vorige Mac nog in praktisch dezelfde, simpele doos verpakt, de doos is met zacht materiaal gevoerd en ziet er strak uit. De doos bewaar ik altijd voor wanneer ik de laptop weer verkoop en herbergt verder een paar boekjes en een lader.

Accu: De accu is kortgezegd heel goed te noemen, Apple geeft aan dat de MacBook 8 uur meegaat op een lading en dit haal ik eigenlijk altijd ook, mits ik weinig game. De batterij van de 13'' MacBook Air 2014 die ook op de foto's te zien is is uiteraard een stuk beter maar deze MacBook Pro heeft dan ook veel meer pixels om aan te sturen. Bij het 2011 model haal ik meestal 4/5 uur aan werkbare tijd op één lading.

Gemiddeld gebruik van mij houdt in dat er tekstverwerkers (legale office for Mac 2011), iTunes, Safari en de Agenda op push worden gebruikt bij hoge schermhelderheid en de WIFI aan.
Bij het spelen van games zoals Total War: Rome II of War Thunder gaat de batterij een uur of 4/5 mee.

Prestaties: Ik vind de laptop snel. Benchmarks kan ik wel gaan maken en opnoemen maar dat zegt mij niet zo heel veel aangezien het om de ervaring gaat. Wel merk ik dat de MacBook (mede door de rappe PCIe SSD) veel sneller in dagelijks gebruik is dan onze (Game bak) die over een AMD FX8320 in combi met een AMD 7970 GPU en 8GB 1866MHZ DDR3 beschikt, Al gaat het gamen hier uiteraard een stukje vloeiender op.. ;-)

Qua warmte generatie ben ik tevreden, bij normaal gebruik staan de fans laag en deze slaan pas aan wanneer ik een spelletje speel, de laptop wordt dan ook pas warm en de fans zijn dan niet storend hoorbaar.

In vergelijking met andere Apple apparaten staat het 15'' instap model vrij aan de top, slechts de mid 2013 pro topmodellen en de hogere iMacs en uiteraard Mac Pro behalen meer punten dan de 2.2GHZ i7 4770HQ die mijn MacBook Pro herbergt. Hieronder de site met alle benchmarks.

GPU en Gaming: Zoals eerder aangehaald speel ik ook een spelletje, en dan vooral Total War: Rome II, War Thunder en Kerbal Space Program. Bij War Thunder en KBSP draait hij als een zonnetje en op 1800P War Thunder draaien kan net en ziet er dan indrukwekkend uit, al gaat dit dan wel ten koste van de FPS.
Total War draai ik op medium en dan komt mijn FPS eigenlijk nauwelijks onder de 60.
Ik had graag een losse GPU gezien maar ik vind de E400,- die voor een relatief oude 750M moet worden betaald een beetje te veel van het goede, er vanuit gaand dat ik 'serieus spelen' niet op een laptop moet willen doen.

Ergonomie: De MacBook Pro 15'' is een slag groter dan de Air serie, qua dikte ontlopen ze elkaar echter weinig. Het gewicht ligt met ruim 2 kilogram wel iets hoger maar hier ondervind ik geen problemen aan.

Voorlopige conclusie: De MacBook Pro mid 2014 is slechts een kleine update t.o.v. de mid 2013 uitvoering maar bevalt me zeer goed. Als zakelijk apparaat is het een perfect ding en ook met games kom je redelijk uit de voeten, de laptop voelt snel, ziet er goed afgewerkt uit en beschikt over een erg rappe SSD in combi met een pracht scherm.

Vragen? Opmerkingen? Feedback? Ik hoor het graag!

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014) 2,2GHz 256GB?

Je geeft aan langzaam te zijn overgestapt op Apple producten. Maar je geeft niet aan waarom precies... Dus.. Waarom eigenlijk?

Zelf twijfel ik ook over de Dell XPS 15 of MacBook Pro 15". Ik ga hem als desktop vervanger gebruiken, werk er 50 uur per week op. Hoopte eigenlijk op een nieuwe generatie voor 2014, maar die lijkt er niet te komen.
Ik ben overgestapt om de eenvoudigheid. OSX en IOS mogen dan een vrij gesloten eco systeem zijn zonder al te veel fratsen, punt is dat het altijd werkt. Ik heb in de jaren dat ik een MacBook heb gehad daar nooit een probleem mee gehad en alles werkt zo natuurlijk en snel dat ik mij steeds meer aan tekortkomingen in Windows en Android ging ergeren.

Ook de aardevastheid van de Apple hardware vind ik een groot goed, mijn 2011 MacBook was 999,- in aanschaf en nu, na een aantal jaar zwaar gebruik kan ik hem nog voor ongeveer de helft verkopen! Dat red een willekeurige Windows laptop niet.

De huidige MacBook Pro 15'' is gewoon een erg snel apparaat, ik had eerst ook de intentie op een Broadwell update te wachten maar dit is ook gewoon een heel rap apparaat.
Nadeel aan Apple laptops is dat je vrijwel niets kan upgraden (op de SSD na, maar als je die upgrade/vervangt, dan vervalt je garantie). Een half jaar geleden was ik ook aan het overwegen om voor een MBP te gaan, maar als je zoveel uitgeeft dan mag je eigenlijk wel verwachten dat je tenminste de batterij, SSD, RAM, WiFi kaartje etc mag vervangen/upgraden om meer levensduur uit je investering te halen. Daarnaast kun je altijd nog een Hackintosh laptop creëren. :)

Een groot voordeel heeft de MBP over de meeste laptops echter wel; Thunderbolt. Je enige klacht was dat de machine geen toegewijde GPU heeft. Je kan in de toekomst kijken om de Thunderbolt poort te gebruiken voor een externe videokaart. Is natuurlijk niet erg portable, maar, stop de PSU, grafische kaart en andere toebehoren in een Corsair Graphite Series 380T of een Bit Phoenix Prodigy en je hebt een zeer portabel game machine. Tis maar een idee.
Link: http://www.anandtech.com/...780-ti-over-thunderbolt-2

Dat gezegd, desondanks m'n eerder genoemde bezwaren tegen Macs, ben ik het zeker met je eens dat het goede apparaten zijn. Ik hoop dat je er veel jaren mee kan van genieten. :)
Je verhaal over het vervallen van garantie bij het vervangen van je hardeschrijf is onzin. Hiermee heb ik nog nooit een probleem gehad bij een reparatie/garantie procedure bij apple. In mijn MBP uit 2010 waren alle geheugenbankjes vervangen en de HD door een SSD vervangen.

Overigens ben ik ook van plan mijn 2010 MBP te vervangen met deze, bedankt voor de review!

[Reactie gewijzigd door GeppyZ88 op 19 augustus 2014 14:06]

Over het DIY upgraden van SSD in relatie to garantie:
En:
While the whole process of upgrading the SSD drive in these laptops is fairly easy, it should be noted that prying open these devices may void their warranties.

Ook in 2014 is het RAM vast gesoldeerd op vrijwel alle modellen. Natuurlijk is dit makkelijk te verifiëren door het zelf na te zoeken, maar toch een quote van iFixit voor de zekerheid:
iFixit also warns to stock up on RAM at the time of purchase, because the memory units are soldered to the motherboard. Users have "no chance" of upgrading the RAM on the 2013 MacBook Pro, iFixit says.

Jij hebt een relatief oud model. In 2010 had Apple een meer open beleid jegens de klant tegenover nu. In 4 jaar tijd kan er behoorlijk veel veranderen.
Ja, nouja, het ram is dus vrij ruim voor de meeste gebruikers. En een NAS of externe schijf zijn goedkoop aan te schaffen dus waarom zou er 4TB aan geheugen in een apparaat moeten zitten? Het zou mooi zijn als er een enorme, niet al te dure SSD in zou kunnen maar het is niet geheel noodzakelijk.
16GB is ruim voor normaal gebruik, maar als je video graag/moet editen, is optie voor meer altijd welkom. Ook voor de SSD is er toch een meerwaarde om simpelweg de keuze te hebben om zelf te kunnen upgraden. Een machine van rond de 1800 is er niet een die je snel zal vervangen. Ik in ieder geval niet. Ik houd meer een termijn aan van 5 jaar. En in 5 jaar kunnen je eisen en keuze van next gen SSDs totaal anders zijn dan nu. We spreken hier ook over een PCIE SSD die niet nu al gecapped zit aan SATA600.
Als volgt is er ook nog de batterij(en) die volledig is vast gelijmed. Wat jammer is als je het apparaat voor een paar jaar intensief mobiel off-the-grid hebt moeten gebruiken.

Nogmaals, het zijn goede machines en ze hebben zeker ook hen voordelen tegenover de concurrentie, maar het is simpelweg niet mij préférence. Hoe dan ook, ik ben blij voor de reviewer dat hij/zij blij is met het product, en daar laat ik het bij.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 19 augustus 2014 15:14]

Ja oke, vervangen is bij de huidige generatie niet mogelijk inderdaad.
De batterij is voor 100,- door Apple te vervangen, de MacBook wordt dan opgehaald en weer teruggebracht en de nieuwe batterij heeft dan volledige garantie, dit kan ook waar je bij staat bij de Apple stores als ik het goed heb. Opzich niet de goedkoopste oplossing maar wel makkelijk.

De SSD is wel eigenhandig te vervangen maar er zijn geen SSD modules te koop die in de MacBook passen, dus wellicht in de toekomst.

Het niet kunnen vervangen van componenten is overigens een trend die ook bij veel platte Windows notebooks te zien is.
Er zijn al wel SSD modules beschikbaar voor MBP Air 2008 t/m 2012 en MBP Retina 2012 t/m 2013.
Zoals je in de handleiding van de MacBook pro kunt lezen staat daar netjes uitgelegd hoe je zowel je RAM als je harde schijf kunt vervangen. Dit alles terwijl je gewoon garantie blijft houden.

Bij de retina MacBook is dit een heel ander verhaal door de geringe dikte. Het is een trade off van het steeds dunner en lichter maken van het apparaat.

Ook bij de 13" MacBook pro (dus niet de retina versie) kan je in 2014 gewoon onder garantie je RAM en HDD upgraden. Dit heeft dus niks met beleid te maken, maar alles met het verkleinen van de interne componenten om de apparaten zo dun mogelijk te maken.
bij mijn MBP uit 2012 staat het zelfs aan de binnenkant van de behuizing gedrukt volgens mij. evenals bij de mbo 2007, de allereerste unibody. HDD en RAM upgrades zijn in principe legaal zonder enige vorm van garantieverlies uit te voeren door de klant zelf. Bij de laatste MacBooks kan het echter niet. Begrijpelijk ook. Een dergelijk dun en duur top apparaat wat nog niet geëvenaard wordt door andere laptops, is nou niet echt iets waar je je klanten aan wilt laten sleutelen. Het vervangen van een accu? Tsja als deze net zo verpakt werd als vroeger (met kunststof behuizing en simpel schuifmechanisme) dan had ik me daar iets bij kunnen voorstellen, maar met de huidige dikte en breekbaarheid is het een no-go om dat zelf te doen. Onthoud dat accu's echt dodelijk kunnen zijn als je iets fout doet. 1 klap met een hamer op een accu van een S4/5 is al genoeg om hem te laten exploderen en er een chemische brand uit te krijgen (en deze accu's zijn los verwisselbaar en hebben een redelijk stevige behuizing). De gebruikte stoffen zijn erg agressief en een dergelijke brand heb je niet zomaar geblust.

Een RAM upgrade lijkt vrij eenvoudig, maar als tweaker weet je ook dat Timings en frequentie erg belangrijk zijn. Het verwisselen van je RAM met ram dat andere timings heeft kan je hele systeem negatief beïnvloeden. Gelukkig is het meest gebruikelijke ram geheugen ondertussen CL9 en dus geschikt voor de MBP vanaf 2011, maar de nieuwere macs in bijvoorbeeld de Pro series maken weer gebruik van 1866MHz DDR3 ECC. Non ECC RAM is vele malen goedkoper, maar zorgt dus wel voor problemen omdat dit anders werkt. Ook is normaal 1866MHz ram al vrij duur laat staan dus dat je dan gelijk de ECC versie aanschaft. Als mensen zelf hun ram willen upgraden dan is dit vaak omdat ze de Apple upgrade te duur vinden en iets goedkopers willen. Ik kan het weten want heb ook zelf 16GB ram erin geploft. Ik heb er alleen wel voor gekozen om dit met dezelfde type reepjes te doen als Apple aanbeveelt. Dat is wel een tikkie duurder (20-40%), maar daarmee weet je zeker dat het werkt.

Apple levert een compleet systeem af, wat speciaal is samengesteld met de componenten die Apple heeft uitgekozen voor duurzaamheid en snelheid. Vrij logisch dan dat je daar als klant niet mee moet gaan lopen rommelen. Het kan wel hoor, maar je moet wel weten wat je doet en er ook tijd voor vrijmaken.
Dat er weinig mogelijkheid tot vervangen is klopt! Maar daarbij is mijn kanttekening dan dat 16GB Ram vrij ruim is en aangezien 8GB nu pas een beetje gemiddeld gaat worden ik daar nog een flink aantal jaar mee vooruit kan. De SSD is slechts 256GB maar is wel heel snel omdat een PCIE is en omdat ik over een NAS beschik heb ik eigenlijk nooit geheugen te kort (Op mijn 128GB Air tenminste nooit).

Thunderbold is inderdaad ideaal! Ik zit stiekem ook wel een beetje naar eGPU's te gluren over hoe en wat, stel je voor een laptop met een desktop kaart voor als je thuis bent O+
In principe een prima review, maar ik zet wel een vraagteken bij het stukje over warmteontwikkeling. MacBook Pro's zijn nogal bekend/berucht om hun oververhittingsproblemen. Dit is, bijvoorbeeld, bij de 2011 serie een zeer bekend probleem. Jij stelt dat de fan laag staan bij normaal gebruik, maar pas warm worden zodra je een spelletje speelt. Hier zit een beetje de crux - op moment dat je maar een klein deel van de rekenkracht van je MacBook gebruikt, zal hij niet erg warm worden, maar zodra je langere tijd juist de aantrekkelijke aspecten gebruikt (de sterke hardware), zul je zien dat je flink last kunt krijgen van warmteontwikkeling, tot aan smeltende keys toe. Ik denk dat het dus belangrijk is om te beseffen dat de hardware onder de motorkap echt fantastisch zit, maar je wel in de problemen kunt komen als je die hardware voor langere tijd intensief aanspreek. Als jij daar bijv. weinig last van hebt, kun je je ook weer afvragen of je geen overkill aan hardware hebt staan, als je die voor 'normaal gebruik' toch niet aanspreekt... ;-) (Oh enne...mocht iemand dit als een rant op Apple hardware zien: ik ben al jaren de trotse eigenaar van een MacBook Pro, maar moest door bovengenoemd intensief gebruik/hitteproblemen al meerdere keren gebruik maken van de garantie). Kortom: mooi systeem, maar enige nuchterheid is wel degelijk op haar plaats.
Ik heb inderdaad een overkill aan hardware, ik gebruik hem 90% voor browsen en office gebeuren. Waarom neem ik deze MacBook dan toch? Ik vind hem mooi en kan/wil niet aan Windows 8 wennen.

Bij Total War: Rome 2 wordt hij echter wel redelijk op de proef gesteld en zelfs dan vind ik hem qua hitte ontwikkeling heel redelijk presteren!
ik denk dat dit dan meer aan jouw macbook ligt dan aan de serie in het algemeen. Ik kan mijn oudere MBP prima een nacht met COD4 of GTA laten draaien terwijl Utorrent, iTunes, MXplayer en safari ook gewoon aanstaan. Echt heet wordt hij dan niet. Ik heb er ook een GT 750M in liggen. Dit scheelt wel een hoop in vergelijking met de HD3000 die ik eerst tot mijn beschikking had.
Speel je het spel onder bootcamp? Of heb je windows geïnstalleerd? Paralles ( of lees ik gewoon niet goed.. |:( ) Zou dit model gezien de 16 gb aan ram ook de nieuwste COD aan kunnen, i7 processor en iris intel gpu moeten dit aankunnen toch? Aangezien dit de systeemvereisten zijn;

•OS: Windows 7 64-Bit / Windows 8 64-Bit / Windows 8.1 64-Bit
•Processor: Intel CoreTM i3-530 @ 2.93 GHz / AMD Phenom II X4 810 @ 2.80 GHz or better
•Memory: 6 GB RAM
•Graphics: NVIDIA GeForce GTS 450 @ 1GB / ATI Radeon HD 5870 @ 1GB or better

Goed om te lezen dat je een goede keus hebt gemaakt!
Ik speel het niet onder bootcamp, dat heb ik er niet eens op staan haha. Ja in principe wel denk ik, qua CPU en RAM zit je natuurlijk gewoon goed maar de gpu zal het wel iets omlaag halen. Ja zal het wel kunnen spelen maar niet op hele hoge settings gok ik.
Thnx voor de reactie. Speel je gewoon op OSX? :/ Wist niet dat het kan! haha
Ja die trekt het naar beneden. Als je kijkt naar de roadmap van Intel wordt de volgende toch een aardige gpu. Komt mid 2015 uit. Lijkt mij dat er volgend jaar oktober dan een nieuwe Macbook komt.
Steam heeft inmiddels een mooie collectie met games for Mac +O