Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHD9200 (Zwart) Review

thedude182 16 augustus 2014, laatste update op 10 oktober 2014, 884 views

Philips SHD9200 (Zwart)

Prima geluid voor een medium prijs

Pluspunten

• Behoorlijke afstand te overbruggen
  • Afstellen niet nodig
  • Goed direct geluid zonder vervorming
  • Zowel digitaal (coaxiaal) als analoog signaal als input mogelijk
  • Oorpads zijn heerlijk zacht
  • Licht

Minpunten

• Je moet nog los een RCA>3,5jack verloopstukje kopen, als je een laptop of mp3 speler wilt aansluiten.
  • Wegvallen connectie
  • Vervangend model had een electronische ruis in Linker oorpad. Ook zonder bron en ook op 0% volume.

Keuze
Ik had voor de aanschaf een 250 euro kostende MDR1RBT Bluetooth hoofdtelefoon van Sony 'op proef'. Deze had voor mij een te indirect geluid (vertraging en teveel equalizing). Ingeruild voor de 120 euro kostende Philips SHD9200, omdat deze er degelijk uit zag, zowel digitaal als analoog input heeft, en goed geluid zou hebben. Het basisstation dat tevens als oplader dient, sprak mij enorm aan. Zo heeft de hoofdtelefoon meteen een vaste plek.

Installeren
Daar heeft een tweaker geen boekje voor nodig. En dat geldt ook voor de meeste anderen. Enige belangrijke is om de 2 oplaadbare AAA batterijtjes op te laden voor het eerste gebruik (ivm memory van batterijen). Ik heb dit omzeilt door ze in een snellader te duwen terwijl ik al ging luisteren met 2 volle AAA's die ik nog op voorraad had. Je kunt een bron aansluiten met 2 analoge plugs (rood en wit), of met een digitale coaxial plug. Er zit dus standaard geen 3,5 jack plug stekker bij! Deze heb ik voor 50 cent gekocht op electronica-online.nl (kost elders al snel 8 euro). Hiermee worden de 2 RCA plugs omgezet naar één 3,5jack plug, die in een laptop / telefoon / mp3speler past.

Geluid
In normale modus heb ik subliem geluid, zonder ruis of oneffenheden. Alle instrumenten komen tot hun recht tijdens een liedje. Ik merk niks van uitvergroting van tonen, of andere effecten. Ik merk dat deze koptelefoon directer en 'echter' geluid heeft als een andere draadloze koptelefoons die ik eerder probeerde (mdr1rbt). Meer kwaliteit heb ik niet nodig aangezien mijn media uit high bitrate MP3's, Netflix en Spotify bestaat. Ik gebruik bovendien gewoon analoge input. Met de digitale input heb je waarschijnlijk nog meer kwaliteit, maar dat heb ik tot heden niet getest. Misschien dat je dat kunt ervaren met een premium blueray speler. Ik heb wat FLACs gedownload en geluisterd en daarbij hoor je ook met deze draadloze koptelefoon aangesloten via analoge kabel, meer detail. Met de 3D knop ingeduwd krijg je een ruimtelijker effect. Voor mij is dit echt weer een jaren 90 snufje dat ze achterwege konden houden. Zulke effecten waren ooit leuk, tien jaar geleden. Maar voegt niks toe in mijn wereld. Heel handig is de volume control. De gehele achterdop van de rechter oorschelp dient als volumeknop (up/down) en kent veel trappen. Geen knopjes zoeken dus.

Draadloos
Ik kan naar buiten lopen en in mijn auto gaan zitten, zonder kwaliteitsverlies. Verder heb ik niet geprobeerd. Theoretisch is 100m mogelijk zonder objecten ertussen. Niet zo ver getest, maar verwacht maar een prima bereik; de docking 'toren' is hoog genoeg in ieder geval. (zo'n 30cm).

Materiaal
De hoofdtelefoon voelt goed aan en is lekker licht door het vele plastic. Er is niet veel metaal in verwerkt. Het stofje dat op de oorpads zit, is de meest zachte die ik tot nu toe heb mogen voelen. Er is niet veel druk op je oren, en toch kun je makkelijk springen en rennen. Headbangen hoogstwaarschijnlijk niet. De hoofdtelefoon voelt en oogt niet goedkoop, eigenlijk precies goed voor iets in deze pricerange.

Opladen
Er zitten 2 mini AAA batterijen in de linker oorschelp. Deze maak je los door de oorpad een klik naar links te draaien. Voelt stevig genoeg aan. Mooi is dat je dus gewoon oplaadbare AAA batterijtjes kan gebruiken. Bespaart je weer een verborgen accu die vervangen moet worden om de X jaar. Hoe lang je doet zonder op te laden, hangt dus van de conditie van die 2 batterijtjes af. Ik zit regelmatig 6+ uur te luisteren zonder problemen, voordat ik de hoofdtelefoon weer netjes op het torentje hang om te chargen.

Ik was 120 euro kwijt bij de Coolblue. Eerder had ik een 250 euro hoofdtelefoon die minder goed geluid en bereik had. Dus de 120 euro heb ik geen probleem mee. Mijn conclusie is kortgezegd: "Goed geluid, zonder de hoofdprijs te moeten betalen".

Retour gestuurd
Na een aantal weken ging de connectie steeds vaker weg. Herconnecten ging niet, je moet de batterij eruit halen en terug erin doen voordat de knoppen weer werken en de verbinding wordt hersteld. Dus dan zit je om de paar minuten de schelp los te draaien om bij de batterijen te komen.
Dus retour gestuurd en onmiddelijk een nieuwe toegezonden gekregen van Coolblue. Zelfde model. Ik heb de plastic erom laten zitten omdat ik eerst zeker wilde weten of deze wel een stabiele connectie kon opzetten. Dit wilde ik testen door gewoon eens een uurtje muziek te luisteren.
Maar nee hoor, ook deze viel regelmatig weg. En had zelfs nog een defect die de vorige niet had: namelijk een constante bromtoon in de linker oorschelp. Ook merkbaar wanneer muziek niet te hard staat.

Het connectieprobleem ligt niet aan analoge of digitale input, ook niet aan de volume van het bron-apparaat. En op de philips fora zijn vele mensen te vinden met deze connectie die wegvalt. Ik heb dus cashback gevraagd en ga eens goed kijken of er ook in deze prijsrage draadloze hoofdtelefonen te krijgen zijn zonder al die rariteiten.

Vandaar dat ik Bouwkwaliteit terug naar 3 sterren heb geschroeft, en de prijs naar 2 sterren. Het Eindoordeel is nu Waardeloos. Jammer want als die connectie gewoon bleef dan had ik er plezier aan gehad. Maar op gegeven moment viel het continu weg en kon ik er niks meer mee.

Ik koop in ieder geval nooit meer een draadloze hoofdtelefoon van Philips.

Heb jij ook een Philips SHD9200 (Zwart)?

Bedankt voor de review. Ik had hem bijna gekocht via de rentepuntenwinkel van ING (70E)
Hoi Nikeo daar heb je goed aan gedaan moet ik zeggen met mijn ervaringen. Als de connectie niet telkens wegviel, dan was dit een toppertje geweest qua looks en prijs/kwaliteit.