Sony MDR-1RBT (Zwart) - Reviews

Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-1RBT (Zwart) Review

thedude182 14 augustus 2014, laatste update op 16 augustus 2014, 584 views

Sony MDR-1RBT (Zwart)

Prima kwaliteit bluetooth-hoofdtelefoon, met de nadelen van bluetooth.

Pluspunten

• Goede batterij
  • Muziekkwaliteit over bluetooth toch mogelijk
  • Plug en Play op W8.1

Minpunten

• Niet opladen en luisteren tegelijk
  • Niet geleverd met software voor equalising
  • Bluetooth heeft toch nog nadelen

Keuze
Na lang gezocht te hebben naar een opvolger van mijn draadloze hoofdtelefoon (oud Panasonic draadloos-via-radio setje), werd mij duidelijk dat voor Bluetooth zou kiezen. Mijn laptop is immers voorzien van Bluetooth en ik heb een hekel aan ruis en telkens fijnstemmen.
Toch was ik bang dat Bluetooth niet de kwaliteit zou bieden waar ik op hoop. Een sprong gewaagd en voor de MDR-1RBT gegaan voor een prijs van 250 euro afgerond. Behoorlijk wat geld, gezien de vele bewezen 'radio' setjes voor rond de 80 euro. Ik heb veel Engelstalige reviews gelezen en gezien over bluetooth modellen van JBL, Sony, Philips, Beats. Voor mijn gevoel was de 1rbt van Sony een van de toppers binnen de 250 euro grens die ik aanhield. De goedkopere modellen hadden minder bereik in meters alsmede minder bereik in tonen en een kortere accuduur.

Openen
Het product moet eerst worden opgeladen voor gebruik. Ik wist dit al van tevoren. Dat scheelde dus wat teleurstelling; De MDR1RBT is namelijk niet te gebruiken wanneer deze wordt opgeladen. Gelukkig duurde het opladen zo'n 3 uur ipv de volledige 6 uur.

Aan de slag
Aansluiten was geen probleem. Vanuit 'uit' stand 7 sec. de powerknop ingedrukt houden en Windows laten zoeken. Daarna met Spotify Premium gaan luisteren. Wat allereerst opviel was dat het geluid op 2 manieren minder direct is als bij conventionele koptelefoons:
1. Het geluid wordt 'verbeterd', in plaats van plat origineel geluid krijg je dynamisch geluid met behoorlijke bassen.
2. Het geluid doet er een kwart-seconde langer over om je oren te bereiken. Kennelijk zit er op de digitale bluetooth snelweg meer 'weerstand' dan op de radio weg :P

Lag?
Om te testen of ik nu echt last van 'lag' heb in geluid, heb ik Netflix en Youtube gebruikt en goed naar de lipsync gekeken. Ja, er is een lag. Nee, het is niet merkbaar voor de meeste mensen. Alleen voor mij omdat ik op het moment mega-fixated ben hierop.

Geluid
Ik ben geen geluidspurist, dus ik probeer het geluid in me eigen woorden over te brengen. Het geluid is behoorlijk deftig. Ik hoor tonen die mij nooit eerder opvielen. Wel is het even wennen omdat ik 'directer' geluid was gewend zonder veel aanpassingen. Voor mij was het alsof ik van mono naar dolby surround overstapte. Flink wennen, vooral in goed opzicht. Na een tijdje heb ik toch een equalizer op Windows geinstalleerd, want de bassen zijn standaard te hard voor mij. Niet zozeer de drums, maar echt de basgitaren worden standaard echt uitvergroot. Geen slecht nieuws voor mensen die van Bassen houden. Maar als je naar echte instrumenten luistert, moet het wel beetje waarheidsgetrouw klinken. Ik vind het wel jammer dat er geen software te downloaden is voor deze hoofdtelefoon. Ik miste vooral een equalizer.

Bereik
Vanuit mijn Lenovo Twist is het Bluetooth 4.0 bereik eigenlijk niet toereikend. Soms stottert het geluid al als ik 5 meter verder ben, om een hoekje. Of wanneer ik 1 tussenmuur ertussen heb. Ik ben daarom ook op zoek naar een bluetooth stick met verder bereik. Waar ik bang voor was, is dus werkelijkheid: ik kan niet even naar een andere kamer lopen. Iets waarvoor je toch een draadloze hoofdtelefoon neemt.. Maargoed ik moet dit echt eens testen met een goede grote bluetooth-stick. Ik lees bij andere reviewers dat ze minder problemen met afstand hebben.

De accuduur is goed, het product voelt solide aan, het geluid is ook zeer goed naar mijn normen. Het enige echte nadeel is bluetooth-eigen: het draadloos bereik is niet te vergelijken met een 'radio' wireless model. De meters binnen één open ruimte zijn hier geen probleem. Om een hoekje of achter een middenwandje is wel een probleem en zorgt voor glitches, tenzij je wellicht een betere bluetooth dongle aanschaft.

Edit 16-8-2014
Ik stoorde me dermate aan de 'lag' / vertraging van het geluid, dat ik de mdr1rbt heb teruggestuurd naar Coolblue. Ik heb een Philips SHD9200 ervoor in de plaats gekocht (digitaal draadloos over radio, dus GEEN bluetooth) die meer dan 100 euro goedkoper is, minstends zo'n goed geluid heeft, geen vertraging heeft, en mij veel gelukkiger maakt. Nu heb ik 2 huizen verder nog bereik. Geen bluetooth audioapparatuur meer voor mij. Voor 250 euro had ik veel meer verwacht dan ik misschien logisch had mogen verwachten. Vandaar dat ik de prijs naar beneden heb bijgesteld (2 sterren). Omdat je van een draadloze hoofdtelefoon mag verwachten dat je door je eigen appartement kan lopen zonder problemen. (my opinion).

Heb jij ook een Sony MDR-1RBT (Zwart)?