Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-1RBT (Zwart) Review

thedude182 14 augustus 2014, laatste update op 16 augustus 2014, 546 views

Sony MDR-1RBT (Zwart)

Prima kwaliteit bluetooth-hoofdtelefoon, met de nadelen van bluetooth.

Pluspunten

• Goede batterij
  • Muziekkwaliteit over bluetooth toch mogelijk
  • Plug en Play op W8.1

Minpunten

• Niet opladen en luisteren tegelijk
  • Niet geleverd met software voor equalising
  • Bluetooth heeft toch nog nadelen

Keuze
Na lang gezocht te hebben naar een opvolger van mijn draadloze hoofdtelefoon (oud Panasonic draadloos-via-radio setje), werd mij duidelijk dat voor Bluetooth zou kiezen. Mijn laptop is immers voorzien van Bluetooth en ik heb een hekel aan ruis en telkens fijnstemmen.
Toch was ik bang dat Bluetooth niet de kwaliteit zou bieden waar ik op hoop. Een sprong gewaagd en voor de MDR-1RBT gegaan voor een prijs van 250 euro afgerond. Behoorlijk wat geld, gezien de vele bewezen 'radio' setjes voor rond de 80 euro. Ik heb veel Engelstalige reviews gelezen en gezien over bluetooth modellen van JBL, Sony, Philips, Beats. Voor mijn gevoel was de 1rbt van Sony een van de toppers binnen de 250 euro grens die ik aanhield. De goedkopere modellen hadden minder bereik in meters alsmede minder bereik in tonen en een kortere accuduur.

Openen
Het product moet eerst worden opgeladen voor gebruik. Ik wist dit al van tevoren. Dat scheelde dus wat teleurstelling; De MDR1RBT is namelijk niet te gebruiken wanneer deze wordt opgeladen. Gelukkig duurde het opladen zo'n 3 uur ipv de volledige 6 uur.

Aan de slag
Aansluiten was geen probleem. Vanuit 'uit' stand 7 sec. de powerknop ingedrukt houden en Windows laten zoeken. Daarna met Spotify Premium gaan luisteren. Wat allereerst opviel was dat het geluid op 2 manieren minder direct is als bij conventionele koptelefoons:
1. Het geluid wordt 'verbeterd', in plaats van plat origineel geluid krijg je dynamisch geluid met behoorlijke bassen.
2. Het geluid doet er een kwart-seconde langer over om je oren te bereiken. Kennelijk zit er op de digitale bluetooth snelweg meer 'weerstand' dan op de radio weg :P

Lag?
Om te testen of ik nu echt last van 'lag' heb in geluid, heb ik Netflix en Youtube gebruikt en goed naar de lipsync gekeken. Ja, er is een lag. Nee, het is niet merkbaar voor de meeste mensen. Alleen voor mij omdat ik op het moment mega-fixated ben hierop.

Geluid
Ik ben geen geluidspurist, dus ik probeer het geluid in me eigen woorden over te brengen. Het geluid is behoorlijk deftig. Ik hoor tonen die mij nooit eerder opvielen. Wel is het even wennen omdat ik 'directer' geluid was gewend zonder veel aanpassingen. Voor mij was het alsof ik van mono naar dolby surround overstapte. Flink wennen, vooral in goed opzicht. Na een tijdje heb ik toch een equalizer op Windows geinstalleerd, want de bassen zijn standaard te hard voor mij. Niet zozeer de drums, maar echt de basgitaren worden standaard echt uitvergroot. Geen slecht nieuws voor mensen die van Bassen houden. Maar als je naar echte instrumenten luistert, moet het wel beetje waarheidsgetrouw klinken. Ik vind het wel jammer dat er geen software te downloaden is voor deze hoofdtelefoon. Ik miste vooral een equalizer.

Bereik
Vanuit mijn Lenovo Twist is het Bluetooth 4.0 bereik eigenlijk niet toereikend. Soms stottert het geluid al als ik 5 meter verder ben, om een hoekje. Of wanneer ik 1 tussenmuur ertussen heb. Ik ben daarom ook op zoek naar een bluetooth stick met verder bereik. Waar ik bang voor was, is dus werkelijkheid: ik kan niet even naar een andere kamer lopen. Iets waarvoor je toch een draadloze hoofdtelefoon neemt.. Maargoed ik moet dit echt eens testen met een goede grote bluetooth-stick. Ik lees bij andere reviewers dat ze minder problemen met afstand hebben.

De accuduur is goed, het product voelt solide aan, het geluid is ook zeer goed naar mijn normen. Het enige echte nadeel is bluetooth-eigen: het draadloos bereik is niet te vergelijken met een 'radio' wireless model. De meters binnen één open ruimte zijn hier geen probleem. Om een hoekje of achter een middenwandje is wel een probleem en zorgt voor glitches, tenzij je wellicht een betere bluetooth dongle aanschaft.

Edit 16-8-2014
Ik stoorde me dermate aan de 'lag' / vertraging van het geluid, dat ik de mdr1rbt heb teruggestuurd naar Coolblue. Ik heb een Philips SHD9200 ervoor in de plaats gekocht (digitaal draadloos over radio, dus GEEN bluetooth) die meer dan 100 euro goedkoper is, minstends zo'n goed geluid heeft, geen vertraging heeft, en mij veel gelukkiger maakt. Nu heb ik 2 huizen verder nog bereik. Geen bluetooth audioapparatuur meer voor mij. Voor 250 euro had ik veel meer verwacht dan ik misschien logisch had mogen verwachten. Vandaar dat ik de prijs naar beneden heb bijgesteld (2 sterren). Omdat je van een draadloze hoofdtelefoon mag verwachten dat je door je eigen appartement kan lopen zonder problemen. (my opinion).

Heb jij ook een Sony MDR-1RBT (Zwart)?

Eerlijk gezegd vind ik deze review niet echt goed geschreven, je vergelijkt een bluetooth headset (max 10-20 meter bereik) met een radio gestuurde headset (max 50-100 meter bereik volgens mij), ook kun je ze niet vergelijken omdat bluetooth is gemaakt om overal muziek te kunnen luisteren (school, werk, onderweg, in de trein, etc) en radio gestuurd krijg je er een aparte zender bij die je moet aansluiten op je pc/laptop en is daarom meer handig als je thuis bent en overal in huis muziek wil blijven luisteren zonder aan je lapot/pc vast te moeten blijven zitten, en als je een equalizer zoekt voor windows zoek eens op google: viper4windows, zeer goed equalizer met verschillende opties mogelijk om 3d geluid te creeëren, etc. Ik heb de headset nu ongeveer 1-2maanden en deze bevalt mij echt prima, ik gebruik hem voor mijn laptop op school en mijn pc thuis maar ook onderweg op de fiets met mijn telefoon, en ik heb totaal geen storing hierin (als je kijkt naar het bereik van bluetooth: 10-20 meter).
Wil je review niet afkraken maar zo denk ik er gewoon over, en ik denk dat ik ook binnenkort een review ga schrijven, heb al aardig ervaring met bluetooth headsets etc.
Defentor bedankt voor je reactie.

Ik snap je. En ik snap mezelf ook. Dus ik zeg eerlijk dat ik die verwachtingen had en dat de praktijk met bluetooth anders ligt. Mijn verwachtingen waren dus onrealistisch. Maar voor mijn gevoel moet draadloos gewoon een afstand kunnen overbruggen binnen het appartement. Draadloos is draadloos was mijn gedachte.. No matter what sort of transmission. En dat heb ik doorgezet. Je hebt immers verschillende soorten gebruik.

Voor jouw activiteiten is dit model zeker een goede keuze, want ik vond de hoofdtelefoon lekker aanvoelen en lekker geluid geven. Voor mijn activiteiten is het een minder goede keuze, en ook dat mogen mensen van mij lezen. Ik kan het aanraden voor gebruik dichtbij de bron.

Maar eerlijk, de afstand daar had ik me nog overheen kunnen zetten, ware het niet dat films kijken irritant werd door de variabele lag. Het geluid kwam bij mij altijd later binnen dan dat ik de lippen zag bewegen. En aangezien ik niet aan ondertiteling doe, valt het nog beter op. Ik hoop dat jij dit niet hebt, want films kijken vind ik even belangrijk als muziek luisteren.

Ben wel benieuwd naar jouw review. Greets.