Specificaties 4,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart Review

flashingst 11 augustus 2014, 1.132 views

Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart

De Motorola Moto G lijkt een absolute topper voor zijn prijs. Een goed scherm, mooi display en een bijna stock versie van Android. Helaas zijn er toch dingen die de optimale werking van het toestel belemmeren.

Pluspunten

• Scherm
  • Android ervaring
  • Batterijduur

Minpunten

• Blijkt op den duur niet duurzaam
  • Geheugen niet uitbreidbaar
  • Problemen met verbinding WiFi-netwerken
  • Camera
  • Batterijniveau niet altijd accuraat

Een aantal maanden geleden kocht ik een Motorola Moto G met 16GB. Ik was er in eerste instantie ontzettend blij mee. De bijna stock Android-versie van de Moto G werkte erg fijn en het toestel voelde rap aan. 16GB opslagruimte was voor mij meer dan genoeg en ook de camera voldeed prima. Ik leek een toestel gevonden te hebben met een ongekende prijs/prestatie verhouding.

Na een aantal weken begon het toestel echter mankementen te vertonen. Het toestel maakte geen verbinding meer met WiFi-netwerken en de batterij viel steeds vaker ineens uit en bleek dan leeg te zijn terwijl het percentage nog ruim in de 2 cijfers stond. Toestel meerdere malen gereset naar fabrieksinstellingen en batterij gekalibreerd maar dit mocht helaas niet baten. Ik heb de Moto G toen geretourneerd en kreeg een vervangend (nieuw) exemplaar. Ik was (opnieuw) tevreden met mijn Moto G. Nog steeds een van de betere Android-ervaringen die ik ooit had gehad.

Tot een aantal dagen later. Ook deze Moto G maakte ineens geen verbinding meer met WiFi-netwerken. Omdat dit het tweede nieuwe toestel was heb ik toen contact opgenomen met mijn provider (thuis internet) maar alles bleek daar in orde te zijn. Toen ik dezelfde avond een zwarte achtergrond instelde op mijn Moto G zag ik dat er aan de bovenkant van het scherm wit licht te zien was (backlight bleeding?) en tot overmaat van ramp zag ik de volgende dag dat de bovenste rij pixels van het scherm deels dood was (rode/groene puntjes). Ik heb het toen even aangekeken in de hoop dat het na een reboot en een nachtje aan de lader weer opgelost zou zijn, maar toen ook de ingang van de oordopjes niet goed meer bleek te werken (oordopjes werkten wel perfect op elk ander apparaat) was ik er klaar mee.

Ik vind dit ontzettend jammer en ook onbegrijpelijk aangezien ik de Moto G een ontzettend fijn toestel vond en ik er ontzettend zuinig mee om ben gegaan (zoals ik dat met elke 'gadget' doe). Ik heb de keuze gekregen van de leverancier van mijn Moto G om weer een vervangend exemplaar toegestuurd te krijgen of mijn geld retour op mijn rekening aangezien dit nu de tweede keer was. Ik heb voor dat laatste gekozen omdat ik niet weer na een aantal weken met een (deels) defect toestel wil zitten.

Ik hoop oprecht dat ik gewoon pech heb gehad met mijn 2 Moto G's want dit is echt een van de beste Android-toestellen die ik ๓๓it gehad heb. Ik heb er dus voor gekozen om niet voor een 3e Moto G te gaan omdat ik niet elke keer mijn mobiele telefoon weken kan missen. Vergelijkbare toestellen in deze prijsklasse zijn er eigenlijk niet.

Hoewel ik slechte ervaringen heb met de Moto G, ben ik op de een of andere manier toch positief over het toestel. Toen de toestellen goed werkten heb ik absoluut genoten van de Android-ervaringen en ook de snelheid van de toestellen lag voor mijn gevoel bovengemiddeld. Hetgeen ik van te voren las op websites, dat de Moto G een ongekende prijs/prestatie verhouding biedt, is meer dan waar. Helaas heb ik niet lang zonder problemen kunnen genieten van de Moto G. Mensen die de Moto G hebben en geen problemen met hun toestel ervaren hebben absoluut een van de beste smartphones op het moment in bezit.

Heb jij ook een Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Je bent niet de enige met het probleem dat de ingang van oortjes het niet doet :(
zelfde probleem dit is al mn 2de moto g met dit probleem :'(
Ik snap er helemaal NIETS van. Van de een op de andere dag werkten mijn oordopjes gewoon NIET meer. Elk ander apparaat werkt perfect (tablet, laptop, computer etc) maar de Moto G pakt hem gewoon niet meer... Ontzettend irritant aangezien ik bijna elke dag muziek luister vanaf mijn smartphone.
Ik moet het de hele tijd die jack draaien of op de front speaker drukken anders klink het alsof ik onderwater zit
Bij mij deed hij het helemaal niet meer. Muziek speelde gewoon via de luidspreker af en stotterde daarbij.
Al eens de rotzooi eruit geplukt met een ijzerdraadje?
Met een ijzerdraadje is geen goed idee. Heb op die manier ooit eens een iPhone naar de filistijnen geholpen. Het is daarmee namelijk mogen om de delen die de koptelefoon herkennen te beschadigen (de kans is klein maar toch). Perslucht is inderdaad de juiste oplossing maar ook dat mocht niet baten in mijn geval.

[Reactie gewijzigd door flashingst op 11 augustus 2014 19:53]

Mwah, het ergste wat je kan doen is wat oxide eraf schrapen toch? Maar goed, toch bedankt voor de heads up :)
Ik luister vaak naar FM-radio met (los gekochte) goede kwaliteit oordopjes of een mini-BlueTooth subwoofertje. Dit gaat uiteraard perfect.