Xiaomi Mi 3 16GB Zwart Review

Jaqenhghar 10 augustus 2014, laatste update op 10 augustus 2014, 1.106 views

Xiaomi Mi 3 16GB Zwart

De Xiaomi is een krachtig toestel dat in niks onderdoet aan de high end toestellen van het moment. De prijs (230 euro) is echt belachelijk goed.

Pluspunten

• Mooi ontwerp. Voelt robuust en stevig. Scherm is heerlijk, kleurrijk en verdomd scherp. Mede dankzij de Snapdragon 800 processor is dit een krachtig en snel toestel. Lag en haperingen bestaan gewoon niet.

Minpunten

• De Miui schil kan voor sommige mensen een afknapper zijn.

Mijn oog viel op dit apparaat nadat een offline vriend van mij deze als tip gaf. Na jarenlang geroepen te hebben dat ik de huidige telefoonmarkt helemaal zat was en de volgende wel uit China zou komen, werd het dan ook tijd om dat maar eens te gaan doen.

Retespannend voor de eerste keer zo'n grote aankoop te doen uit China.

Met dank aan Downstar voor het geven van het goede voorbeeld en Michielos die mij overtuigde met zijn enthousiasme.

Hier is dan mijn aller eerste review. Bear with me ;)

Product Link

Ik heb mijn toestel gekocht via http://www.xiaomishop.com/.
Waar ze tevens de optie hebben om het toestel vanaf een Europees pakhuis te verzenden. Dat grapje kostte 48 dollar. Ideaal voor mensen met weinig geduld zoals ik. Tevens heb je gegarandeerd geen gezeik met de douane.

De prijs was 230 euro.
Ook redelijk bijzonder is dat je een jaar garantie hebt. Hoever die garantie gaat durf ik niet te zeggen, toch tof dat je het wel hebt. Wat wel tof is dat ze het apparaat uitrusten met de multi language rom. Dus geen gekloot out of the box. Ook testen ze je apparaatje op gebreken:

Bij mij duurde het wat langer omdat mijn PayPal er zo lang over deed. Zodra de betaling eenmaal voltooid was duurde het ongeveer een dag en ik had hem binnen. Nou had ik wat extra betaald om het binnen 2 a 6 dagen te versturen, maar dit was wel heel snel 8)7

Dik tevreden dus ^O^

Specificaties

Gejat van GSM arena:

Opvallende kenmerken van het apparaat zijn:
De processor: Qualcomm Snapdragon 800 Quadcore op 2,3 GHz
Het scherm: 5inch IPS 1080 x 1920 pixels, 441 ppi(voor de leken: dat is verrekte scherp beeld), beschermt met een Gorilla glass 3 laag
Werkgeheugen: 2Gb Ram, redelijk standaard tegenwoordig
De accu: 3050mAh
Camera: 13MP back 2MP front

Design

Ik ben zelf helaas niet in het bezig van een goede camera waarmee ik redelijk mooie fotos kan schieten van mijn telefoon. Op het web zijn echter genoeg foto's te vinden van het toestel.

De Xiaomi Mi3 is 8,1 millimeter dik, of dun hoe je het bekijkt. Mijn vriendin heeft een Huawai Ascend P6 en die is 6 millimeter dik. En persoonlijk vind ik dat wel heel plat, echt handelbaar wordt het er niet van. 8.1 millimeter is meer dan genoeg en voel je nog redelijk goed in je broekzak zitten.

Het apparaat heeft een strak ontwerp met knoppen die net iets uitsteken. Ze steken echter niet zo ver uit dat je telefoon aan en uit gaat in je broekzak. Aan de andere kant zitten ze niet zo diep dat ik ze niet kan vinden met mijn vingers. Het voelt allemaal als een stevig geheel aan. I.t.t. andere horror reviews die het hadden over piepen en kraken. Helemaal niks.

De USB ingang en de speakers netjes aan de onderkant van het toestel. De 3,5 plug en een microfoon aan de bovenkant. De volume rocker en de ''uit'' knop aan de rechterzijde. Zoals ik al zei is het allemaal strak ontworpen en voelt het als een solide geheel aan. Het toestel is met een hand te bedienen, en het is voor mij persoonlijk de grootste telefoon die ik zal kopen. Groter dan dit moet het niet worden.

De Xiaomi Mi3 is echt een retesnel apparaat, dit merk je in gebruik. Fantastisch zo snel. Nooit lag, geen haperende beelden en niet of nauwelijks wachten op apps. Goed voorbeeld hiervan is dat ik een redelijk zwaar spelletje (Fast en Furious 6) aan het doen was en het toestel op de besparende stand had staan. En toch al spelende 0,0 haperingen had.

De Miui schil van Xiaomi is heel aardig maar het is even wennen omdat al je apps op je "bureaublad" staan. Voor de rest biedt Miui je een wereld aan customization en je kunt vrijwel alles naar je eigen wens aanpassen. Het enige nadeel is dat sommige onderdelen zoals de Miui store soms in het chinees zijn. Echter een kniesoor die daar op let, want geloof me, de chinezen hebben echt geen smaak als het op customization aankomt.

Bro-tip: Installeer deze ROM: http://en.miui.com/, en dan wel de developer versie. Dan heb je echt 99% van je telefoon in het engels, krijg je wekelijks updates en worden bugs sneller verholpen.
Het installeren hiervan is een peuleschil. De stappen staan namelijk op de site. Vergeet niet om een factory reset te doen als je dit hebt geinstalleerd. G-man als je dit leest, bedankt man.

Het scherm is full HD en heeft een scherpte van 441ppi, dit zorgt ervoor dat alles lekker scherp is en bovendien goed leesbaar. De kleuren zijn helder en levendig. Werkelijk een lust voor het oog. Nou ik er eens over nadenk besef ik me dat je het toestel rustig in vol zonlicht kunt pakken en het scherm nog steeds leesbaar is.

De batterij is voor mij persoonlijk meer dan genoeg en gaat ongeveer een dag of 2 mee. En dan bel, luister ik muziek, youtube, en lees ik af en toe wat op internet. Zoals hiervoor genoemd heeft de telefoon meerdere standen kwa energie gebruik, en deze doen wat ze moeten doen. (Besparing, Prestaties, Gemengd etc) Heerlijk.

De GPS heb ik ondertussen een aantal keer getest gebruikt en had elke keer binnen 3 seconden een zeer nauwkeurig fix op mijn locatie. Onderweg heeft het toestel ook geen problemen met het bijhouden en bijwerken van mijn locatie. Werkt prima, wat kan ik er nog meer over zeggen :+

Het geluid werkt als een tiet en via de headset opties kun je nog het een en ander tweaken i.c.m. de equaliser. Het geluid is warm en helder zonder echt schel te worden of ruis weer te geven. Dit heb ik o.a. getest met in-ear plugs, een headphone die mn oren volledig bedekken en normale ear plugs. De speakers kunnen een behoorlijk volume er uit persen zonder dat het blikkerig gaat klinken. Alleen als je hem op vol volume duwt klinkt er een klein beetje ruis.

De gesprekskwaliteit is ook erg fijn en je bent goed verstaanbaar en verstaat ook iedereen. Het geluid was helder zonder te kraken of te stotteren.

Het gamen op dit apparaat is fantastisch, de zwaarste games draait hij moeitelijks zonder haperingen in de framerate of lag. Doet gewoon wat het moet doen.

De camera zelf heb ik nog niet echt mee gespeelt, maar de paar foto's die ik er mee nam waren behoorlijk scherp. Dit zal ik op een ander tijdstip even flink testen.

Ben jij op zoek naar een telefoon die het zelfde doet als een telefoon die in een prijsklasse zit van 2 a 3 keer zo hoog? Wil jij een knap telefoontje die strak ontworpen is, niet te zwaar in de hand ligt, toch een 5" scherm heeft die niet alleen super scherp beeld geeft maar ook heel fijne kleuren geeft, heerlijk geluid heeft op zowel headphones als de speaker, een grafische schil heeft die je vrijwel 99% van wat je ziet kunt aanpassen, en ook nog eens de prestaties van een high end telefoontje levert?

Dan is de Xiaomi Mi3 de telefoon voor jou.

Heb jij ook een Xiaomi Mi 3 16GB Zwart?

Bedankt voor de review! Ik denk dat ik toch nog even w8 voor een 5,5 of 6 inch scherm :)
Zit in de Mi3 die jij nu hebt nog steeds wel een micro SD card slot in?
Ik zie dat er bij de nieuwe Mi4 niet meer zo'n slot in zit, en het lijkt er op dat een nieuwere Mi3 ook
geen slot meer heeft?
Heeft er nooit ingezeten ;) Zit er inderdaad ook niet in.
Ah...
Dan is dat toch wel een nadeel vind ik ;-)
Hallo Jaqenhghar,

Hoe zit het met mobiele netwerken en wifi?
- Verbindt hij snel met wifi netwerken en houdt hij deze verbinding goed?
- Wat is het hoogst ondersteunde mobiele netwerk? (ik las ergens dat 4G niet draait, klopt dit?)

Wat kost het om het telefoontje op je keukentafel te krijgen? (zijn er meerdere leveranciers/winkels, douane kosten, bezorging??) OP DIT MOMENT?

Weet je al meer over hoe de garantie is geregeld?

Ben je problemen tegen gekomen in gebruik? Zo ja, welke? (Denk aan niet kunnen openen van sites en/of video's / niet kunnen vinden van apps)
Ik heb namelijk zelf op dit moment een Samsung Galaxy Ace S5830 en die kan een hoop apps die nieuwere telefoons wel hebben niet eens vinden op de app store zoals funrun, geen filmpjes openen van dumpert en loopt hij vaak vast bij veel apps zoals bijv reisplanner en 9gag

Hoe stevig is de telefoon, kan hij tegen een stootje? Het gebeurd dat ik hem af en toe laat vallen.

Zou je deze telefoon aanraden voor iemand die vooral geinterresseert is in een telefoon die:
- mooie foto's maakt (ook in het donker)
- muziek kan afspelen op goede kwaliteit tijdens trein reizen tot wel 3 uur
- een goed platform is voor social media en internet browsen zoals 9gag en dumpert
- gewoon nooit vastloopt, ook niet bij zwaardere apps/spelletjes, foto's/video's maken/afspelen en webbrowsen
- een goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft Ik ben student en heb het er echt niet voor over 500,- neer te tikken voor een telefoon.
- minimaal een jaar of 3 mee kan komen.

off topic:
Zouden jullie mij aanraden om voor een telefoon te gaan die 4G ondersteunt?
Ik wil maximaal 12,- per maand besteden bij een sim-only abonnement. Ik verwacht met 500-1000 mb en <100 belminuten de maand door te komen.
Daarmee zal ik dus ook niet veel filmpjes via mobiele netwerken streamen omdat ik op veel van mijn locaties toegang tot wifi heb. Maar 9gag en whatsappen/snapchat zo her en der wel onderweg
Hallo!

- Wifi werkt perfect, geen uitvallertjes
- De telefoon ondersteunt geen 4G

- Ik heb er destijds 230 euro voor betaalt en laten verzenden voor 30 (de meest snelle optie) Gekocht via http://www.xiaomishop.com, krijg je hem vanuit een europees warehouse. Ergo sowieso een jaar garantie. Geen gedonder met de douane.

Problemen in gebruik kan ik me niet herinneren.

Laten vallen kan hij wel tegen, heb hem zelf ook een aantal keer laten vallen. Maar ik zou er toch een hoesje of iets dergelijks omheen doen, zoals met alle telefoons.

- Foto's maken in het donker kan geen enkele camera, hangt van de belichting af. Maar hij schiet mooie plaatjes ja.
- Muziek afspelen doet hij perfect, en gaat zoniet dagen mee als je er alleen muziek mee zou luisteren.
- Goed platform voor social media en dergelijken: check.
- Nog geen vastlopers meegemaakt.
- Ik ben zelf ook een student en voor de prijs hoef je het niet te laten, het is een behoorlijk krachtige telefoon!
- Als je er geen biertjes mee gaat openen en niet bijzonder vaak laat vallen zou die wel 3 jaar mee moeten kunnen.

Dus JA, aanrader

ps: 4g is geen vereiste voor wat je wil. Dat kan met 3G ook wel.