Doogee Voyager2 DG310 Wit

Specificaties 5" • 854x480 • 8GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Doogee Voyager2 DG310 Wit Review

Chocoball 9 augustus 2014, laatste update op 13 juni 2017, 7.488 views

Doogee Voyager2 DG310 Wit

Voor bijna 70 Euro heb je een redelijke smartphone die goed gebouwd is, goede GPS heeft, met Android 4.4.2 en een display wat goed zichtbaar is bij daglicht. Minder goed is de resolutie van het display en de gebrekkige software en het gemis aan accessoires zoals een flip cover.

Pluspunten

• Kwaliteit LG display bij daglicht
  • Oplader met EU stekker
  • Gesture control als het werkt

Minpunten

• De resolutie van het LG display
  • Fouten in de software

Update 19-10-2014
Ik heb de review bijgewerkt met de foto's die eerder niet zichtbaar waren. Verder heb ik ook een review gedaan van de ThL T6S. Ook een budget smartphone In dezelfde prijsklasse als de Doogee DG310. De review van de ThL T6S kun je hier terugvinden: http://tweakers.net/productreview/103758/thl-t6s-wit.html

Zoals eerder aangegeven in het Doogee DG310 topic had ik in de afgelopen weken de mogelijkheid een smartphone te testen die nog niet op de markt is.

Dealextreme en Doogee hebben mij de kans gegeven de Doogee Voyager2 DG310 te testen. De DG310 is de opvolger van de populaire DG300.

De DG310 heeft naast dual SIM enkele aardige features zoals:
  • Lagere prijs in de voorverkoop ($88,88/€66 Euro);
  • Een 5"display van LG;
  • Gesture control - bij een uitgeschakeld scherm kun je via een teken of letter een actie uitvoeren zoals ontwaken via knock-knock zoals bij LG;
  • Camera met spraakbediening;
  • Android KitKat 4.4.2.
Opmerking: De DG310 die voor deze test gebruikt is, is een pre productie model en kan mogelijke fouten bevatten. De fouten zijn bij Doogee bekend en zullen volgens hun opgelost zijn in de modellen die na 10 augustus worden uitgeleverd.

Verpakking en inhoud
De DG310 komt in een witte verpakking met een afbeelding van de DG310. Voor deze test heb ik een Pearl White (wit) versie gekregen. Naast de DG310 wordt het volgende meegeleverd:
  • Een 2000mAh batterij;
  • Een quick setup handleiding;
  • Een screenprotector;
  • Een headset (zwart);
  • Een USB - micro USB kabel (zwart);
  • Een oplader met EU stekker (zwart).

Volgens de website van Doogee heeft de DG310 een 2200mAh batterij maar de DG310 heeft een 2000mAh batterij. Op de website van Dealextreme staat ook netjes 2000mAh, Doogee heeft aangegeven dit te zullen aanpassen op hun website. De quick setup handleiding komt in 5 talen waaronder Engels maar geen Nederlands. Helaas wordt in de handleiding ook niks uitgelegd over de Gesture control of spraakbediening.

Op de DG310 zit schijnbaar geen screenprotector vanaf fabriek op. Persoonlijk vind ik zwarte accessoires bij een witte telefoon nou niet bepaald passen.

Op mijn verpakking zat geen Doogee sticker om na te gaan of het een origineel Doogee toestel is. Via deze website http://www.doogee.cc/en/gb/fangwei.aspv kun je dat controleren.

Design en specificaties
Het ontwerp van de DG310 wordt vergeleken met die van de Samsung Galaxy S5. Hoewel ik geen S5 heb kun je overeenkomsten zien zoals de achterkant (camera en LEDs) maar bij DG310 ontbreekt dan weer een fysieke Home knop. Aan de voorkant vinden we de speaker bovenin, 2 sensoren, camera voor, daaronder de display, 3 navigatietoetsen (zonder achtergrondverlichting) en een opening voor de microfoon.

Aan de achterkant vinden we de Hoofdcamera, de True LEDs (wit en geel) en de speaker. De DG310 heeft een zilverkleurige rand, aan de bovenkant vinden we de 3,5 mm ingang voor de headset en een micro USB aansluiting. Aan de linkerkant op het rand de volumetoetsen en aan de rechterkant de aan/uit knop. Aan de onderkant zitten geen aansluitingen of knoppen. De rand en alle knoppen zijn van hetzelfde materiaal gemaakt. Verder zitten de volumeknoppen en aan/uit knop stevig vast en reageren goed.

De DG310 heeft de volgende afmetingen: Lengte 14,66 cm x Breedte 7,3 cm x Dikte 0,79 cm. Het toestel ziet er dun uit maar voelt met 162 gram niet bepaald licht. De afwerking is verder goed alleen is de achterkant vrij dun en zeer licht en ziet er daarom breekbaar uit. Verder voelt de achterkant niet glad en heeft het een structuur met puntjes en een parelmoer glans als afwerking.

De IMEI sticker onder de batterij veegt nogal makkelijk waardoor de tekst kan verdwijnen.

Andere specificaties:
SOC: MTK6582 1.3GHz Quad Core
GPU: Mali-400MP
RAM: 1 GB
ROM: 8 GB
Display: 5" FWVGA 854 x 480 resolutie, multitouch, 0,55 mm dik maar geen vermelding van Corning, Gorilla of Dragontail glas
Dual SIM: Ja, 1x SIM, 1x micro SIM
Netwerk: 2G: GSM 850/900/1800/1900 3G: WCDMA 850/1900/2100
Data Transfer: GPRS , HSPA , EDGE
WiFi: 802.11 b/g/n
Camera: voor 1.3MP (Softwarematig), achter 5.0MP (Softwarematig)
USB OTG: Ja
Sensoren: Licht, gravity, proximity sensor en gesture sensing
SD ondesteuinng: Ja, tot 32 GB
Batterij: 2000mAh en niet 2200mAh
Android: KitKat 4.4.2 (Build DOOGEE-DG310-ANDROID4.4-2014/07/1503:30)

Verdere specificaties zijn te vinden bij Doogee of Dealextreme.

Testresultaten
Getest heb ik in Nederland en op vakantie in Duitsland waarbij de volgende zaken getest zijn: ontvangst, gesprekskwaliteit, WiFi, display, features, speaker/headset, prestaties, GPS, batterij, camera en Android/software.

Ontvangst
Met Simyo heb ik in Nederland bij altijd 4 strepen. In Duitsland met E-Plus 1 of 2 strepen maar dat was in een landelijk gebied in de buurt van de Tsjechische grens. In de tijd dat ik het toestel in mijn bezit is kon ik nog geen 3G testen.

Gesprekskwaliteit
Ik kon de beller goed verstaan zonder ruis of achtergrondgeluiden. De beller kon mij ook goed verstaan en ook zonder ruis of achtergrondgeluiden.

WiFi
In vegelijking met mijn Note II (Exynos) of Redmi 1S (Qualcomm) is het altijd n -1. Als deze 4 strepen ontvangst hebben heeft de DG310 er veelal 3. Op mijn Fritz!Box 7360 behaalt de DG310 al gauw 79 Mbit/s en ging zelfs tot 147 Mbit/s. Daarnaast heeft het ondersteuning voor WPA2, WMM en STBC.

Allemaal prima totdat ik YouTube filmpjes ging bekijken. Het aantal MBit/s ging dratisch naar beneden naar 10 en zelfs 4 Mbit/s waardoor de Youtube video op de DG310 ging bufferen.

Display
De sensatie een smartphone van 66 Euro met een heus 5" display van LG. Mooi helder, mooie kleuren maar dan de resolutie 854 x 480. YouTube videos kunnen alleen in 360p afgespeeld worden. Sommige apps en widget hebben problemen deze resolutie zoals het 3D schaap weer widget. De widget verschijnt maar gedeeltelijk op het scherm.

Wat wel opmerkelijk is, is dat de display redelijk goed afleesbaar is ondanks daglicht met zon.

Features
Zoals gezegd komt dit toestel met Gesture controle. 2 keer kloppen kennen we al van LG maar zit ook op deze telefoon. Alleen werkt het niet altijd en het werkt beter als het toestel op een vlakke ondergrond ligt.

Ook is het mogelijk door bijvoorbeeld een C te schrijven de camera app te starten. Via de instellingen is het ook mogelijk een andere app te laten starten zodra je een C schrijft. Wel baart oefening kunst want soms schrijf je te snel en soms te langzaam waardoor de DG310 niet herkend wat je wilt.

Update 1-10: Issue is verholpen in build 20140915. Op de vraag van medetweaker Geephile heb ik even een test gedaan met de lock screen beveiliging en het gebruik van gestures. Alleen bij het aankloppen komt netjes de pin, pattern, face of voice unlock. Schrijf ik een C of | dan start respectievelijk gewoon de camera app of settings op en als ik de Back toets gebruik ben ik terug bij het homescreen. Momenteel staat de vraag nog uit of dit verholpen is in een nieuwe build.

De camera werkt ook via spraakbediening. Deze feature staat standaard niet aan en is in te schakelen onder de instellingen van de camera app. Door "cheese" of "capture" te zeggen wordt een foto of video gemaakt. Grappig genoeg reageert de DG310 ook op de Cantonese versie 笑 (siu) of Mandarijnse versie 茄子 (qiézi) voor lach eens naar het vogeltje.

Speaker/headset
De speaker klinkt goed maar een beetje vlak, het geluid kan niet erg luid en op de hoogste stand kan het geluid soms vervormen.

Ik heb niet de headset van Doogee gebruikt maar mijn Xiaomi Piston V2 headset en daarbij geldt hetzelfde voor het geluid als met de speaker. Wil je wat horen dan moet het volume voluit maar doof wordt je er niet van.

Prestaties
De DG310 scoort in Antutu 18032 punten.

http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/101591/27555.png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG310/Screenshot_2014-08-09-20-11-07%20(Mobile).png

Scores in andere benchmarks:
Quadrant Standard: 8836
3D Mark (Ice Storm Unlimited): 2879
NenaMark2: 58.3fps

Met Mediatek SOCs kun je 95% van alle Android spellen wel spelen alleen wil het soms met bepaalde 3D spellen niet vlotten. Voor deze test heb ik een oude bekende en 2 nieuwe spellen geprobeerd: Subway Surf, Shadow Fight 2 en Asphalt 8: Airborne. Alle spelen draaien vlot maar ik vond Asphalt 8 er niet mooi uitzien mogelijk vanwege de resolutie.

GPS
GPS heb ik in Nederland en Duitsland buiten en binnen getest. Buiten kreeg ik binnen 5 seconden een GPS fix en binnen duurde het 30 seconden tot soms een minuut.

GPS heb ik niet als autonavigatie getest omdat in de auto al een navigatiesysteem is ingebouwd.

Batterij
Bij licht gebruik gaat de DG310 5 dagen mee. Bij de videotest (YouTube/WiFi) gaat de DG310 ongeveer 3,5 uur mee. Opladen van de DG310 met de meegeleverde oplader duurt ongeveer 2,5 uur (met 15% restcapaciteit).

Wel had ik vreemde situatie. In Duitsland was de batterij van de DG310 op 45%. Toen ik de GPS test wou doen zakte het percentage meteen met 10%. Bij het aansluiten van de oplader had ik nog maar 8% en toen het toestel eindelijk ging opladen waren er nog maar 3% over. Ik heb hier geen verklaring voor maar wat me wel opviel is dat mijn Redmi 1S zonder veel te gebruiken in Duitsland ook sneller leeg raakte dan in Nederland.

Update 12-8: Na 2 pogingen kan ik het bovenstaande GPS/batterij probleem niet meer reproduceren.

Camera
Allereerst ik ben geen fotograaf. Voor deze test heb ik alleen foto's gemaakt en geen video's. Ik heb zowel binnen als buiten foto's gemaakt en deze vergeleken met een Redmi 1S. Op beide toestellen stond dat de foto in hoge kwaliteit moet worden opgeslagen. Hieronder zie je de verschillen:
Redmi
Wel valt op waar de Redmi 1S al gauw 1 MB of meer per foto kwijt is de DG310 vaak nog niet eens de helft in grootte zijn. Verder heeft de DG310 True LEDs waarbij 1 witte LED en 1 gele LED. De enkele witte LED op de Redmi 1S is iets feller. Hier weer een vergelijking tussen de DG310 en de Redmi 1S:

Android/Software
De DG310 heeft standaard KitKat 4.4.2 met een soort van MIUI thema. Het bevat verder geen hinderlijke Chinese apps en is dus eigenlijk kaal.

Wat wel opvalt is dat bij KitKat de iconen in de notificatiebalk normaal wit zijn. Echter het icoon voor de batterij bij de DG310 is grijs. Wat ook van MIUI geleend is, is de zaklamp app wanneer je de home knop indrukt houdt en de Permissies app.

De DG310 komt zonder root maar Doogee heeft zelf een VROOT bestand beschikbaar gesteld.

Wel stoort me een bepaalde system app onder de naam oneKeyLock, om deze te gebruiken moet deze device administrator zijn. Verder is er nog een fout in de camera app. Het panorama icoon verschijnt half in het beeld.

De Doogee heeft ook Nederlands als systeemtaal echter sommige instellingen zoals Gestures worden niet vertaald. Ook wordt de permissies app niet vertaald en blijft deze Engels.

Voor de Tweakers onder ons, de Recovery is in het Engels en de Factory mode is in het Chinees.

Heb jij ook een Doogee Voyager2 DG310 Wit?

De bestelling is geplaatst, maar hoe gaat die Gesture Control om met een eventueel lockscreen met code.
Heb je met die functie een eventueel securitylek op je toestel?
Heb het toestel even niet bij de hand maar ga het voor je uitproberen.

Nu staat de beveiliging nog op slide maar ik verwacht na de knock-knock dat het pattern of pincode scherm verschijnt. De resultaten neem ik op in de review.

Edit: @Geephile, getest en opgenomen in de review. In het kort het werkt alleen met aankloppen, de rest opent zonder meer de app of instellingen en daarna kan je zonder problemen terug naar het home screen.

[Reactie gewijzigd door Chocoball op 18 augustus 2014 18:46]

Dank je, (sowieso voor de complete review) en nou maar zien of en hoe ze dit gaatje oplossen.
Hee bedankt voor de review! Mijn vriendin heeft interesse in deze telefoon maar ik vroeg mij af of deze op de Nederlandse 3g netwerken gaat werken, wat is jou ervaring daarmee? Alvast bedankt voor de feedback!
Ik zou nog dual SIM en 3G testen uitgebreid testen maar wacht nog heel even op de cover die nog onderweg is. Zal daarna de review weer bijwerken.
Aangezien de case maar op zich laat wachten. Deze telefoon werkt met Nederlandse 3G netwerken en ik heb geen echte problemen met 3G (Randstad) kunnen ontdekken maar mijn ROM is niet dezelfde als die nu wordt uitgeleverd. Ook kan ik deze ROM nog steeds niet bijwerkern.

Voor meer vragen over 3G ontvangst wil ik je doorverwijzen naar het DG310 ervaringen topic.
heb hem nu 1 jaar zeer tevreden. alleen dat gesture ben ik nog niet achter. wel kantelen en dan allerlei zaken als bellen opn bellen en nog e.e.a batterij is vrij gauw leeg. verder lof en voor die prijs.

familie heeft dure iphone en samsung 5 . ik kan niet ontdekken vwb dagelijks gebruik of deze nou echt beter zijn. kan er 7 doogee's voor kopen.
Hey,

Nice review.

Waren er nog douanekosten aan verbonden?
Weet jij toevallig vanaf welk bedrag dit is en welk % erover heen gaat?
Hey,

Nice review.

Waren er nog douanekosten aan verbonden?
Weet jij toevallig vanaf welk bedrag dit is en welk % erover heen gaat?
Dank je wel er komen nog wat uitbreidingen voor deze review aan. Zo wacht ik bijvoorbeeld nog op de transparante case om deze testen. Zodra die case binnen en getest is gaat deze review DG310 in de verkoop.

Nee, er zaten geen douanekosten aan verbonden. Zie hier de informatie van de douane over invoerbelastingen.

Meer ervaringen over invoerrechten bij goederen uit China vind je hier en hier in het forum. Het DG310 ervaringen topic vind je hier.

[Reactie gewijzigd door Chocoball op 14 augustus 2014 12:43]

Reactie net zo geweldig als de review. Thanks!:)
Ik heb deze telefoon toevallig 2 dagen geleden binnen gekregen. Prima toestel voor het geld, reageert vlot, camera vind ik persoonlijk heel slecht vergeleken met m'n iphone, youtube hapert flink maar misschien zijn daar nog oplossingen voor. Wifi is prima, 3G werkt ook (kpn) bellen ook prima eigenlijk. Voor die paar euro moet je gewoon zo'n ding bestellen :) Die van mij komt via Deal Extreme, ik had geen douane kosten etc. Ik weet alleen niet of dat gewoon geluk is of niet. Bij mij stond er "gift" op de verpakking, dit doen ze niet altijd begreep ik.
Dealextreme heeft momenteel een speciale actie voor Nederlandse klanten. snelle levering in beide kleuren, geen bijkomende kosten maar de voorraad is beperkt.

Ik heb mijn DG310 doorverkocht aan een medetweaker dus kan helaas jullie vragen niet meer 1-2-3 beantwoorden. Voor meer vragen, antwoorden wil ik jullie doorverwijzen naar het DG310 ervaringen topic.