Icarus Illumina HD Zwart Review

Koen B 9 augustus 2014, laatste update op 11 augustus 2014, 5.056 views

Icarus Illumina HD Zwart

Degelijke e-reader zonder fratsen! De Illumina HD is een uitstekende e-reader van eigen Nederlandse bodem. Het apparaat is gebruiksvriendelijk, van goede kwaliteit en heeft meer dan de nodige functies. Het verdient naar mijn mening een 8,7 wat ik moet afronden naar 4 sterren die het ding meer dan waard is.

Pluspunten

• Degelijk en zonder fratsen!
  • Het is niet nodig een account aan te maken zoals sommige andere e-reader fabrikanten dat verlangen.
  • Het apparaat bezit de functies die nodig zijn.
  • Bediening is mogelijk via zowel knoppen als aanraakscherm, beide zijn goed uitgewerkt.
  • Goede instelbare achtergrondverlichting voor in omgevingen met weinig licht.
  • De bouwkwaliteit is uitstekend en de reader is prettig in de hand te houden.
  • De verversing van het scherm kan aangepast worden. Door bij het omslaan van elke pagina het scherm te verversen wordt de beste beeldkwaliteit verkregen. Het aantal pagina's per totale schermverversing is instelbaar, waardoor de batterijduur verlengd wordt en de volgende pagina sneller getoond.
  • Goede weergave van PDF bestanden en PowerPoint-presentaties (deze kunnen worden opgeslagen als PDF).
  • Ruimschoots menu-opties voor beelddraaiing, lettergrootte, etc.
  • Audiospeler voor achtergrondmuziek en 3,5" aansluiting voor hoofdtelefoon.
  • En meer...

Minpunten

• Het menu dat tijdens het lezen getoond wordt kan niet met de knoppen bediend worden, maar enkel door het scherm aan te raken. Dit is niet erg storend, zoals later toegelicht.
  • Als PDF-bestanden met twee tekstkolommen worden weergegeven bij horizontale weergave op het scherm, dan kan niet verder omlaag gescrolled worden dan de kortste tekstkolom. Dit probleem doet zich niet voor bij de standaard verticale beeldrotatie. Hopelijk komt Icarus met een firmware-update om dit te verhelpen.
  • Voor zover ik ondervonden heb is het niet mogelijk om eigen applicaties te installeren.
  • Audiospeler is beperkt.

Veelzijdigheid Score: 4
Waarom dit apparaat?
De eerste reden voor mijn aankoop was het lezen van artikelen in PDF formaat. Nu heb ik uit een aantal bronnen vernomen dat ik daarvoor een groot scherm (>8") nodig zou hebben, maar wegens de hogere prijs en de verminderde handzaamheid van de grotere apparaten heb ik deze Illumina HD gekocht. Bovendien had ik geen zin om een account aan te maken, zoals een aantal grote fabrikanten van hun klanten verlangen. Mijn verwachtingen waren laag en ik heb het apparaat gekocht om te proberen. Mijn verwachtingen werden verrassend genoeg ruim overtroffen!

De ondersteunde formaten
Nu zijn de PDFjes vaak opgeslagen met een A4 pagina-indeling, wat ervoor zorgt dat de letters erg klein worden als de gehele pagina op het scherm wordt weergegeven. De "Reflow" optie werkt erg goed om de tekst in ebooks en TXT bestanden opnieuw in te delen, zodat deze in alle lettergroottes goed op het scherm past. Voor PDF bestanden laat deze functie echter veel te wensen over. Dit kan Icarus niet kwalijk worden genomen, want zelfs dure computerprogramma's zijn niet in staat om tekst op een fatsoenlijke, leesbare manier uit een PDF te extraheren, laat staan dat eventuele illustraties worden meegenomen.

De enige manier om PDFjes goed te kunnen lezen bleek door het aanpassen van de lettergrootte in Adobe Reader dat op het apparaat geÔnstalleerd is. Op deze manier kan ervoor gezorgd worden dat bij een artikel met twee kolommen, precies ťťn kolom op het scherm wordt weergegeven. De tekst is dan goed leesbaar, en met de normale verticale "portretoriŽntatie" van het scherm functioneert het scrollen prima. Als echter een bestand met twee kolommen in de horizontale "landschapsoriŽntatie" wordt weergegeven, dan kan in beide kolommen niet verder gescrolled worden dan het einde van de kortste kolom. Artikelen zonder kolommen moeten sowieso in de landschapsoriŽntatie gelezen worden, omdat anders de letters te klein worden. Hierbij is het scrollen geen probleem.

Het apparaat lijkt te herkennen waar de tekst begint en kiest vanzelf een redelijk optimale manier om de tekst op het beeld te tonen. Sommige artikelen hebben wat reclame-poespas langs de randen van de pagina's, waarvan het apparaat niet herkent dat het overbodige informatie is. Dit kan natuurlijk het apparaat niet kwalijk worden genomen, reclameherkenning in een ereader is immers gelukkig nog niet van deze tijd. Dit kan hoe dan ook gemakkelijk omzeild worden door met behulp van een computer met bijvoorbeeld "Master PDF Editor" de reclame uit de bestanden te verwijderen.

*Update: Bij de specificaties staat niet dat CBR bestanden (stripboeken) ondersteund worden. Deze bestanden kunnen echter door de reader als map geopend worden, waarna een reeks JPG bestanden wordt getoond. Als een JPG bestand geopend wordt, kan vanuit daar simpelweg doorgeklikt worden naar de volgende afbeelding. Het werkt dus hetzelfde als het lezen van een normale publicatie. Er wordt geen balk getoond die aangeeft hoeveel pagina's nog resteren, maar er is een optie om de resolutie en het nummer van de afbeelding en het totale aantal weer te geven. Het lezen van stripboeken werkt dus prima. Uiteraard zijn ook EPUB bestanden ondersteund. De slimme reflow functie komt overigens in deze boeken goed tot zijn recht.

Gebruiksvriendelijkheid
Bediening is mogelijk via zowel knoppen als aanraakscherm, beide zijn goed uitgewerkt, al kan in het menu tijdens het lezen niet genavigeerd worden met de knoppen. Dit is niet storend, maar zou eenvoudig veranderd moeten kunnen worden met een firmware-update waar ik stiekem op hoop. Ik raak het scherm exclusief aan met een aanraakpen, om vlekken te voorkomen. Als ik op de bank lig te lezen moet ik me oprichten en de pen van tafel pakken om de opties aan te passen.

De taal van het besturingssysteem kan worden aangepast. Er zijn 16 talen beschikbaar, waaronder uiteraard het Nederlands.De verversing van het scherm kan aangepast worden. Door bij het omslaan van elke pagina het scherm te verversen wordt de beste beeldkwaliteit verkregen. Het aantal pagina's per totale schermverversing is instelbaar, waardoor de batterijduur verlengd wordt en de volgende pagina sneller getoond. Verder zijn er tijdens het lezen ruimschoots menu-opties voor beelddraaiing, lettergrootte, zoeken, reflow, intensiteit van de inkt, bladwijzers en meer. Deze laatste opties kunnen slechts benaderd worden door het scherm aan te raken. De achtergrondverlichting kan trapsgewijs worden ingesteld. Dit is ideaal voor in omgevingen met weinig licht. Als het echt donker is raak ik aan om er een lampje bij aan te doen, om te voorkomen dat je last krijgt van je ogen.

Hollandsche degelijkheid
De beeldkwaliteit is erg goed, al gaat deze bij uitgestelde verversing merkbaar achteruit na het omslaan van een aantal pagina's (afhankelijk van wat er zich op de vorige pagina bevond). Het aanraakscherm heeft een resolutie van 1024 x 768 pixels. De bouwkwaliteit is uitstekend. Het lijkt alsof het apparaat een val van een paar meter kan overleven, al weet ik niet hoe de inwendige hardware daarop zou reageren. Ik ga het in elk geval niet proberen. Verder is de reader ergonomisch, licht en prettig in de hand te houden. De behuizing is gemakkelijk schoon te houden en verandert niet snel in een verzameling vette vingerafdrukken. De precieze batterijduur heb ik niet gemeten, maar deze is prima en kan verbeterd worden door de verversing aan te passen.

Overige mogelijkheden
Dan is er nog een 3,5" aansluiting voor hoofdtelefoon en de audiospeler voor het afspelen van achtergrondmuziek. De speler is erg primitief en heeft geen shuffle functie of mogelijkheid om afspeellijsten af te spelen. Het is een prettige manier om je af te sluiten voor herrie in de omgeving, maar niet veel meer dan dat. De browser werkt voor eenvoudige sites, maar stelt niet al teveel voor. Ik heb er eerlijk gezegd vrijwel geen gebruik van gemaakt. Voor zover ik ondervonden heb is het niet mogelijk om naast FBReader, Adobe Reader en de standaard browser en audiospeler je eigen applicaties te installeren voor bijvoorbeeld het afspelen van audio of lezen van stripboeken. Gelukkig zijn FBReader en Adobe Reader voor veruit de meeste taken toereikend.

Ten slotte moet nog even vermeld worden dat de reader een microSD sleuf heeft, compatibel met kaartjes tot 32GB. Niet veel mensen zullen gebruik maken van deze functionaliteit, daar 4GB ruimvoldoende is om enkele boekenkasten aan leesmateriaal op te slaan. Voor wie meer ruimte nodig heeft is het een uitkomst.

Voorlopige indruk
Al met al doet het apparaat meer dan waarvoor ik het gekocht heb, al zou het op sommige punten wat beter kunnen. Ik denk niet dat de huidige modellen van andere fabrikanten het beter doen en ben meer dan tevreden. Bovendien komt geeft het ding PowerPoint presentaties (opgeslagen als PDF) uitstekend weer, en dat komt erg goed van pas voor mijn opleiding. Ook de no-nonsense benadering die Icarus heeft bij het ontwerpen van zijn e-readers staat me aan. Zo is het bijvoorbeeld niet nodig een account aan te maken zoals sommige andere fabrikanten dat verlangen, en door de eenvoud zullen zelfs de meeste digibeten prima met de Illumina HD overweg kunnen. Verder bezit het apparaat alle functies die nodig zijn en meer.

De Illumina HD is een uitstekende e-reader van eigen Nederlandse bodem, en heeft mij geen moment teleurgesteld. Het apparaat is gebruiksvriendelijk, van goede kwaliteit en heeft meer dan de nodige functies. Het verdient naar mijn mening een 8,7 wat ik zal moeten afronden naar de 4 sterren die het ding meer dan waard is.

Heb jij ook een Icarus Illumina HD Zwart?

Dank voor je uitgebreide review! Mijn eigen Sony reader is het aan het begeven dus ik ben op zoek naar een nieuwe. Fratsen zoals een browser of mp3 speler zit ik niet op te wachten; ik wil alleen maar lezen met een ereader. Bevalt hij nog steeds goed nu je hem langer in gebruik hebt?
De reader werkt nog steeds. Enkele kleine puntjes:
-De aan/uitknop is wat fragiel. Er is iets aan geknapt waardoor de knop scheef is komen te zitten, maar werkt gelukkig nog normaal.
-De software is een keer goed vastgelopen, waarna het een week duurde voordat het apparaat weer opstartte. Het probleem ontstond toen ik het apparaat dagenlang in standbymodus had laten staan tot de batterij leeg was. Nadat de reader weer startte is het gelukkig niet weer voorgekomen en ik heb hem ook niet meer zo lang in standbymodus laten staan.
-De reader gaat op zijn baasje lijken en vergeet soms wat ik aan het lezen was.
De nieuwe Illumina HD heeft overigens andere software (Android) en ik acht de kans groot dat de laatste twee punten daarmee verholpen zijn. Of het ontwerp van het knopje nog hetzelfde is weet ik niet. Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord.

Mvg,
Koen
hoe is het gesteld met de accuduur? ik lees dat de nieuwere (?) illumina maar korte (3 dagen soms ) heeft?
Accuduur is afhankelijk van het aantal volledige beeldrefreshes (instelbaar: 1 refresh per x paginaomslagen), het aantal paginaomslagen per tijd en de stand van de achtergrondverlichting (instelbaar op verschillende niveaus).

Vaak lees ik 'savonds een paar uurtjes met achtergrondverlichting op de laagste stand en ik hoef hem zeker niet elke drie dagen op te laden. Wat mij betreft is de batterijduur van de reader prima in orde, al kan ik niet oordelen over de nieuwe Android-versie van de Illumina.