Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB Review

Arthur-M. 9 augustus 2014, laatste update op 9 mei 2015, 3.812 views

Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB

Deze laptop heeft een erg mooi scherm met een hoge resolutie, een erg goede accuduur en degelijke bouwkwaliteit. De behuizing krast helaas wel snel en de Mac wordt snel warm.

Pluspunten

• Erg mooi, scherp scherm
  • Zeer goede accuduur
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Licht
  • Compact
  • Een cpu en gpu die voor mij snel genoeg zijn
  • Goede speakers voor een laptop

Minpunten

• De behuizing krast snel
  • Geen optie voor een mat scherm
  • Upgrades zijn duur
  • Laptop niet zelf te upgraden

Inhoudsopgave:
• I/O poorten
• Bouwkwaliteit
• Retina scherm
• SSD
• CPU en GPU (Cinebench R15)
• Batterijduur
• Mac OS X Mavericks
• Zelf upgraden?
• Conclusie
• Changelog

Omdat ik me steeds meer begon te ergeren aan het scherm en de korte batterijduur van 2,5 uur van mijn oude MacBook wilde ik graag een nieuwe laptop kopen. De keuze was snel gemaakt: Het moest een nieuwe MacBook Pro met Retina scherm worden.

Keuze voor de MacBook
Toen ik naar nieuwe laptops ging kijken kwam ik al snel uit bij deze Macbook. Mijn eisen waren:
• Een beter scherm dan mijn oude Mac;
• Een betere accuduur;
• Hij moest kleiner en lichter zijn;
• Er moet standaard een SSD inzitten;
• Het liefst wilde ik weer een laptop met Mac OS X omdat alle software die ik gebruik daarop draait en ik het fijn vind werken.

Unboxing en configuratie
Ik heb voor het middenmodel gekozen, dus de 13” Retina met een 256GB SSD en 8GB werkgeheugen. Over 16GB werkgeheugen heb ik nog nagedacht, maar ik vond het de tweehonderd euro extra niet waard. Ook de levertijd speelde een rol. Ik heb hem namelijk in Bangkok gekocht voor maar 1060,-, exclusief BTW en incl. studentenkorting.

De MacBook wordt geleverd in de welbekende witte doos van Apple. In de doos zit:
• De MacBook zelf
• De oplader
• De Extensiekabel van de oplader
• Het bekende ”Hello” boekje en de andere boekjes
• Een schoonmaak doekje voor het scherm

Toetsenbord en Trackpad
Eerst ga ik het toetsenbord bespreken:
Over het toetsenbord van deze Mac ben ik tevreden, maar het toetsenbord van mijn oude MBP vond ik toch beter, doordat die meer travel had. Doordat het design van de rMBP zo dun is, hebben de toetsen weinig travel. Helaas is dit bij alle ultrabooks het probleem, dus dit is niet iets waar alleen deze MacBook last van heeft.
De rMBP heeft een chiclet toetsenbord en typt ondanks dat er weinig travel is fijn. Er zit een soort kuiltje in de toetsen, die je vingers goed op hun plaats laten zitten, zodat de kans op een misclick kleiner is.
Een leuke feature is de achtergrond verlichting die aangaat wanneer het donker(der) wordt.

Trackpad
De trackpads van MacBooks staan bekend als zeer goed. En dit is niet onterecht. De trackpad is namelijk ook heel goed, en dat komt mede door de software, die gestures ondersteund. De trackpad is gemaakt van glas en is lekker groot.

I/O poorten
De rMBP is goed uitgerust aan poorten. Aan de linker kant vinden we een Magsafe 2 connector, 2x een Thunderbolt 2.0 poort, een USB 3.0 poort, een Microfoon jack en een dual mic. Aan de rechterkant vinden we nog een USB 3.0 poort, een HDMI-ingang en een SD-kaartlezer.

MacBook Pro Retina I/O Poorten

Bouwkwaliteit en uiterlijk
Dit is ook een van de redenen waarom ik een Mac koop. De bouwkwaliteit is erg goed. Ik heb ook naar een Sony Vaio Pro gekeken, maar hier kon ik de behuizing gewoon van indrukken, en daar ga ik geen 1000+ euro aan uitgeven.
De MBP is gemaakt van aluminium. Hierdoor is hij wel wat zwaarder dan zijn concurrenten, maar voelt daardoor wel steviger aan. Wat ik wel een groot minpunt vind aan de aluminium behuizing is dat hij snel krast.

Retina Scherm
Dan nu het grote selling-point van de rMBP, het Retina scherm. Als ik het scherm in een woord zal moeten samenvatten: Prachtig!.
Retina is de naam die Apple gebruikt voor haar schermen die een resolutie hebben, die zo hoog is dat je geen pixels kan zien op normale kijkafstand. En dat klopt. Ik kan inderdaad geen pixels zien terwijl ik deze review aan het typen ben. Logisch, want de PPI van deze laptop bedraagt 227.
De kleuren zien er erg mooi uit en het scherm is ook erg helder. Als ik het scherm met mijn oude MBP vergelijk is het verschil aanzienlijk. De kleuren op de rMBP zijn veel mooier en het beeldscherm is ook een stuk scherper. Wat ik, en ook veel andere jammer vinden aan het scherm is dat er geen optie is om een mat scherm te bestellen. Ik had namelijk graag meer betaald voor een mat scherm.
Voor exacte waardes van het scherm raad ik aan om de review van de tweakers.net redactie te lezen.

SSD
De SSD in de rMBP is aangesloten via PCI-E. Dat zorgt voor erg hoge snelheden, tot 60% sneller dan de vorige generatie rMBP's. De vorige generatie hadden nog een SSD die via SATA werd aangesloten. Ik heb de app Blackmagic Disk Speed Test gedownload in de App Store, en deze gedraaid. Dit waren de resultaten:
De SSD is dus erg snel, en dat komt dus omdat 'ie via PCI-e is aangesloten.

CPU en GPU
De CPU en GPU heb ik ook even getest. Ik heb de bekende Cinebench benchmark gedraaid.
De resultaten waren:
CPU: 254CB
GPU 21 FPS
De CPU is relatief snel, maar komt niet in de buurt van de Quad-core i7 in de 15" rMBP.
Over de 21FPS van de gpu ben ik tevreden. Het is namelijk een Integrated GPU, die tot wel 90% sneller kan zijn dan de Intel HD4000, die in de rMBP uit 2012 zit.

CPU-Z

Batterijduur
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: De batterijduur is niet zo goed als die van de MacBook Air en dat is ook niet te verwachten. Het zijn twee andere soort laptops. De MBA haalt 12 uur op een volle lading, deze laptop haalt ongeveer 8 tot 9 uur met licht gebruik (surfen met Safari, iWork, film kijken), met de schermhelderheid op 7 streepjes en de toetsenbord verlichting op 5 streepjes. En 8 tot 9 uur is prima voor een laptop met zo'n hoge resolutie.

Terwijl ik een beetje surf op mijn MacBook en de batterij nog voor 65% geladen is, is de resterende tijd 5:38 uur. Netjes.

Zelf upgraden?
Zelf de laptop openmaken en hem upgraden zit er helaas niet in. Jammer, en slim van Apple. Als je bijvoorbeeld 16GB werkgeheugen wilt of een grotere SSD zal je je Mac zo moeten configureren en de upgrades zijn erg duur. De batterij is ook niet zelf te vervangen.
Voor mij is het geen probleem dat je niets kan upgraden. Ik heb genoeg aan 256GB opslag en 8GB werkgeheugen is ook genoeg voor mij voor nu. Over twee of drie jaar koop ik toch weer een nieuwe Mac, en dan kijk ik dan wel weer wat de standaard is.

Tja.. het is en blijft veel geld voor een laptop, maar de prijs/kwaliteitsverhouding vind ik niet slecht, voor 1060 heb ik hier een laptop met een 256GB SSD en 8GB ram. Als ik de prijzen even Nederlands houd, dan is de MacBook vanaf zo'n 1200,- verkrijgbaar en dan krijg je een Retina scherm, 4GB ram en een 128GB SSD. Bij de concurrentie is dit niet heel anders. Dus dat Apple overpriced is moet eens ophouden, want dat is niet zo! Een Windows-based laptop met ook 8GB ram en een 256GB SSD kost namelijk ook ongeveer evenveel als deze MacBook in die configuratie.

Over het algemeen ben ik erg tevreden en vind ik het een goede koop (zoals ik misschien al heb laten merken in de review ;) ). Het Retina scherm is fantastisch, alleen jammer dat er geen optie is voor een mat scherm. De batterijduur is ook goed, net zoals het toetsenbord en de trackpad. En de SSD maakt het plaatje compleet.

Changelog
• 9 Augustus 2014: Zelf Upgraden? toegevoegd.
• 10 Augustus 2014: Novabench scores toegevoegd.
• 27 Augustus 2014: CPU-Z toegevoegd.

als je een +1 beoordeling achterlaat, schrijf dan alsjeblieft in de reacties hoe ik hier een +2 (of +3) van kan maken!

Heb jij ook een Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB?

Ik heb het nieuwe model mid 2014, met dezelfde configuratie ( 1529,- voor betaald bij de Dixons (3 jaar garantie). Ook het nieuwe model heeft soms "last" van warm worden. Het is vooralsnog nog niet te hinderlijk, maar je merkt inderdaad wel dat het op een bepaalde plek onderop vrij warm wordt. Voor mij nog niet TE warm om het oncomfortabel te noemen...
Hoe raar het ook klinkt, maar nu ik meer naar de temperaturen kijk, lijkt het wel alsof hij minder snel warm wordt. Toen ik 4 dagen geleden een filmpje keek werd hij 96 graden celsius, nu blijft hij ongeveer 50-55 graden celsius. Ik heb er nu dus ook geen last meer van, maar ik blijf het wel in de gaten houden.
Ik heb ooit een tijd terug eens iStat Pro gekocht. Daar kun je o.a. allerlei sensoren mee zien in je taakbalk bovenaan. Maar weer eens installeren en bekijken hoe warm hij nu echt wordt...
Ik heb ook iStat Pro Menus gekocht, en daar kan ik mijn temperaturen zien. Alleen hoe betrouwbaar is iStat? Ik had ook SMC fancontrol, die ik nu niet meer gebruik, maar die gaf altijd hogere temperaturen. Maar SMC kan natuurlijk ook onbetrouwbaar zijn.
Heb zelf SMC nooit geprobeerd. Ook maar eens naar kijken.
Ik ga er van uit dat iStat wel redelijk accuraat is. Wat ik toen zag aan gegevens leek allemaal vrij plausibel.
Mooie review, goed van opbouw, prima taalgebruik!

Mbt de warmte, onze MBproR 15" mid 2014 wordt juist opvallend niet-warm. Avondje foto's prutsen in Aperture levert een lauw warme plek op de bodem onder het scherm op, meer niet. CPU gebruik is ook klein, dus zal iets moeten zoeken waar die drukker mee is blijkbaar.
Bedankt voor het compliment!

Wat natuurlijk kan is dat Apple het warmte probleem opgelost heeft in de 2014 modellen, en/of dat de 15" modellen gewoon meer ruimte hebben voor een betere koeling en dat ze beter kunnen koelen doordat er meer ruimte is (?).
Een vriend van mij, die een 13" mid 2012 non-Retina heeft, vertelde mij dat ook zijn Mac heel erg warm wordt. Een andere vriend van heeft ook een non-Retina 2012, maar dan de 15" variant, en die blijft ook wel relatief koel. Dus zal het ermee te kunnen maken hebben dat de 15" gewoon meer ruimte heeft voor een betere koeling?

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 9 augustus 2014 17:03]

Ik ben van plan om deze MBp zelf ook te kopen maar je zei dat je hen vanuit Bangkok hebt besteld? Hoe heb je dit gedaan want ik zou dat ook wel willen doen dat bespaard me namelijk 300 euro.

Verder mooie, duidelijke en overzichtelijke review!
Ik ben in Thailand geweest, en de MacBook heb ik in Bangkok gekocht bij de Apple Reseller daar. De prijs is daar voor dit model 1230, maar ik heb studentenkorting gekregen en de belasting kon ik terugvragen op het vliegveld, dus uiteindelijk 1060 betaald.

Wat je wel kan doen is je MacBook uit Engeland importeren via Electronic Kings (een shop op eBay), dan kost 'ie je ongeveer 1240. Voor meer info en vragen: MacBook uit het buitenland

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 10 augustus 2014 11:00]

Ik heb dezelfde configuratie als jij en ik heb de volgende ervaring met de koeling.

De temperatuur lijkt wat aan de hoge kant, maar volgens mij is het allemaal nog binnen het behoorlijke. De CPU mag volgens Intel maximaal 100 graden worden en daar zit je nog wel vanaf. De reden dat de koeling niet heel hard probeert om je CPU onder de 50 graden te houden is simpelweg omdat het niet nodig is. Het is een afweging tussen fan lawaai en koelprestaties. Zo lang alles nog binnen bepaalde limieten is kiest Apple (gelukkig maar) voor stilte.

[Reactie gewijzigd door Tjoekie op 10 augustus 2014 17:18]

Bedankt voor de uitleg en verklaring Tjoekie. Het is fijn om te horen dat het normaal is dat de temperaturen wat hoog zijn, en dat Apple kiest voor stilte.
Heb het eerste model 13" retina hier. En geen last van warmte. Mijn oude 2008 model (non unibody) Macbook Pro wordt veel warmer.
Mijn oude MBP Late 2008 was ook een kachel. Die was idle al zo'n 65 graden. Daar zit m'n zus nu mee opgezadeld :+
Misschien ligt het warmte probleem dan wel echt aan mijn Mac. Ik ga volgende week wel even langs bij de nieuwe Apple Store in Den Haag.

Edit: Als ik gewoon een beetje t.net doe en internet blijft de MBP vrij koel, hij is nu maar 45 graden volgens SMCfancontrol (cpu core, niet proximity). iStat Menus laat op de een of andere manier alleen maar de temperatuur van de SSD zien..

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 9 augustus 2014 20:09]

Die temperatuur heb ik nog al opgemerkt. Ik heb het laatste model cMBP net toen de rMBP uitkwam maar imo nog niet volwassen was (dagelijkse gebruik stotterde en dat vond ik onacceptabel).
Deze wordt ook "te warm". Ik zeg het met aanhalingstekens omdat de MBP niet te warm wordt voor schade te berokkene aan het toestel, maar wel te warm wordt om aan te raken.
De fans springen heel laat aan (ik vermoed dat dit met stilte te maken heeft).
Ik heb er toen veel over gelezen en de meeste mensen (macrumours etc) hadden hetzelfde. Sommige dwongen de mac zijn fans vroeger en harder te laten aanslaan, maar ik vertrouw er maar gewoon op dat dit model zijn temperatuur naar behoren zelf regelt.