MSI Nightblade Z97 (006BEU-BXX) Review

yleeuw 8 augustus 2014, laatste update op 9 augustus 2014, 999 views

MSI Nightblade Z97 (006BEU-BXX)

LET OP, dit betreft een Z97 (juni 2014) versie. Reden voor deze aankoop was een grafisch achterop lopende apple en de mogelijkheid om in een kleine machine een GTX780Ti kwijt te kunnen.

Pluspunten

• Zeer makkelijk te installeren.
  • Kabels, CPU koeling en tot in detail schroefjes inbegrepen.
  • Alle kanten kunnen open.
  • mSata controller inbegrepen
  • Optie zonder CD-drive te bestellen (extra sata poort over)

Minpunten

• Alleen de BIOS update is voor de z97 te vinden .
  • Er staat nergens bij dat de CPU koeling is inbegrepen.

Voor het eerst sinds 10 jaar een semi bouwpakket besteld en kan niet vergelijken met andere barebones of complete PC's. Wat mij opviel was dat ik na een 1/2 uur al weer klaar was met een gereed product. Het kastje zit propvol maar toch maakt het een opgeruimde indruk.
icm een i7-4790k en een GTX780fTi is dit een werkelijk een beest.
Met de standaard geleverde CPU koeling komt de CPU temperatuur niet boven de 68c, idle loopt hij op 26c. Ik ben niet thuis in overklokken, ik was van mening dat de OC Genie button deze taak zou overnemen. Als ik boot met de OC Genie geactiveerd dan krijg ik een blauw scherm bij een CPU stresstest. De i7-4790k heeft een CPU turbostep en boost optie, als deze zijn geactiveerd loopt hij op 4400hz zonder problemen.

Op de software ondersteuning van MSI:
Alleen de bios voor de z97 is te downloaden, deze kan alleen via de bios worden geupdate. Op de site staat dat er een windows tool is inbegrepen bij de download. Dit is niet het geval.
Vergeet niet de bios-filenaam aan te passen (-w8) anders vind hij hem niet (+2 uur onderzoek voor dit euvel)
Voor de z87 is meer software te vinden alleen werken deze niet op de z97.
Resterende (intel en realtek) software bij de betreffende leverancier downloaden dus.

Dit apparaat was op mijn lijf geschreven en heb nog steeds het "uitpak" gevoel als ik hem weer aan mag zetten.

Heb jij ook een MSI Nightblade Z97 (006BEU-BXX)?

Een pre-foto. Hierop kan je zie waarom ik een beetje teleurgesteld was dat de koeling er al bij zat. Ik heb dus nog een blok van CRYOTEC C1 over, uitgepakt.. Zonder 140mm top-fan. Deze is zo mooi en stil dat ik die er wel in heb zitten. Heeft iemand nog een koelblok nodig?

[Reactie gewijzigd door yleeuw op 9 augustus 2014 10:36]

Wist je vooraf al dat je de Z97 uitvoering ging krijgen of wat dat toeval?

Dat een CPU koeler standaard meegeleverd wordt (bij de Z87/97 uitvoering), is uit de specificaties te halen. Bij de B85 versie (die heb ik staan), is dit niet het geval.
Ik heb overigens de achterste case-fan vervangen want die maakt me toch een herrie.
Is dat bij deze uitvoering ook het geval?

Jij hebt nu een MSI koeler over begrijp ik nu?

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 9 augustus 2014 14:24]

Dat ziet er wel erg vet uit. heb je ook fotos gemaakt van het bouwen?
Ja, van de Z97 uitvoering was ik op de hoogte.

Ik heb een Cryotek koeling (zonder 140mm fan) over.
Deze paste net niet in de ITX kast. Het is ook een mega ding. De achterste fan is naar mijn mening redelijk stil. Wel een goede tip om die fan in de toekomst te vervangen.

Omschreven op de Alternate site:

Ondersteund Dual slot grafische kaarten tot een lengte van max. 290mm
CPU koeler hoogte: max. 114 mm
Bluetooth 4.0
Realtek ALC1150 7.1 Audio
Plaats voor twee mSATA SSD's
Één systeem fan van 90mm 3600RPM

Ik lees hier dat je een CPU koeler van max 114mm er bij mag bestellen.
Ik geef ook toe dat ik lichtelijk lees/schrijf blind ben :)

Werkt bij jouw de dragon fan software? Als ik op bv. extreme setting klik gebeurd er weinig.
Excuses voor mijn late reageren maar ik krijg geen waarschuwing indien er niet direct op mijn post gereageerd is.

Ik heb tot nu toe weinig gedaan met de aanvullende software, kan je dus niet zeggen of dit bij mij wel of niet werkt. Ik ben op dit moment bezig met het verwerken van de MSI updates, eens kijken of ik daarna nog zinnige info aan deze reactie toe kan voegen ;)