Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-RF811 (Zwart) Review

Shadow 7 augustus 2014, laatste update op 7 augustus 2014, 1.930 views

Sony MDR-RF811 (Zwart)

Dit is een van de weinige analoge draadloze RF hoofdtelefoon verkrijgbaar. Speel je geen gitaar of elektrische drum, koop dan een van de vele beschikbare digitale draadloze hoofdtelefoons. Deze koptelefoon heeft gn latency, maar wel heel veel ruis. Must have om 's nachts in stilte gitaar te spelen!

Pluspunten

• Een van de weinige analoge draadloze RF hoofdtelefoon verkrijgbaar
  • Geschikt om gitaar of elektrische drum te spelen
  • Geen latency
  • Oplaadbaar (meegeleverde oplaadbare AA batterijen)
  • Goede geluidsweergave (op de ruis na natuurlijk)
  • Goedkoop

Minpunten

• Veel ruis
  • Te agressieve squelch

Dit is een van de weinige analoge draadloze RF hoofdtelefoon verkrijgbaar. Speel je geen gitaar of elektrische drum, stop dan met lezen en koop een van de vele beschikbare digitale draadloze hoofdtelefoons.

Aangezien dit een 'ouderwetse' analoge RF koptelefoon is heeft de Sony MDR-RF811-R veel nadelen. Mr: hij heeft geen (absoluut 0) latency. Dit is noodzakelijk voor gitaar of drums en digitale hoofdtelefoons zijn hier niet geschikt voor. Digitale hoofdtelefoons hebben door de ingebouwde buffers last van enkele milliseconden latency, totaal onmerkbaar tijdens gewoon (fims, games, etc.) gebruik maar onacceptabel tijdens gitaar spelen.

De MDR-RF811-R heeft last van 2 grote (en logische) nadelen van de gebruikte analoge techniek:
* Ruis. Zelfs bij normaal volume is het enigsinds hoorbaar dus helemaal tijdens een 'stil' stuk in een liedje of film.
* Squelch. Naar mijn mening treedt de squelch veel te snel en bij te laag vlume in werking en dit is behoorlijk irrirtant dat je het volume moet opschroeven om weer iets te horen.

Wat iets helpt (tegen de ruis en squelch) is het ingangsvolume zo hoog mogelijk zetten (net voordat hij overstuurt raakt), en dan het volume op de koptelefoon zelf iets te dempen, de signal to noise van de draadloze overdracht is dan maximaal. De RF transmitter begint helaas wel behoorlijk snel te clippen (kan niet meer vermogen zenden), mijn mengpaneel kan veel meer volume aanbieden dan de RF transmitter aan kan.

Verder is de geluidskwaliteit naar mijn idee uitstekend, helemaal voor zijn prijs! Let wel, ik ben geen super audiofiel, en kom altijd van 50 Sennheisers etc.

Andere features:
* Oplaadbare AA batterijen meegeleverd. Batterijduur is ruim voldoende (aantal uren). Kan opgeladen worden met een kabel van de RF transmitter,
* 2 kanalen
* Volume pot op de hoofdtelefoon zelf

Ik gebruik deze koptelefoon in combinatie met een Marshall JMP1 preamp, Line6 POD-XT pro en een mengpaneel en dat is een ideale setup.

Nicheproduct dat precies doet wat ik zocht. Draadloze vrijheid! En geen boze buren meer tijdens nachtelijke oefensessies ;) Van de nadelen was ik op de hoogte voor ik hem kocht.

Heb jij ook een Sony MDR-RF811 (Zwart)?