Linksys WRT300N (300Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps) Review

Jelle Mees 26 februari 2009, laatste update op 26 februari 2009, 1.902 views

Linksys WRT300N (300Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijke interface
  • Linksys website bevat praktisch alle nodige info
  • Firmware update is enorm gemakkelijk uit te voeren
  • Draadloos bereik met PSK2
  • Prestaties met PSK2

Minpunten

• Engelstalige Interface
  • Linksys website bevat geen info over de antennes
  • Draadloosbereik met andere beveiligingsmethodes ( WEP, PSK )
  • Prestaties met andere beveiligingsmethodes ( WEP, PSK )
  • Firmware update is ECHT nodig voor draadloos gebruik

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5
De Linksys WRT300N router is een oude router. En van de eerste Linksys routers die ondersteuning biedt voor Wireless N. Ik heb deze router op de kop kunnen tikken voor een paar tientjes. Ik heb gekozen voor deze router omdat ik nog iemand kan met dit model, en hij was er zeer tevreden over, en ik ben dat ook.

Er bestaan 2 versies van de WRT300N, ik heb de 2e editie. "Out of the box" werkt de router wel, maar hij is wel onstabiel. Ik moest de router zo'n 2-3x per week resetten omdat hij voor n of andere reden geen signaal meer gaf, ondanks het feit dat ik soms op 1m afstand aan het surfen was. Na een update van de firmware ( enorm gemakkelijk en het duurt ongeveer 60s ) was dit probleem wel verholpen. Niet alleen waren de stabiliteitsproblemen opgelost, de ontvangst en doorvoersnelheid was ook direct een stuk hoger.

Ik schrijf dit artikel momenteel in mijn woonkamer. De WRT300N router bevindt zich momenteel ongeveer 8-10m boven mij. Namelijk 2 verdiepen boven mij. Tussen mijn laptop en mijn router zitten dus verschillende lagen cement, hout ( vloer ), een bed, een bureau en een kast. Ondanks de afstand en alle "hindernissen" duidt Vista een verbinding aan die schommelt tussen 'Zeer Goed' ( 4/5 ) en 'Uitstekend' ( 5/5 ).

Tijdens het surfen merk ik geen enkel verschil tussen bekabeld surfen, draadloos surfen of draadloos surfen 2 verdiepen lager. Maar hoe zit het met de werkelijke snelheid? Mijn ISP is Telenet. Ik heb momenteel een abonnement van 20Mbit/s. Ik gebruik Internet Download manager op rapidshare.com bestanden om mijn snelheid te testen. Met kabel behaal ik een snelheid van 2.65 Megabyte/s, dat is 21.2Mbit/s. Draadloos vanop 1m afstand van de router haal ik een snelheid van 2.49 Megabyte per seconde, dat is 19.92Mbit/s. In mijn woonkamer ( 2 verdiepen lager ) behaal ik nog een snelheid van 1.96 Megabyte/s, 15.68Mbit/s met andere woorden.

Ik was aangenaam verast dat ik zo'n hoge snelheid behaalde, maar natuurlijk wou ik nog weten of het mogelijk was om in de keuken te surfen. Dat was namelijk praktisch onmogelijk voor de firmware update. En jawel hoor, nog altijd een redelijke snelheid van 1.18 Megabyte/s ofwel 9.4Mbit/s. Als ik recht op recht moet kijken komen er 2 muren bij tussen de laptop en de router. Als ik dan nog een kamer verder ga en nog een muur er tussen steek daalt de ontvangst van 3 streepjes ( keuken ) tot 1 streepje ( hal langs de keuken ). Als ik dan nog 3-4m verder ga in de veranda blijft de internet-radio nog zo'n 10s doorspelen en dan valt de verbinding uit. Ondanks het feit dat ik in de hal langs de keuken wel ontvangst had moest ik wel opnieuw naar de keuken gaan om de initile verbinding te maken.

Bovenstaande testen zijn uitgevoerd met PSK2 beveiliging. Het was mij direct opgevallen dat andere beveligings-methodes alles behalve snel zijn met deze router. Koop deze router dus niet af van iemand als je beschikt over een notebook of een wireless kaart die geen ondersteuning biedt voor Wireless N en/of PSK2 beveiliging. Verbinding maken met mijn oude laptop is namelijk niet mogelijk omdat de kaart PSK2 niet ondersteunt.

Heb jij ook een Linksys WRT300N (300Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)?

Waarom zou een Engelstalige interface een negatief punt zijn? Ik zou het juist verwelkomen boven Nederlands :? :?
Ikzelf verkies ook Engels boven Nederlands. Als het aan mij lag woonde ik nu nog in Canada :D Maar voor veel consumenten is het een groot nadeel.