Specificaties 13,3" (1440x900), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad X301 (NRFLEMH) Review

Boudewijn 25 februari 2009, 2.041 views

Lenovo ThinkPad X301 (NRFLEMH)

Pluspunten

• Solid state disk
  • Goede accuduur
  • Bouwkwaliteit
  • LED backlight
  • Zelfde idee als de macbook air, maar dit keer wel met features .

Minpunten

• Duur
  • Geluid is niet top
  • Paar irritante ledjes bovenop.

Sinds 2 weken heb ik ook een Lenovo X301.

Nu ben ik altijd een enorme Thinkpad-gek geweest, en vind ik het dus jammer dat het IBM logo niet meer op deze producten mag prijken (net iets stoerder dan Lenovo....). De X-serie is van oudersher de (ultra)portable lijn onder de thinpads geweest; goede accuduur en stevige specs stonden voorop. Dit overigens wel tegen een zeker prijskaartje ;).

Ik wil hem in deze review voor beoordelen, we ontkomen er eigenlijk niet aan hem eens te vergelijken met de macbook air.

Laten we daarmee beginnen: de hardware is hetzelfde intern, alleen zitten hier 3 USB poorten, 1 dvd brander en gigabit ethernet op. Zowel USB als ethernet is gewoon onmisbaar voor mij, ik duik soms wel eens colocaties etc in, waar geen wifi is. Ook een swappable accu is voor mij een zeer sterke pre.
Afmetingen zijn hetzelfde (+- 2millimeter)

Blijft (heel kort door de bocht) het design over, en dat vind ik eerlijk gezegd ook prachtig (iedereen heeft tegenwoordig een zilveren afgeronde laptop, lekker saai ;)).

De accu gaat hier ook 5-6 uur mee, met wifi, en daar kan ik vast nog wel wat rekken. De acculader is ook keurig klein, en licht. Erg fijn dus. Het gedrag van de accu qua laadcycli kan ik na 2 weken nog niet beoordelen, maar ervaring uit het verleden leert dat dit echt prima is.
Lenovo levert erg veel software mee om de zaak nog zuiniger te krijgen; ik gebruik echter niet de meegeleverde windows maar linux en kon derhalve geen echt goed oordeel hierover geven. Op het eerste gezicht ziet het er degelijk en stabiel uit.

Het beeldscherm is prima, maar ik gebruik het vooral voor kantoorapplicaties, dus beeldkwaliteit etc vind ik minder relevant. Wel is het scherm (met een forse brightness) goed in de zon te lezen, dit is wel fijn als je ook eens buiten komt ;). Sowieso is het led backlight erg rustig, en heeft een stuk minder lekkage van licht dan een reguliere CCFL.

Stilte: tsja een solid state disk en een ultra-low-voltage CPU, hardstikke stil. Zeker als de fan nog niet aangegaan is hoor ik niets. Draait de fan wel, dan is hij amper hoorbaar; erg netjes gedaan.
De dvd brander kan ook op silent mode worden gezet in de bios, hij is dan erg stil en zuinig. Nadeel hiervan is dat hij ook meteen trager wordt.

Bouwkwaliteit: Tsja, thinkpads. Onverwoestbaar, onder andere door de speciale schermlijst, de goed afgewerkte behuizing en de metalen scharnieren. Ook zit er een titanium rolkooi in dit model.

Afwerking: de bovenkant van de laptop is met een fijn soort rubberverf bekleed, hierdoor voelt hij lekker en niet metalig aan. Alleen hopen dat het niet slijt, maar dat zit wel snor.
Het lenovo logo is heel klein zwart op de deskel te zien, keurig chique gedaan (want wie wil er nou met een reclamebord rondlopen? ;)).
Toetsenbord is ook zoals vanouds, erg lekkere aanslag en netjes fullsize. Dit zorgt voor een goede ergonomie (zeker door de combinatie van een clitje en een touchpad), voor zover dat op een laptop kan.

Alles werkt (op de fingerprintreader na) prima onder Linux, alhoewel support voor de wifi chipset (intel 5300 pas in 2.6.27 zit. Dit kreeg ik echter ook pas aan de praat met kernel versie 2.6.28.
De webcam doet wat hij moet doen, en het geluid klinkt niet geweldig, echter koop ik daar geen laptop voor.

Het enige nadeel dat ik zie (naast de prijs) is het feit dat lenovo het presteert 4 kleuren ledjes boven het toetsenbord te zetten: 3 oranje (waarvan de mute altijd aanstaat bij mij) voor het geluid, dan een blauwe Thinkvantage. Daarna 4-5 groene voor accu-indicatie, wifi etc, en dan een witte in de powerbutton. Vind ik een beetje een kerstboom worden, zelfs na het uitschakelen van de oranje en de blauwe. Mischien dat ik dit nog op kan lossen :).

Al met al een erg fijn beestje, als je de vrij hoge prijs voor lief neemt.

Wat linkjes:

En een vergelijking met de macbook air (de reden hiervoor is dat het hetzelfde segment moet bedienen, duur, high-end, ultra-portable, goede accuduur):

De X301 (bron: http://reviews.cnet.com/l...4507-3121_7-33255266.html)
Width 12.5 in
Depth 9.1 in
Height 0.9 in
Weight 3.2 lbs

De Macbook air (bron: http://www.apple.com/macbookair/specs.html)

Width: 12.8 inches (32.5 cm)
Depth: 8.94 inches (22.7 cm)
Height: 0.16-0.76 inch (0.4-1.94 cm)
Weight: 3.0 pounds (1.36 kg)1

We zien dus dat de hoogte net iets meer is (0.2 inch) en het verder weinig uitmaakt :).

Tot slot, mijn specs:

CPU: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU U9400 @ 1.40GHz
Memory: 4GB @ 1066MHz, DDR3,
128GB SSD
OS: kubuntu (gewoon om te kiken hoeveel er out of the box werkt), beta van jaunty jackalope. CPU draait nu @800MHz.
13.3" TFT met led backlight

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X301 (NRFLEMH)?

Misschien handig om aan het begin de (meest) belangrijke specificaties van jouw X301 neer te zetten
In ieder geval de volgende onderdelen zijn zeker wel interessant om er bij te zetten:
CPU
MEM
HDD
Chipset
VGA
Schermresolutie
Aansluitingen
Gewicht

En foto's zouden natuurlijk ook leuk zijn :)
Zal ik morgen doen, bedankt voor de tip.
Klinkt als een fijn apparaat. Ik zou er graag een willen hebben, maar ik kan dat nog even niet verantwoorden omdat mijn andere Thinkpads het allemaal nog prima doen.

E600 (5+ jaar 24/7 als webserver in gebruik, _/-\o_)
A31
R50e
X61 (superklein, supersnel _/-\o_ )
Inderdaad, ik ben ook erg benieuwd naar de prestaties van deze x300. Persoonlijk vind ik het jammer dat de processoren van de x300 serie langzamer zijn dan die van de x200 serie, anders was een 13" inch ook een mooie optie.
Het is een x301, die is sneller dan een x200 afaik.
x300 is verouderd.
Mooie review. Heb je misschien ook nog mooie foto's van je mooie aanwinst.?

En hoe is de snelheid van je laptop.?
Snelheid is relatief.
Ik zal wat benchmarks draaien, maar die zijn sowieso onder Linux :).

Mooie foto' s komen ook ja :).
Als ik zie hoeveel plezier ik de afgelopen 5 jaar van m'n IBM X31 heb gehad, dat ding heeft nog nooit gefaald... imo de beste kwaliteit verkrijgbaar.

Weet niet wat je er voor betaald hebt, maar die dingen zijn hun geld dubbel en dwars waard. VEEL plezier er mee :)
Zullen we het houden op 70-75% van de nieuwprijs? (uiteraard de 2gb nieuwprijs, ik heb 4gb erin liggen).
Nieuwprijs was vrij hoog en zou me laten twijfelen, maar dit is prima.

Nieuw maar wel uit de doos hier. Ook visuele inspectie gaf geen gebruikssporen aan :).

[Reactie gewijzigd door Boudewijn op 25 februari 2009 12:59]

Geniaal apparaat.

Ik wilde eerst een x61, maar die is best outdated (prima ding, ook de s versie), maar als ik toch een nieuwe koop.

Toen wilde ik een x200 omdat die 12" is.... maar die is meteen dubbel zo dik (1.5" tegen 0.75"), en dat is wel een forse achteruitgang icm het feit dat je geen dvd speler meer hebt (waar ik nog wel mee kan leven).

Thinkpads zijn for life wmb :).

offtopic:
Shit, was een reactie op recursio

[Reactie gewijzigd door Boudewijn op 25 februari 2009 12:58]

De DVD speler heb ik vijf minuten gemist: toen ik Ubuntu wilde installeren, maar via een andere Ubuntu-installatie een bootable USB-stick met Ubuntu 8.10 maken is een peuleschil:
Menu >>> System >>> Administration >>> Create a USB startup disk
Sindsdien heb ik de DVD-speler niet meer nodig gehad.

Wi-Fi signaal sterkte is briljant, kan alles via netwerk doen.
Voor opstarten:
PXE boot, nog veel makkelijker ;).

Alleen ik heb mijn eigen bedrijf, en sta soms wel eens bij klanten die er een (of een vers gebrande linux cd of backup oid) nodig hebben.

Wifi is ook prima, maar ik kom ook soms op plekken zonder wifi, maar daarvoor is wired gigabit ethernet prima.
Is het een 13,3 inch met 1280x800 of 1440x900?