Samsung Galaxy S5 mini (4G) Zwart Review

Guiseppe85 4 augustus 2014, laatste update op 4 augustus 2014, 20.595 views

Samsung Galaxy S5 mini (4G) Zwart

Handzame versie van de grote S5, niets te merken van de lichtere processor in het dagelijks gebruik

Pluspunten

• Lichtgewicht en handzaam
  • Prachtig scherm
  • snel genoeg voor álles wat ik momenteel met een smartphone doe
  • notificatie-Led
  • vooralsnog prima accuduur

Minpunten

• automatische schermhelderheid erg donker
  • (de hoge prijs, maar dat is m.i. een keuze wat je er voor over hebt)

In de doos:
Het toestel wordt geleverd in een klein doosje, qua lengte en breedte net iets groter dan het toestel zelf. Bijgeleverd een stekker, USB-kabel, headset en extra dopjes. De accu zit los in de doos, in mijn geval ca 60% vol.

Design:
Het design is niet veel anders dan alle voorgaande galaxy's. Dit is eigenlijk een rechtstreekse kopie van de S5. Wel vind ik dat er duidelijk een evolutie heeft plaats gevonden op een mijns inziens goed ontwerp: strak, geen poespas en licht gewicht materialen.
Het toestel ligt lekker in de hand en is met 1 hand prima te bedienen. De achterkant is (t..o.v. de S4) van een stroever, mat plastic wat een stuk minder zweterig aanvoelt en minder vette vingerafdrukken laat zien. Wat mij erg bevalt aan de galaxy's is dat het scherm precies symmetisch ligt als je het toestel in landschapsmodus houdt en er geen schermruimte wordt verspild aan on-screen knoppen.
Langs de rand zit een relatief ruime bezel voor hedendaagse toestellen, overigens net als de grote S5, volgens samsung is dit om te voorkomen dat het scherm beschadigd bij een val. Er is rondom duidelijk een soort donkergrijze overgang zichtbaar tussen het zwart van de voorkant en de nep-chromen rand.
Egaal zwart had net iets mooier geweest, maar duurzaamheid is voor mij ook belangrijk, dus als het helpt vind ik het prima.
De chromen rand steekt iets uit waardoor het toestel niet direct op zijn glas ligt als je deze op zijn kop neerlegt. De rand zit echter met swypen etc niet in de weg. De speaker-grille steekt iets uit, waardoor de telefoon juist op zijn best klinkt als je deze op zijn rug legt. De ondergrond werkt dan als klankkast.

Het beeldscherm:
Het scherm zelf is scherp, verzadigd en helder. De automatische modus maakt het scherm erg donker, maar dat is ideaal voor 's nachts in bed. Overdag op 2 puntjes van de maximale helderheid af en alleen in directe zon is het dan wat lastig afleesbaar.

Snelheid:
Het toestel wordt aangedreven door een Exynos chip met een mali GPU, dus niet de snapdragon 400. Volgens de benchmarks is deze iets minder snel, maar ik merk er in de praktijk niets van.
De interface blijft nooit hangen, de websites laden snel en scrollen vloeiend, en alle spellen die ik tot nu toe heb geinstalleerd (GTA: SA, Asphalt 8, Dead Trigger 2, Leo's Fortune, Mickey Mouse, FPse) draaien vloeiend in bijna alle maximale settings).

Accuduur:
Ik heb het toestel net drie dagen, dus heel uitgebreid kan ik hier niet over zijn, maar vooralsnog heb ik stevig van het toestel gebruik gemaakt (1 uur youtube, 3 uur muziek, 2 uur spelletjes, 1 uur af en aan wat internetten), voornamelijk op de WIFI, maar daarop is de batterij nog lang niet leeg (zie screenshot). Er is nog een energiebespaar-modus waarin de hardware wat wordt teruggeklokt (spelletjes lopen dan niet vloeiend, maar youtube, facebook, whatsapp etc werkt gewoon nog) waarop ik verwacht nog langer mee te kunnen doen en uiteraard is er de ultra-zuinige modus net als de s5, maar ik verwacht niet dat ik die vaak nodig zal hebben.

Mochten er vragen zijn hoor ik het graag, dan vul ik wat aan.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S5 mini (4G) Zwart?

Reviews door de redactie

Kan jij bevestigen dat er een FM radio in zit? De ene site zegt van wel, andere niet...
Met $GB aan opslag gooi je er toch gewoon je eigen favoriete albums op? Radio vind ik zelfs vaak maar een dooddoener. Het geeft je alleen maar nonsense "muziek". Maar dat is een opinie natuurlijk.
Streamen van je favo online station gaat ook net zo makkelijk toch?
BIj mij is een FM radio ook een vereiste, bnr radio streamen wordt een beetje duur.
Ik luister veel Radio 1. Uiteraard kan streamen, echter:
1. Je moet dan toch enigszins rekening houden met je databundel (1GB/maand)
2. Ik merk dat er regelmatig gepauzeerd/gebufferd wordt. Kan uiteraard aan de dekking liggen, en met LTE zal het wellicht beter zijn, maar FM heeft dit niet (ook al is de kwaliteit minder)
bij specificaties staat : Gsm-functies : Bewegingssensor, FM-radio (headset), Handsfree, Kompas, Tril, Vingerafdrukscanner
Klopt dat dat er staat, maar lijkt dus niet te kloppen, deze gebruiker bevestigt dat.
Samsung is van mening dat iedereen maar moet streamen, alsof heel de wereld toegang heeft tot ota breedband en het niks kost. Daarom leveren ze de fm functionaliteit niet meer, Ze gaan zelfs zo ver dat ze hem op chips waar dat wel zou kunnen uitschakelen.
Nee, die zit er (helaas) niet meer in.
interessante review! had wel gehoopt dat hij wifi ac zou ondersteunen, maar dat zal dus waarschijnlijk iets zijn voor de S6 mini...
Mag ik vragen wat de huidige versie van android is op het toestel? Kan doorslaggevend zijn om de telefoon te kopen.

Ik hoor het graag.
veel info daar hebben we iets aan!!Hoe is het geluid vroeg ik me af en er zit geen klepje zoals bij de S5 erop wat dan niet kan kapot gaan maar is die dan wel even goed waterdicht en kan die ook gewoon goed onderwater filmen?of krijgt die ook kuren net als de s5 dat er geen geluid meer is omdat de headset poort vol water loopt en nu bij de mini ook nog de usb onbeschermd is?hier ben ik echt benieuwd na voor ik er een aanschaf!

[Reactie gewijzigd door dannyenbalou op 6 augustus 2014 22:49]

Hij is zeker waterdicht, filmen wordt wat lastig aangezien je onder water het toestel niet meer goed kunt bedienen (je moet via het touch-screen alles starten/stoppen). Als je de camera aanzet voor je onder water gaat kan het wel.

Om de waterdichtheid maar even te 'bewijzen':

Waterproof test
Coca-Cola test
die filmpjes had ik al gezien en nu ook een nieuwe reactie van iemand

R.I.P galaxy s5 mini's micro USB connector

daar was ik al bang voor ;-)toch maar beter een onderwater camera kopen.
Ik moet vaststellen dat de accu-performance gewoon beroerd is, ook als je hem in de slaapstand denkt te hebben. Met name 3/4G schijnt hem flink leeg te laten lopen als ik de info bekijk, 35% van het gebruik... Dat komt ook overeen met berichten over KitKat 4..2 waar de S5 mini nog op draait. Daarnaast werkt de superspaarstand niet goed, het scherm wordt namelijk niet uitgezet. Op die stand loopt de accu dus in een nachtje van 40% naar 1% leeg en zijn het toch wel hele korte 8 dagen die voorspeld worden!
Voor de rest is het een aardig toestel, redelijk compact maar wel weer voorzien van allerhande Samsung bloathware die je graag kwijt wilt.
Vreemd, bij mij is het scherm echt de hoogste grootverbruiker. Heb het toestel nu 25 uur lang van de lader af en zit op 55%. Toegegeven, zit nu wel onder de noemer 'licht verbruik', wat wil zeggen af en toe wat internetten (ongeveer 60min), opgeteld 30 minuten gamen, maar wel continue synchronisatie van mail, whatsapp, facebook etc. Overdag tussen 08.00 en 17.00 op de 4G en van 17.00 tot 23.00 op de WIFI. 'S nachts staat dataverkeer uit omdat ik wil slapen. Over de nacht is er bij mij echter maar 1% vanaf gegaan op de normale telefoonverbinding. De WIFI heeft in mijn batterijbeheer nog meer verbruikt dan de 4G.
Zodra mijn batterij het nulpunt begint te naderen zal ik een nieuwe screenshot toevoegen, maar ik ben vooralsnog erg tevreden over het uithoudingsvermogen.
Vallen die settings betreffende 4G, Wifi Synchronisatie etc op de telefoon in te stellen in de standaard software of heb je daarvoor een aparte app geďnstalleerd?

Nog een andere vraag: als ik op de site bij Samsung kijk, zie ik daar geen 4G bij het toestel staan. Het toestel heeft toch wel 4G? Ik zie het overigens ook in jouw review staan ;)

[Reactie gewijzigd door mischa1972 op 20 augustus 2014 16:43]

Ik ben wel benieuwd hoe lang je op dit toestel Ingress kan spelen voordat de batterij het begeeft.