Acer Aspire Switch 10 (Atom Z3745) 32GB Aluminium Review

Rhy 1 augustus 2014, laatste update op 2 augustus 2014, 741 views

Acer Aspire Switch 10 (Atom Z3745) 32GB Aluminium

hmm. Ik ben er gematigd positief over. Had hogere verwachtingen.

Pluspunten

• goede prijs/prestatie
  • fijn touchscreen
  • fijne touchpad
  • gratis Office
  • compacte voeding

Minpunten

• voelt gammel aan
  • moeilijk typen vanaf schoot
  • micro USB :-/
  • zwaar scherm

Ik heb een lange historie van netbooks en mini laptops van Asus, Dell, MSI, Medion, etc. Heb de meeste wel gehad, en intensief gebruikt. Laatste half jaar de volgende hardware intensief gebruikt (en daar vergelijk ik dus mee):
  • Acer C720P Touchscreen | enorm gave laptop (niet sarcastisch!), maar ChromeOS limitaties :(
  • Apple iPad Mini Retina | Sublieme snelheid en scherm kwaliteit, maar niet productiever dan iPhone
  • Tja is iPhone 4S dan voldoende? Eigenlijk niet he?
  • Medion Akoya E1318T: goede prijs/prestatie, maar slechts een 1GHz Dualcore
Toch is een tabletachtig apparaat met Windows wel handig voor diverse internet marketing werkzaakheden onderweg in de trein (tijd optimaal benutten). Asus T100TA nog nooit vastgehouden, maar wat ik erover lees kan me niet bekoren. Zowel hardware.info als Tweakers.net zijn positief over de Acer Aspire Switch 10.

Vorige week nog zeer intensief een Medion Akoya gebruikt met zelf ingebouwde Crucial SX100. Dat was een goede balans tussen feature set, opslag capaciteit, snelheid (geen baytrail SATA -> USB limitaties: 400MB/s!), maar A4-1200 dualcore was gewoon niet snel genoeg voor intensief gebruik.

Een quadcore wel (hoop ik). Toch opnieuw met schuine ogen gekeken naar Asus T100TA, vanwege de langere batterijtijd. Maar goede actie bij coolblue, en knoop maar doorgehakt.

En hu had ik STIEKEM gehoopt dat de Acer Aspire Switch 10 dezelfde kwaliteit zou zijn als de Acer C720P, maar dan als enige 'verandering' een afneembaar tablet en iets kleiner toetsenbord. Helaas ... het valt tegen. De Switch 10 voelt heel goedkoop aan. Snap niet waarom er zo positief over zijn in reviews. De eerder genoemde Medion Akoya zat beter in elkaar.

Stroomadapter is wel meer dan de helft kleiner, maar hoe het stekkertje in het scherm gaat ... cheapy! Zo herken ik Acer weer! :D Acer C720P was dus een hele grote uitzondering naar het nu blijkt.

Het Touchscreen is wel uitmuntend van de Switch 10, typt fijner op het touchscreen dan op toetsenbord dock :) Type zelfs fijner dan op een Apple iPad. De rest? Tja eens zien of het allemaal wennen is.

Update 2 augustus 2014

Neen, vind het geen fijn apparaat, en al die micro (HDMI, SD, USB) aansluitingen niet praktisch. Gaat dus terug naar CoolBlue. En ik hou de eerder genoemde Medion Akoya. De Switch 10 is met name leuk als second screen of presentatie apparaat, maar er serieus op werken is geen goed idee.

Heb jij ook een Acer Aspire Switch 10 (Atom Z3745) 32GB Aluminium?

hi,

Dank voor je review. Ik reageer omdat je zegt dat je de touchpad fijn vindt.

Ik heb zelf het probleem dat ik tijdens het typen veel last heb van per ongeluk 'tappen' (dus klikken) op de touchpad. Ik heb overal gezocht naar de settings van de touchpad, maar kon ze nergens vinden, weet jij misschien waar/hoe ik het 'tappen' op de touchpad uit kan zetten?

mvrgr,
Lambert

[Reactie gewijzigd door lambertwm op 3 februari 2015 13:05]

phew, nee eigenlijk niet. Maar vaak is dat met e.e.a. icoontje in de taskbar wel uit te zetten toch?