Specificaties 5" scherm met kaart van Europa en Live Services (abonnement) - Bekijk alle specificaties

TomTom GO 500 (2013) (Europa) Review

robcoenen 1 augustus 2014, 1.672 views

TomTom GO 500 (2013) (Europa)

Al met al kan ik de TomTom GO serie aanraden aan iedereen die opzoek is naar een degelijk navigatiesysteem met goede kaarten voor een relatief laag bedrag.

Pluspunten

• Groot en helder scherm
  • Niet teveel informatie op het scherm
  • Overzichtelijk
  • Dagelijkse kaartupdates

Minpunten

• Geen mogelijkheid tot handsfree bellen
  • Live verkeer niet mogelijk zonder smartphone

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 4
Features Score: 3
Standalone navigatiesystemen zitten al enkele jaren in een slop. Door de komst van smartphones is het gebruik van navigatiesystemen flink teruggenomen. Navigatiesystemen begonnen achter te lopen, waren minder snel in gebruik dan een smartphone (bijv. actief touchscreen) en de interface begon onderhand om Windows 95 te lijken. Daarom besloot TomTom, de grootste navigatiefabrikant ter wereld, in 2013 om het roer om te gooien. Ze hebben hun navigatiesystemen compleet vernieuwd. De software is van de grond af opnieuw opgebouwd en nieuwe hardware features zijn toegevoegd.

Inmiddels heeft TomTom de oude navigatiesystemen een lagere prioriteit gegeven om zich volledig te kunnen focussen om de nieuwe moderne TomTom GO. In dit geval bespreek ik de TomTom GO500.

We beginnen bij de hardware. De GO500 is een fraai, mooi ontworpen navigatiesysteem met een scherm van formaat. Het design is mooi afgewerkt en zal in geen enkele auto misstaan. Aanwezig is een actief touchscreen. Voor het eerst op een navigatiesysteem is het mogelijk te scrollen, swipen en vegen i.p.v. alleen drukken zoals voorheen alleen maar mogelijk was. Precies als je smartphone dus. Het scherm heeft een resolutie van 480x272, genoeg om alles duidelijk te kunnen zien vanaf de passagiersstoel. Alles is mooi en duidelijk weergegeven en ziet er scherp uit. Door het formaat past er genoeg informatie in het scherm zonder dat dit hinderlijk wordt.

Verder is er een microfoon aanwezig om via spraak het systeem te bedienen (let wel op dat hiervoor versie 10.351 van de TomTom geďnstalleerd moet zijn, deze update is gratis te downloaden vanaf de TomTom website).

Het apparaat wordt geleverd met een handige houder die stevig aanvoelt en plaats bied voor de bijgeleverde USB/autolader.

Dan over naar de software. Deze is vanaf de grond opnieuw opgebouwd, enkele functionaliteiten uit vorige TomTom systemen zijn verwijderd, zoals het weer en Expedia. De focus ligt nu nog puur op navigeren, en dat is prima. Laten we allereerst zeggen dat je levenslang gratis kaartupdates krijgt en dat je iedere dag gratis updates kunt downloaden voor je systeem. Het is zelfs mogelijk zelf wijzigingen aan te brengen, door deze functie zijn de kaarten heel accuraat en kloppen bijna altijd.

In het hoofdmenu heb je de keuze direct te navigeren, je favoriete bestemmingen te bekijken, parkeerplaatsen in de buurt te bekijken, benzinestations in de buurt bekijken en live trafic. Deze functie zorgt ervoor dat je TomTom up-to-date blijft onder het rijden, staat er ergens een file? Mooi, geen probleem. De TomTom weet dit omdat iedere 2 minuten een update beschikbaar is, hij lijd je fijn om de file of wegversperring heen. Zonder dat je hier ook maar iets van merkt, en mocht je toch de huidige route willen volgen, dan waarschuwt de TomTom wel alvast voor de opkomende verkeershinder. Let wel op dat een smartphone met een internetverbinding vereist is voor deze functie, gemiddeld verbruikt TomTom 3MB per maand aan deze dienst.

Tijdens het navigeren valt op dat op enkele plaatsen de kaarten in 3D weergegeven zijn. Gebouwen zijn fysiek zichtbaar. Dit maakt navigeren leuker, mooier maar of het iets toevoegt? Het maakt alles nét iets duidelijker maar zonder deze functie is er nog altijd de super 2D modus. Alles is lekker duidelijk aangegeven. De wegen worden ruim op tijd aangegeven, de snelheid is zichtbaar (zowel van de straat als van je auto zelf), en evt. tussenstops zijn ook aangegeven. Een simpele klik lijd je erheen. Als laatste kunnen we natuurlijk nog de verwachte aankomsttijd en geschatte afstand zien. De kaarten zijn onovertroffen en beschikken ook over plaatsen. Ben je opzoek naar de supermarkt maar weet je de straat niet? Geen probleem, toets de naam van de supermarkt in en je bent er zo.
Het is natuurlijk ook nog altijd mogelijk zelf plaatsen aan te geven, plaatsen die je vaak bezoekt of die je wilt gaan bezoeken in de toekomst.

De software werkt snel en is heel overzichtelijk. Weliswaar is het minder uitgebreid als voorgaande TomTom systemen, maar het gaat toch om een navigatiesysteem. Overigens nog een klein complimentje, de stemmen die mee geďnstalleerd worden op deze TomTom zijn helder, duidelijk en niet saai, wat normaal wel het geval is bij navigatiesystemen.

Om het nog enigszins beknopt te houden zal ik snel naar de conclusie gaan.

De TomTom GO500 is een prachtig navigatiesysteem dat heel veelzijdig en snel in gebruik is. De kaarten van TeleAtlas / TomTom zijn onovertroffen en worden dagelijks bijwerkt door TomTom zelf en haar gebruikers. Hierdoor zal je niet zo snel verdwalen. Verder is het erg handig dat kaarten onder het rijden bijwerkt kunnen worden, zo voorkom je hinder in het verkeer. Als laatste is het natuurlijk handig dat de kaarten lifetime updates krijgen zonder tegenkosten.

Zijn er dan geen minpunten? Jawel. Zo is live verkeer niet mogelijk zonder smartphone op de GO400/500/600, de 5000/6000 bevatten hiervoor een ingebouwde ontvanger. Verder is het jammer dat het niet mogelijk is handsfree te bellen met deze navigatie. Ik heb dit bewust niet in mijn review gemeld omdat deze functie eigenlijk niet benodigd is, het lijd af en is gevaarlijk. En wil je bellen, stop dan even naast de weg en pak dan je mobiele telefoon. Net zo makkelijk, maar minstens zo veilig.

Heb jij ook een TomTom GO 500 (2013) (Europa)?

gemiddeld verbruikt TomTom 3MB per maand aan deze dienst.
Slechts 3MB per maand? Meen je dat? Da's heel erg weinig, en zal dus bij bijna iedereen in de gratis internetbundel vallen?
Nou ja, veel informatie hoeft er ook niet doorgegeven te worden. Enkel de informatie waar een file staat en hoelang. Ik ontvang vaak genoeg (lees dagelijks) ook Map-Share updates die slechts 200KB groot zijn ofzo ;)
Aha! Da's al 6MB per maand, hoor! Een verdubbeling :P
(Oh, dit moest een reactie op hierboven zijn.)

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 14 oktober 2015 16:41]

Die ontvang ik via de computer via MyDrive ;)
Het is i.i.g. geen groot verbruiker.

Tegenwoordig zou ik voor mensen met een Android telefoon de TomTom app aanraden. Zelfde engine, vele malen goedkoper.