1 review

HP Color LaserJet CM1312 (CC430A)

Specificaties Laser all-in-one (Kleur) - Bekijk alle specificaties

HP Color LaserJet CM1312 (CC430A) Review

Freakertje 24 februari 2009, laatste update op 24 februari 2009, 4.173 views

HP Color LaserJet CM1312 (CC430A)

Pluspunten

• Duidelijke installatiehandleiding
  • Eenvoudig in gebruik
  • Snel in opstarten en gebruik

Minpunten

• Grootte
  • Basisgegevens onduidelijk
  • Netwerkkabel ontbrak

Inktverbruik Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Korte inleiding:
Ik zocht een goede vervanger voor mijn oude inktjet, waarmee ik ook grotere partijen kon printen. Hij is voor thuisgebruik, maar hij wordt ook gebruikt voor bestuurswerk waar zo nu en dan grotere printjobs voor nodig zijn. Daarnaast waren scannen en kopiëren een eis. Ik heb geen verdere ervaring nog met laserprinters. Tevens koos ik specifiek waar een HP, omdat ik daar vrij goede ervaringen mee heb.
In principe geef ik geen 'zeer goed', tenzij dit er echt uitspringt of echt helemaal niks negatiefs te vinden is.

Levering en installatie
Het begon met een klein minpuntje, bij het uitpakken bleek de netwerkkabel te ontbreken. Gelukkig had ik nog voldoende liggen en is dit nu niet het duurste, maar toch. Daarnaast liet de levering betrekkelijk lang op zich wachten, maar dat was verder geen drama.
Bijvermelden waard is dat er wel een value package bijgevoegd is voor marketing design. Leuk als je er wat voor hebt, voor thuisgebruik allicht overbodig (maar nu is deze printer ook niet helemaal voor de standaard consument bedoeld).
Tevens zit er voldoende in de toners (vier stuks) voor ongeveer 750 drukken. Dit komt neer op een derde van de gewone toners à €65,-, dus grofweg krijg je €90,- aan inkt 'gratis'.

Na het uitpakken ging de installatie van een leien dakje. Zowel op papier als op CD-rom waren instructies toegevoegd die zeer duidelijk waren. Je kunt gewoonweg bijna niks fout doen als je de handleidingen volgt. De filmhandleiding was netjes in stappen opgedeeld, maar had als enig nadeel dat je niet kon spoelen in de stukjes. Had je iets niet gezien, dan moet je dat stukje weer helemaal bekijken. Voordeel is dat ze nooit langer dan een minuut zijn. En een gemiddelde tweaker heeft het toch niet nodig :)

Het aansluiten op het netwerk was ook een peuleschil. Kabels erin en de printer zat al op het netwerk. Echt plug en play werk.

Softwareinstallatie
Nadat fysiek alles geïnstalleerd was, moest de software nog geïnstalleerd worden. Daar had mijn computer wat meer moeite mee. Ik heb daarop de virusscanner uitgeschakeld, waarna het programma de boel wel herkende. Ik weet niet of dit ermee te maken had. De installatie duurde verder vrij lang, iets van een half uur tot drie kwartier, waarbij er ongeveer 300MB op je HDD gemikt wordt.

Bij het installeren werd mij niet erg duidelijk wat er nu eigenlijk aan software erbij kwam. Ik ging uit van de drivers, maar dat bleek dus meer te zijn. Je krijgt op het oog 2 programma's aangeleverd: een solution center en een 'toolbox'. Dit geeft wel weer twee extra pictogrammen in je systeembalk (ik heb daar persoonlijk een hekel aan). Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden deze uit te kunnen schakelen / verbergen.

Met de solution center kun je diverse taken uitvoeren. De meeste taken kun je echter ook met het apparaat zelf uitvoeren, dus voor de meest gangbare zaken is het een beetje overbodig.
De Toolbox is meer voor het onderhoud en is al wat meer praktisch. Denk aan het invoeren van telefoonlijsten of scaninstellingen, dat werkt via de computer fijner dan via een bedieningspaneel. Maar het kan dus wel beide.
Kortgaand: Je kunt wel zonder de software, maar in sommige gevallen geeft het net wat meer comfort.

Gebruik
Wat betreft het gebruik is het apparaat goed te noemen. Hij doet wat die moet doen en ook vrij snel. Vanuit de uitstand naar printen heeft hij vaak minder dan een minuut nodig en vanuit de standby is dit nog minder.
Het kopiëren en scannen van documenten geeft (nog) niet een superresultaat, maar ik moet dan ook de instellingen nog een beetje tweaken. Wellicht wordt dit nog beter. De 1e kopie is nog goed leesbaar, maar een kopie van een kopie begint hij al moeite mee te krijgen. Het faxen kan ik helaas niet testen, maar dat zal wel hetzelfde zijn.

Het gebruik is echt voor dummies. De knoppen zijn duidelijk aangegeven en gegroepeerd. Het LCD'tje geeft vrij duidelijk weer wat je moet doen. Ik heb het mijn ouders één keer uigelegd en daarna konden ze (digibeten!) zelfstandig kopïeren. Ook met foto's scannen van een geheugenkaart was het snel uigelegd.
En als ze er onverhoopt niet uitkomen dan zijn er diverse handleidingen beschikbaar.

Voor de fax is tevens de mogelijkheid ingebakken om standaard koptekst aan de fax toe te voegen. Het beheer van het telefoonboek vanaf de PC is netjes gedaan. Verder kan ik hier weinig over zeggen, omdat ik het hier helaas niet kan testen.

Bijvermelden waard is dat het apparaat erg weinig stroom verbruikt, vooral in de slaapstand. Uitaard kost het printen en scannen wel meer stroom, maar dat doe je dus niet 24/7. De meeste tijd staat die toch te wachten / niks te doen en als die dan weer aan de slag moet is het apparaat zeer snel weer te gebruiken, ook vanuit de uitstand.

Qua kosten zit je overigens op ongeveer 4,5 cent per print enkelzijdige normale afdruk. Dit is vergelijkbaar met de inktjetprinters zoals ik ze ken. Nieuwe toners zijn voor ongeveer €67,- (adviesprijs) te krijgen en goed voor ongeveer 2200 afdrukken. Doe daar 1 cent per vel papier bij en je zit dus tussen de 4 en de 5 cent per afdruk. Qua kosten vind ik het dus een normale prijs.

Op request: banding bij fotoafdruk
Voor deze test heb ik een foto genomen van onze hond O+. De foto is vervolgens direct vanaf de geheugenkaart (in de printer gestoken) geprint op standaard A4 papier. Vervolgens is de print gescand.
Zoals op bovenstaande afbeelding te zien is, is er geen sprake van banding. De foto ziet er ook best netjes uit, zeker als je weet dat het geen fotopapier is. Wederom, beoordeling door een leek op dit gebied ;)

Toelichting over eigenschappen
Ondanks dat ik van tevoren de afmetingen wist en opgemeten had, doet deze printer als een bakbeest aan. Vooral de diepte en hoogte vallen hier wat negatief in op. Aan de andere kant, ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal met andere laserprinters.
Wat mij wel erg stoorde is dat sommige basisgegevens (bijna) niet te achterhalen zijn. Zo is nergens op de doos te vinden welke papierafmetingen erin kunnen en hoeveel stroom die verbruikt. Ook was de site toen ik zocht niet helemaal correct, er werden verkeerde toners als accessoires aangegeven. Dit is nu echter wel aangepast. Als laatste staat er nergens echt duidelijk wat er nu precies in de doos hoort te zitten. Wel een paar punten verspreid, maar nergens een volledige opsommingslijst.
Nog een klein puntje, de netwerkkabel die er volgens de doos in hoorde te zitten, was niet aanwezig.

Vooral de laatste twee puntjes zou ik als 'een beetje slordig' willen aanmerken. Niet echt negatief, maar wel het vermelden waard.

Waar ik wel erg over te spreken ben is de zeer duidelijke installatiehandleiding. Zowel op papier als op CD-rom (film van de handelingen!). Als je deze aanhoudt kan zelfs een digibeet dit apparaat nog installeren. Zelfs mijn ouders konden het, die toch wel eens met menig apparaat (installatie) in de clinch liggen :)

Tot zover mijn review. Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn. Als er nog vragen zijn zal ik proberen deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Heb jij ook een HP Color LaserJet CM1312 (CC430A)?

Geen idee of deze review nog wordt gelezen, maar wel een aanvulling waar ik pas later tegenaan liep. Bij gebruik van alleen zwart / wit wordt ook (zoals bij het reinigen) kleine hoeveelheen kleur gebruikt. Daardoor lopen de toners langzaam leeg, ook al gebruik je de kleur niet. En omdat die niet zonder de kleurentoners wil printen, zit je aan extra kosten die je vooraf niet verwacht. Dit is wel echt een minpunt vind ik. Wel zeg ik er gelijk bij dat ik niet weet hoe dit met andere laserprinters is.