HP Color LaserJet CM1312 (CC430A) Review

Freakertje 24 februari 2009, laatste update op 24 februari 2009, 3.915 views

HP Color LaserJet CM1312 (CC430A)

Pluspunten

• Duidelijke installatiehandleiding
  • Eenvoudig in gebruik
  • Snel in opstarten en gebruik

Minpunten

• Grootte
  • Basisgegevens onduidelijk
  • Netwerkkabel ontbrak

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Korte inleiding:
Ik zocht een goede vervanger voor mijn oude inktjet, waarmee ik ook grotere partijen kon printen. Hij is voor thuisgebruik, maar hij wordt ook gebruikt voor bestuurswerk waar zo nu en dan grotere printjobs voor nodig zijn. Daarnaast waren scannen en kopiëren een eis. Ik heb geen verdere ervaring nog met laserprinters. Tevens koos ik specifiek waar een HP, omdat ik daar vrij goede ervaringen mee heb.
In principe geef ik geen 'zeer goed', tenzij dit er echt uitspringt of echt helemaal niks negatiefs te vinden is.

Levering en installatie
Het begon met een klein minpuntje, bij het uitpakken bleek de netwerkkabel te ontbreken. Gelukkig had ik nog voldoende liggen en is dit nu niet het duurste, maar toch. Daarnaast liet de levering betrekkelijk lang op zich wachten, maar dat was verder geen drama.
Bijvermelden waard is dat er wel een value package bijgevoegd is voor marketing design. Leuk als je er wat voor hebt, voor thuisgebruik allicht overbodig (maar nu is deze printer ook niet helemaal voor de standaard consument bedoeld).
Tevens zit er voldoende in de toners (vier stuks) voor ongeveer 750 drukken. Dit komt neer op een derde van de gewone toners à ¤65,-, dus grofweg krijg je ¤90,- aan inkt 'gratis'.

Na het uitpakken ging de installatie van een leien dakje. Zowel op papier als op CD-rom waren instructies toegevoegd die zeer duidelijk waren. Je kunt gewoonweg bijna niks fout doen als je de handleidingen volgt. De filmhandleiding was netjes in stappen opgedeeld, maar had als enig nadeel dat je niet kon spoelen in de stukjes. Had je iets niet gezien, dan moet je dat stukje weer helemaal bekijken. Voordeel is dat ze nooit langer dan een minuut zijn. En een gemiddelde tweaker heeft het toch niet nodig :)

Het aansluiten op het netwerk was ook een peuleschil. Kabels erin en de printer zat al op het netwerk. Echt plug en play werk.

Softwareinstallatie
Nadat fysiek alles geïnstalleerd was, moest de software nog geïnstalleerd worden. Daar had mijn computer wat meer moeite mee. Ik heb daarop de virusscanner uitgeschakeld, waarna het programma de boel wel herkende. Ik weet niet of dit ermee te maken had. De installatie duurde verder vrij lang, iets van een half uur tot drie kwartier, waarbij er ongeveer 300MB op je HDD gemikt wordt.

Bij het installeren werd mij niet erg duidelijk wat er nu eigenlijk aan software erbij kwam. Ik ging uit van de drivers, maar dat bleek dus meer te zijn. Je krijgt op het oog 2 programma's aangeleverd: een solution center en een 'toolbox'. Dit geeft wel weer twee extra pictogrammen in je systeembalk (ik heb daar persoonlijk een hekel aan). Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden deze uit te kunnen schakelen / verbergen.

Met de solution center kun je diverse taken uitvoeren. De meeste taken kun je echter ook met het apparaat zelf uitvoeren, dus voor de meest gangbare zaken is het een beetje overbodig.
De Toolbox is meer voor het onderhoud en is al wat meer praktisch. Denk aan het invoeren van telefoonlijsten of scaninstellingen, dat werkt via de computer fijner dan via een bedieningspaneel. Maar het kan dus wel beide.
Kortgaand: Je kunt wel zonder de software, maar in sommige gevallen geeft het net wat meer comfort.

Gebruik
Wat betreft het gebruik is het apparaat goed te noemen. Hij doet wat die moet doen en ook vrij snel. Vanuit de uitstand naar printen heeft hij vaak minder dan een minuut nodig en vanuit de standby is dit nog minder.
Het kopiëren en scannen van documenten geeft (nog) niet een superresultaat, maar ik moet dan ook de instellingen nog een beetje tweaken. Wellicht wordt dit nog beter. De 1e kopie is nog goed leesbaar, maar een kopie van een kopie begint hij al moeite mee te krijgen. Het faxen kan ik helaas niet testen, maar dat zal wel hetzelfde zijn.

Het gebruik is echt voor dummies. De knoppen zijn duidelijk aangegeven en gegroepeerd. Het LCD'tje geeft vrij duidelijk weer wat je moet doen. Ik heb het mijn ouders één keer uigelegd en daarna konden ze (digibeten!) zelfstandig kopïeren. Ook met foto's scannen van een geheugenkaart was het snel uigelegd.
En als ze er onverhoopt niet uitkomen dan zijn er diverse handleidingen beschikbaar.

Voor de fax is tevens de mogelijkheid ingebakken om standaard koptekst aan de fax toe te voegen. Het beheer van het telefoonboek vanaf de PC is netjes gedaan. Verder kan ik hier weinig over zeggen, omdat ik het hier helaas niet kan testen.

Bijvermelden waard is dat het apparaat erg weinig stroom verbruikt, vooral in de slaapstand. Uitaard kost het printen en scannen wel meer stroom, maar dat doe je dus niet 24/7. De meeste tijd staat die toch te wachten / niks te doen en als die dan weer aan de slag moet is het apparaat zeer snel weer te gebruiken, ook vanuit de uitstand.

Qua kosten zit je overigens op ongeveer 4,5 cent per print enkelzijdige normale afdruk. Dit is vergelijkbaar met de inktjetprinters zoals ik ze ken. Nieuwe toners zijn voor ongeveer ¤67,- (adviesprijs) te krijgen en goed voor ongeveer 2200 afdrukken. Doe daar 1 cent per vel papier bij en je zit dus tussen de 4 en de 5 cent per afdruk. Qua kosten vind ik het dus een normale prijs.

Op request: banding bij fotoafdruk
Voor deze test heb ik een foto genomen van onze hond O+. De foto is vervolgens direct vanaf de geheugenkaart (in de printer gestoken) geprint op standaard A4 papier. Vervolgens is de print gescand.
Zoals op bovenstaande afbeelding te zien is, is er geen sprake van banding. De foto ziet er ook best netjes uit, zeker als je weet dat het geen fotopapier is. Wederom, beoordeling door een leek op dit gebied ;)

Toelichting over eigenschappen
Ondanks dat ik van tevoren de afmetingen wist en opgemeten had, doet deze printer als een bakbeest aan. Vooral de diepte en hoogte vallen hier wat negatief in op. Aan de andere kant, ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal met andere laserprinters.
Wat mij wel erg stoorde is dat sommige basisgegevens (bijna) niet te achterhalen zijn. Zo is nergens op de doos te vinden welke papierafmetingen erin kunnen en hoeveel stroom die verbruikt. Ook was de site toen ik zocht niet helemaal correct, er werden verkeerde toners als accessoires aangegeven. Dit is nu echter wel aangepast. Als laatste staat er nergens echt duidelijk wat er nu precies in de doos hoort te zitten. Wel een paar punten verspreid, maar nergens een volledige opsommingslijst.
Nog een klein puntje, de netwerkkabel die er volgens de doos in hoorde te zitten, was niet aanwezig.

Vooral de laatste twee puntjes zou ik als 'een beetje slordig' willen aanmerken. Niet echt negatief, maar wel het vermelden waard.

Waar ik wel erg over te spreken ben is de zeer duidelijke installatiehandleiding. Zowel op papier als op CD-rom (film van de handelingen!). Als je deze aanhoudt kan zelfs een digibeet dit apparaat nog installeren. Zelfs mijn ouders konden het, die toch wel eens met menig apparaat (installatie) in de clinch liggen :)

Tot zover mijn review. Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn. Als er nog vragen zijn zal ik proberen deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Heb jij ook een HP Color LaserJet CM1312 (CC430A)?

Hé, leuke review bedankt.

A.d.h.v. wat quotes wil ik graag even je verhaal doorlopen en er dan natuurlijk op- en bemerkingen en/of wat kanttekeningen bijplaatsen.

Ik heb zelf een review geschreven over de DELL 1100 een "ordinair"zwart-wit budget laserprintertje, maar wellicht kun je daar nog wat zaken uithalen om je review wat op te krikken. Qua tekst verdien je nu al 4 sterren, maar een "recht-toe-recht-aan" verhaal zonder foto's wordt zelden met meer dan 3 sterren beloond. Dat is toch een beetje zonde van je vele werk die toch aan deze zeer goede review hebt besteed
* Pjerry weet uit ervaring dat sterren je ego strelen :P.
Je mag van geluk spreken als ze er zo'n kabel bijstoppen, normaliter (en dat zal de inpakker ook gedacht hebben :) ) worden dit soort kabels maar zelden bij printers bijgeleverd.
Het wachten is des DELLs, alles moet komen vanuit Ierland, want hier in Nederland hebben ze niets op voorraad. Gelukkig hanteren ze een vrij ruime marge op hun leveringstijden, waardoor je spullen altijd eerder geleverd worden dan verwacht.
Op de site zag ik overigens dat veel van hun leveringstijden behoorlijk korter zijn geworden. Op mijn schermen gaven ze een jaar gelden zonder blikken of blozen een levertijd van een maand op.
Is dat echt zo. Een kleuren laser printer voor ca. ¤ 300,= is niet echt een zakelijke printer. Ook als je naar de printsnelheden kijkt (8 ppm kleur en 12 ppm zw-w) is niet iets waar de zakelijke wereld van achterover zal vallen. Voor thuisgebruik snel genoeg (maar mijn eenvoudige DELL haalt al 16 ppm!) maar echt niet snel genoeg voor een zich beetje respecterend bedrijf.
De markt lijkt mij juist (gezien snelheid en prijs) de kleine MKB en de thuisgebruiker....
Het is een echte netwerkprinter, met rj45 aansluiting! Opmerkelijk dat ze voor dat geld dit er ook nog inbouwen. Ik kan me nog heugen dat je voor een los netwerkkaartje voor een printer ongeveer dat bedrag moest neertellen. Wel weer jammer dat het niet WiFi is, hetgeen toch tegenwoordig vrij common is. Nu moet je hem persé naast je router zetten of via een PC delen die dan de hele dag aan moet staan. In dat laatste geval had je dan ook weer niet je netwerkkaartje nodig :P .
Opmerkelijk dat jouw virusscanner dit soort software als "potentieel gevaarlijk" ziet (want je zult je virusscanner wel zo ingesteld hebben dat dit soort software geblockt wordt)..... Wat zou DELL allemaal willen installeren, vraag ik me dan af.
Je kunt ze in ieder geval verbergen via de eigenschappen van de taakbalk. Ze verdwijnen dan achter het "<"-teken (als je dat ingesteld hebt). Dus echt weg zijn ze niet maar met de optie "altijd verbergen" zijn ze in ieder geval aan het oog onttrokken.

Je hebt een multifunctionele printer die nu draait onder XP. Weet je iets van de ondersteuning af onder Vista/Win 7?
Voor mijn Lexmark X125, wordt bijv. de scanfunctie niet meer ondersteunt onder Vista, omdat Lexmark het vertikt om daar nog drivers voor te fabriceren.
Volgens mij kun je het vergeten dat je voor 4,5 cent een papiertje uit je inkt-jet krijgt. Ik denk dat je guw op het dubbele zit, mits je de standaard-cartridges gebruikt. Doe je dat niet, dan heb ik misschien nog een nieuwtje voor je:
Hoewel jouw printer er (nog) niet bijstaat is er wel een refill mogelijkheid voor de 1320c(n), wellicht dat die vulling voldoet. Alle kleuren en zwart kun je dan bijvullen voor slechts ₤ 72,95. Hetgeen je kostprijs per pagina flink doet kelderen. Daarnaast is er misschien ook wel een "kloon" te vinden bij 123inkt.nl of zo.
10 tegen 1 dat je dat gewoon kunt vinden onder de eigenschappen van de printer. Als het net die ene zou zijn dat het er niet bij staat dan biedt T.Net soulaas:
Specs & afbeeldingen:
  • Printsnelheid Kleur 8ppm
  • Printsnelheid Zwart 12ppm
  • Printer Functies Copy, Fax, Print, Scan
  • Verbinding (printer) LAN 100Mbps, USB 1.1
Alles wat je wilt weten dus.

Tot slot
Kun je nog wat vertellen over de kwaliteit van de pinter i.v.m. banding e.d voor het geval je kopieert en/of foto's afdrukt.
Verder is het interessant om te weten welke dpi's het apparaat ondersteunt en hoe de kleuren er uit zien. Heb je hem overigens getuned met je computer? Voor mij is dat altijd onbegonnen werk, maar er zijn spulletjes te koop waarmee dat vrij makkelijk blijkt te gaan.

Genoeg van mijn kant, veel succes met je printer en hartelijk dank voor je leuke review.

/edit
Nog een vraagje: Heeft de cm1312 een flatbed-scanner of alleen maar papierdoorvoer?

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 24 februari 2009 03:53]

Zo, dat zijn heel wat vragen en opmerkingen! :D Ik zal proberen een aantal te beantwoorden, ik vat wel jouw vragen even kort samen, door het onderwerp in de quote te zetten.
Netwerkkabel en levertijd
Mijn mening is dat als het op de doos staat dat die kabel erin hoort te zitten, dat die er dan ook in moet zitten. Belofte maakt schuld.
De levertijd was belooft in 3 werkdagen, dat werden er 8 (10 inclusief zaterdagen). Wederom, belofte maakt schuld. Enkele dagen overschrijding kan gebeuren, een hele week is wel lang. Maar dat is dus mijn mening.
printer niet voor consument bedoeld
Ik heb redelijk wat gezocht naar printers en ik kwam steeds tegen dat laserprinters niet echt standaard in de winkels worden aangeboden, omdat de consument hem toch nauwelijks koopt. Ja een paar gekke tweakers :P Maar dan bestellen ze hem wel voor je, hoewel dat hier en daar niet eens kon... Ook de software en aanprijzing laat zien dat ze deze printer richten op bedrijven. Er zit niet voor niets marketing software gratis erbij ;) De prijzen komen in de consumentenrange ja, maar een standaard consument denkt echt niet aan een laser, die wil gewoon een goedkoop printertje.
netwerk, geen WIFI
Er is ook een mogelijkheid voor USB, maar die gebruik ik liever niet. Tevens wordt in de handleiding aangegeven dat je alleen USB moet gebruiken als het via het netwerk niet lukt.
WIFI is idd jammer, maar dan kwam ik of hoger met de prijs uit of had de printer bepaalde functies weer niet. En als je thuis toch overal al kabels naartoe hebt lopen maakt dat verder ook niet uit. Daarbij: Wat je ook zegt, een kabel is altijd stabieler, je weet zeker dat er signaal uit komt (ok, behalve na kabelbreuk dan :P). Voor mij was WIFI geen NOGO puntje.
virusscanner
De virusscanner gaf geen melding, de installatiesoftware gaf de melding dat de virusscan 'beter uitgezet kon worden'. Daarna pakt de installatie het wel. Of dat toeval was weet ik niet, mischien had hij het ook wel gedaan als de virusscan wel aan was blijven staan. Niet getest dus, maar het kwam bij mijn ervaring naar voren, dus meld ik het.
systeembalk
Blijft een persoonlijk ding he ;) Ik haat ook de extra klik bij verbergen. Ik wil bepalen wat er in die systeembalk staat, dat moet een programma niet doen. Maar dat is dus echt persoonlijk, zoals ik ook aangeef in de review.
Vista (en Mac) ondersteuning
Ik kan het hier helaas niet testen, maar op de doos staat dat Vista gewoon ondersteund wordt. Het staat zelfs apart van de overige O.S.'en van MS vermeld. Mac wordt ook ondersteund, helaas weer niet te testen hier.
Kosten printen
72 pond voor een refill.. waarom zou ik dat doen als ik de toners voor ongeveer ¤70,- kan bestellen bij BOL, origineel en wel? Pond is immers nog altijd duurder dan de Euro :P
Overigens reken ik met de originele prijzen en het aantal afdrukken dat volgens de producent gehaald kan worden. Op die manier hou je een (in mijn ogen) goede vergelijking.
Voor een paar inktjets heb ik dit dus ook uitgerekend en dan kom ik ook tussen de 4 en 5 cent uit.
Basisgegevens
De site van HP geeft gelukkig ook soulaas.
Maar (en daar komt mijn mening dus weer) ik vind dat dit soort gegeven ook in de bijgeleverde documenten behoort te staan of minimaal op de doos. Gewoon een kort en helder overzicht. Als ik er problemen mee of vragen over heb, pak ik toch altijd als eerste de papieren handleiding, of maakt mij dat nu ouderwets? :P

Ik heb helaas weinig ervaring met foto's printen. Mijn vorige kon dat niet aan. Dus vanuit he oogpunt van een leek :P
Printen is gewoon goede kwaiteit. Geen vegen of andere rare dingen, gewoon goed.
Kopiëren is zoals ik al opmerkte wat lastiger. Kopie van kopie wordt duidelijk slechter, nog een kopie verder durf ik niet eens te gaan.
Foto's komen er op gewoon papier wel aardig uit, op fotopapier heb ik het nog niet getest. Maar ik ben ook niet echt van plan veel foto's te gaan printen.
Voor een echte beantwoordig van je vraag zul je dus een andere professionelere gebruiker moeten vinden :)
Banding zal ik straks aan de review toevoegen, maar komt op een test niet voor.

Niet getuned. Ben daar ook niet bekend mee. Ik blijf op dat gebied een leekje :P
Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt, dus ik ga wel eens een keer kijken wat het precies inhoud.
DPI ondersteuning: 600*600, zowel print als scan. Alleen Fax gaat op 300DPI.
Staat ook in de eerder genoemde link naar de specs.

Ja, flatbed is aanwezig.
De ADF kan 50 vellen aan (scan, kopie of fax)

En jij bedankt voor de opbouwende kritieken! :) Misschien dat ik hem naar aanleiding van jouw review nog een keer volledig herschrijf, maar de jouwe is wel erg lang :P
Ik wilde het wat korter en bondiger houden en de ervaringen vermelden.
Leuke review, nuttige observaties. Alleen zouden foto's (ook van plekken die de fabrikant niet fotografeert!) het verhaal een hoop opleuken.
Wat voor plekken zou je willen zien? Het meeste kun je ook al zien in het filmpje dat op de site staat. Zie Productdemo, direct linken lukt dacht ik niet.
Voor requests wil ik morgen of donderdag nog wel even wat pics nemen, daarna ben ik mijn fototoestel weer kwijt, helaas.
Wij hebben hem ook. Erg tevreden.
Eigenlijk niets geen klachten. Installeren was eitje, maar het gebruik ervan is erg makkelijk.
Wij gingen van een ding van 50 euro naar deze, dus alles is eigenlijk beter.

Erg mooi printertje, en vooral mooie kwaliteitsprints, alleen de snelheid valt soms wat tegen, maar daar is de prijs ook naar :)
Geen idee of deze review nog wordt gelezen, maar wel een aanvulling waar ik pas later tegenaan liep. Bij gebruik van alleen zwart / wit wordt ook (zoals bij het reinigen) kleine hoeveelheen kleur gebruikt. Daardoor lopen de toners langzaam leeg, ook al gebruik je de kleur niet. En omdat die niet zonder de kleurentoners wil printen, zit je aan extra kosten die je vooraf niet verwacht. Dit is wel echt een minpunt vind ik. Wel zeg ik er gelijk bij dat ik niet weet hoe dit met andere laserprinters is.