Specificaties Mini-pc / HTPC met Ci5-3210M en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple Mac Mini (najaar 2012) 2,5GHz Dual Core Review

san.okk 30 juli 2014, 1.840 views

Apple Mac Mini (najaar 2012) 2,5GHz Dual Core

Een uitstekende mini PC die in mijn geval dienst doet als mediaserver en rechtstreeks aan mijn TV is gekoppeld.

Pluspunten

• Formaat
  • Geluidsproductie zeer laag
  • OS X
  • HDMI uitgang
  • Lage prijs voor volwaardige desktop
  • Uitstraling

Minpunten

• Interne luidspreker
  • Grasgevoeligheid behuizing
  • Standaard RAM geheugen wat krap (4GB)
  • standaard 5400 rpm disk

Features Score: 4
Ik gebruik de Mac mini als mediaserver en heb deze is rechstreeks via de HDMI uitgang aan mijn TV gekoppeld. Voor de bediening maak ik gebruik van de Apple Wireless Keyboard i.c.m. het Trackpad. Deze heb ik samengevoegd met een Click Dock van Henge Dock. Dit zorgt voor een prettige bediening vanaf de bank.

Kort na de aanschaf heb ik besloten om er een SSD aan toe te voegen. Dit vanwege de snelheid waarmee ik gewend was te werken op mijn Macbook Air. Ik heb een 120GB Samsung EVO gebruikt. Hiervoor is enkel een Dual drive kit nodig.

Na de installatie heeft OSX hier automatisch een fusion drive van gemaakt. Totaal is er nu 620GB aan opslagruimte beschikbaar. OSX zorgt zelf voor de verdeling van de data. Hierdoor benut je niet de volledige capaciteit van de SSD maar heb je wel het voordeel van ruime opslagcapaciteit. Daarnaast maakt het hem fluitsterstil.

Voor hetgeen waar ik de Mac mini voor gebruik ben ik zeer tevreden. Er zijn zeker goedkopere alternatieven te verzinnen met bijvoorbeeld een popcorn hour o.i.d. maar de vrijheid en het gemak welk OS X bied is voor mij een ideale combinatie.

Ik heb inmiddels een Apple Time Capsule (2013) toegevoegd aan mijn netwerk waardoor ik eenvoudig een back-up maak van mijn data. Aangezien de schijf van m'n macbook air al redelijk vol liep heb ik besloten om mijn iPhoto bibliotheek te verplaatsen naar de Mini.

Heb jij ook een Apple Mac Mini (najaar 2012) 2,5GHz Dual Core?