LaCie d2 Tripple Interface, 200GB (7200rpm, USB 2.0 & Firewire800, 8MB) Review

Saab 28 april 2008, 2.086 views

LaCie d2 Tripple Interface, 200GB (7200rpm, USB 2.0 & Firewire800, 8MB)

Pluspunten

• Stevig apparaat.
  • Duidelijke handleiding
  • Easy to use

Minpunten

• niets

Mobiliteit Score: 3
Vorige week heb ik deze drive besteld via mijn reguliere leverancier voor ¤ 152 ex BTW. Vandaag is ie binnengekomen. Ik heb 'm opgehaald. Voor de verandering eens wel eerst de handleiding gelezen voordat ik alles openscheur en aansluit en tot de ontdekking zou komen dat er toch eerst een een of ander ding eerst geinstalleerd moest worden. Maar dat was niet het geval. De papieren handleiding verwijst duidelijk naar de cd-rom met daarop een goede en duidelijke handleiding over hoe aan te sluiten en hoe te configureren binnen Windows XP/2000 en op een Mac.

Bijgeleverd worden een adapter(uiteraard) en drie aansluitsnoeren voor USB2, firewire 400 en 800.

Behuizing voelt zeer degelijk aan, met een los meeleverde voet staat ie netjes rechtop. Met meegeleverde dopjes kun je 'm ook neerleggen zonder het onderliggende oppervlak te beschadigen.

Installatie gaat bijzonder makkelijk. Schijf via schijfbeheer toevoegen, letter geven, volume toevoegen, formateren en hij is klaar voor gebruik.

Soms hoor je een licht geklik, cq getik, maar dat is als je de drive aanspreekt en is niets geks.

Via WiFi 11Mb ben ik nu bestanden aan het overzetten, beperkende facor is nu WiFi, maar gaat toch redelijk snel.

Rechtstreeks vanaf de laptop met firewire een map van 1,48Gb overzetten gaat supersnel. Binnen 1 minuut staat ie erop.

Voor de Mac zit er nog een backup tool bij, voor Windows zit er verder niets bij.

Ik heb getwijfeld tussen de Maxtor OneTouch en deze LaCie, maar aangezien LaCie op mij een goede indruk gaf vond ik dit een goede keus. En ik ben ervan overtuigd dat het een goede keus is geweest.

Schijf produceert een licht gezoem, maar dat is alleen op korte afstand voor mij hoorbaar. Behuizing is zeer stevig, aansluitingen zitten zeer overzichtelijk.

De LaCie heb ik nu op Firewire 400 aangesloten. Ik zal 'm ook nog testen op USB 2.0 en op een Windows 2000 server en dan de review aanvullen.

Via USB 1.1 op een Compaq Deskpro is het uiteraard een stuk trager.

Ok update van de LaCie. Na circa 10 of 11 maanden viel de USB of Firewire, weet het niet meer, aansluiting naar binnen! Aangezien apparaat nog binnen garantie viel en ik allebij de aansluitingen gebruik heb ik de harddisk opgestuurd via mijn leverancier. Binnen twee weken was ie weer gerepareerd en allebei de aansluitingen werken naar behoren. Ik ben nog steeds bijzonder content met het product. Ik gebruik 'm nu in combinatie met een Windows 2000 server als een soort NAS, hoewel er geen netwerkaansluiting op zit. En dat is een fijne combinatie om copieen enzo te maken.

OPvallende is dat er een Maxtor schijf inzit terwijl ik ik elders diverse malen kapotte schijven van het zelfde type heb meegemaakt, maar deze gaat nu al twee jaar ofzo mee. Zeker in het eerste jaar nam ik het ding vaak mee naar klanten dus het had ie zeker wel het een en ander te verduren.

Ok, update 2. Er zit een standaard Maxtor 6B200P0 IDE drive in. Mijn laptop met firewire is kapot waardoor ik alleen met USB 2.0 Hi speed kan testen, ik weet wel dat firewire 400 duidelijk en merkbaar sneller was. Ik denk dat de datastroom van Firewire gewoon constanter is.

Transfer rate (read and write) ligt max tussen 25 en 30 Mb per seconde, getest met Atto Diskbenchmark. Schijf is op 5Gb na vol.

Ter vergelijking, met mij Adaptec Sata raid controller met 2 schijven in RAID 0 haal ik een 50Mb/sec. Dit is getest op mijn HP Compac DX2000 met 1Gb geheugen op een Windows 2000 server.

Let op, ik denk niet dat dit type LaCie drive nog te koop is, maar in zijn algemeenheid maakt het een solide en betrouwbare indruk.

Ok even een update:

vorige week werd de drive niet meer herkend. De drive staat aangesloten op mijn home server. Toen ik naar die server liep hoorde ik het typische opspin geluid gevolgd door een klik.

Ik had het vermoeden dat de drive overleden zou zijn. Ik heb de harddisk uit de behuizing gehaald en rechtstreeks in de server aangeloten, toen deed de schijf het gewoon! Nader onderzoek leert dat de adapter waarschijnlijk bijna overleden is; je hoort een zacht sissend geluid uit de adapter. Via Ebay heb ik een nieuwe besteld, hopelijk doet de schijf het dan weer in de externe behuizing.

Want ik ben er tot nu toe toch wel blij mee.

• Toshiba M10 Centrino laptop
  • Compaq Deskpro 6/733
  • IBM T41
  • HP DX2000 2.8Ghz
  • Windows 2000

Heb jij ook een LaCie d2 Tripple Interface, 200GB (7200rpm, USB 2.0 & Firewire800, 8MB)?

Daar ben ik wel benieuwd naar. :9
Wat voor een soort schijf zit hier nou precies in? SATA of IDE? Kan het nergens op uit maken?
Ik kan het wel opzoeken, maar zou wel netjes zijn als het vermeldt werd. :Y)