Thrustmaster Hotas Warthog Zwart Review

Koekemoeroetoe 27 juli 2014, laatste update op 27 juni 2015, 3.689 views

Thrustmaster Hotas Warthog Zwart

Na lang twijfelen overgestapt van een Saitek X52 naar deze joystick. De Warthog voelt zoveel meer solide en echt aan, X52 voelt in vergelijking aan als een prul ding. Gebruikt i.c.m. DCS:World (alle modules), CH Pedals en TrackIR. De Thrustmaster HOTAS Warthog is een aanrader!

Pluspunten

• Voelt zeer solide aan.
  • Vrijwel perfecte replica van een echte A-10C Warthog HOTAS.
  • Zeer veel knoppen/schakelaars/hat switches.
  • Programmeringsoftware (T.A.R.G.E.T.) biedt uitgebreide mogelijkheden.
  • Persoonlijke mening* zier er indrukwekkend uit!
  • Betere kwaliteit dan dit is niet te koop. Voor een betere joystick zul je toch echt moeten gaan modden.

Minpunten

• Duur (echter het geld meer dan waard).
  • Joystick kan voor sommigen te stug zijn om te gebruiken voor helikopter simulaties (persoonlijk heb ik daar geen last van).
  • Geen pedalen bijgeleverd; voor de yaw/rudder functie in vliegtuigen en helikopter moet je dus een losse pedalenset hebben.

*LET OP* Ik ben geen reviewschrijver, ik geef hier enkel een verklaring waarom ik alle punten 5 sterren gegeven heb.

Ik heb de Thrustmaster HOTAS Warthog in gebruik met:

- DCS: World (inclusief alle modules)
- CH Pro Pedals
- Thrustmaster Cougar MFD's
- TrackIR 4 Pro

Ergonomie: De HOTAS houdt prettig vast, ook voor meerdere uren achter elkaar. Ondanks dat ik redelijk kleine handen heb zijn alle knoppen zijn goed te bereiken. Aangezien de Thrusmaster HOTAS Warthog een replica is van een echte A-10C Flight stick is het natuurlijk ook niet meer dan logisch dat de HOTAS goed in de hand ligt.

Functionaliteit: De joystick doet precies wat hij moet doen; alleen daarom al 5 sterren. Komt bij dat er zo ontzettend veel knoppen, schakelaars en hat switches zijn, dat je voor vrijwel elke flight sim meer dan genoeg knoppen hebt. Zo nodig kan er nog zeer veel geprogrammeerd worden met Thrustmaster's software (T.A.R.G.E.T.).

Vormgeving: Moeilijk beoordelingspunt, omdat het meer een mening is. Zelf vind ik de HOTAS er oogverblindend mooi uitzien. De solide bouwkwaliteit spat er vanaf, en de groene gloed van de verlichting in de throttle unit ziet er bijzonder gelikt uit.

Bouwkaliteit: De HOTAS voelt zeer solide aan. Grotendeels van staal gemaakt, de weinige kunststof onderdelen zien er ook zeer goed uit. Knoppen en switches drukken prettig in. De throttle unit weegt zo'n 4 kg, de stick ongeveer 3,5. Geen problemen met een verschuivende controller dus.

Prijs: Ondanks zijn hoge prijs (begint bij ongeveer 300 euro), is de HOTAS dit bedrag meer dan waard. Voor die 300 euro haal je de beste joystick in huis die momenteel op de markt is. (uitgezonderd professionele modifcaties voor bestaande joysticks uiteraard). Ik heb lang zitten twijfelen over het aanschaffen van deze HOTAS, vooral omdat mijn Saitek X52 ook nog anar behoren werkt. Echter vanaf het moment dat ik de Warthog uit de doos haalde vroeg ik me af waarom ik hem niet eerder gekocht had. Als je ziet wat je voor 300 euro krijgt, lijkt het opeens relatief weinig geld.

Heb jij ook een Thrustmaster Hotas Warthog Zwart?

Hoi aangezien dit de enige "uitgebreide" review hier is op tweakers, waarvoor dank, wat zijn jouw ervaringen met de pinky switch op de throttle? Ik hoor hier verschillende verhalen over op internet. Dat de kwaliteit beduidend slechter is dan alle andere switches op de throttle quadrant.

Is dit een storende factor voor jou voor zo'n duur apparaat? Of heb jij er geen last van?
Welke knop bedoel je met 'pinky switch'? Op zich vind ik alle knoppen even goed aanvoelen, heb ook nog niet meegemaakt dat de een minder functioneerde dan de ander.

Ik heb inderdaad wel eens over bepaalde problemen gehoord, maar ik meende dat die problemen met name bij de eerste paar batches optraden. Aangezien de Warthog nu al enkele jaren te koop is, verwacht ik dat dat soort 'kinderziektes' er inmiddels wel uit zijn.

Wat wel een 'probleem' kan zijn, is dat alle knoppen vrij stug indrukken (zoals het ook hoort). Opzich geen probleem, maar ik heb zelf vrij kleine handen. Hierdoor moet ik soms mijn hand iets verplaatsen om een knop goed in te kunnen drukken. Ik ervaar dit niet als storend, maar ik kan me voorstellen dat bepaalde knoppen die net buiten bereik zitten, hierdoor voor sommige mensen minder prettig aanvoelen.
op de linker throttle heb je links aan de zijkant een enkele schakelaar. Deze schijnt wat minder degelijk aan te voelen.
Ah die schakelaar. Dat is een tuimelschakelaar die in 3 standen kan staan. In de A-10C bedient deze dacht ik de navigatieverlichting (stand: uit - aan - knipperen). De knop voelt inderdaad iets losser dan de overige tuimelschakelaars, maar ik heb dit niet als storend ervaren. Zal ook komen doordat ik hem niet heel vaak gebruik, ook niet in andere vliegtuigen.

Ik vind nog steeds dat je voor 300 euro een top product kan kopen en dat dit nog steeds de beste joystick is die je op het moment in de winkels kan krijgen.
Ok dank je wel voor je reactie. Dan ziet het er naar uit dat ik toch hier maar voor moet gaan :) Helaas is de throttle nog niet standalone te koop in Nederland. Ik heb zelf de logitech G940 waarvan de throttle in bepaalde standen geen signaal meer krijgt van de knoppen. De stick doet het nog wonderbaarlijk goed en heeft FFB waar ik niet meer buiten kan. Dus die blijf ik gebruiken. Dan is het wel een stukje duurder om de hele set te kopen puur voor de throttle. Maarja veel andere opties zijn er ook niet. CH Pro Throttle bijna nergens te koop. Bugeye F16 HOTAS is nog niet klaar en gaat 2800 dollar kosten... Echte F-15 Throttle Quadrant op de kop tikken en ombouwen naar USB ben ik niet handig genoeg voor. Dan blijft telkens deze Hotas voor een redelijk bedrag over :)

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op 28 juni 2015 03:13]

Bedankt voor de review. Ik hoop dat je tijd hebt om een paar vragen te beantwoorden!

Ben je nog steeds tevreden?
En gebruik je hem nog steeds met de CH pedalen?
Verder nog aanraders qua hardware? (ik zag in je inventarislijst dat je de MFD Cougar Pack hebt)
Hoi Ample Energy,

Ik heb dezelfde setup nog steeds, maar draait nu onder Windows 10. Nergens problemen mee, alles functioneert naar behoren. Qua hardware zou ik aanraden om te beginnen met een goede HOTAS, soals de Warthog. Vervolgens investeren in een setje pedalen. Nadeel aan de CH pedals is dat de pedalen vrij dicht op elkaar zitten, dat kan oncomfortabel zijn (heb er zelf geen last van). Ik heb gehoord dat pedalen van Saitek comfortabeler zijn, maar ook minder duurzaam. TrackIR is een must. Als je daar eenmaal aan gewend bent wil je niks anders meer. Als je na de HOTAS, TrackIR en pedalen nog geld over hebt zou ik een setje MFD's aanschaffen. Die extra knoppen komen altijd van pas. Ik zit ee zelfs aan te denken om een 2e setje aan te schaffen.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel ;)
Goed om te horen! Ik kom ook van de Saitek X52 en ik heb de Warthog besteld. De Saitek pedalen zijn eigenlijk niet meer leverbaar, dus dat maakt het kiezen voor CH wel makkelijk. Ze zien er inderdaad wel vrij krap uit, maar aangezien ik nog geen ervaring met pedalen heb zou ik ook aan bredere pedalen moeten wennen. En de pedalen van CH schijnen inderdaad beter gebouwd te zijn.

TrackIR is zeker een must! Geniale dingen. Als je de TrackClip van ze zat bent is deze site wel wat aandacht waard:
www.trackhat.org
Draadloos en veel betere bouwkwaliteit. Alleen de camera van TrackIR vind ik net wat beter, omdat hij wat breder kan kijken.

Over de MFD's twijfel ik nog. Ik vind ze er leuk uit zien en de knopjes zijn inderdaad handig, maar iets als dit maken lijkt me ook niet verkeerd:
Dan kan je toch wat meer kanten uit, denk ik.
Het grote voordeel van de MFD panelen is dat de knoppen een toevoeging zijn, terwijl je bij het gebruiken van een toetsenbord geen extra knoppen hebt. Immers, welk stickertje je ook op een knopje plakt, Windows zal de A toets als A toets blijven zien. Nu zijn er ook wel een soort toetsenborden met programmeerbare toetsen (die niet als toetsenbordtoets gezien worden, maar gewoon als HID), maar die dingen zijn vaak erg duur (150+ euro).

Met de MFD's heb je voor circa 60 euro 46 programmeerbare, onafhankelijk bruikbare knoppen. In simulatoren als Digital Combat Simulator worden de MFD's ook als aparte invoerapparaten gezien en de knoppen zijn daardoor rechtstreeks toe te wijzen aan de gewenste functie.

Ik heb zelf ook wel naar een 2e toetsenbord gekeken, maar het gaat er dan toch op neer komen dat je alsnog te weinig knoppen gaat hebben. Of je moet met lastige modifiers werken (ctrl + shift + alt etc.), maar al die toetsencombinaties onthouden is ook niet echt handig. Kan m.i. sowieso niet op tegen n dedicated knop waar geen onhandige modifiers bij gebruikt hoeven worden.
Ah ok, ik ging er vanuit dat Windows wel overweg zou kunnen met meerdere toetsenborden en dat je kan instellen dat de knoppen van het tweede toetsenbord een andere aanduiding krijgen. Dan zou je gewoon andere functies aan de toetsen kunnen binden. Dat moet ik even onderzoeken dan, goed dat je het zegt :P

Als het zo'n gezeur is dan zijn die 46 extra knoppen wel lekker makkelijk!