Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHB7150 (Zwart) Review

sprk_nl 27 juli 2014, laatste update op 5 december 2016, 2.505 views

Philips SHB7150 (Zwart)

Eenvoudig in gebruik en na 2 jaar nog steeds een prima koptelefoon.

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik
  • NFC voor bluetooth pairing
  • Snoer afneembaar en aan 1 kant.
  • micro-usb om op te laden.

Minpunten

• De geluidsdemping van de omgeving dmv de oorschelpen kan veel beter.
  • Het glanzende plastic aan de zijkanten is gevoelig voor vingervlekken.
  • De blauwe LED indicator is te fel 's avonds
  • Met bluetooth is digitale ruis op de achtergrond hoorbaar.
  • nvt

Vergelijking

In juli 2014 een keuze gemaakt tussen een aantal bluetooth koptelefoons van: JBL, Sony en Philips.

De JBL's vielen ondanks een goed geluid af vanwege weer een kleinere (2,5mm) aansluiting die tevens voor het opladen gebruikt moest worden. De standaardisering in ons huishouden is een 3,5mm aansluiting voor de koptelefoon en (micro) usb voor op te laden.

De Sony MDR-10RBT was voor mij technisch de beste en had een duidelijk veel betere geluidsdemping van de omgeving. Maar dit rechtvaardigde niet extra 100,-

Knopjes

Het knopje op een oorschelp gebruik je om:
  • Play/Pauze (kort drukken)
  • Telefoon gesprek opnemen of beeindigen (kort drukken)
  • Aan/uit zetten (lang drukken)
  • Pairen (langer indrukken).
Het volume knopje beweeg je naar de plus of min kant om het volume te regelen.
Met een druk op dit volume knopje, wordt het volgende nummer afgespeeld.

Het volume van de koptelefoon regel je afzonderlijk t.o.v.
het bluetooth volume van je mobiele device.

Deze functies zijn getest met een android toestel Samsung Galaxy S5.

Blauwe LED

In mijn situatie maak ik 's nachts vaker gebruik van de koptelefoon in een donkere slaapkamer. Mijn vrouwke heeft geen last van het geluid, maar wel van deze blauwe led. Ook het draaien van de koptelefoon zorgt voor flink wat weerkaatsing via muren. De koptelefoon heb ik nog niet uit elkaar gekregen, wat een goed teken is qua stevigheid, maar minder voor de tweaker ;)

Digitale ruis

Audioboeken luister ik over het algemeen op een lager volume.
Hier valt de digitale ruis er op. Deze ruis wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de Bluetooth radio die stoort op de rest van het circuit.
Dit zou ik niet verwachten van een Philips koptelefoon.
In een winkel zul je dit vanwege het hardere achtergrondgeluid niet opmerken.

Bluetooth headset

Voor de aanpassing van dit review maakte ik gebruik van een Samsung Galaxy S3 en schreef dat deze functie nutteloos is.
De andere persoon hoort je heel ver weg en de beller is slecht te horen."
Nu ik de headset op een Samsung Galaxy S5 gebruik werkt de headset prima.

Bluetooth delay

Gebruik je de koptelefoon om muziek te maken op je pc met bluetooth, dan voegt dit ongeveer 200msec toe aan latency. Dat is niet te gebruiken voor live recording.
Mocht dit al een punt zijn, zoek dan naar APT-X ondersteunde koptelefoons.
De alternatieve oplossing voor deze koptelefoon is een kwestie van een snoer te gebruiken.

NFC

Initieel zag ik niks in het voordeel van NFC op een koptelefoon.
Of toch wel?
In een winkel waar veel bluetooth devices zijn,
kan het voorkomen dat net jouw device niet zichtbaar is in de lange lijst.
Dan is het handig als je even je telefoon tegen de schelp kunt aanhouden en het pairen automatisch verloopt.
Dit is ook erg handig thuis.
De koptelefoon paired automatisch met het laatst gekoppelde device.
Dit werkt tegen je als je hem wil gebruiken met b.v. meerdere apparaten.
Ook daar kun je NFC voor gebruiken:
Zet de koptelefoon in pair functie en tik hem aan het het device dat je wil gebruiken.

Overig

Na een goede maand laat de zilveren laag op de Philips logo's aan beide zijde los.
I.p.v. zilveren letters zijn ze nu dus zwart. Prima voor mij, maar het hoort niet.

Na ruim 2 jaar gebruik ik de koptelefoon nog steeds enkele uren per week met plezier.

Heb jij ook een Philips SHB7150 (Zwart)?

Zou je nog iets kunnen zeggen over de geschiktheid in het openbaar vervoer van deze koptelefoon? Daarmee doel ik dan op het voor medereizigers hoorbaar zijn van de afgespeelde muziek op een 'normaal' voume.
Geen enkel probleem om te gebruiken in openbaar vervoer. Medereizigers horen er niks van op normaal volume. Dat doe ik soms ook. Hij gaat daarna ook gewoon de rugzak in en kan goed tegen een stootje.
Ook een goedemorgen!
En dank voor het lezen.
@Salamanderr:
Het is inderdaad misschien wel een beetje een onnozel aspect, maar het is nodig om dit te laten weten aan mogelijke kopers als dit hun zou storen. Mij zou het persoonlijk niet storen, maar voor andere mensen kan dat wel zo zijn. De reviewer hiervan is trouwens ook helemaal niet negatief over dit product: Op het einde schrijft hij zelfs dat hij de koptelefoon na twee jaar nog steeds met plezier gebruikt.

-Note voor reviewer: Heel goede review met goede structuur. Hierop kan ik mijn keuze baseren voor mijn volgende koptelefoon na een slechte ervaring met wat goedkope Logitech h150's...
Heel erg bedankt! :)
Hi,

Overdag gebruik ik de koptelefoon inderdaad met plezier.
Dan heb je vanwege de omgeving geen last van de "felle" led en digitale ruis.

's Avonds is de koptelefoon iets minder plezierig.
Mogelijk ben ik een van de weinigen die slaapt met muziek in bed en valt me dit eerder op.

Ik heb zelf geen last van de "fel" blauwe led, maar het vrouwtje denkt daar echt anders over.
In een volledig donkere kamer lijkt dat ding bliksem te schieten :)
Nu heb ik al een zwart plakkertje er over geplakt, maar dan nog kaatst het licht tussen de spleten van de koptelefoon door tegen de muren.

's Avonds heb je geen last van achtergrond geluid en moet ik natuurlijk het geluid zacht laten.
De digitale ruis dat ik vermeld is op laag volume irritant bij het luistenen naar een ebook.

Al met al voor de prijs nog steeds een leuke draadloze koptelefoon.
Ik zal deze feedback met het delay wat ik ervaar tijdens het spelen van muziek updaten.
Dank je wel om je ervaringen te delen.
Ik ga heel waarschijnlijk ook deze koptelefoon aanschaffen.
De ruis zie ik bij vele gebruikers als een minpunt naar boven komen.
Als ze nu enkel de ruis zouden kunnen oplossen en een betere oplossing zouden vinden voor die led, zou ik hem met volle overtuiging kopen. Maar ja, niks is perfect.
Ook al is hij al enkele jaren oud, voor de prijs (50 EUR) blijft het denk ik wel een goede koptelefoon. (Zelfs na deze jaartjes.)
Indien je toch zelf nog een betere bluetooth koptelefoon weet in dezelfde prijscategorie (40 - 65 EUR) mag je het mij zeker laten weten!