Sandisk Ultra Plus (Notebook kit) 256GB Review

dmvdberg 27 juli 2014, laatste update op 28 juli 2014, 945 views

Sandisk Ultra Plus (Notebook kit) 256GB

Sneller dan de MX100 en M500 van Crucial voor de zelfde prijs. Prima keuze op een budget.

Pluspunten

• Prijs kwaliteit zit goed
  • MLC nand
  • Sneller dan een M500 of MX100

Minpunten

• geen sata naar usb kabel bij de 'notebook kit'
  • Samsung EVO is sneller

Geen uitgebreide review van mijn hand dit maal. Deze SSD is in een Macbook Pro 13" gegaan (2010, i5 cpu en 4Gb ram) die niet van mij zelf is dus lang heb ik er niet mee kunnen werken / spelen.

De wens was vrij simpel: maak de laptop sneller en stabiel.
Omdat de M500 van crucial geen perfecte geschiedenis heeft mbt betrouwbaarheid ben ik verder gaan kijken. Wat mij onder andere aansprak van Sandisk is het stroom verbruik. De Crucials hebben net zoals Intels 730 serie stroomverlies bescherming. Dit betekend idle echter een hoger(er) verbruik. Na twee macs te hebben voorzien van de M500 toch gekozen om voor een langere accu tijd te gaan. Het is immers geen desktop.

Ook is de (schrijf)snelheid hoger dan wat Crucial bied. Dit was tijdens de installatie goed te merken.
Tegenwoordig kloon ik de originele HDD direct op de SSD. Dit bespaart flink tijd en scheelt alles opnieuw instellen. De Crucial M500 is met deze methode een goed uur trager dan de Ultra van Sandisk.
Voordat iemand gaat miepen hier is een lijstje met Mac's en transfertijden van het klonen.

MacbookPro 13" 2010 i5 / +/- 200 Gb data / Sandisk Ultra / 2 uur
MacbookPro 13" 2010 i5 / +/- 120 Gb data / Crucial M500 / 2 uur
Macbook white C2D 2008 / +/- 120Gb data / Crucial M500 / 2 uur
Macbook Pro 15" 2010 i5 / +/- 400Gb data / Samsung EVO / 6 uur
Macbook Pro 15" 2012 i7 / +/- 80 Gb data / Sandisk Extreme II / 30Min

Bouwkwaliteit
Bij het plaatsen van de SSD viel me op dat ik door de SSD heen kon kijken?!
Als je een goed oog hebt en in achterste schroef gat staart kijk je zo naar de andere kant.
Opzich geen probleem en de SSD is dus vrij licht te noemen, ook de 256Gb variant.
De Ultra Plus voelt wel solide aan en dit zal naar mijn idee ook geen problemen geven.

kleine pcb

Het is ook te zien dat Sandisk hun eigen pcb maakt en niet een fabrikant is die alle onderdelen ergens anders weg trekt. Met uitzondering van de controller, die is van Marvell.

close up

Conclusie:
Sandisk is nog niet zo geliefd en bekend als Samsung, Intel of Crucial. Toch kan ik het merk van harte aanbevelen. Samsung is duidelijk de grote concurrent en ze ontlopen elkaar amper.
Prestatie en betrouwbaarheid krijgen van mij voorlopig nog en 'goed' omdat het nog maar 48 uur geleden is dat de drive in de mac is gegaan. Bovendien, wie echt snelheid wil moet gaan kijken naar een Samsung 840 Pro of Sandisk Extreme II SSD.

De Ultra serie is op budget een grote aanrader voor wie wat meer schrijfsnelheid zoekt dan Crucial weet te bieden.

Heb jij ook een Sandisk Ultra Plus (Notebook kit) 256GB?

Mooie review, kwam nu goed van pas. Net even de goedkoopste kleine SSD op dit moment te krijgen, en zo'n review geeft dan meteen het vertrouwen. Heb ze besteld, top :D
Graag gedaan. Ga je de behuizing er om weghalen oid?
Eigenaar vd Macbook is er iig super blij mee, het ding vliegt ^^
Was het niet van plan, gaat in een 'normale' ATX build, en de ander laat ik op de plank liggen als reserve. Prestatieverschillen merk je sowieso weinig van, dus voor mij was het nu simpelweg de goedkoopste uitzoeken (met uitzondering van de echt tragere modellen)