Qi-Tone Alarm klok speaker met Qi-oplaadfunctie Review

Chocoball 26 juli 2014, laatste update op 13 juni 2017, 2.629 views

Qi-Tone Alarm klok speaker met Qi-oplaadfunctie (Product volledig gesponsord)

Een multifunctioneel apparaat wat een paar leuke technologieŽn combineert. Afwerking is goed, eenvoudig te bedienen, goede speaker en redelijke QI eigenschappen. Minpunt, ondanks dat het uit China komt, is een stevig prijskaartje en het ontbreken van een adapter met EU stekker.

Pluspunten

• Multifunctioneel apparaat
  • Goede speaker
  • Goede afwerking

Minpunten

• Geluid wekker en toetsen
  • Geen EU adapter

Wat doe je als je nachtkastje steeds voller wordt met zaken zoals een mobiele telefoon, een tablet, een Bluetooth speaker, een QI oplader en ergens een verdwaalde wekker

Die vraag stelde ik mijzelf een tijdje geleden. Ik kon kiezen door de boel op te ruimen maar dat lost het probleem niet echt op. Toch vond ik een oplossing in een nieuwe wekker. Het is geen gewone wekker maar met een thermometer, een Bluetooth stereo speaker, handsfree bellen en draadloos opladen.

Aanschaf
Deze wekker is niet uniek. Op het internet vind je een aantal van dit soort wekkers met het verschil dat deze van plastic zijn en het design is niet om over naar huis te schrijven.

In mijn zoektocht ben ik deze wekker slechts bij 1 internetwinkel binnen Europa tegengekomen. De prijs was toen al met 83 Euro redelijk fors maar ondertussen is de prijs gestegen naar 114,99 Euro en dat is exclusief verzending. Tevens komt de wekker met een UK stekker maar heeft een EU adapter plug.

Hoewel niet onder de naam QI-Tone komt deze wekker ook voor op Aliexpress en eBay. De prijs is daar lager maar dan zit misschien weer met garantie. Uiteindelijk heb ik de wekker op Dealextreme (dx.com) gekocht ook omdat ik daar 12 maanden garantie krijg en goede ervaringen met hun after-sales. De wekker kost omgerekend bijna §73 wat bijna de helft is van wat deze in Europa kost.

In de verpakking zitten de volgende zaken:
• 1 wekker unit;
• 3,5 mm audio kabel (100 cm);
• Een stroomadapter met US plug (150 cm);
• Handleiding in het Engels.

Specificaties
• Afmetingen: 22,1 cm lang, 14,0 cm breed en 6,8 cm hoog. Gewicht 810 gram.
• Bluetooth: Bluetooth 2.1, profielen: A2DP, AVRCP, HFP en HSP. Bereik 10 meter.
• Speaker: 1,5” (3,81 cm) 3 Watt 4 Ohm speaker met een frequentie van 60Hz-20Khz.
• Microfoon: gegevens onbekend
• QI: vermogen 5W, efficiency: >/=70%
• Radio: geen radio functie

Afwerking
De wekker is netjes afgewerkt met een soort laminaat in een natuurlijke houtkleur. Deze wekker is er ook in de kleur wenge (donker hout) maar niet verkrijgbaar bij DX.

Aan de voorkant zit de LED display met temperatuuraanduiding en een microfoon. De LED display zit verborgen achter de houtstructuur. Als er geen spanning op de wekker staat lijkt het net een blokje hout.

Aan de zijkanten zitten de speakers die netjes afgewerkt zijn met stof. Aan de achterkant zitten 4 knoppen: voor het instellen van de tijd, het alarm, de temperatuur in Celsius of Fahrenheit en 12 of 24 uur. Verder zit aan de achterkant een aansluiting voor netspanning en een audio kabel. Aan de bovenkant zit de QI zender en 4 knoppen: een knop voor Bluetooth pairing of gesprek aannemen, 2 volume knoppen en een snooze knop. Aan de onderkant 4 rubberen voetjes waardoor deze goed op zijn plek blijft.

Wel is het jammer is wel dat er geen Europese adapter bij zit en standaard wordt er ook geen EU adapter plug bijgeleverd.

Wekker
De LED verlichting is duidelijk afleesbaar, mocht het te fel zijn dan is 1 druk op de snooze knop voldoende om de LED display iets te dimmen.

Zodra een apparaat met QI mogelijkheid op de wekker wordt gelegd verschijnt er in de display een punt dat deze gezien wordt. Wordt het QI apparaat niet gevonden dan blijft de punt knipperen. Zodra het alarm wordt ingeschakeld verschijnt er naast de tijd ook een punt.

Het geluid van de wekker is een klassieke bel wekker. Het geluid is vrij hard en klinkt niet mooi door de speakers. Als je de toetsen bovenop aanraakt hoor je een klik geluid, maar deze is nogal blikkerig.
Een nadeel is dat je de toetsen bovenop al gauw aanraakt alleen het volume van deze toetsen is niet instelbaar of uit te schakelen.

Als de stroom van de wekker is geweest, geen nood hij onthoudt de tijd zodra deze weer aangesloten is. Nog een opmerking over de thermometer. Deze kan 2 graden verschillen van de echte temperatuur in huis.

Bluetooth
Het verbinden tussen de wekker met telefoon of tablet over Bluetooth gaat heel eenvoudig. Schakel Bluetooth in op je telefoon of tablet en maak deze zichtbaar voor andere Bluetooth apparaten. Klik 2 seconden op de pairing knop en wacht totdat de wekker op je telefoon of tablet verschijnt. Deze handeling hoef je slechts eenmalig uit te voeren daarna hoef je alleen Bluetooth in te schakelen en de wekker te kiezen.

Nu kun je muziek of video’s beluisteren, telefoongesprekken voeren en aannemen en eventueel een andere wekker app via de speaker als 2e wekker. Als je de Bluetooth verbinding verbreekt hoor je een toon op de wekker dat de verbinding verbroken is. Hoewel Bluetooth goed werkt heeft deze wekker geen BQB Bluetooth certificering (Bluetooth logo).

Muziek luisteren
Natuurlijk is dit onderdeel subjectief maar voor mij is de speaker de grote plus op deze wekker.

Ik heb diverse muzieknummers afgespeeld zoals dance, rock, klassiek en zelfs een trailer van Battlefield 4 met explosies. Het geluid klinkt helder en warm waarschijnlijk door het hout. Lage en hoge tonen klinken ook goed en hoor ik geen vervorming wanneer het volume hoog staat.

Geluid over de audiokabel kan ik kort over zijn, niet doen. Het geluid is erg zacht en het volume moet voluit wil je iets horen.

Gesprekken voeren
Wanneer je gebeld wordt heeft de wekker heeft een eigen ringtone. De ringtone van telefoon hoor je alleen op je telefoon en niet via de speaker.

Ik heb diverse telefoons geprobeerd (Samsung Galaxy Note II, Xiaomi Redmi 1S). De kwaliteit is nogal verschillend. Met beide telefoons kon ik de persoon aan de andere kant goed horen. Zij kon mij goed horen maar op de Samsung klonk het volgens haar beter.

QI opladen
Dit was de voornaamste reden om deze wekker aan te schaffen. Het QI laden werkt eenvoudig maar toch heb ik wat kanttekeningen. De QI zender zit precies in het midden dat is fijn als de QI ontvanger is gebouwd in je telefoon of tablet. Als je gebruik maakt van een QI adapter dan steekt je telefoon al gauw uit over de rand. Daarnaast heeft mijn Google Nexus 7 FHD tablet een vrij dikke case van kunstleer (5-6 mm dik) en doet het prima op een andere QI lader maar op deze wekker wordt hij niet gezien. Nu snap ik meteen de specificatie die op DX website staat: transmission distance: 5mm. Het laden gaat overigens best goed met zo’n 25% per uur.

Inmiddels is er ook een model uit met een SD kaart lezer en Bluetooth 3.0.

Heb jij ook een Qi-Tone Alarm klok speaker met Qi-oplaadfunctie?

dank je, dank je, Mooie review leest lekker weg.
Zat er aan te denken deze ook te bestellen.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dank je voor de complimenten.

Mocht je nog vragen hebben of bepaalde dingen getest willen hebben laat het me weten.