Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown) Review

Foritain 24 juli 2014, laatste update op 26 mei 2017, 4.657 views

CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown)

Een degelijk, strak, zeer prettig en tevens betaalbaar TKL toetsenbord waar weinig op aan te merken valt. Een aanrader als je op zoek bent naar een compact en eenvoudig mee te nemen toetsenbord. De klapper op de vuurpijl is ActivLite met tal van unieke en indrukwekkende verlichtingsopties. Indruk maken gegarandeerd.

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Fijne Cherry MX Switches
  • Een mooie en luxe uitstraling
  • Ongelofelijk gave verlichtingsopties
  • Alle verlichtingsopties worden in het bord zelf opgeslagen, dus neem je altijd met je mee als je je Rapid-i elders wil gebruiken.
  • Fijne materialen van het frame en de toetsen
  • Betaalbaar voor een mechanisch toetsenbord
  • In de toekomst leverbaar in andere Cherry MX switch varianten

Minpunten

• (geen echt nadeel, maar:) TKL formaat komt met enkele consequenties, zorg dat je nadenkt over welke maatvoering het beste bij jou past.
  • Liefhebbers van rode of blauwe switches zullen nog moeten wachten, liefhebbers van zwarte switches vallen buiten de boot.
  • Geen macro toetsen of meegeleverde software hiervoor.

Review: CM Storm Quickfire Rapid-i

- In de Praktijk
- Super Sexy Mode / ActivLight
- Conclusie

Productpagina @ gaming.coolermaster.com
pricewatch: CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown)

De laatste 6 maanden gebruik ik de CM Storm Trigger-Z toetsenbord als mijn “main” toetsenbord, en dat bevalt echt uitstekend. Het valt niet mee om uit te leggen wat een mechanisch toetsenbord zo prettig maakt, of in elk geval om het enthousiasme over te brengen, maar er zijn velen met mij die bij voorkeur enkel deze mechanische borden gebruiken. Voor mijn test-/benchmark-/overclock-/reviewopstelling zocht ik echter een wat compactere oplossing, gezien die ‘hoek’ niet genoeg ruimte heeft om nog een full-size Trigger-Z neer te zetten, laat staan met de polssteun erbij.

De introductie van de CM Storm (Het gaming merk van Cooler Master) Quickfire Rapid-i kwam dus als geroepen. Deze Rapid-i is een TKL toetsenbord, oftewel een toetsenbord waarbij geen numpad deel aanwezig is om ruimte en gewicht te besparen. TKL zou voordelen hebben wat betreft de houding achter de computer, waarbij het beter zou zijn voor je schouders om je muis niet onnatuurlijk ver van je af te hebben, maar ik heb in al die jaren gelukkig nooit ergens last van gehad en kan daar dus lastig over oordelen.

Hoewel hij een stuk compacter is, hebben ze toch wat overeenkomsten in de uitstraling, en het maakt de totale uitstraling van het thuis kantoor natuurlijk wel net wat mooier. Net als de Trigger-Z is de Rapid-i uitgevoerd met Cherry MX switches, wat in mijn geval zorgt voor een gelijke aanslag in het gebruik op verschillende apparaten. Toch is de Rapid-i meer dan een compacte Trigger-Z, want er zijn toch aardig wat verschillen die in deze review aan bod zullen komen. Uiteraard heb ik de Rapid-i ruime tijd als main toetsenbord gebruikt om zo een betere ervaring te kunnen delen.

Hoewel de Rapid-i in meerdere Cherry switch kleuren zal komen is hij momenteel enkel met de bruine switch te krijgen. Bij de Trigger-Z gebeurde hetzelfde, en CM Storm lijkt dus de focus te willen leggen op de bruine variant. De blauwe variant staat volgens de press release van afgelopen week zo goed als voor de deur, en hoewel de rode er ook aan zou moeten komen is het waarschijnlijk dat goede beschikbaarheid van beide andere kleuren pas richting de laatste maanden van dit jaar zal komen. Persoonlijk heb ik de voorkeur voor bruine switches (straks meer daar over), dus ik had geen klagen. De Rapid-i’s komen met adviesprijzen van ¤ 99,95, maar de Cherry MX Brown variant isinmiddels goed verkrijgbaar voor minder dan 85,--, voor mechanische toetsenborden relatief lage prijzen.

Voor ik aan de review begin wil ik graag kort mijn review ‘filosofie’ uitleggen. Ik maak reviews om een realistisch, duidelijk, en compleet beeld te geven van de producten. Zo wil ik toekomstige kopers zo goed en correct mogelijk te informeren over de producten in kwestie zodat zij met vertrouwen een aankoop kunnen doen en niet voor verrassingen komen te staan. Omdat stock foto’s van veel producten vaak ver van de realiteit staan probeer ik met een flinke dosis foto’s het product goed in beeld te brengen, en foto’s worden dus nooit bewerkt, bijgekleurd, of op andere vergelijkbare manieren aangepast. Ik vind het belangrijk om enthousiast aan de slag te gaan met producten, maar mogelijke overwegingen moeten uiteraard duidelijk aan bod komen. Zoals altijd sta ik open voor suggesties om de reviews aan te passen cq te verbeteren.

De specificaties en features van de CM Storm website:

De CM Storm Rapid-i komt met drie soorten switches, waarbij de beschikbaarheid ook afhankelijk is van de layout. De Rapid-i is beschikbaar in een EU ISO en een US ANSI layout. Wanneer je de “US International” layout besteld (zoals meer gebruikelijk hier in Nederland) via de pricewatch of CM Store, krijg je het ANSI model welke komt met twee grote shift knoppen (een veel gehoorde frustratie is de layout met korte shift knoppen), en een brede (maar niet hoge) enter toets. Uiteraard komt dit zo in beeld. Mocht je hem overigens bij je eigen favoriete shop bestellen, check de layout dan wel even om problemen te voorkomen.

De Rapid-i komt met een Full NKRO voor Windows, en hoewel het niet genoemd staat is het toetsenbord ook compatible met OS X en Macs, ik heb zelf echter geen Mac dus verdere informatie over de werking of eventuele beperkingen kan ik hier niet over geven. Full NKRO betekent dat al je aanslagen doorgegeven worden, mocht je dus naast je 10 vingers ook je 10 tenen en je voorhoofd (of andere lichaamsdelen…) willen gebruiken, ga je gerust je gang.

Zoals altijd zijn de knoppen van de switches los te halen, om ze te vervangen, beter schoon te maken, of voor welke reden dan ook. Deze “keycaps” zijn van ABS plastic gemaakt en komen met een “Grip Coating”, je zou het ook “Soft Touch” kunnen noemen, al is het niet zo zacht als je soms bij bijvoorbeeld BitFenix behuizingen ziet. ABS plastic is wat je in praktisch alle ietwat betaalbare toetsenborden terug zal vinden, en biedt een prima prijs-kwaliteitverhouding in dit segment. Je moet zoals altijd wel voorzichtig zijn met het gebruik van chemicaliën, bijtende producten kunnen je mooie nieuwe speeltje in no time beschadigen.

Features zijn onder andere een 1000 Hz / 1 ms polling rate (getallen die je bij de meeste high-end game gear wel ziet, en naar mijn weten het maximale op USB), geheel witte backlight op alle knoppen met meerdere verlichting-opties, media knoppen, en een geïntegreerde chip en geheugen die de vele aparte verlichting opties mogelijk maken.

TKL bordjes zijn zoals je ziet compact afgemeten. Handig voor op kleinere bureaus, maar het is ook populair om je eigen mechanische toetsenbord in de rugtas mee te nemen naar een vaste of minder vaste werkplek, of naar een LAN-party of game evenement/toernooi. Het gewicht van 932 gram is dan geen onaardige feature. Redelijk in lijn met (of net een paar gram onder) andere TKL toetsenborden, maar al snel een halve kilo of meer lichter dan full-size toetsenborden. De kabel is in zijn geheel los te halen en is 180cm lang.

Als je al bekend bent met deze switches kan je dit deel gerust over slaan, dit is bedoeld als zeer korte introductie voor gebruikers zonder, of met beperkte, ervaring met mechanische toetsenborden.

Cherry, de maker van de switches die een cruciaal onderdeel vormen van dit toetsenbord, kan je toch wel –het- merk noemen als het op deze mechanische switches aan komt. Je kunt het zo zien: Een fabrikant kan zelf de toetsen maken, of het frame waar de toetsen in zitten, maar bij een mechanisch toetsenbord wordt zeer frequent gebruik gemaakt van de producten van Cherry aan de binnenzijde van het toetsenbord: onder het daadwerkelijke kunststof (of soms staal) van iedere toets vindt je een mechanische schakelaar die bepaalt hoe het indrukken van de toets aanvoelt.

Deze switches zijn zeer geliefd bij een grote groep gebruikers, en ik ben er zelf ook een groot voorstander van, sterker nog ik wil eigenlijk nooit meer terug. Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat deze toetsenborden per se beter is dan de niet-mechanische toetsenborden, die in de meeste gevallen gebruik maken van de veelvuldig gebruikte “rubber domes” die vooral goedkoop zijn om te maken. Smaken verschillen nu eenmaal, en ondanks dat de rubberen domes technisch inferieur zijn zijn er uiteraard ook mensen die ze fijn vinden werken. Buiten discussie staat echter dat Cherry MX switches een flink langere levensduur hebben, en ook hun unieke “feel” op de lange termijn vasthouden in tegenstelling tot de goedkopere domes die al snel voelbaar slijten en dan anders aanvoelen. Ook ken ik zelf geen mensen die na de overstap naar mechanische borden hebben gekozen terug te keren naar de rubber dome bordjes, een leuke indicatie dat deze toetsenborden echte aanraders zijn. Opvallend is ook dat deze mechanische switches bij zowel gamers als echte-niet-gamers populair zijn, want de prettige manier van toetsen indrukken leent zich zowel voor serieus gamen als fanatieke schrijvers.

Mechanische switches hebben uiteraard een prijskaartje. Toetsenborden met deze switches beginnen rond de 70,--, terwijl een rubber dome bordje vaak maar een tientje of twee hoeft te kosten. Toch stel ik regelmatig dat de zaken waar je fysiek mee zit te werken, zoals je toetsenbord, muis, of monitor, niet minder aandacht verdienen dan de onderdelen die je pc sneller maken. Een degelijk toetsenbord kan al snel de schrijfsnelheid en nauwkeurigheid verbeteren, net als dat een nauwkeurige muis een ontwerper meer tijd kan uitsparen dan een iets snellere processor.

Deze mechanische switches worden normaliter genoemd in combinatie met een kleur, de kleur switch zorgt hoe het bord aan voelt. Zo kan een switch zwaarder of lichter zijn, of kunnen er bepaalde unieke elementen aan zitten: Zo kan een switch geheel lineair zijn, oftewel de vereiste druk is van boven tot onder aan exact gelijk, maar er kan ook een “bump” inzitten, waarbij je na een paar millimeter indrukken een beetje extra weerstand voelt, of bij sommige kleuren zelfs een “click” hoort, welke duidelijk aangeeft wanneer de aanslag is gemaakt. Die klik switch is voor sommige gebruikers ook weer een punt van ergernis, wat bijvoorbeeld de blauwe switch voor omgevingen met andere mensen in de buurt weinig populair maakt. Uiteindelijk komt het er op neer dat er bijna altijd wel een kleur switch is die een individuele gebruiker kan bekoren, en het gevolg is vele discussies over welke kleur nou “de beste” is. De truuk is m.i. juist om te ervaren welke het beste bij jou past, en je niet blind te staren op de theorie van anderen. Juist omdat dat laatste lastig is met beperkte beschikbaarheid in fysieke winkels, is “welke switch past bij mij” de meest voorkomende vraag met betrekking tot mechanische toetsenborden, een vraag met zelden een 100% duidelijk antwoord.

Ik heb helaas niet de ruimte om inhoudelijk alle mogelijkheden te bespreken, en leesvoer kan dus eigenlijk niet op tegen een product echt te ervaren, maar mocht je niet weten waar te beginnen kunnen de volgende twee links van enige waarde zijn. In deze topics vindt je heel veel gedetailleerde informatie over de vele switches en de voor- en nadelen ervan:
Het grote mechanische toetsenborden topic

Je zult daar o.a. lezen dat deze bruine switches worden gezien als de veilige middenweg. Ze zijn niet opvallend licht of zwaar wat betreft benodigde kracht om ze in te drukken, ze geven een duidelijke feedback wanneer de aanslag is gemaakt, en ze maken geen hard klik geluid. Ook voor gamen –en- voor typen zijn deze in de regel prettig in gebruik, iets wat niet voor alle switches op gaat. Voor verdere vragen met betrekking tot de verschillende switches zou ik een post in het bovenstaande forumtopic te maken.

Genoeg gezever, tijd voor de Rapid-i! Laten we beginnen met de verpakking van de Rapid-i naast de verpakking van de Trigger-Z, zo zien we meteen wat een giga verschil het is.

De verpakking van de Rapid-i is zoals andere high-er end CM / CM Storm producten keurig uitgevoerd. Stevig karton en mooie prints.

In de verpakking vinden we het toetsenbord, een handleiding en wat andere quick-guide stijl documentatie om je in no time het hele toetsenbod uit te leggen. Ook een keycap puller ontbreekt niet, en we zien dat de kabel geheel los van het toetsenbord komt.

De review draait natuurlijk om het toetsenbord, maar ook de accessoires niet vergeten natuurlijk. De 180cm lange kabel ziet er in elk geval goed uit met z’n gold plating en braided afwerking.

De keycap puller laat je eenvoudig toetsen van het toetsenbord af halen. Mocht je ze willen vervangen, schoonmaken, het bord er onder grondig willen schoonmaken (je eet toch niet achter je pc he??), of je familie in de war willen brengen met een leuke nieuwe layout.

Het bordje eerst maar even naast de Trigger-Z leggen. Aan de linker zijde zijn ze uitgelijnd, dus je ziet dat het verschil echt fors is, zeker gezien die Trigger-Z ook nog eens macro toetsen aan de linkerkant heeft. Voor de rest zijn het duidelijk familieleden van elkaar, al zien we dat CM Storm bij de F-toetsen is afgestapt van de witte labels voor de sub-functies.

Dacht je net dat we het toetsenbord gaan bekijken, ga ik weer vervelend doen met de onderzijde… neutraal, geen gekkigheid.

De rubbers in de hoeken geven het bord een hele stevige grip op tafel, schuiven gebeurt enkel wanneer je dat bewust wilt doen. Uiteraard kan je het bord iets kantelen, en deze clips voelen dermate degelijk aan dat ik de kans zeer klein acht dat ze het zullen begeven.

En daar is het bordje zelf. Eenvoudig om te zien, maar hij straalt degelijkheid uit, en heeft toch een leuk lettertype om het net even anders te maken dan de alternatieven. Zoals vaker bij CM / CM Storm heeft hij een zwarte, stoere, strakke, en ietwat mannelijke uitstraling.

Geen poespas op de toetsen zoals je kunt zien, het geheel is lekker strak gehouden. Het spreekt mij in elk geval aan.

Onder de F-toetsen zien we de opties om de verlichting aan te passen, deze bedienen we straks via de fn-toets.

Brede shift knoppen, en een brede enter toets. De betere layout als je het mij vraagt.

De mediafuncties zijn ook via de fn-toets te benaderen, de plaatsing van deze functies onder de insert e.d. knoppen is een pluspuntje, gezien je zelfs met één piepklein handje eenvoudig de fn- toets en de gewenste mediatoest in kan drukken. De eveneens zichtbare Rec toets wordt gebruikt om je eigen licht-profielen aan te maken en zelf bepalen welke knoppen op moeten lichten.

Zoals de meeste mechanische toetsenborden is de voorzijde van het bord wat hoger dan bij rubber dome bordjes. Ik vind het persoonlijk geen issue, zo werk ik op mijn laptop normaliter met een stand, en ook tijdens het langdurige werken met de Rapid-i had ik er totaal geen last van, maar iemand die van een super dun bordje over komt zal het verschil wel even merken.

Hoewel het bord al een beetje een hoek heeft kan hij dus nog iets verder gekanteld door middel van de pootjes. Een persoonlijke voorkeur om deze altijd te gebruiken, maar het hoeft niet. Belangrijk is dat de pootjes ook een stevige grip hebben, dus of je ze gebruikt of niet, het bord ligt zeer stevig op tafel.

De micro-usb aansluiting heeft o.a. als voordeel dat je bij een kapotte kabel eenvoudig een andere kabel kan gebruiken. Zeker met een bord dat gemaakt is om ook overal en nergens mee naar toe te worden genomen geen onaardige feature, zo kan je op je meerdere plekken bijvoorbeeld een kabel laten liggen, en enkel het bord zelf mee nemen wanneer je heen en weer reist.

Hoewel er geen ruimte is op de bovenkant van het bord om een logo kwijt te kunnen zie je op de rug van het bord toch mooi strak CM Storm staan. Een klein beetje showen mag natuurlijk wel, en een dergelijke oplossing is een mooie balans tussen toch het merk willen laten zien en over-the-top (geheel fictief voorbeeld) “hé kijk mij eens met mijn Dr. Oetker’s Beatza Pizza (tm) (c) (r)”

Niet geheel onbelangrijk zijn uiteraard de switches zelf. De bekende Cherry MX Brown switch, en zoals altijd zien we net daarboven het kleine ledje. Je ziet hier ook duidelijk de witte ondergrond, die een belangrijke rol speelt in de totale uitstraling van het bord wanneer we straks de verlichting aan zetten. Verder valt hier op dat de top van de toetsen een klein kommetje vormt, ook dit zien we vaker en zorgt dat je vinger ongemerkt vanzelf naar het midden van de toets wordt gestuurd.

Één ding is duidelijk, de Rapid-i is onderdeel van de CM Storm familie. Niet geheel onverwacht natuurlijk, maar het is absoluut herkenbaar als je in de laatste jaren andere CM Storm randapparatuur hebt gehad. Niet te over-the-top maar wel een stoere indruk, lekker zwart, net even een ander lettertype, maar vooral lekker degelijk en strak.

Zodra je de Rapid-i in gebruik neemt wordt het duidelijk dat CM Storm voor de Rapid-i voor pure plug&play gekozen heeft. Mocht je net als ik reeds een Trigger-Z hebben dan had je wellicht een uitgebreid software pakket verwacht met tal van opties, maar de Rapid-i komt zonder enige software. Hoewel het enkele mogelijke features zoals uitgebreide macro’s uit sluit, heeft het ook voordelen zoals het kunnen gebruiken in zakelijke omgevingen waar het installeren van software uitgesloten is. Al het ‘werk’ wat de Rapid-i moet verrichten vindt binnen in het toetsenbord plaatst. Oftewel, in de USB poort prikken, en gaan. Mocht macro functionaliteit echter een vereiste zijn, zou je dit uiteraard eenvoudig kunnen oplossen met een 3rd party applicatie, maar CM Storm levert in elk geval zelf geen software pakket.

Toch lijkt CM Storm development niet stil te zitten, want net als bij sommige muizen het geval is zijn er wel ‘updates’ in de vorm van nieuwere firmwares. Op de CM Storm website download je het .exe bestand (dit zal je uiteraard wel eenmalig moeten uitvoeren op een pc waar je de benodigde rechten hebt), en vervolgens is het niets anders dan op “OK” klikken en ca 10 seconden wachten voordat de update is uitgevoerd. De update die op het moment van uitpakken beschikbaar was bracht direct al een verbetering van één van de mogelijke soorten verlichting, en bracht ook een geheel nieuw effect, daarover straks meer.

Op mijn vraag of er nog meer ActivLite opties komen heeft CM geantwoord dat ze de intentie hebben per kwartaal een update uit te brengen met een nieuw lichteffect, waarbij de volgende in September zou moeten komen. Ook gaven ze in hun antwoord aan dat feedback zeer welkom is, en dat ze open staan voor community verzoeken met betrekking tot nieuwe ActivLite opties. Mocht je een leuke suggestie hebben laat het ze weten zou ik zeggen!

Het toetsenbord zelf voelt net als de Trigger-Z uitstekend aan. Hij voelt bijzonder stevig, en alle materialen hebben een prettige feel, en stralen degelijkheid uit. Wanneer je bijvoorbeeld de keycap-puller pakt hoef je je geen zorgen te maken dat je de coating beschadigd (zo heb ik 1 toets een flink aantal keer eruit gehaald om dit te testen), en ook onder je vingers voelen deze keycaps prettig, stevig, en stabiel aan. Hoe de toetsen zich gaan houden op de lange termijn is altijd lastig bepalen in de eerste weken, maar met de Trigger-Z als basis maak ik mij geen zorgen, die ziet er bijvoorbeeld na 6 maanden hard werken nog altijd top uit. Het materiaal van het frame zelf heeft een nog iets softere feel, en voelt prettig en luxe aan.

De switch kleur keuze blijft welliswaar persoonlijk, echter de (momenteel beschikbare) bruine Cherry MX switch lijkt in de Rapid-i wederom keurig uitgevoerd: een relatief lichte eerste paar millimeter waarbij nog geen aanslag plaats vindt, een duidelijke tactile bump die per abuis indrukken zeker tegen houdt, en vervolgens (nadat de aanslag geregistreert is) een aardig eindje te gaan met een middelmatige weerstand alvorens je de knop tot op de bodemplaat door drukt. Ik vind het zelf een perfecte balans, waarbij je exact weet wanneer je de aanslag maakt, en niet constant de knoppen dusdanig door drukt dat je meer geluid maakt; een toets op de bodem maakt uiteraard meer geluid dan heb direct na het aanslagspunt los te laten. In mijn geval zorgt de switch voor nauwkeurig, snel, en vooral prettig typen zonder te veel geluidshinder. Voor mij was geen wenning noodzakelijk, al helpt het uiteraard als je reeds een Trigger-Z tot je beschikking hebt. Dat ze de focus leggen op de bruine switch heb ik zelf in elk geval alle begrip voor.

Persoonlijk ben ik ook zeer te spreken over de layout van de toetsen, vooral de brede shift knoppen zijn iets waar ik lastig van af kan stappen. Het ontbreken van het numpad is uiteraard bij een TKL toetsenbord een bewuste keuze, een minpunt kan ik het dus niet noemen, maar het is wel iets waar je even over na moet denken of je daar wel zonder kan. Zo kan ik op mijn vaste werkplek bijvoorbeeld niet zonder vanwege de vele berekeningen die ik op het numpad uitvoer, echter bij de testopstelling is de compactere vormgeving juist weer een grote plus. Zaken die je zelf moet afwegen, en waar geen hard goed/fout label aan kan worden gehangen. Hetzelfde gaat op voor eventuele andere features (zo hoorde ik onlangs dat iemand graag nog een sys req toets heeft, ondanks dat ik in al die jaren geen seconde stil heb gestaan bij die knop daar in het hoekje), al zie ik daar voor de grote massa eigenlijk geen beperkingen. De focus op een compacte vormgeving betekent wel dat er geen polssteun aanwezig is, een polssteun staat natuurlijk in contrast met het concept TKL, maar als je er per definitie één wilt hebben met je TKL toetsenbord dan zal je elders moeten kijken.

Naast de aanslag en de layout vind ik het hele bord gewoon zeer prettig werken. Als fanatieke numpad gebruiker was het ontbreken daarvan heel af en toe even gek, net als dat het de eerste minuten wat vreemd aanvoelde dat het toetsenbord naast de pijltjes-toetsen spontaan ophoudt, maar ook dat wende zeer snel. Waar in elk geval geen sprake van is is een versmalling van de toetsen zelf, of de ruimte er tussen, zoals je soms bij kleine laptops ziet en wat in mijn persoonlijke opinie niet prettig werkt. Er mag dan wel een stuk van de zijkant geknipt zijn, de Rapid-i typt als een echt “grote mensen” toetsenbord, en dat zal toch bij anderen met mij in de smaak moeten vallen. Deze ervaring gaat voor zowel het schrijven en het kantoor-werk, als het gamen. Deze switches, en de prettige uitvoering van CM Storm, lenen zich m.i. prima voor beide doeleinden.

Een belangrijke feature van de Rapid-i is toch wel de verlichting of “backlight”. Een feature die welliswaar uit te schakelen is, maar dan mis je m.i. toch wel één van de leukste aspecten van dit bord. Net als de Trigger-Z is de verlichting geheel wit van kleur, in sterkte (in een aantal stappen van echt minimaal tot flink sterk) in te stellen, en is de uitvoering van de leds zelf keurig. De verlichtig is mooi egaal en je ziet deze duidelijk rond de knoppen komen wat ze een soort zwevende look geeft. De letters op de knoppen zelf zijn uiteraard ook goed verlicht: ze zijn goed leesbaar en in combinatie met het lettertype geeft het absoluut een strakke uitstraling. Foto’s maken van verlichting valt niet mee, maar ik zal toch een gokje wagen.

Waar de Trigger-Z het met meer gangbare verlichtingsopties moest doen heeft CM Storm bij de Rapid-i duidelijk uitgepakt. Naast de meer standaard opties, zoals de verlichting geheel uit, alle verlichting aan, een breathing/pulserend effect (gebruikt iemand deze?), en enkel de WASD en pijltjes verlicht, komt de Rapid-i pas echt tot zijn recht met de “Super F------ Sexy Awesome ActivLite ™” opties welke ik met een drietal korte video’s in beeld wil brengen. En nee, ik draag zelf geen mooie rode nagellak....

Bij de eerste optie staat de verlichting uit, en wanneer je een toets indrukt licht die toets op, lekker flashy.

De tweede optie doet bijna hetzelfde, maar laat de zojuist ingedrukte knop enkele seconden langer nabranden. Dit vertragende effect ziet er fantastisch uit wanneer je aan het typen bent, en zal voor velen de favoriete functie worden.

De derde optie, die enkel met de nieuwe firmware toegevoegd werd, is de “Seriously F------ Disco Shiz ™” Cross-mode (ook wel bekend als epilepsie-mode): Bij het indrukken van een toets lichten alle knoppen links, rechts, boven, en onder die toets op. En dan niet alleen de directe buren, maar de hele rij. Dat klinkt misschien niet zo spannend, maar tijdens typen of gamen krijg je een serieuze licht-show op je bureau. Of het nuttig is weet ik niet, maar zelfs nadat je de 30 hebt bereikt kan je er een ruimte tijd zoet mee zijn om er gewoon lekker mee te spelen: Het is gewoon ontzettend leuk! (En deze video is bij licht opgenomen, in het donker is het helemaal een show.)

Ook is het mogelijk je eigen licht profielen te maken. Door op fn + rec te drukken kan je via f9 tot en met f12 uit 4 profielen kiezen, om vervolgens per profiel zelf in te stellen welke knoppen oplichten alvorens het profiel weer op te slaan. Schakelen tussen de profielen is vervolgens zo eenvoudig als fn + f9/f12. In de tussentijd kan je altijd nog via de fn-f4 toets voor de standaard profielen kiezen. Een fijne feature wanneer je bijvoorbeeld voor een bepaalde game of voor het programmeren specifieke knoppen wil laten oplichten.

Flink wat opties dus, met meer nieuwe mogelijkheden in aantocht. Ik kan zelf niet wachten, als ben ik voorlopig wel even zoet met de reeds aanwezige opties. In elk geval is het een unieke, en indrukwekkende feature.

Of de Cherry MX Brown jouw switch is is lastig te bepalen voor een ander, maar de bruine switch is zonder twijfel de meest veilige keuze en m.i. een prettige oplossing voor mensen die zowel werken, typen, als gamen op hun toetsenbord. Met enige ervaring met mechanische borden kan ik stellen dat CM Storm wederom een keurig uitgevoerd Cherry MX Brown toetsenbord op de markt zet: De materialen voelen stevig, prettig, en zeer degelijk, en het product straalt ook degelijkheid en stevigheid uit. De keuze voor het soort kunststof is (net als bij de Trigger-Z) voor mij een pluspunt, de toetsen voelen comfortabeler dan hard plastic en de matte uitstraling doet de Rapid-i er absoluut luxe uit zien. Uiteraard mag dat wel voor een toetsenbord van 80 euro of meer, maar voor een mechanisch bord blijft hij aan de goedkope kant.

Een TKL indeling komt uiteraard wel met wat afwegingen, en dat is o.a. of je zonder numpad kan werken, en of je software om complexe macro’s te maken hard nodig hebt (al is dat laatste eventueel met 3rd party software op te lossen, een fabriek-af macro feature is uiteraard prettiger). Nu klinkt het numpad gek om te noemen in de conclusie van een TKL bord, gezien de meeste kopers van deze producten juist bewust hiervoor kiezen, maar sta er gewoon even bij stil om teleurstellingen te voorkomen. Het andere gevolg is dat er geen polssteun bij zit, en ook dat is iets waar je even bij stil moet staan of dat een issue voor je is of niet. De onderliggende gedachte is echter duidelijk: dit bordje is met z’n beperkte afmetingen, gewicht, en snelle plug&play werking duidelijk gemaakt voor gamers in een omgeving met beperkte ruimte of lan-party-gangers, of fanatieke typers die hun favoriete toetsenbordje ook mee naar het werk willen nemen. Voor die mensen is de Rapid-i gewoon een heerlijk bord, maar de consequenties mogen duidelijk zijn.

Compact, zeer degelijk, een lekkere uitstraling, en prettig werken dus. Daarnaast nog eens een nette prijs en je hebt wat mij betreft al een aanrader. Op zich zou het genoeg zijn voor een zeer positieve beoordeling en een tevreden gebruiker, maar ik zou de Rapid-i te kort doen als ik de verlichting niet nogmaals aan zou halen. Naast een uitstekende uitvoering maken de verlichtingsopties het bordje helemaal af en maken ze het een zeer uniek product: een keurige strakke backlight voor normaal gebruik, en gewoon “omdat het kan” lekker indruk maken met die bloedmooie ActivLite opties. “Ohhhs” en “Ahhhs” van andere mensen zijn gegarandeerd. Al ben ik wel bang dat ik ook dit mooie stukje randapparatuur direct aan de baas in huis mag gaan inleveren, want hij valt op alle fronten zeer goed in de smaak.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

edit:
Omdat ie zo leuk is :D De kleine was helemaal blij dat ie ook even mocht spelen :D O+

Terug naar boven

Heb jij ook een CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown)?

Wat doen de F5 t/m F8 knoppen met dat 2x/4x/8x eronder ?!

Ik ben echt fan van dit model van CM Storm, maar die 90 graden kabel gaat net de verkeerde kant op voor mij :-(
Als die 90 graden naar links of gewoon recht naar boven ging dan was dat beter geweest :)
Haha, dat is slecht van mij, dat is de Turbo mode die elke aanslag 2/4/8x in turbo-tempo uitvoerd. Ik vermoed dat het enige waarde zou kunnen hebben bij bepaalde handelingen, maar om er nu continue tussen te schakelen? Bedankt voor je oplettendheid, ik zal in elk geval een stukje er over toevoegen gezien ik dat totaal overgeslagen heb.

Mbt de kabel, de gedraaide kabel ziet er op deze manier denk ik wel mooier uit dan andersom, ik vermoed ook (kan dit niet met zekerheid zeggen) dat voor deze kabel gekozen is dat bij het trekken aan de kabel de kans kleiner is dat deze los schie, al voorzie ik daar echt geen problemen met een rechte kabel ook: het bord ligt super stevig, en ik zie liever dat een kabel bij een domme struikel-actie netjes los schiet dan een vaste kabel die aan je pc-usb poort rukt. Nu schiet hij ook nog wel los als je iets geks doet voordat je schade kan maken, daar niet van, maar ik snap de opmerking wel.

Zie het zelf niet als een issue, bij mij staat de test-setup ook links van het bord, en vind het er niet minder uit zien. Je zou uiteraard zelf een kabel naar wens erbij kunnen halen als dat echt heel heel erg vindt, micro-usb is goedkoop en goed verkrijgbaar? ;)

Ik realiseerde mij gisteren nog iets anders dat wel aardig is (aan de binnenzijde), straks nog maar even een fototje of twee maken en ook daar een kleine aanpassing van maken ;) Ja, ik hou het een klein beetje spannend :D
Ontzettende mooie review!! Maar ik heb een dringende vraag; de kabel die je erbij krijgt is bij jouw 90 graden gedraaid, wat ontzettend fijn is wanneer je die op een laptop plaatst. (Zodat de kabel niet tegen het scherm komt).

Bij de review van pclinde is de kabel echter recht geleverd! Ik zou graag willen weten waar je dit toetsenbord gekocht hebt, of dat dit een andere type Rapid-I met brown switches is. Zodat de kans dat ik hem koop ook de kabel 90 graden naar rechts gedraaid is.
Volgens mij hebben ze de kabel later (latere batches) veranderd naar een rechte kabel, maar dat weet ik niet 100% zeker. Je zou CM even kunnen mailen, of je vraag hier neerzetten: Het grote mechanische toetsenborden topic

Daar zitten ongetwijfeld anderen tussen die deze recent hebben gekocht en kunnen je vertellen welke kabel erbij zat. Die standaard kabeltjes kan je natuurlijk altijd ook los aanschaffen als je de 'verkeerde' krijgt, maar ik weet er verder het fijne niet van.
Ik heb een reactie gekregen van Pim van CM! Hij komt standaard met een 90 graden kabel, dus inderdaad latere batches. Op je tweakblog heb ik je DayDream LED Cover post gezien, echt vet! Als ik hem binnenkort krijg ga ik dit ook maar eens overwegen. ;)
Hah, dat had ik je natuurlijk ook kunnen vertellen dat hij dat beter zou weten dan ik. Mn kop er even niet helemaal bij ;)

Die LED covers zijn inderdaad ERG tof. Hij hangt aan mijn test-setupje (vaste werkpaard heeft een Trigger-Z ivm numpad / excel), en ik blijf er verliefd op :D
Topreview! Ik heb er eentje besteld :)

Heb je nog dit toetsenbord? Er zijn geluiden dat de LEDs snel kapot gaan, maar dat wordt allemaal gedekt door CM? Hopelijk zijn er nieuwe batches die het hebben opgelost.
Dank :D

Ik heb deze nog. Net als de Trigger-Z (al dik een jaar ofzo?) en een XTi (nog niet zo lang). Vooralsnog geen LED-issues.
Ah, dan zal dat hopelijk ook geen probleem zijn hier. Het draadje op CM's forum is maar 4 pagina's lang, dus dat zal wel meevallen. Anders hoor je wel over enkele maanden of er iets mee is ;)
In elk geval koop je deze gewoon via NL webshops, dus als er wat is zit je met je garantie wel goed. Daarbij zijn de CM Storm modellen lekker scherp geprijsd dus ik gok dat ze heel goed verkopen, kans is dan groter dat iemand een keer klaagt dan bij duurdere modellen met mindrr afzet.
Die verlichting is een partij sexy idd. Heb dit veel liever dan RGB regenboogjes. Nu nog even beslissen of ik ¤100 aan een keyboard uit wil geven, en of ik niet liever voor red of black switches ga. Die er inmiddels wel moeten zijn na 1,5 jaar lijkt me.
Edit: niet dus, brown switch heeft ook aanzienlijk meer keuze. Ik ga er gemakshalve vanuit dat de brown switch een stuk populairder is. Mss toch maar als eerste proberen. Het idee dat als je hand op je toetsenbord rust, je van alles in kan drukken lijkt me ook enigszins irritant (bij red switches).

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 27 maart 2016 17:42]

Die anderen worden wel gemaakt, maar simpelweg niet geimporteerd in Nederland. Ik weet de details niet, maar kennelijk moeten wij het in NL maar gewoon met MX Brown doen. Brown bevalt mij ook nog altijd uitstekend, wat jij aangeeft met Reds heb ik zelf ook last van (al rustend doordrukken), maar het is en blijft persoonlijk. Sommigen zijn supergevoelig, ik niet, Red is te licht, maar of ik verder Brown, Black, Blue of Green heb maakt mij weinig uit. Zelfde gaat op voor bijv Kailh Yellow (beetje tussen MX Red/Black in) of de Kailh tegenhanger van MX Brown.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat Brown over het algemeen wel de veilige tussenweg is, maar niets gaat boven zelf ervaren.
Dan ga ik dit keyboardje mooi als eerste bestellen. Ik zal het idd toch zelf moeten ervaren. CM heeft van test paneeltjes, maar een knopje maakt nog geen toetsenbord natuurlijk.
Hopelijk bevalt 'brown' direct, scheelt weer gekloot met terugsturen.
Het keyboard bevalt. Ik moest wel een paar keer mijn oude microsoft membraan toetsenbordje erbij pakken om het verschil echt goed te merken. Ben er nog niet helemaal over uit of ik het getik nu juist prettig of irritant vind. Maar goed hij is net pas binnen, nog even goed testen.

Wel een dingetje, waar ik me nu al helemaal groen en geel aan erger. Mogelijk heb je een oplossing.
De f9 tot f12 toetsen, bieden toegang tot presets die je heel makkelijk zelf in kan stellen (super!). Echter blijft de f9 tot f12 toetsen op volle brightness aanstaan, afhankelijk van het gekozen profiel.
Ik stel dus wat toetsen in met de record functie, en dan blijft in je ooghoeken de preset toets de hele tijd de aandacht vragen. Zet je de brightness lager, dim je alle gekozen toetsen behalve de preset toets zelf. Doet wel ernstige afbreuk aan het zelf toetsen kunnen instellen/presets maken.

Maar goed, ik heb het keyboard in de aanbieding gekocht voor ¤80. Mag dus niet klagen, goedkoper word het niet voor mechanische toetsenborden.
Hm, weet niet of dat een 'feature' is, ik heb mijne toevallig net van de hand gedaan dus kan dat ook niet meer controleren of een oplossing bedenken. Je zou dat evt anders even bij CM kunnen voorleggen, meestal zijn ze vlot met antwoorden op dat soort vragen.
Idd, ik stuur ze een berichtje en vraag het even. Het verhelpen kan niet zo moeilijk wezen. Een kleine firmware update zal genoeg moeten zijn, de update die ik net geïnstalleerd heb bied iig weer een hoop extra's (snake spelen bv).

Op het moment is de functie om zelf te kiezen welke toetsen belicht zijn een beetje waardeloos als de f9/10/11/12 toets op volle helderheid al je aandacht trekt |:(
Geweldige review weer _/-\o_ en volgens mij een heerlijk toetsenbordje! Het jeukt al een tijd om over te stappen op een dergelijk toetsenbord en dit ziet er toch wel heel erg gaaf uit! :D
Dank je wel! Het is zeker een heerlijk bordje. Hij ligt nu tijdelijk even voor de laptop om zo een wat prettiger te typen zonder direct de desktop erbij te hoeven pakken, en ook dat bevalt super. De eerste TKL bordjes keek ik niet naar omdat ik de numpad op mn werkplek zoveel gebruik, maar met deze nu enige tijd in huis begin ik de voordelen goed te zien.
De kleine mocht ook even spelen en was helemaal gelukkig, wat foto's aan het einde toegevoegd :D Het is weer even geleden dat 'ie in een reviewtje kwam, zie ik direct hoe hard het gaat.. ongelofelijk.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 24 juli 2014 10:51]

Korte shift toetsen... Grmbl :(

Ziet er gaaf uit denk dat ik zelf binnen kort de switch maar moet maken van mijn quickfire tk.
Reden? DISCO PARTY!!

Rode nagellak, ik schrok even :P
Ja elke avond lak ik mn nagels en ga ik helemaal uit mn dak met m'n Rapid-i disco party he! Echt aan te raden!
Top review weer _/-\o_ Leest weer erg makkelijk weg. Ik ben zowieso wel erg fan van de looks van dit bordje en mooie verlichting doet het altijd goed bij mij. Ik ben zelf nogal een laptop gamer en op mijn MSI lappy (MSI GS 60 Ghost Pro) zit een steelseries toetsenbord dat toch niet zo heel erg lekker speelt gedurende lange tijd. Hoe zit dat bij deze?
Dank je :D Ken het gevoel. Mijn Asus N73 heeft een heerlijk bord, maar vooral op de lange termijn merk je het verschil toch wel, en mis je je mechanische bordje al snel. Ik leg dit bordje nu ook af en toe direct voor de laptop om daar op te typen, en dat is een grote verbetering. Zo'n TKL ziet er dan natuurlijk ook wat beter uit dan een giga-bord voor een laptop. Ik zal f kijken of ik binnenkort een foto'tje van die setup kan maken voor je.
Hartelijk dank voor de review. Dit gaf voor mij de doorslag om dit bordje te bestellen.
Graag gedaan, en alvast veel plezier ermee! Laat maar weten hoe 'ie bevalt strakjes, ben benieuwd.
Het heeft even geduurd, maar eindelijk heb ik een weloverwogen oordeel kunnen vellen over het toetsenbord. Al met al ben ik erg tevreden (4/5, zie: productreview: CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown) review door Eyradir, dus nogmaals bedankt voor deze mooie, uitgebreide review!
Fijn te horen dat ik heb kunnen helpen! Zelf gebruik ik deze op een W7 systeem dus ik heb geen issues opgemerkt mbt updates. Ga straks wel even spatiebalk rammen om te kijken of ik kan merken wat je bedoelt :D
Nog zo'n mooie review Foritain, jij houdt mij bezig deze avond! Chapeau.
Erg mooie review!

Het lijkt erop dat je de EU (ISO) firmware hebt gebruikt op een US (ANSI) Rapid-i, de \ | toets boven de enter doet dan niets in de nieuwe ActivLite mode. Op de "Downloads" pagina van de Rapid-i staat ook een US (ANSI) firmware. ;)
Scherp :D Realiseerde dat ik de verkeerde firmware had na het maken van de foto's en de filmjes, en had inmiddels de US versie gepakt. In eerste instantie domweg "EU" geklikt zonder na te denken, gelukkig maar dat het geen consequenties heeft ;). Maar zeer scherp, en bedankt voor je reactie :D
Ik spreek uit ervaring! :P Ik had hetzelfde probleem omdat op de hoofdpagina van de Rapid-i enkel de "EU" firmware staat.

Helaas heb ik de Rapid-i terug moeten sturen omdat deze niet goed werkt i.c.m. met mijn systeem, af en toe werd die niet herkend met het opstarten en moest ik de USB opnieuw inpluggen. Blijkbaar een probleem omdat het toetsenbord niet tussen 6KRO en NKRO kan wisselen (voor zover ik weet).

[Reactie gewijzigd door J0ey op 27 juli 2014 18:02]

Zelf geen problemen mee op mn meerdere test-boxjes en laptop. Toch zie ik in de praktijk bij sommige andere systemen (Vooral oudere chipsets overigens) wel vaker problemen met randapparatuur en usb poorten. Geruis in een headset, meerdere malen een muis moeten inprikken voordat hij werkt, USB op zich laat nog wel eens wat te wensen over, maar aan de andere kant heeft het ook heel veel handigs mogelijk gemaakt.

Overigens ook deze maar even in de oude s775 handel geprikt en een paar keer uit/aan, maar niets aan het handje.
Het probleem doet zich voor met een Gigabyte GA-Z87X-D3H, wat een Haswell moederbord is. Hierdoor snap ik er al helemaal niets van, op zowel de USB3 als USB2 poorten getest, het probleem bleef zich voor doen. Ook een nieuwe Rapid-i heeft hetzelfde probleem. Mijn andere USB apparaten (muis, headset) werken zonder problemen.

Erg vervelend, want een vergelijkbaar toetsenbord (Ducky bijvoorbeeld) kost ¤150.
Dat is gek... ik heb een Z87-U3DH, en heb geen enkele issue met de Rapid-i. Toch niet een usb driver issuetje ergens?

En inderdaad, die prijzen soms... wat dat betreft ben ik erg blij met mijn vele CM producten. niet alleen blij met het product op zich, maar ook blij met de altijd wel scherpe prijzen.
USB 3.0 hoef je sowieso niet te proberen, als ik mijn (simpelee rubber dome) keyboard daarop aansluit kom ik ook nooit in de bios.... Blijkbaar "starten" die dingen pas later "op", het numlock lichtje gaat namelijk ook pas later aan in usb3
Ligt dat niet aan welke controller de USB 3.0 poorten aan zitten? Zelf niet getest overigens, maar zoiets staat mij bij. Vaak heb je inderdaad bij een schone installatie echt een driver installatie nodig om je USB 3.0 poorten te laten werken. Maar een goede vuistregel is inderdaad om je tobo/muis lekker op USB 2.0 poorten te laten staan.
hmm, ik heb de meegeleverde dingen van m'n moederbord (voor zover ik me herinner) geïnstalleerd en geupdate. Dus eventuele usb 3.0 drivers zouden daar bij moeten zitten... (ASRock 970 Extreme 3 ;) )
Sowieso helpt het voor de bios weinig, maar ik dacht te herinneren dat sommige USB 3.0 poorten wel direct kunnen functioneren. Maar goed, dat soort informatie blijft zelden nauwkeurig hangen dus misschien zat ik er naast. Na het installeren van die drivers zal ook USB 2.0 apparatuur echter gewoon goed moeten werken, maar wederom, als je USB 2.0 poorten over hebt kan je net zo goed die aanhouden.

Heb genoeg gekke dingen meegemaakt met USB poorten de laatste jaren, ben blij dat ik zelf met recente chipsets geen/weinig noemenswaardige issues meer heb ervaren :D