Dell Inspiron 17R (5720-9614) Review

Ankezelf 22 juli 2014, laatste update op 22 juli 2014, 321 views

Dell Inspiron 17R (5720-9614)

Mijn eerste 17R kostte me meer dan vijftig (!) telefoontjes met Dell, en meer dan zes uur telefonisch support – voor eigen rekening. Teruggezet naar fabrieksinstellingen. Alle drivers vervangen. Vier keer alles geherinstalleerd. Ook twee weken naar Dell's reparatieafdeling boden geen oplossing.. Begin juli nieuwe 17R ontvangen: exact dezelfde problemen.

Pluspunten

• Het uiterlijk is mooi.

Minpunten

• Laptop werd aangeprezen als 'krachtpatser' maar ondergaat steeds een systeemcrash nadat de updates zijn geïnstalleerd en je hem uit en weer aanzet.
  • De 17R kan blijkbaar niet met W8.1 werken, zoals hij verkocht werd.

Ik kocht de Inspiron 17R (5737) voor ¤ 800 als particulier, op 16 december 2013. Door een knippen/plakkenfoutje van de verkopende accountmanager - werkend vanuit Casablanca, erg handig zo'n Marokkaanse voicemail - met mijn order werd de laptop niet zoals beloofd nog voor Kerst 2013 maar op 5 februari 2014 geleverd.
Helaas heeft deze laptop absoluut niet de eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik omdat er steeds nieuwe softwarefouten optreden. Ik heb inmiddels meer dan vijftig (!) keer moeten bellen over deze eerste 17R-laptop, meer dan zes uur met Dell Support gebeld – voor eigen rekening - aantal sessies met Dell's supportagent gehad die meekeek op mijn scherm, het roer overnam en bewerkingen uitvoerde. De laptop is eerst teruggezet naar fabrieksinstellingen. De laptop is daarna vier keer opnieuw geherinstalleerd, waarbij ik dagenlang bezig ben geweest alle drivers opnieuw te downloaden. ("Probeer deze eens, nee, geen resultaat? Probeer die driver eens.") Ik ben niet door elke support agent goed geïnformeerd, maar dit terzijde.
De laptop werd in april opgehaald ter reparatie (Dell zei voor vervanging van de harddisk) en is twee weken weggeweest, net in de tijd dat de XP ondersteuning stopte. Dus heb ik toch mijn oude laptop moeten laten upgraden, geheugen bijkopen etc. kosten om en nabij de ¤ 200,-. Als de Inspiron 17R had gewerkt zoals hij werd aangeprezen had ik deze kosten niet hoeven maken. Mijn werk moest ik intussen in de openbare bibliotheek - tegen betaling uiteraard - via internet binnenhalen en meenemen op een USB-stick.
Ik heb de 17R terug ontvangen met een nieuw moederbord en met een oudere versie van het besturingssysteem dan dat ik kocht, volgens specificaties. Ik moest voor ik aan de slag kon eerst upgraden naar W8.1 en 96 updates uitvoeren. Gedaan en heb ik wéér blauwe schermen en diverse verwijzingen en waarschuwingen. Hier kan ik niets mee, dus de laptop moest weer leeg en met telefonisch support werd alles door de Dell supportagent geherinstalleerd. Meteen daarna heb ik weer hetzelfde mankement. BSOD, ik kan ze niet meer zien. Ik wil van deze laptop af.
Dell is me ter wille en biedt me een nieuw exemplaar aan. Okee, ik blij. Maar deze nieuwe, tweede 17R beleeft na het aanzetten en uitvoeren van de nodige updates meteen weer een systeemcrash. Van 2 juli tot 7 juli heb ik andere drivers geprobeerd, vier keer de laptop teruggezet naar fabrieksinstellingen (duurt elke keer 4 uur). En ik heb na alle uitgevoerde resets toch weer die systeemcrash. "Ligt aan de software", zegt Dell, "maar we lossen het op hoor!. Probeert u nu eens alle 28 updates afzonderlijk en één voor één te installeren en dan checkt u steeds door de machine na de update een paar keer uit en aan te zetten of er een BSOD is opgetreden."

Advies: NOOIT AAN BEGINNEN tenzij je een doe-het-zelf-laptop leuk vindt en zeeën van tijd hebt.
Dell blijkt voor een particulier niet de meest coulante tegenspeler.

Heb jij ook een Dell Inspiron 17R (5720-9614)?

Ik heb precies dezelfde laptop en ook veel problemen. minder, en draai nu magisch windows 10 op dit ding. harde schijf is overleden en de nieuwe zou het goed moeten doen maar doet het niet. De schijf loopt constant op 95%+ tot 15 minuten na opstarten. Wifi adapter valt af en toe een paar seconden weg en de hele computer is in het algemeen verdomd traag. Niet aan beginnen inderdaad.
Da's balen Stefan. De mijne is destijds teruggehaald door Dell en ik kreeg hem retour met een nieuwe harde schijf. Gaf - na eindeloos updates bijwerken - precies dezelfde ellende met de stopfouten. Tsja, hoe vaak wil je een laptop terugzetten naar fabrieksinstellingen? Niet!
Ik heb uiteindelijk met bemiddeling van een advocaat mijn aankoopbedrag terug kunnen krijgen. En kon daarna voordelig een MacBook Pro van een maand oud overnemen, daar ben ik supergelukkig mee. Flitsend snel in alles.
Sterkte, en probeer hem toch terug te laten nemen door Dell.
grtz Anke