Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6CTO1WW) Review

gwie 21 juli 2014, laatste update op 25 juli 2014, 1.706 views

Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6CTO1WW)

Stevige laptop met een helder mat scherm dat goed afleesbaar is in lichte en donkere omgevingen. De laptop is erg compleet met een dvd-rw station, fingerprintreader, vga-, hdmi- en usb3.0 aansluitingen. Verder is de core i5 in combinatie met de gt740m snel genoeg om af en toe te gamen.

Pluspunten

• Helder mat scherm
  • Stil
  • Fijn toetsenbord
  • Morsbestendig toetsenbord
  • Bouwkwaliteit
  • Gratis fingerprint reader als optie
  • Voordelige grotere accu
  • Standaard een 7200 rpm hdd
  • Ram en hdd gemakkelijk bereikbaar

Minpunten

• Kijkhoeken scherm
  • Levertijd van meer dan 14 dagen via lenovo.com
  • Lenovo bloatware

Dit is de eerste review die ik schrijf. Mocht iemand informatie missen dan hoor ik dit graag!

Ik heb de Lenovo op 02-07-2014 besteld en heb hem nu ongeveer anderhalve week in mijn bezit. De laptop is samengesteld en besteld via shop.lenovo.com. De laptop ga ik vooral gebruiken voor mijn studie (verslag schrijven, programmeren, CAD-tekenen) en om af en toe te gamen (Onder andere: TF2, BF3, Wolfenstein the new order).

Eerste indruk:
Toen de laptop arriveerde zat deze netjes in een grote doos verpakt. Tijdens het uitpakken viel gelijk de mooie mat rode deksel op, die aanvoelt als stof. Ook vind ik de laptop er veel ronder afgewerkt uit zien dan de foto's deden vermoeden. De behuizing aan de binnenkant van de laptop is gemaakt van een licht mat zwart plastic. De laptop voelt erg stevig aan en je laat er niet gemakkelijk vingerafdrukken op achter. Alleen als je echt vette vingers hebt zie je deze op de klep van de laptop. Als je kracht op de laptop zet merk je dat hij hier en daar wel doorbuigt omdat hij helemaal van plastic is gemaakt.

Scherm:
De laptop beschikt over een Full HD-scherm. Ik heb hiervoor gekozen omdat er dan wat meer tekst op het scherm past tijdens het programmeren, maar vooral omdat dit scherm veel helderder is dan de 1366x768 wxga optie. Het scherm is door de matte afwerking en de hoge helderheid goed af te lezen. Zelfs buiten in direct zonlicht is het scherm nog te gebruiken. De kijkhoeken van het scherm zijn daarentegen niet zo goed.

Trackpoint, trackpad en keyboard:
De laptop beschikt over een trackpad en een trackpoint (bij sommigen beter bekend als zo'n clitoris). Ik had nog nooit met een trackpoint gewerkt, maar nu zou ik niet anders meer willen! Het is erg gemakkelijk om de aanwijzer in alle richtingen met verschillende snelheden te verplaatsen zonder dat je je hele hand steeds moet bewegen zoals bij een trackpad. Ik ben dan ook erg blij dat de trackpoint aanwezig is.

De trackpad zit los van de rest van de behuizing omdat je hem als een toets in kan drukken om te klikken. Klikken kan overigens ook door op de trackpad te tappen zonder deze in te drukken. via de software is in te stellen in welke gebieden van de trackpad de linker muisknop, de rechter muisknop of de scrollknop gebruikt kunnen worden. De gebieden van de rechter muisknop en scrollknop zitten boven aan de trackpad zodat deze te gebruiken zin in combinatie met de trackpoint. De trackpad werkt goed een nadeel is dat het klikken door de trackpad in te drukken wat geluid maakt. Doordat ik de trackpoint gebruik in plaats van de trackpad heb ik de trackpad uitgezet. Deze blijft dan wel beschikbaar om te klikken, met twee vingers te scrollen en in/uit te zoomen.

Het keyboard werkt erg lekker. Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik vind dit het fijnste keyboard dat ik tot nu toe op een laptop heb gebruikt. Een nadeel van het keyboard is dat de ctrl- en fn-toets met elkaar verwisseld zijn. Gelukkig is dit gemakkelijk om te draaien met een optie in de bios. De ctrl-toets zit dan weer op de goede plek, maar de aanduidingen van ctrl en fn kloppen dan natuurlijk niet meer. Omdat ik meestal blind typ en het fijn is dat de ctrl-toets op de 'juiste' plek zit tijdens het gamen heb ik deze omgedraaid en ik heb er nooit last van de verkeerde aanduidingen. Een handige feature van het toetsenbord is dat deze morsbestendig is. Als er een vloeistof op het toetsenbord wordt gemorst komt dit in een soort gootje en wordt dit via de onderkant afgevoerd in plaats van dat dit meteen bij het moederbord terecht komt.

Batterijduur, en geluid- en warmteproductie:
Tijdens het bestellen had ik de optie om een grotere batterij te nemen. Dit kost maar iets van 10 extra en dit heb ik dan ook gedaan. Ik heb de laptop alleen nog maar thuis gebruikt en heb dus nog niet zo heel goed op het batterij verbruik gelet, maar ik schat dat de laptop met de meeste taken toch wel een uurtje of 5 mee zal gaan.

Zelfs tijdens het gamen heb ik niet gemerkt dat de laptop warm werd. Voor deze review heb ik het getest en toen merkte ik alleen dat in de linker achterste hoek de laptop wat warmer kan worden. Dit is ook de plek waar de lucht uitgeblazen wordt en dit is dus wel logisch. Ook de lucht die uit de laptop komt is niet extreem heet. De fan heb ik alleen tijdens het gamen zonder geluid weleens horen draaien, als ik normaal met de laptop werk staat deze maar heel zacht aan. Als het heel stil is hoor ik nog eerder de harde schijf dan de fan.

Acculader:
De lader heeft een normaal formaat en is niet erg zwaar, ook het snoer heeft een normale lengte. De lader heeft een afwijkende rechthoekige aansluiting die op allebei de manieren in de laptop gestoken kan worden. Dit is gedaan omdat er ook een 'Onelink' op deze aansluiting aangesloten kan worden.

Als ik aan het gamen ben wordt de lader zo heet dat ik mijn hand er bijna niet op kan houden. Dit lijkt mij niet normaal en hier ga ik nog een bericht over sturen naar Lenovo.

Fingerprint reader:
Tijdens de configuratie op de website kan je ervoor kiezen om een gratis fingerprint reader te nemen. Deze optie staat standaard echter uitgeschakeld. De fingerprint reader werkt goed en ook de bijgeleverde software functioneert prima.

Conclusie:
Al met al vind ik het een erg fijne laptop die zeker een tijd mee zal gaan. Er zijn laptops met betere specs te vinden voor dezelfde prijs, maar het fijne toetsenbord, het matte felle scherm, de trackpoint en de bouwkwaliteit maken deze laptop voor mij een betere keus.

Heb jij ook een Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6CTO1WW)?