WD Purple (2017) WD30PURX, 3TB Review

mtjoeng 21 juli 2014, laatste update op 21 juli 2014, 3.776 views

WD Purple (2017) WD30PURX, 3TB

Geïnstalleerd Juli '14, bleek dat 3TB in windows de nwe GPT formattering nodig maakt, niet backwards compatible is met MBR (minder). Dus mijn opties nog eens herzien en mijn persoonlijke data blijven op mijn 2TB schijven en deze 3TB ingericht voor software, binaries, torrents etc. Fluisterstil.

Pluspunten

• Fluisterstil - Flinke 64MB cache - fractie sneller dan mijn andere 5400 rpm HDD's als de cache is leeggelopen.
  • Speciaal bedoeld voor 'suveilance streaming video'.
  • 'WD Purple Surveillance Storage is built for 24/7, always-on, high-definition surveillance security systems that use up to eight hard drives and up to 32 cameras.'
  • En die '24/7 on' daar kocht ik 'm dus voor.
  • Voorzien van 'IntelliPower' wat dus 5400 RPM is of variabel minder dan dat (tot 5200 of iets dergelijks) wat weer scheelt in slijtage, warmte, en stroom.

Minpunten

• 3T overshrijdt de 2T limiet van de MS Windows MBR formattering en heeft het nieuwe formaat GPT Boot Record nodig.
  • Niet Backward compatible met een oud board of laptop als er iets een keer misgaat.

Heb jij ook een WD Purple (2017) WD30PURX, 3TB?

Ik bregreep eerst ook niet wat die Purple schijven nou anders maakt, Cipher had zoals gewoonlijk een informatieve post:
WD Purple is een speciale A/V-schijf die de error recovery helemaal heeft uitgeschakeld. Of zoals ik zeg: TLER=0. Dit is belangrijk voor audio/video-streaming. Zou de schijf ook maar één seconde aan recovery spenderen, dan kan de schijf de datarate van de videostream niet meer bijhouden en krijg je 'lost frames'. Purple schijven geven simpelweg DIRECT een I/O error voor onleesbare sectoren, zodat de rest van de videostream gewoon op gebruikelijke snelheid kan doorgaan. Een zeer gespecialiseerde schijf dus, die je niet voor normale doeleinden dient te gebruiken want daarbij wil je juist wel error recovery om je data te beschermen. De data op WD Purple zou je als onbelangrijk moeten beschouwen. In elk geval de data in individuele sectoren zou onbelangrijk moeten zijn. Netwerkexperts kunnen WD Purple vergelijken met UDP - wat ook bedoeld is voor lage latency en als er packets verloren gaan: so be it.
Linux heeft bij grotere disks dan 2.2TB ook gewoon GPT nodig hoor. Tevens kun je in windows (net als bij Linux) een GPT disk ook gewoon gebruiker zonder UEFI, alleen niet om van te booten dus de backwards compatibility is er wel, en wie boot er nu van een 5400 RPM disk ;)

Daarnaast heb je UEFI ook niet echt "per ongeluk" meer, iedere PC die ik de laatste 4 jaar nieuw heb zien komen heeft UEFI als Bios optie, in sommige gevallen samen met een legacy optie.
"3T overshrijdt de 2T limiet van de MS Windows MBR formattering en heeft het nieuwe formaat GPT Boot Record nodig."

Hoe kan je dit nu als min punt geven....
Ga je ook klagen dat MS dos 5 het niet kan benutten ?