Pebble Steel Zilver (Zilver) Review

hgoor 20 juli 2014, laatste update op 19 juli 2015, 865 views

Pebble Steel Zilver (Zilver)

De Pebble steel is in mijn opinie momenteel nog steeds de enige echte "smart watch". Het is een écht horloge (het scherm is altijd aan) gaat makkelijk 4-5 dagen mee en heeft voldoende features om de kwalificatie "smart" te dragen. De Pebble Steel is niet perfect maar een goed begin.

Pluspunten

• Zakelijk uiterlijk t.o.v. de reguliere Pebble
  • Horloge altijd aan
  • Scherm perfect leesbaar
  • Stijlvol uiterlijk
  • Metalen én lederen bandje meegeleverd
  • Batterijduur (4 dagen zeker mogelijk)
  • Magnetische lader
  • Waterdicht
  • Motion-sensor

Minpunten

• Propriëtair horlogebandje
  • Afwezigheid van extra functies die je verwacht van een digitaal horloge
  • Geen geluid
  • Zonder connectie geen enkele "smart" functie
  • Batterijduur: zeer afhankelijk van apps/watchfaces
  • Pebble App op Android (was) zeer wisselvallig

UPDATE (Juni 2015): zie onder aan het artikel het verhaal van het overlijden van mijn Pebble Steel en de vreemde herijzenis.

In mei 2014 was ik in de VS en kreeg ik van mijn vriendin de Pebble Steel voor mijn verjaardag. Mijn vriendin had er $229 dollar voor betaald (een tijdelijk actie bij Pebble zelf, omgerekend grofweg ¤175,-). Inmiddels ben flink wat maanden gebruik verder en vond ik het tijd dat ik mijn ervaringen hier deel op Tweakers.net.

Ook de lancering van diverse concurrenten is een goede reden om deze review eindelijk online te zetten.

Deze review is op basis van Pebble firmware 2.8.1 en App versie 2.2.2 in combinatie met mijn (rooted) Samsung Galaxy S4 met Android 4.4.2 en mijn OnePlus One Sandstone Black met Android 4.4.4.

To-do
  • Foto's plaatsen (als ik tijd en zin heb)
Er was eens...
Als echte horloge freak (met momenteel circa 45+ horloges in de verzameling) volg ik al jaren de ontwikkeling van de "smartwatch". Na jaren van nauwelijks enige vooruitgang, is de smartwatch - sinds de komst van de Pebble - weer "hot" geworden. In de loop der jaren zijn er diverse pogingen gedaan om bruikbare smartwatches op de markt te brengen maar over het algemeen was ik niet onder de indruk van wat er verkrijgbaar was. Meestal komt het er voor mij op neer dat ik de apparaten of te weinig "smart" vindt (te weinig features) of te weinig horloge (nauwelijks bruikbare tijdsaanduiding omdat het scherm b.v. niet continue aan staat).

Mijn eerste smartwatch stamt uit 2005: de (Fossil) Abacus Wrist PDA. Dat was in feite een PalmOS organizer aan je pols. Bediening ging via een touchscreen (met een heel onhandige mini-stylus) en/of via een aantal knoppen ('rockers'). De batterijduur van mijn Fossil was lachwekkend (2 dagen of minder) en 'syncen' van data (met PC of Mac) moest via een USB kabel. Niettemin had ik veel bekijks met de Abacus aan mijn pols: het was destijds echt een noviteit maar in de praktijk redelijk onbruikbaar.

Inmiddels ligt die Abacus in mijn "gadget rariteitenkabinet" stof te verzamelen als een (in mijn ogen) mislukt experiment.

En toen...
Het wachten op een betere opvolger van de Abacus begon. En in 2012 leek die zich eindelijk voor mij aan te dienen in de vorm van het Pebble Kickstarter project van Pebble bedenker Eric Migicovsky. Op papier was de Pebble voor mij in elk geval een goede kandidaat qua aanschaf.

De groeiende behoefte aan "wearable" technologie (waaronder ik de "smartwatch" voor het gemak maar even schaar) werd snel duidelijk: de Pebble was lang het meest succesvolle Kickstarter project met ruim 10 miljoen dollar aan funding. En inmiddels zijn zowat alle (smartphone) fabrikanten (Samsung, LG, Apple) bezig met het lanceren van hun smartwatch - of wat er voor door gaat.

De eerste generatie Pebble kwam uiteindelijk beschikbaar in januari 2013 voor degenen die het Kickstarter project hadden gesteund.

Dat was voor mij het moment om nog even "de kat uit de boom te kijken". Het Pebble smartwatch concept moest zich immers nog in de praktijk bewijzen: er waren in het begin weinig apps en ook de ondersteuning voor iOS en Android moest zich nog verder ontwikkelen. Na ruim een jaar werdt voor mij wel duidelijk dat de Pebble in die doorgroei wel geslaagd was; er kwamen steeds meer toepassingen bij.

Helaas was ik - als horloge liefhebber - niet erg gecharmeerd van het plastic design van de eerste generatie Pebble. Dat veranderde op slag toen tijden de CES 2014 de Pebble Steel werd aangekondigd: de minder "geeky" versie van de plastic Pebble.

De Pebble Steel is verkrijgbaar in geborsteld staal en matzwart. Hij is verder vrijwel identiek aan de vorige Pebbles: maar voorzien van Corning Gorilla Glass, heeft een led-indicator (opladen) en wordt standaard geleverd met een polsbandje in zowel metaal als leer.

Dat laatste is noodzaak want je kunt - in tegenstelling tot de "gewone" Pebble - niet zomaar een "generiek" horlogebandje kopen voor je Pebble steel: de fabrikant heeft er voor gekozen om een propriëtaire constructie te gebruiken voor de bevestiging van bandjes: deze hebben namelijk 3 bevestigingspunten ipv 2. Bij de verpakking zit ook een speciale, kleine schroevendraaier die je nodig hebt om de bandjes te verwisselen.

Tegelijk met de Pebble Steel kwam ook de langverwachte Pebble (Appstore) app voor iOS en Android uit waarmee je direct via je smartphone watchfaces en apps kon browsen en installeren; een grote vooruitgang voor dit platform daar je voorheen op allerlei plekken je apps en watchfaces bij elkaar kon sprokkelen.

Kortom: voor mij het moment om dit apparaat op mijn verlanglijst te zetten.

"Second screen"
Het principe van de Pebble is vrij simpel: het is geen "standalone" smartwatch (hij kan dus zelfstandig niets, behalve tijd aangeven) maar toont - via Bluetooth (v4.0) - notificaties van je iOS- of Android-toestel. Eigenlijk een soort "second screen" dus. En dus "keep it simple, stupid".

Over het scherm gesproken: dat is een Sharp "LCD e-ink" display met 144x168 pixels dat perfect afleesbaar is in de volle zon. Voor donkere omstandigheden is er de (automatische) backlight. Dit horloge heeft geen touchscreen o.i.d. - dat mis ik totaal niet. Verder zitten er maar vier knoppen op die je voor de navigatie gebruikt: drie aan de rechterzijde en een aan de linkerzijde.

Aan die linkerzijde zit ook de plek voor de connector waarmee je de Pebble moet opladen. Daarvoor is alleen het speciale (meegeleverde) USB kabeltje geschikt; die heeft een "magnector" aan de ene kant en een reguliere USB connector aan de aan de andere kant. Opladen kan in principe met elke 5v USB lader - niet meegeleverd - of via een PC-usb poort.

Zoals aangegeven kan de Pebble dus notificaties vanaf je telefoon doorgeven op het horloge. VVoorheen ware er een hoop apps die niet door de Pebble app zelf werden ondersteund. Daarvoor waren er zeer veel third party apps. Vanaf app versie 2.2.x kun je echter alle apps notificaties laten doorgeven. Dat is een hele vooruitgang.

Verder is er tweeweg verkeer mogelijk met de ingebouwde app voor het besturen van verschillend muziekspelers (iOS en Android); pauzeren, vorige/volgende nummers, dat soort zaken. Ook hier zijn er weer apps die samenwerken met meerdere spelers die niet vanuit Pebble zelf worden ondersteund. Ook zaken als stappentellers, runkeeper en Sleep as Android worden ondersteund.

Notificaties worden op het scherm getoond in combinatie met haptische feedback via de ingebouwde trilmotor. Dat werkt erg effectief; ook als wekker - althans in mijn geval. Handig is dat je ook een "niet storen" functie hebt en een stille periode kan instellen. Helaas produceert de Steel geen geluid; iets wat zelfs de goedkoopste digitale Casio wel kan.

"Slechts" Acht apps
Behalve de ingebouwde (en helaas niet - standaard - verwijderbare) 3 watch-faces en de music app, is er ruimte voor "slechts" acht apps op het horloge. Dit schijnt een arbitraire grens te zijn die Pebble zelf heeft bepaald. Gelukkig zijn er ook zogeheten "multi-apps" die deze omissies omzeilen en bijvoorbeeld meerdere watchfaces bieden.

Er zijn voldoende apps en toepassingen die je verder helpen om het maximale uit je Pebble te halen. Health-apps in overvloed.

Het is duidelijk een pluspunt dat de Pebble langer op de markt is dan alle andere smartwatches.

Toepassingen en (cr)appstore
De appstore was een van mijn grootste ergernissen die ik ooit heb gehad. Voor de huidige versie (2.2.2) was de app bijna onbruikbaar. Laden van info nam een eewigheid in beslag en het beheren van de geinstalleerde apps was een nachtmerrie, zo traag als dat ging.

Vervelend genoeg was de kwaliteit van de updates aan de app en de firmware van het horologe ook zeer wisselvallig: extreme battery-drain van zowel mijn horloge als telefoon was dan het gevolg. Meestal volgde dan na een week of twee weer een update, maar echt fijn was het niet.

Pas vanaf de huidige versie ben ik tevereden met de performance en de laadtijden. Eindelijk lijkt alles stabiel te functioneren en kan ik weer makkelijk 4 dagen met mijn Pebble doen.

Bovenstaande brengt me meteen op een paar nadelen van de Pebble steel: er ontbreken een paar standaard apps in mijn optiek:
  • Geen ingebouwde kalender
  • Geen ingebouwde stopwatch
  • Geen ingebouwde count-down app
  • Geen audio-alarm
  • (Nog?) geen apps die iets met de LED doen (behalve oplaad-indicator)
Daarnaast kan de batterijduur erg wisselend zijn afhankelijk van de kwaliteit van de apps die gebruikt en het aantal notificaties dat je krijgt. Met name apps die veel online updates doen (nieuws, weer, GPS positie e.d.) kunnen je Pebble rustig in twee dagen leegtrekken.

Dat is nog steeds veel meer dan alle andere smartwatches op de markt; en daar staat het scherm niet de hele tijd aan.

Maar met wat beleid en goede keuze van apps en watchfaces kun je echt makkelijk 4-5 dagen halen.

Behalve deze kleine zaken die (met uitzondering van het gebrek aan geluid en het gebrek aan LED-aansturing) makkelijk op te lossen zijn door extra apps te installeren heb ik momenteel eigenlijk geen enkele klacht (meer) over de Pebble Steel.

De batterijduur is perfect, notificaties werken prima, de schier eindeloze hoeveelheid watchfaces en apps is een zeer groot pluspunt. Het uiterlijk is ook prima: geen oversized gedoe. Dit is tot op heden mijn idee van een smartwatch.

Voor zover ik een andere smartwatch zou willen, komt op dit moment alleen de LG Watch R in mij op. Maar pas als een smartwatch uitkomt met vergelijkbare batterijduur als mijn Pebble (minimaal 4 dagen) bij een scherm wat altijd aan staat, ben ik in de markt voor een overstap.

Tot die tijd is de Pebble Steel mijn "daily driver".

Update: Juni 2015 dode Pebble en vreemde herijzenis

Medio april 2015 begon mijn Pebble Steel kuren te krijgen met het opladen. Ondanks het goed aansluiten van de kabel (die aan een 5 poorts USB lader ligt) wilde hij soms wel, soms niet opladen. Uiteraard heb ik meteen de contacten schoongemaakt en de kabel gecontroleerd. Dat leek het probleem te verhelpen.

Goede support
Helaas werd het laden steeds vaker een probleem en eind april wilde de Pebble helemaal niet meer laden wat ik ook deed. Met pakweg 40% lading over schakelde ik de Pebble uit en nam contact op met customer service. Die reageerden vrijwel onmiddellijk (heel netjes) en gaven wat troubleshoot tips. Helaas werkte dat ook niet (factory reset, nog eens schoonmaken etc.).

Aangezien ik in mei weer in de VS was, spraken ze met me af dat ze een nieuwe USB kabel zouden sturen naar mijn vriendin (heel netjes). Helaas bij aankomst was een test voldoende om aan te tonen dat het niet aan de kabel lag.

Na wederom contact met support werd zonder omhaal aangegeven dat ik een nieuwe Pebble zou krijgen (niks reparatie: gewoon een nieuwe). Deze zou nog tijdens mijn vakantie verzonden worden, maar helaas ging daar wat mis en duurde het tot medio juni voordat ik hem in huis had. Tot zover een hapy ending en erg goede service van Pebble.

Dode Pebble komt tot leven
De nieuwe Pebble was snel opgeladen en in gebruik genomen. Helaas niet alles perfect: de knoppen zijn anders dan mijn oude Pebble (mat vs glanzend) en stroef. En de backlight heeft lichte backlight bleeding en is vlekkerig.

Terwijl beide Pebbles aan de stroomkabel zaten, hield ik ze tegen elkaar om ze te vergelijken. Opeens startte mijn oude Pebble op. Eerst dacht ik: toeval. Maar het vreemde was en is, dat de oude Pebble alleen oplaadt als hij contact maakt met de nieuwe.

Ja, echt waar ;-)

Afijn: ik heb nu dus 2 Pebble Steels, beiden werken, maar de oude laadt alleen op als hij een "piggy back ride" kan doen op de nieuwe.

Hoe bizar is dit?

Bekijk hier mijn video over het vreemde laadprobleem van mijn Pebble Steel (Engels).

Tot op heden nog geen reactie van Pebble tech gehad op deze issue...

Heb jij ook een Pebble Steel Zilver (Zilver)?

Reviews door de redactie