Antec LifeStyle Aria (mATX, 300W, Blauw/Zilver) Review

alientrader198 24 augustus 2005, 3.684 views

Antec LifeStyle Aria (mATX, 300W, Blauw/Zilver)

Pluspunten

• Klein
  • Stil
  • Veel uitbreidingsmogelijkheden
  • Mooi (subjectief maar toch)

Minpunten

• Hitte
  • Installatie is lastig
  • Geen voedingsstekker voor floppydisk tbv videokaart

Kwaliteit voeding Score: 4
De Aria kast van Antec is nu (2005) zo'n jaar op de markt. Het was de eerste en tot nu toe enige kast die het voordeel van een bare-bone cube uitbreid met de mogelijkheid om zelf te bepalen welk moederbord je erin wil plaatsen. De bare bones hebben namelijk maar weinig uitbreidings mogelijkheden vaak niet meer dan 1 PCI of AGP uitbreiding sleuf. Deze kast biedt dankzij het mATX moederbord ruimte tot 3 pci sloten en 1 AGP

Installatie
De installatie van componenten heb ik ervaren als een nachtmerrie. Het luistert allemaal zeer nou qua dimensies. Het is daarom zaak om een bepaalde volgorde van componenten toevoegen te gebruiken. Neem je een andere volgorde, dan zit er vaak niets anders op om helemaal weer opnieuw te beginnen. Ik miste trouwens de voedingsstekker voor de floppydisk; er is geen mogelijkheid om een floppydisk in te bouwen, echter mijn videokaart had die aansluiting nodig om de kaart te voorzien van extra stroom.

Koeling
Kleine kasten kennen bijna allemaal problemen met de koeling. De aria kent dit euvel ook. Deze kast moet schipperen tussen stil zijn of oververhitten. Antec heeft hier een gulden middenweg tussen gevonden, maar je moet dan wel de juiste koeler op je cpu en videokaart hebben. De zijpanelen zijn van aluminium voor betere hitte verspreiding. Met een stock AMD koeler werd de CPU idle al 62 graden. Het is echter mogelijk om de Zalman CNP-7000 Koeler te monteren. Je hebt dan 2 mm speling onder de voeding. De CPU temperatuur daalt dan naar 46 graden. De kast wordt geleverd met een extra pci blower, om als de temperaturen echt te gek worden nog iets van koeling te kunnen generen

Inbouw mogelijkheden
Voor zo'n kleine kast beschikt de aria over verbasend veel sloten.
Het biedt de mogelijkheid tot 4 uitbreidingskaarten (3x PCI, 1x AGP), 1 DVD speler/brander en maar liefst 3 harddisks. Dit laatste wordt bewerkstelligd door 2 harddisks vertikaal te monteren

Vormgeving
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik ben zeer gecharmeerd over de combinatie van geborstelde aluminium zijpanelen, zwart/donker-blauw voorpaneel en 2 blauwe sierleds aan de voorkant. Met name de afwerking van de DVD speler en de geïntegreerde 9-in-1 cardreader vindt ikzelf zeer mooi

Samenvattend
Deze kast is mooi, stil, heeft voor het voormaat zeer veel uitbreidingsmogelijkheden maar heeft last van oververhitting indien niet de juiste koelers worden gebruikt en is relatief lastig om alles in 1 keer goed in te bouwen

Heb jij ook een Antec LifeStyle Aria (mATX, 300W, Blauw/Zilver)?

Die zalman 7000 AlCu steekt die nou uit buiten het kastje ?? lijkt zo op foto 4 wel leuk kastje trouwens kun je er nog een foto bij doen van de pci blower?
@SAKE

Deze kast kan nooit goed dienst doen als mediacenter.
Er moet namelijk minimaal 1GB ram in, 3Ghz P4 en een fatsoenlijke grafische kaart om het beeld op tv weer te geven. Daarbij worden deze componenten enorm heet als je bijvoorbeeld video encodeerd/decodeerd.

Dus:
Office: Ja
MediaCenter: Nee
Mijn PC fungeert als media center. En je hebt echt niet die specs nodig die jij hier beweert. Laat staan dat jouw opsomming zoveel hitte genereerd dat het niet werkt.

Een athlon XP 2500+, met een ati 9500 en 512 mb en een haupauge 150 mce is meer dan voldoende. Ik weet zeker dat als je een athlon 64 gebruikt dat dmv cool&quiet de temperaturen alleen maar dalen

Toegegeven de kast wordt warmer dan een midi/big tower. Echter zoals ik al aangaf. Met de juiste extra koelers wordt het een heel mooi stil en relatief minder warm systeem. Ikzelf heb nu dus de zalman cnp-7000 CPU koeler en een Arctic Silencer Rev 3 VGA koeler die de warme lucht uit de kast via de GPU naar buiten blaast
Als je een koel systeempje wilt bouwen waarom zou je er dan een Pentium kachel in gooien? AMD 64 is veel logischer. En een fatsoenlijke grafische kaart? Is een DirectX 9 kaart niet voldoende? Dan ben je met een geforce fx5200 ( :r ) al klaar. Tis een baggerkaart, maar voldoende voor de taak, en erg warm wordt die niet. Als je wilt gamen heb je ook geen enorm goede nodig, omdat de tv-out van een videokaart vaak niet meer dan 1024x768 aan kan, en AA en AF op een TV is redelijk overbodig op een tv...
Hier ben ik het niet mee eens, een FX5200 icm een PVr-150 tvkaart gaf bij mij alleen maar schokkend beeld. Met een fx 5700 was dit opgelost!
@snobbel.

Denk nou eens na |:(
M'n config draait hier reeds maanden.
Een zeer lichte=passief=koele kaart is reeds voldoende
en bovendien nagenoeg stil. MCE stelt geen zware eisen.
M'n vrouw en kids zijn zelfs nog meer overtuigd dan ik, want ik wil eigenlijk voor onder de TV een kast ala Ahanix/Divn
Als je 't systeem in actie ziet zal je je voor je kop stoten voor je gemaakte opmerking.
Dus doe je huiswerk nog maar eens (8>

En NOG beter is met de MSI RS480M2 met A64 3000+ Venice (S939). Hoef je zelfs geen aparte kaart meer te kopen (staat op approoved MCE2005 list)
Deze staat hier inmiddels 2 weken in test te draaien voor een kennis.

Beide ERG mooi met voorkeur voor de RS480M2 en die past uiteraard ook in de Aria.
Het is jammer dat je maar 4 foto's mag plaatsen.

De zalman koeler pas precies, niet alleen qua hoogte maar ook qua breedte. Ofwel wat de foto laat zien is een beetje gezichtsbedrog

Ff nog wat foto's (weet niet eens of img werkt in reacties)
Verschil tussen een Aria kast en een Cube
De meegeleverde accesoires inc blower
Die floppy-aansluiting is geen minpunt, voor een paar euro heb je een Y-splitter voor een gewone stroomplug. Videokaarten die een kleine powerplug nodig hebben heb ik trouwens al jaren niet meer gezien.
ik wel, een x850XT geloof ik :+

(heb het nog ff gecheckt, klopt dus)
Als die warmteproductie zo hoog is, kan je ook overwegen om die standaard 120mm fan (RPM: 1200, CFM: 38.94, dB(A): 25) eruit te slopen en er een Papst (RPM:1600-2900, CFM: 55.3-100.1, dB(A): 26-43) in te zetten
Intresant, heb jij ervaring ermee om de koeler uit de voeding te halen?

Ik heb zelf om nog stiller (& koeler) te gaan, mijn processor gemod van een athlon xp naar een athlon M xp,.. en samen met crystalcpuid de fsb variabel gemaakt.
Mooie kleine review!
Mooie review. Helemaal mee eens

Kleine toelichting van mijn kant:
Met een MSI K8MM (onboard video)
EN GEEN aparte videokaart
EN Athlon64 3000+ stockfan@1000rpm (Zalman Fanmate) (gaat vanzelf omhoog wanneer nodig)
is ie stil, alleen hoorbaar met oor op de kast.

EN dan nog ruimte voor gewone PCI/AGP kaart(en), zoals extra NIC en Hauppage MCE150

Perfecte Office/Mediacenter PC :)
Heb hier een AMD Sempron S754 3100 staan, met een Radeon 9500 nonpro en 1024mb PC266.
Dit op mijn PC aangesloten met windows xp MCE .
werkt perfect.