Netgear Powerline AV500 Nano kit (XAVB5601) Review

MalPhunktion 18 juli 2014, laatste update op 22 juli 2014, 2.354 views

Netgear Powerline AV500 Nano kit (XAVB5601)

Het instellen van deze powerline adapters was zeer eenvoudig. Ook de prestaties waren goed te noemen. Hoewel de snelheid zeker niet in de buurt kwam van de geadverteerde snelheid, was de verbinding wel zeer stabiel. De geadverteerde snelheid is overigens afhankelijk van veel verschillende factoren. Voor mij een prima product.

Pluspunten

• Instellen / koppelen is zeer eenvoudig
  • Stabiele verbinding (geen dropouts)
  • Snel genoeg voor doorzetten internetverbinding (haalt zo'n 100 Mbps)

Minpunten

• Geen vervanging voor UTP kabel.

Beheerbaarheid Score: 4
Ik heb deze adapters inmiddels al een jaar in gebruik en ben erg positief. Zeker als alternatief voor WiFi.

Het instellen van deze powerline adapters was een fluitje van een cent. Een kwestie van de netwerkkabel aansluiten tussen de router en powerline adapter 1. Vervolgens powerline adapter 2 met netwerkkabel een verdieping hoger aangesloten op mijn desktop.

Vervolgens op beide adapters (na elkaar) de verbindingsknop indrukken. Hier zat voldoende tijd tussen om te realiseren voordat de 'sessie' was verlopen.

Met de meegeleverde software kon de verbinding worden gemonitord en verder worden aangepast. Ik heb hier niets anders gedaan dan de beveiliging gecontroleerd en de doorvoersnelheden bekeken.

De geadverteerde snelheid is echter van veel factoren afhankelijk (waarbij de kwaliteit van het elektriciteitsnet het meest belangrijk is). 500Mbps wordt in mijn situatie bij lange na niet gehaald in een woning uit 1974.

[UPDATE]
N.a.v. de reactie van dinkelover heb ik m.b.v. 3rd party tools de snelheid gemeten bij het kopieren van een 2GB bestand via (thuis)netwerkdeling. De resultaten waren toch minder rooskleurig dan in het verleden met de Netgear Powerline Utility. Opvallend was dat de huidige versie van deze software geen mogelijkheid meer heeft om snelheid te meten, waarschijnlijk vanwege de grote afwijkingen t.o.v. de praktijk.

De snelheid lag stabiel op zo'n 100Mbps, maar is niet de 180Mbps die de software voorheen aangaf (en er is niets veranderd aan de woning of elektriciteitsnet). Dit is mijns inziens overigens nog steeds zeer acceptabel, zeker voor het doorgeven van het internetsignaal (meestal rond de 110Mbps tijdens verschillende Speedtests, voor mijn 120Mbit aansluiting). De conclusie blijft echter hetzelfde, het is geen vervanger voor de klassieke UTP kabel, maar is voor mijn gevoel wat stabieler dan WiFi.

Ik ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn nadat ik ben verhuisd naar een modernere woning. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Ik haal minimaal 180MBps (wat t.o.v. de meeste WiFi oplossing lang niet slecht is), maar vrijwel altijd meer dan 250Mbps met uitschieters naar 300Mbps. Dit maakt doorvoer van de reguliere internetverbinding (120Mbit in mijn geval) geen enkel probleem. Maar voor een binnenshuis netwerk is het absoluut geen vervanger voor de oude vertrouwde UTP kabel (op gigabit).

Ik was overigens op de hoogte van de 'tegenvallende' snelheden (dit is eerder regel dan uitzondering bij powerline adapters), waardoor de teleurstelling niet zo groot was. De werking is perfect en heb in het afgelopen jaar maar 1 of 2 keer een wegvallende verbinding gehad. Dit kan echter ook te maken hebben gehad met mijn router (Cisco EPC3925) of provider (UPC).

Heb jij ook een Netgear Powerline AV500 Nano kit (XAVB5601)?