Beyerdynamic DT 990 (250 Ohm) (Zilver) Review

_Garu_ 18 juli 2014, laatste update op 18 december 2014, 618 views

Beyerdynamic DT 990 (250 Ohm) (Zilver)

Deze koptelefoon heeft een draagcomfort dat superieur is ten opzichte van alle andere produkten die ik getest heb ik dezelfde prijsklasse. Het geluid is precies wat ik ervan verwachtte, neutraal en gedetailleerd (geen overmatige bas) voor een prijs waar je geen vergelijkbare set speakers voor kunt kopen.

Pluspunten

• Comfortabel te dragen voor langere periodes
  • Uitermate neutraal, maar gedetailleerd geluid
  • Ondanks open bouw van de koptelefoon bij normaal geluid niet hoorbaar voor omgeving
  • Je zondert je niet als een zombie af, er kan nog wel tegen je gesproken worden zonder dat je eerst op je schouder getikt moet worden.

Minpunten

• Geen afneembaar / vervangbaar snoer
  • Niet eenvoudig op te bergen (past maar net in meegeleverde doos)
  • Aan het produkt zelf niet te zien met welke ohm waarde je van doen hebt

Motivatie om dit product te kopen
Om mobiel door het huis heen goed naar muziek te kunnen luisteren zonder de rest van de bewoners direct mijn muzieksmaak voor te schotelen was ik op zoek naar een koptelefoon.

Programma van eisen:
  • Draagcomfort moet top zijn, anders draag ik hem toch niet en dat is zeker weggegooid geld;
  • Klankweergave moet gebalanceerd zijn, in ieder geval geen overdreven bass;
  • Wat je afspeelt moet bij normaal gebruik niet te horen zijn door derden;
  • Binnen het budget van 350 EUR
Shortlist
Na wat onderzoek kwam ik op een shortlist van vier headphones, met prijzen van toen:
  • Beyerdynamics DT990 Edition (Ca. 290 EUR)
  • Bose QuietComfort 25 (Ca. 300 EUR)
  • Grado SR325e (Ca. 350 EUR)
  • Sony MDR-1R (Ca. 180 EUR)
Met redelijk wat botmassa tussen de oren heb ik al snel dat de druk van een koptelefoon op de oren of de schedel te veel is. De Sony gaf op beide voor mij teveel druk, waardoor ik hem niet lang kon dragen… Einde Sony.

Bij klankweergave krijg ik snel last van teveel Bass druk en hoofdpijn (bij mij ook geen subwoofer in huis). De Grado die ik van tevoren hoog had zitten viel hierdoor af en de Bose had voor mij een te beperkte dynamiek en viel ook af.

Blijft over de Beyerdynamics DT990, welke er in 32, 250 en 600 Ohm is. Ik heb voor de 250 gekozen, omdat ik het geluid daarvan prettiger vond bij een versterker en deze ook door een goede DAP (Digital Audio Player) nog aan te sturen moet zijn.

Misverstand in een klein hoekje
Er zijn verschillende versies van Beyerdynamics DT990 met een impedantie van 250 Ohm te vinden:
  • DT990 Pro (Ca. 140 EUR)
  • DT990 Edition (Ca. 290 EUR)
Verschillende sites halen deze versies door elkaar en lijken dan een Edition aan te bieden, terwijl ze de Pro aanbieden. Omdat ik het prijsverschil nogal substantieel vond heb ik geprobeerd de verschillen in kaart te brengen en beide koptelefoons uitgeprobeerd.

Dit is wat ik er qua verschillen over kon achterhalen (Pro vs Edition):
  • Gewicht: 250g vs 290g
  • Druk op hoofd van hoofdband: ca. 3,5N vs ca. 2,8 N
  • Kabel: Opgerold / gedraaid 3 m vs Recht 3 m
  • Geluid: Iets meer treble & meer geschikt voor klassiek vs Iets meer bass & meer geschikt voor studio
Op het net zijn er diverse mensen die een vergelijk trekken tussen de twee. De meest nuttige vergelijkingen vond ik hier:Uiteindelijk vond ik het draagcomfort (aansluiting op het hoofd en de normale kabel) en geluid (met name bass en klassiek) van de DT990 Edition prettiger en heb daarom voor die versie gekozen. Verder in de review als ik het over de DT990 heb bedoel ik dan ook de DT990 Edition.

Wat zit er in de doos
  • Een imitatieleren draagtas, voorzien van een pasvorm van foam voor de koptelefoon
  • De koptelefoon, vaste kabel aan de linker oorschelp met vergulde 3,5 mm jack plug
  • Een vergulde 3,5 naar 6,35 mm adaptor
  • Een garantieboekje
Foto’s onderaan opgenomen.

Let voor het uitpakken wel even op, het is aan de koptelefoon zelf niet te zien welke versie het is. Dit is eigenlijk alleen op de doos te zien, waar een vinkje bij de impedantie staat. Op de 990 Pro is dit aan de zijkant af te lezen.

Gebruikservaring
Draagcomfort
De open schelpen van velours zorgen ervoor dat je oren niet beginnen te zweten en de beperkte druk op je oren zorgt er in ieder geval bij mij voor dat ik zonder probleem de DT990 uren achtereen op mijn hoofd kan hebben zonder vermoeid te raken. Brildragend valt hij ook zo over het montuur dat dit niet je hoofd in gedrukt wordt, waar ik bij andere koptelefoons wel last van had.

Ik kan me wel voorstellen dat de velours schelpen makkelijker vies worden dan leren schelpen, maar daar heb ik na 5 maanden gebruik nog niets van gezien.

Geluid
Hoewel sommige “experts” aangeven dat de DT990 wat bass-zwaar is, ervaar ik dit niet zo. De DT990 komt op mij lekker neutraal qua geluid over. Instrumenten, zeker bij klassiek zijn uitstekend individueel te herkennen en te volgen, waar sommige andere koptelefoons voor mijn gevoel nog wel eens geluiden samensmelten.

Ik heb een 250 Ohm versie aangeschaft waarvan ik initieel verwacht had deze niet aan te kunnen sturen met mijn telefoon (Samsung Galaxy S3) maar dit gaat boven verwachting eigenlijk goed.

Het open karakter van de koptelefoon zou overlast kunnen veroorzaken, maar bij normaal gebruik hoort je omgeving niets van het geluid, terwijl je andersom wel aangesproken kunt worden zonder je koptelefoon af te hoeven zetten. Dat ik hierdoor niet tot Zombie verklaard wordt door de vrouw van het huis is dan ook mooi meegenomen.

Overige
De kabel voor koptelefoon is niet afneembaar en zou om drie redenen als een minpunt gezien kunnen worden:
  • Je kunt niet eenvoudig een kortere / langere kabel gebruiken, maar zit vast aan de drie meter;
  • Als de kabel kapot gaat niet eenvoudig te vervangen;
  • Bij het opbergen is een afneembare kabel prettiger.
In de praktijk ervaar ik alleen het eerste als een nadeel. Ik ben al geregeld per ongeluk met mijn bureaustoel over de kabel gereden en deze lijkt er niet onder te lijden.

Om op te bergen is de koptelefoon een vrij fors apparaat. De oorschelpen zijn niet te draaien en als je de koptelefoon in de foamvulling legt moet je hem goed aanduwen. De doos is van buiten 260mm x 230 mm x 120 mm.

De DT990 Edition voldeed aan al mijn eisen en verbaast mij nog dagelijks in het detail wat ik hoor in de muziek zonder overdadige bass. Het is geen goedkoop ding, maar voor mij het geld meer dan waard.

(Duurder) alternatief
Hoewel een stap duurder, heb ik ook naar de Beyerdynamics T70 (Ca. 400 EUR) geluisterd. Dit is een gesloten koptelefoon in tegenstelling tot de DT990. Ik was verbluft door het geluid wat uit deze koptelefoon kwam, maar had het extra geld er niet voor over. Past deze binnen je budget dan loont het zeker om deze te beluisteren.

• Beyerdynamics Headzone Base Station H 1 (koptelefoon versterker)
  • Samsung Galaxy S3
  • Yamaha RX-V440 RDS
  • FLAC geluidsbestanden van 16 bits 44,1 kHz t/m 24 bits 192 kHz (zover het verschil daar hoorbaar in is
Edits
  • 17-07-2014 Eerste indruk
  • 17-12-2014 Uitgebreide review toegevoegd

Heb jij ook een Beyerdynamic DT 990 (250 Ohm) (Zilver)?