Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster T200HD Zwart Review

Thijsg 18 maart 2009, laatste update op 7 juli 2009, 4.545 views

Samsung Syncmaster T200HD Zwart

Pluspunten

• Prijs!
  • Feature set(zeker qua TV)
  • Vormgeving / Afwerking
  • Accessoires

Minpunten

• langzaam zappen
  • (dynamisch contrast)
  • trekt een beetje stof aan
  • gebrek aan een VESA-mount

Nu ik de monitor enkele maanden heb gebruikt, als monitor en TV, vind ik het wel eens tijd worden om een uitgebreide review te schrijven over het apparaat.
Ik ben er uitermate tevreden mee en gebruik 'm vooral als monitor om op te internetten en tekst te verwerken (ideaal 1680X1050: kun je gewoon meerdere pagina's naast elkaar lezen) en af en toe een HD film te kijken.
Specificaties

schermgrootte: 20" wide
Resolutie: 1680 x 1050
Brightness: 300 cd/m²
Contrast: DC 10,000:1 (1000:1) (typ.)
Reactietijd 5 ms
Kijkhoek (Hori/Verti)170º / 160º
Aansluitingen: 15pin D-sub, DVI-D, 2HDMI, component, DTV tuner, optical out
Verbruik: 50 watts (max.)
Stand By verbruik: < 2 W
Plug & Play: DDC2B
Speakers: 3 W x 2 ch (SRS TruSurround XT)
Accessoires: remote controller, D-Sub cable, DVI-D cable
Special Features: built-in DTV(DVB) tuner, sound: SRS TruSurround XT. Optical digital sound (SPDIF). Component, HDMIX2, supporting 1080P input, CI slot
Afmetingen: 19.13'' x 16.36'' x 8.46''
Afmetingen doos: 22.01'' x 19.41'' x 5.98''
Gewicht: 12.34 lbs.
Gewicht icl.doos: 16.53 lbs.
Draaibaarheid: tilt

Verpakking
De monitor komt netjes geleverd in een stevige doos met veel beschermingsmateriaal om alle onderdelen. De voet moet je er zelf nog even in klikken en dit gaat vrij soepel, maar het voelt tegelijkertijd ook erg stevig. Ook zijn er genoeg accessoires bijgeleverd: kabels dvi geluid en vga, boekjes, poetsdoekje(is ook wel nodig met al het stof wat het scherm aantrekt)

Eerste indruk
De verpakking is zoals gezegd een pluspunt. Toen ik het scherm er eenmaal uitgehaald had verscheen er een lach op mijn gezicht, want het scherm ziet er gewoon prachtig uit! Het design is super: die pianolak met een donkerrood accent en daaroverheen een glasachtige afwerking is helemaal mijn smaak. Het is wel erg glanzend, wat ook wel weer leuk is als je 'm gebruikt als monitor. Je ziet dan namelijk de spiegeling van bijvoorbeeld de browser in het binnenste randje van het scherm wat voor een leuk effect zorgt. Verder is de afwerking ook gewoon perfect.
Het installeren neemt niet zo veel tijd in beslag. Het zoeken naar zenders kost nog het meeste tijd. Voor de rest is alles binnen een paar minuten gebruiksklaar.

TV kijken
Als de Samsung alle zenders heeft gevonden zet ie ze al in een logische volgorde voor je. Deze volgorde kun je gemakkelijk aanpassen in het menu. Wel waren bij mij niet alle zenders even scherp. Via het menu kun je de afstelling van het signaal helemaal fine-tunen waardoor er een haarscherp beeld ontstaat. Vergeleken met de Sony lcd-tv van mijn ouders zit er zeker wel een verbetering in.
Een nadeel is wel dat bij het gebruik het zappen van zender naar zender niet echt snel te noemen is. Als je op P+ hebt gedrukt duurt het meestal nog 3-5 seconden voordat de volgende zender wordt weergegeven. Het beeld gaat dan wel meteen op zwart waardoor je dus even naar een zwart beeld aan het kijken bent. Teletekst gaat daarentegen wel weer erg snel.
De kleurinstelling vind ik gewoon prima. Wat dat betreft ben ik waarschijnlijk ook niet zo veeleisend, maar het beeld is ook gewoon niet slecht. Het contrast is ook prima, totdat je het dynamische contrast inschakelt. Tijdens een film geeft dit namelijk erg slechte resultaten. Eigenlijk verandert het contrast gewoon een paar seconden te laat. Ik heb ook nog steeds geen functie gevonden waarbij ik het dynamische contrast een verbetering(lees niet slechter) vond dat met normaal contrast. Ik begrijp dan ook niet waarom ze het toegevoegd hebben aan zo'n leuk scherm. Het zal vooral wel met marketing te maken hebben.
Verder heeft het scherm nog allemaal uitbreidingsmogelijkheiden die ik niet gebruik. Je kunt er bijvoorbeeld DVB mee ontvangen.

Het switchen tussen Tv en DVI gaat ook prima. Met de "source" knop op de afstandsbediening ben je binnen 3 tellen van DVI naar TV en omgekeerd. De afstandsbediening heeft verder veel functies, maar de belangrijkste zitten op de standaard plekken waardoor je het snel gewend bent om blindelings alle opties te gebruiken. Ook het bereik is prima, want je hoeft helemaal niet te mikken op de TV.

Als monitor
Voor het gebruik van deze T200HD als monitor had ik al enkele reviews gelezen hier op Tweakers. Het scherm is eigenlijk gewoon identiek aan een T200, met als toevoeging een ab en een TV tuner. Ik heb mijn office PC'tje via DVI aangesloten en dit werkt gewoon perfect.
De resolutie van 1680X1050 is op 20" gewoon ideaal. Je kunt goed werken met verschillende vensters naast elkaar, of met in bijv. Word met twee blaadjes naast elkaar. Ook wordt internetten met deze resolutie leuk, want je kunt meerdere dingen tegelijk naast elkaar doen.
De kijkhoek is gewoon goed te noemen. Het beeld verandert nauwelijks van kleur hoe schuin je er ook voor zit. Ok, het blijft een TN-paneel, maar zeker wel een goede!
Voor een uitgebreidere reviews voor de T200(HD) verwijs ik naar de reviews van de T200 klik

Het geluid
Dit beeldscherm is uitgerust met 2 ingebouwde 3Watt speakertjes met bovendien de functie SRS TruSurround XT. Als ik de website (link)mag geloven wordt hierbij gebruik gemaakt van de platte muur achter de TV en de weerkaatsing van het geluid daarop. Hierdoor kan met 2 speakers een soort van 5.1 surround worden opgewekt.
Mijn ervaring ermee, meestal gebruik ik een internetradio via dvi, is dat het geluid wel iets beter is maar dit komt alleen omdat de bass wat meer aanwezig is. Van een echte surround is ook geen sprake.
Tijdens het TV kijken is het geluid ook gewoon goed te noemen.
Als handige extra bij het gebruik als monitor heeft de Samsung ook nog een hoofdtelefoonuitgang aan de zijkant van het scherm. Deze zit op een logische plek, maar wel achter een klepje. (zie de foto) Toch maak ik er vrij vaak gebruik van om net dat extra beetje geluidskwaliteit te hebben.
[b]/Edit[/b] Ik kom er nu ook achter dat wanneer je de koptelefoon gebruikt je een apart volume instelt. Dit is echt super handig, want als de TV op 25 staat is het geluidsniveau gewoon normaal, maar als je een koptelefoon aan sluit en m dan op 25 zet ben je doof. Nu pakt ie dan automatisch de vorige instelling van de koptelefoon: bijv. 10

Voor iemand die op zoek is naar een TV annex monitor is dit een van de goedkoopste en naar mijn inzicht ook een van de beste keuzes. Het is sowieso al een erg goedkope TV als je het vergelijkt met andere 20" Tv's bij bijvoorbeeld de MediaMarkt. Ten tweede is het gebruik als monitor een erg groot pluspunt. Zeker met de grote resolutie. Kun je ook nog eens een HD-filmpje(720p) afspelen wat zeker een verbetering geeft vergeleken met een normale DVD.
Kortom een perfecte monitor / TV!

Dit is mijn eerste review!
Graag hoor ik wat er nog beter kan, of wat jullie nog missen.
edit: foto's!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster T200HD Zwart?

Nette review! Leuk dat ik nu ook de TV kant lees hier.

Maar wat je al aangeeft, de foto's zijn niet van jezelf. Ik zie liever geen foto's dan ;) Eigen foto's zijn 100x beter, dan zie je het product in het wild. :)
bedankt voor de kritiek!
het probleem met die foto's is dat ik hier nog geen cardreader of kabeltje heb. Ik kon de foto's dus niet op de pc zetten. Ik zal proberen om deze week nog een paar wilde foto's erbij te plaatsen.
Mooie review, misschien nog wat pics van het schermpje in actie, zoals Len hiervoor ook al zei.

Zelf heb ik de T240HD, het grappige is dat deze (bijna) dezelfde voor en nadelen heeft.
ik heb zelf heel lang getwijfeld tussen deze 24" en de 20", vooral door de resolutie. Maar ik vond de (standaard) kleurinstelling in de winkel wat minder mooi dan bij de 20". Misschien ligt dat aan de winkel, omdat ze de 20" meer willen verkopen, maar omdat ik dit prachtige scherm ergens op de kop kon tikken(met dank aan de hypotheken van de Rabobank waarbij je een tijd dit scherm gratis kreeg) heb ik voor deze gekozen. Tot nu toe is dat zeker geen miskoop geweest, maar ik hoor graag jouw ervaringen met de T240HD!
Eind februari gekocht (in de veronderstelling dat het een TV was aangezien het model bij de kleine LCD TV's stond).
Tot voor kort erg tevreden over zowel beeld als geluid, maar opeens was-ie er...exact na drie maanden...de beruchte verticale streep door het beeld. Een mooi girlie magenta streep, dat dan weer wel, maar toch geenszins blij.

Samsung gebeld, scherm werd direct bij UPS aangemeld om opgehaald te worden de volgende dag en nu één week later is-ie weer netjes afgeleverd door UPS. Netjes met briefje erbij met mededeling dat het beeldscherm/LCD paneel vervangen is.
Mooi denk je dan, snel gefixt en goed afgehandeld. Helaas...ik krijg geen beeld te zien. Monitor blijft gitzwart. Morgen maar weer Samsung bellen en wederom de monitor op laten halen. Weer een week zonder TV in de woonkamer :/

Wordt vervolgd
Zonde van Samsung dat je alsnog een slecht scherm terug krijgt. Hopen dat het een eenmalige fout is en dat hun service wel goed blijft. Zo te horen was die echt wel goed, behalve dan dat je een defect scherm terug kreeg.
Hoe is het afgelopen?
Ik moet aangeven dat de meeste Samsung-televisies en schermen hebben dat ze vrij sloom zappen.
Dat heb ik tenminste gemerkt met mijn TV én beeldscherm.
Nette review, jammer van de foto's maar als we het allemaal blijven herhalen... :P

Ik zou ze graag nog zien, lijkt me koel.

Een niet-bijgeleverde VESA-mount is logisch, het is een vrij duur object om zomaar mee te gooien.
Daarbij komt echter dat nog steeds veel mensen geen echte mount ervoor gebruiken, gewoon op je bureau en dan je stoel op de juiste hoogte. Als alles goed ingesteld is, is dat een stuk beter voor nek, rug en alle andere lichaamsdelen die draaien als je naar het beeldscherm kijkt.

Succes met je scherm!
Met een gebrek aan een vesa mount bedoelde ik het gebrek aan een mogelijkheid om een vesa steun te gebruiken. Op de foto's die ik er binnenkort dan zeker op zal zetten :9 kun je ook zien dat er geen plek is om vier schroeven het scherm in te rammen, waardoor je m ook niet makkelijk aan de muur kunt ophangen.
Je kunt in het service menu van de monitor/tv de zaptijd instellen.
Het is echter niet aan te raden voor de leek om hier in te gaan klooien, maargoed, het is wel mogelijk dus om dit aan te passen.

Zoek hiervoor op service menu samsung in google...

Maar wat ik zeg, het is op eigen risico.

Heb zelf de T240HD, en ben er ook erg tevreden mee,
Nette revieuw overigens
Daar heb ik inderdaad het een en ander over gelezen, maar ik vind die seconde tijdwinst die je eventueel zou kunnen hebben het niet waard om de garantie te laten vervallen. Dan maar wat langzamer zappen.
Leuke review!
Heb nog wel een aantal vragen, weet niet of je die kan beantwoorden Thijsg? :)
Ben van plan om ook dit schermpje te halen, ter vervanging van mijn 55cm ProLine beeldbuis. Deze werkt nog goed maar zo LCD scherm staat natuurlijk veel leuker! :9

- Het scherm komt aan het voeten eind te staan van me bed. Kan dit ivm de inkijkhoek?
- Ik kan gewoon via de headset uitgang een 2.1 logitech setje aansluiten om nét even wat meer volume te creëren?
- Is het beeld helder, en trilt het niet? (Heb bij een vriend een LCD scherm gezien, okee wel een b-merk, en dat was echt verschrikkelijk slecht.)
- Las op Kieskeurig dat veel mensen slechte ervaring hadden met een dvd speler op de scart aansluiting? Slecht beeld etc. Heb jij hier ook last?

En tot slot; is het beeld aan te sluiten op een oude videokaart met vga en dvi? Niet dat alles enorm uitgerekt en overdreven groot is?

Alvast bedankt! _/-\o_
dit scherm kan ik echt te zeerste aanraden als een goedkope tv, zeker als je er ook een pc op wilt aansluiten waarmee je hd materiaal mee kan kijken. (1680X1050 is een beetje zonde als je alleen tv kijkt) Ik heb geen idee of uw pc dit kan, maar je kunt 'm iig aansluiten. (dvi en vga kabel krijg je erbij, kun je nog vergelijken wat scherper is)
-de inkijkhoek verticaal is prima, blijft een tn scherm, maar als ik rechtop voor men bureau sta (en dus naar beneden kijk naar het scherm is alles nog perfect zichtbaar. Als je een keer langs de mediamarkt kun je de tv daar uiteraard eens flink bekijken.
-het beeld trilt verder echt echt niet. (misschien een productiefout?)
-ik heb verder nog niets via de scart aangesloten, kan ik misschien nog voor je uitproberen als ik ergens een dvd spelertje kan vinden, maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat het slecht is.
-het geluid is niet echt goed, genoeg om het journaal te horen, maar een 2.1 setje(heb zelf een x210) maakt het al een stuk beter. Die kun je aan de achterkant aansluiten of aan de zijkant. Eventueel kun je ook geluid via een optische uitgang wegsturen.
Hoop dat je wat heb aan dit lange verhaal!
Bedankt voor je snelle reactie Thijsg! Heb er zeker wat aan! :*)

Ik ga dit schermpje voorlopig alleen gebruiken als TV. Heb zelf de X230 set en die kan ik dus gewoon aansluiten via de headset uitgang? (geloof dat er in de doos een aparte kabel zat, helaas weggegooid omdat ik die toch nooit nodig zal hebben |:( )
Zal eventueel ook een ander goedkoop setje erbij kunnen kopen.

Bedankt voor je reactie, heb nu meer duidelijkheid! _/-\o_
een x-230 sluit je toch ook gewoon aan met zo'n standaard stekker(als van je koptelefoon 3,5mm jackplug)
zo ja dan moet het zeker gaan lukken.
Alvast veel plezier ermee!
Klopt!
Ga morgen eerst langs de mediamarkt om het van dichtbij en in het echt te zien.
Weet haast wel zeker dat dit hem word!

Bedankt! :)
Het enige probleem dat ik met dit scherm heb is dat de opstarttijd 10 seconden is en dat vind ik wel lang, en dat de kleuren zo vaag zijn maar volgens mij licht dat aan Samsung.
''.exact na drie maanden...de beruchte verticale streep door het beeld. Een mooi girlie magenta streep'' zelfde probleem heb ik ook
Verder goeie review
Heel raar maar op mijn pc heb ik een 1680 x 1050 resolutie en die kan niet hoger.
Ik heb mijn xbox 360 er ook op aangesloten en daar kan ik gewoon op 1080p spelen en geeft ook gewoon 1920 x 1080 aan.