Sapphire Radeon X600 Pro 256MB DDR (PCI-e, DVI) Review

Glaanie 17 juni 2005, laatste update op 20 juni 2005, 2.505 views

Sapphire Radeon X600 Pro 256MB DDR (PCI-e, DVI)

Pluspunten

• Goede overclockbaarheid, 10-15% boven de stockspeeds zijn haalbaar, zonder artifacten en rare textures etc. Gebruik wel TriXX, die is speciaal gemaakt voor Sapphire Radeon kaarten!
  • Lekker stil. Zelfs op volle belasting hoor je de fan nauwelijks. Heerlijk.
  • Prijs/kwaliteit verhouding is ook goed. Bang for you buck/euro. Zie Pricewatch

Minpunten

• Geen DVI. De uitvoering die ik heb zal wel een OEM versie oid zijn, want deze heeft alleen maar een VGA en composiet video-out. Jammer, maar maakt niet uit, mijn gloednieuwe MyCOM L710M beeldscherm (ook een aanrader!) heeft toch alleen 'maar' VGA, dus is niet erg.
  • Eigenlijk nét iets te traag voor Doom3 en Farcry. Een overclock verhelpt het wel enigszins, maar toch. Niet echt een Gamers-videokaart dus, dan kan je beter een paar tientjes meer uitgeven aan een nVidia Geforce 6600 bijvoorbeeld, maar dat wil niet zeggen dat de x600 Pro een kut-kaart is, absoluut niet. Je moet alleen met ietsjes minder genoegen nemen, maar dat vind ik prima. Misschien dat ik in de toekomst ga upgraden, maar dat zie ik dan wel.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Deze videokaart zat standaard in mijn Packard Bell iXtreme H6305 computer toen ik 'm kocht (zie systeemspecs). Na wat onderzoek kwam ik erachter dat het een videokaart van het merk Sapphire betreft, dus qua betrouwbaarheid zat het wel goed.
Omdat ik nu *eindelijk* een videokaart (net zoals de rest van het systeem) die een beetje mee kon komen met de tijd, heb ik gelijk FarCry en Doom3 erbij gekocht en uiteraard 3DMark05 gedownload.
FarCry: Dit spel heb ik getest op 1024x768 met alles op high, 32-bit kleur, no AA en AF en het spel loopt redelijk soepel, ik schat tussen de 20 en 30 fps (afhankelijk of er veel in beeld gebeurde). Ook de beeldkwaliteit was zeer mooi te noemen.
Doom3: Dit spel heb ik vanwege de toch wel hoge systeemspecs op 800x600 draaien, wel met alles op high, 32-bit, maar zonder AA en AF. Een timedemo (demo1) liet zien dat het spel rond de 25 fps schommelde, toch wel redelijk denk ik.
3DMark05: draaiende op 1024x768, 32-bit, no AA en AF haalde mijn systeem 1299 3DMark05 punten. Precies als verwacht, want Ome Tom (Toms Hardware.com VGA charts V - PCI-Express) had op hun (vergelijkbaar) systeem 1304 punten gehaald.

Uiteraard heb ik ook geprobeerd het maximum uit de videokaart te halen. Voor Sapphire Ati Radeon kaarten bestaat er TriXX, een overclocking tooltje. Met dit tooltje kan je profielen maken etc, maar dat kan je verder lezen in de review in de link hiervoor. Waar het mij (en jou ook) om gaat, is hoeveel kan je eruit halen? TriXX bevat een optie om automagisch de beste snelheden voor de core en memory te bepalen. Hiermee werd de 400 MHz clock van de core op 460 MHz gezet en de memoryclock op 275 MHz ipv 250 MHz. Een rondje 3DMark05 leerde mij dat dit zn vruchten had afgeworpen', ik zat nu op 1798 punten! Dus, gezien op de charts van Ome Tom, tussen de XT versie van deze videokaart en nVidia GeForce 6600 in! Ook FarCry liep een heel stuk soepeler, sterker nog, met 4xAA en 8xAF liep het spel op de snelheden die ik behaalde zonder de overclock en zonder AF en AA!

• Intel Pentium 4 630 Boxed
  • 512MB PC3200 DDR (Kingston)
  • 512MB PC3200 DDR (Corsair)
  • Gigabyte GA 8I-915PM SATA, Dual channel, S775
  • Windows XP

Heb jij ook een Sapphire Radeon X600 Pro 256MB DDR (PCI-e, DVI)?

lijkt mij dat het niet komt door OC dat je nu opeens wel vol AA en AF kan draaien, want zo'n OC geeft je hooguit een paar FPS winst. Dus wss kan je AA en AF ook wel draaien zonder OC, maar dan wat lager.
En je kunt gewoon ieder Radeon OC tooltje gebruiken voor eht OCen, en niet alleen speciaal trixx.
Een 6800GT en een 6800Ultra worden ook alleen gescheiden door een verschil in clocksnelheid en dat is toch wel redelijk wat extra performance die je krijgt.
En vooral als de kaart het niet helemaal lekker trekt kan een oc het speelbaar maken.

Als hij zegt dat hij nu AA en AF kan draaien... waarom zou ik hem niet moeten geloven?

Farcry is een aardig zwaar spel maar mss is AA en AF niet met die overclock te draaien op bijv doom 3 oid...
Je plus- en minpunten zijn een beetje elkaars afgeleide. Goedkope kaarten (bang for buck) presteren altijd iets minder..
Ik ga binnenkort wat uitgebreiderde tests doen met 3DMark05 (free version), Doom3 en FarCry. Hiermee ga ik kijken wat nou precies de prestaties zijn met of zonder overclock, met of zonder AA/AF, resoluties etc etc. De testen die ik nu heb gedaan heb ik in een uurtje gedaan.

@Catch22: Dat klopt, maar niet iedereen verwacht dit, ik bijvoorbeeld niet, ik had iets meer prestaties verwacht. Maar ik kan me voorstellen als je wat meer ervaring heb (zoals ik nu) je dingen meer in perspectief begin te zien ;)

edit: Ik heb trouwens de meeste (3) artikelen in de sectie 'Gebruikt in combinatie met:' gelinkt met de pricewatch, nu Bug 941 is verholpen.
Ik ben er trouwens ook achtergekomen dat dit mobo ook Dual Channel geheugen ondersteunt, en laat ik nu 2x 512 MB sticks hebben... Wordt nog vervolgd dus :p