HTC One (M8) 16GB Grijs Review

Neo_TGP 15 juli 2014, 765 views

HTC One (M8) 16GB Grijs

Na ongeveer een maand met dit toestel rond lopen kan ik in ieder geval stellen dat ik er geen spijt van heb. Als foto's maken niet je hoogste prioriteit is kan ik je dit toestel zeker aanraden, als perfecte foto’s het doel is moet je nog even verder kijken.

Pluspunten

• Zeer degelijke behuizing
  • Mooi scherm
  • Goede accuduur (2 dagen)

Minpunten

• Camera
  • Plaatsing aan/uit knop

Na iets langer twee jaar gedaan te hebben met mijn Samsung Galaxy S3 was het tijd om eens te gaan kijken naar wat anders. De nieuwe Samsung telefoons vind ik eigenlijk niet bijzonder mooi, maar bovenal de aanpassingen die ze doen aan Android zijn wat mij betreft geen stap vooruit. Daarbij heb ik niet direct de voorkeur om mijn telefoon te moeten rooten en van een andere rom te voorzien en dus moest ik op zoek naar wat anders.

Na de nodige reviews te hebben gelezen was eigenlijk de keuze vrij snel gemaakt, ik wilde een telefoon met een goede accuduur die ook nog eens snel was. Er zijn maar weinig smartphones die snel zijn en ook nog twee dagen op de accu mee gaan, maar de HTC One M8 is er een van.

genmetalVoor de verandering heb ik dit toestel dus meteen maar besteld zonder hem eerst daadwerkelijk te bekijken. Ik heb voor de “gunmetal” (of te wel donkergrijze) versie gekozen, en alhoewel ik denk dat de behuizing redelijk snel gaat beschadigen vind ik de metalen behuizing wel een erg degelijk gevoel geven. Waar ik wel nog bang voor was was de omvang van het toestel, de HTC is een 5″ toestel en de S3 was een 4,8″. Het probleem wat ik met de Samsung had is dat ik maar net bij het gehele scherm kon als ik het toestel in 1 hand hield, een nog groter toestel zou dit probleem dan dus alleen maar erger hebben. Dit bleek echter niet het geval te zijn, alhoewel de HTC One M8 inderdaad een groter scherm heeft is het toestel niet breder en eigenlijk alleen maar door de speakers een klein stukje groter dan de S3. De extra schermgrootte komt eigenlijk volledig door het wegvallen van de grote randen om het scherm (en het is dus net even wat langer dan dat van de S3).

In de reviews van dit toestel wordt er wisselend gesproken over de HTC Sense skin. Tot op heden heb ik er eigenlijk geen problemen mee, het toestel is bloedsnel en de interface doet over het algemeen precies wat ik wil. Het enige minpunt is wel dat het overzicht met alle apps verticaal scrolt terwijl dit eigenlijk op alle andere toestellen horizontaal is, en daar kan ik tot op heden nog niet echt aan wennen. Overigens zou dat laatste punt met een alternatieve launcher op te lossen zijn.

Dat brengt me dan toch bij het enigste minpunt van dit toestel, en dat terwijl HTC dit juist als een pluspunt probeert te brengen. De camera is slecht, ze komen met een lulverhaal aanzetten dat door het gebruik van grotere pixels de lichtopvangst beter is waardoor er minder licht nodig is voor goede foto’s, en dat is waar… Maar dat je daardoor alsnog kwalitatief niet al te beste foto’s hebt omdat 4 megapixels inmiddels wel erg achterhaald is wordt niet echt gecompenseerd door betere foto’s in de schemering. De duo camera functie zou ook veel toe moeten voegen, maar daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt en ik zie ook niet echt wat dat voor mij toe zou moeten voegen. Nou is het ook wel weer niet zo dat de foto’s verschrikkelijk slecht zijn, maar het resultaat is wel heel erg wisselend.

Wat dan wel weer een leuke toevoeging is is de 120fps film stand, die werkt erg goed en geeft leuke effecten, ik denk dat ik deze functie niet heel veel zal gebruiken, maar voor die zeldzame momenten voegt het ook wel echt wat toe. Verder is ook de panorama functie erg goed gedaan alhoewel het aantal stitch fouten nog wel echt te hoog is, maar wie weet wordt dat met een aankomende update nog verbeterd.

Nu ik ongeveer een maand met dit toestel rond loop kan ik in ieder geval wel stellen dat ik er geen spijt van heb. Als foto’s maken niet je hoogste prioriteit is kan ik je dit toestel zeker aanraden, als perfecte foto’s het doel is zal je nog even verder moeten kijken.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?