Asus Xonar DG Review

mission 13 juli 2014, laatste update op 16 februari 2016, 359 views

Asus Xonar DG

leuke kaart voor wie net wat extra wil maar niet de hoofdprijs wil geven.

Pluspunten

• goed geluid
  • veel features in driver
  • low profile bracket

Minpunten

• geeft een harde clip zodra hij input krijgt
  • de driver/utilitie is nogal vaag qua namen, afkortingen en functies

Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 5
ik heb een nec powermate vl260 slim met windows 8.1 pro die ik als media pc gebruik. probleempje was dat windows 8 de drivers voor de onboard audio niet heeft, en daardoor werkte de frontpanel audio niet.

ik had niet echt een voorkeur voor een kaart, maar de asus xonar stond goed aangeschreven, was goed leverbaar, goedkoop en kwam met de low profile bracket die ik nodig had.

het is een beetje kaal maar ik ben geen expert in het plaatsen van foto's

de doos:

ik vermoed dat mijn kaart al eens is los geweest want de kaart, boekjes, en bracket lagen compleet los in de doos, geen karton of niks.

de kaart:

ik heb eerst de bracket gewisseld, deze zat met twee schroeven vast.
de audio kabel van de frontpanel paste niet meteen in de kaart omdat deze een richel had. deze heb ik dus moeten wegsnijden maar het was handig geweest als asus gewoon een meer open connector had geplaats.

de driver:

de driver van de cd heb ik nooit geprobeerd omdat die dingen altijd verouderd zijn, en de versie op de cd schijnt een bug te hebben.
de driver/utilitie bestaat uit twee delen, het eerste deel is een eq met spectrum grafiek.

het tweede deel (wat kan worden weggeklapt) bestaat uit meerdere menu's die onder ander effecten, sample rates en een smart volume functie.

in gebruik:

over het geluid kan ik alleen mijn mening geven, ik heb geen meet apparatuur. als vergelijkings materiaal heb ik enkel de onboard, en de soundblaster live en sb cards.

het geluid is erg goed, de weergave is erg neutraal, en van nature (zonder eigenhandig aanpassen) erg warm. de kaart geeft een mooi vol uitgangssignaal en begint niet zoals mijn eerdere soundblaster live te clippen op hogere volumes.

enig nadeel wat ik tot dusver heb kunnen ontdekken is dat de kaart een clip geeft zodra deze input krijgt.

als ik bijvoorbeeld een film of nummer op pauze zet, en dan weer afspeelt geeft de kaart een knal ongeacht het volume waarop dit is.

in het kort:

een leuke kaart met prima geluid, maar ik had eigenlijk wel iets meer ervan verwacht.

Heb jij ook een Asus Xonar DG?