HP Pavilion dv5-1150ed (FT118EA) Review

r-vos 15 februari 2009, laatste update op 15 februari 2009, 1.156 views

HP Pavilion dv5-1150ed (FT118EA)

Pluspunten

• Prestaties
  • Degelijkheid
  • Accesoires(Afstandsbediening)
  • Verbindingsmogelijkheden
  • Toetsenbord

Minpunten

• Warmteproductie
  • Mousepad

Geruim een tweetal maand mag ik mijzelf eigenaar noemen van de in eind 2008 geintroduceerde HP dv5-1150ed laptop.
Deze laptop is met een kritisch oog uitgezocht op degelijkheid ter onderscheiding van ander merken/types laptops. Dit specifieke model stak boven anderen uit de dv5 reeks uit vanwege zijn features / prijs verhouding. Al met al ben ik ruim tevreden erover, wat ik hieronder zal gaan toelichten.

Featureset
Zoals hierboven al aangegeven, heb ik deze laptop gekozen uit de dv5 reeks om zijn features. De punten waar ik op overgehaald ben zijn:
  • Bluetooth
  • 4 GB RAM(Uitbreidbaar tot 8 GB)
  • nVidia GeForce 9200M GS
  • Intel Core 2 Duo T5800
  • Connectiviteit: VGA/HDMI, E-SATA, Card Reader en Docking station mogelijkheden
Bij andere modellen viel al snel de optie tot het uitbreiden naar 8 gig weg, of zelfs bij het broertje (de 1160) de bluetooth verbinding.
Wat zeker een aangenaam pluspuntje is, is dat er een afstandsbediening is bijgeleverd. Dit is met name handig voor audio/visuele bediening, maar ook voor presentaties kan dit een uitkomst bieden.

Prestaties
Deze zijn goed te noemen. De 4 gig aan geheugen zorgt ervoor dat elke applicatie/game daar in elk geval niet zijn tekort zal gaan ondervinden. De mobiele Intel processor kan goed meekomen met het huidige product aanbod en kan onder andere Battlefield 2 gemiddeld draaien in combinatie met de 9200M GS.

De rijke featureset en prestaties worden onder meer onderbouwd door de draadloze functionaliteiten(WiFi / BT) en de ingebouwde microfoon en camera. Over de kwaliteit van de ingebouwde camera en de ergonomie van het keyboard ben ik vooral positief te spreken.

Beeldkwaliteit
Over het beeldkwaliteit valt weinig te vertellen. Het beeld is goed helder en deze is traploos instelbaar(en betrokken bij powersaving). De horizontale inkijkhoek is prima te noemen, waarbij de verticale inkijkhoek ruim acceptabel is. Het glanzend scherm is echter wel per direct een spiegel wanneer grote bronnen licht opgevangen worden.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Zoals ik al aangaf is dit de hoofdreden waarom ik bij de dv5 serie ben aangekomen. In meerdere reviews is deze serie dan ook aangegeven als zeer degelijk. De laptop voelt zeer solide aan en is gemaakt van een hoogwaardig soort plastic. Mijn persoonlijke reden om hierom tot aanschaf over te gaan is het feit dat mijn vorige laptop vanwege slechte bouwkwaliteit tot een vroegtijdig eind is gekomen.

Op de basis kan met twee handen een draaiende druk uitgeoefend worden, waarbij deze weinig zal meegeven. Ook de behuizing waar het scherm zich in bevind is van een degelijk materiaal gemaakt. Wanneer hier druk op uitgeoefend wordt, zal dit niet snel te zien zijn op het scherm.

Een klein minpuntje wat gelijk opviel is dat er een ontwerpfoutje zit in het optische station . De cd/dvd combo verliest namelijk nogal eens zijn verbinding met de laptop, waardoor soms zomaar aangegeven wordt dat er een nieuw optisch station is aangesloten. Dit is inmiddels onder garantie door HP verholpen.

Ergonomie
Ook de ergonomie van de laptop is goed te noemen. Het keyboard heeft een zeer prettige aanslag en is voor een TI Student zoals ik een must-have bij het programmeren. De mouse-pad is oké, maar voor verbetering vatbaar. Met name de knoppen die voor links- en rechtsklikken staan, zijn direct gegrensd aan het aanraak gevoelige oppervlak. Dit kan verplaatsing van de cursor veroorzaken wanneer je nét even je vinger dit gedeelte laat aanraken bij het bedienen van de knoppen. Ook zit er een kier tussen de twee componenten, wat een geweldig punt is voor stof en andere dingen wat je er liever niet tussen hebt. Edit na een tweetal jaar gebruik: De mouse-pad is reeds vervangen doordat de knoppen defect raaktte.

De laptop zelf is goed ergonomisch te noemen, onder meer doordat de aansluitmogelijkheden zich aan de zijkanten bevinden.

Warmte- en geluidsproductie
Dit is zo ongeveer het enige relatief grote punt waaraan de laptop gebreken vertoond. De combinatie van grafische kaart, cpu en chipset zorgt er blijkbaar voor dat er een hoge mate van warmte geproduceerd word bij volledige belasting.Het is dan ook aan te raden om de laptop op een vlakke ondergrond te plaatsen zodat deze lichtelijk verhoogd word aan de achterkant. Hierdoor kan de fan, die zich linksachter bevind, zijn luchtaanvoer vergroten. (De afvoer gebeurt via de achter- en zijkant.)

Over de geluidsproductie ben ik dan weer wel te spreken. Je hoort geen ratelende ventilator, maar gewoon netjes de luchtstroom die door de luchtwegen blaast. Edit naar anderhalf/twee jaar gebruik: de lagers hebben het inmiddels begeven, en de koeler is netjes vervangen onder garantie.

Mobiliteit en accuduur
Ook de mobiliteit en accuduur zijn acceptabel voor een laptop van dit soort. Door de mobile Intel Processor en Nvidia GPU zijn goede stroombesparende instellingen mogelijk. De laptop kan op volledige energiebesparing ruim 3 uur zijn werk doen op de bijgeleverde 6 cells Li-Ion accu. Edit naar anderhalf/twee jaar: de accu is inmiddels vervangen (door eigen toedoen 'lui' geworden vanwege college's)

Over de prijs ben ik zeker te spreken. Twee maanden geleden heb ik ¤777,- moeten neertellen bij MediaMarkt, waarbij de prijzen nauwelijks zijn gezakt. Na een aantal weken.

Heb jij ook een HP Pavilion dv5-1150ed (FT118EA)?

Hoi Gelukkige laptop eigenaar,

Helaas ben ik ook in het bezit van een HP laptop, wel ander type Dv9880ed.
De ventilator maakt ook veel herrie, vind het ook leuk om op en af te spinnen. De onderkant van de laptop kan erg heet worden als je hem op je benen legt, De Nvidia chip raakt namelijk over verhit. Dit probleempje heeft hp aan Nvidea gemeld in 2006 als ik goed ben geinfromeerd, Toch werd mij dit apparaat in 2008 verkocht.
De scroefjes van het linker scharnier vielen er opeens uit. de voedingsconnector doet het alleen als hij een beetje omhoog wordt geduwd. door de hitte van de GPU chip en de processor wordt de accu ook te heet en een temperatuur beveiliging schakelt het ding dan om het uur uit. Op diverse forums kun je lezen hoe HP met zijn klanten omgaat, door geld voor reparaties te vragen en met dezelfde foutive chip reparaties uit te voeren.

Als Toyota een klein foutje maakt in hun best wel veilige autos, zie je een japanse CEO in het openbaar huilen en buigend verontschuldigingen maken, en alle autos worden terug geroepen.

Eigenlijk zou de HP topman alle mensen die het zelfde ellendige produkt als ik hebben gekocht, 110% van het aankoop bedrag terug aanbieden in ruil voor een milieuvriendelijke destructie van hoe je het wil noemen.
Ook graag huilend en diep buigend voor amerikaanse en nederlandse tv graag.

Zolang dit niet zo is, zou ik graag zien dat de aandelen HP ietsje dalen doordat niemand meer iets koopt waar de letters HP zijn opgeplakt.
HP staat niet meer voor de kwaliteit van amerikaanse producten zoals in de begin jaren toen meneer H en meneer P in hun garage erme zijn begonnen.
Nu staat het voor alles zo goedkoop mogelijk inkopen, er een duur stickertje op plakken, en als er een probleem is, klanten hun harde schijf laten formatteren, nieuwe drivers laten installeren, laptops repareren met dezelfde slechte GPU chips.

m.vr.gr.

Charlie