Specificaties HTPC, 4 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF XB EVO (mesh version) Review

Heftytastic 9 juli 2014, laatste update op 26 april 2015, 2.565 views

Cooler Master HAF XB EVO (mesh version)

Concluderen kan ik niet anders zeggen dat ik uitermate tevreden ben met deze case. Ik zou dan ook iedereen deze case aanraden. Echter dien je wel rekening te houden met de vormgeving en het formaat. En dien je natuurlijk het kabelmanagement gedeelte van de build te plannen.

Pluspunten

• Uniek design
  • Ideaal voor LAN-party
  • 2 Laags design
  • Uitgebreide koelingsmogelijkheden
  • 2 HotSwap bays
  • Multi inzetbaar (Test Bench/ LAN box/ Desktop Case)
  • Zeer Robuust Design
  • Kubus design met ruimte voor zelfs de grootste CPU coolers / GPU's

Minpunten

• Relatief weinig bays (4 HHD's / SSD's )
  • Kabelmanagement dient vooraf gedaan te worden
  • Neemt veel oppervlakte in beslag
  • Iets duurder dan andere mid-tower met evenveel bays

Toen ik begon met het samenstellen van mijn componenten voor mijn nieuwe desktop was ik eerste instantie van plan om een compleet andere behuizing te kopen. Echter toen ik deze case in de pricewatch zag was ik op slag verliefd.
Toen ik begon met het samenstellen van mijn PC was ik opzoek naar een behuizing voor een ATX bord met ruimte voor genoeg opslag en een opties voor goede kabel management. Aan deze eisen voldoet de HAF XB EVO ruim. Verder heeft de HAF XB EVO een heel uniek design wat mij meteen aantrok en mij uiteindelijk heeft doen besluiten om de case te bestellen bij Megekko.
De HAF XB EVO die ik review is de Mesh version. Wat wil zeggen dat in het top panel geen window maar een rooster zit. Voordeel van deze versie is dat je in het toppaneel een 200mm fan kan installeren voor extra koel mogelijkheden.

Inhoud & Features
De HAF XB EVO wordt verscheept in een nogal grote doos. Naast de behuizing zelf levert Cooler Master ook een aantal extra's mee waaronder:
  • 4 rails voor de 3.5inch bays voor HDD's
  • 1 Sled voor een 2.5 inch SSD/HDD voor het monteren in de 3.5 inch bays
  • 2 HotSwap Sleds (geschikt voor zowel 2.5inch als 3.5inch SSD's/HDD's
  • Tie Rips voor Cable Management
  • Schroefjes voor o.a. mobo en Bays
De behuizing heeft een uitgebreide feature list die niet misselijk te noemen is. Features die worden genoemd door Cooler Master zijn onder andere:
  • Hybride behuizing: zowel te gebruiken als normale case als test bench
  • 2 XtraFlo fans meegeleverd, met de mogelijkheid om een radiator van 240mm te plaatsen
  • Ondersteuning voor CPU coolers tot 180mm en GPU tot 334mm
  • Ondersteuning voor 4 HDD's/SSD's waarvan 2 hotswapable
  • Dubbele 3.0 USB aansluiting aan de voorkant
  • Robuuste ingebouwde handvatten voor makkelijke transport
  • Verwijderbare stoffilter aanwezig voor de PSU
  • Ondersteuning voor een 200mm fan aan de bovenzijde
Bouwkwaliteit
Cooler Master is natuurlijk een van de grote verkopers als het gaat om computer behuizing. Je kan dus ook verwachten dat alles van goede kwaliteit is, en dit is ook zeker waar voor de HAF EVO XB. De behuizing is van erg goede kwaliteit. Dit komt doordat de gehele case (op het frontpanel na) gemaakt is van staal. Door de kubus vorm ontstaat er een erg sterke behuizing die zelf tegen de hardste stoten zou kunnen. Wanneer je de unboxing kijkt van LinusTechTips dan is ook te zien dat je zelf op de case zou kunnen staan zonder dat er maar iets gebeurd met de case. De case is door zijn robuustheid dus erg geschikt voor het gebruik van LAN party's.
De voorzijde met Mesh is echter gemaakt van plastic. Ik heb ook een aantal verhalen gelezen dat de voorkant nogal gemakkelijk kapot gaat doordat de clips niet super sterk zijn. Echter is dit alleen relevant vanaf het moment dat je besluit om de Front-fans te vervangen.

Inbouwmogelijkheden
Ondanks dat de behuizing relatief groot is vallen de inbouwmogelijkheden op sommige punten erg tegen. Zo heb je in de case slechts ruimte voor 4 HDD's/ SSD's en heb je maar twee 5,25 inch bays. Echter is dit al snel goed gemaakt als je gaat kijken naar de nadere inbouwmogelijkheden. Zo geeft behuizing erg veel ruimte als het gaat Koeling inbouwen (meer hierover later) en biedt de case ruimte voor zelf de hoogste CPU koelers en de langste GPU's. Ik heb bij mijn build een Scythe Mugen 4 PCGH edition ge´nstalleerd. Ondanks het immense formaat van de koeler had ik nog voldoende ruimte om zelfs nog een 200mm fan te installeren in het toppaneel. Verder was ook mijn HD7950 geen probleem voor case en had ik nog genoeg ruimte.

Koelingsmogelijkheden
Door de vorm van de case ontstaat er een perfecte vorm voor koeling. Koeling kan het best worden ge´llustreerd door de afbeelding hieronder:

Airflow

Doordat de behuizing is opgedeeld in 2 delen heb je uitstekende koeling. De lucht kan van voorin de Case naar achter en naar boven toe worden geblazen voor de beste koel prestaties. De inflow van koude lucht kan op verschillende manier worden gedaan.
De eerste manier is de standaard manier die al ingebouwd is door Cooler Master. Dit wordt gedaan door 2 front-fans de zowel via een 3 pin connector als een Molex aansluiting kunnen worden aangesloten. De 2 front fans hebben een grote van 120 mm. Mocht je dit willen upgraden dan zijn er tal van mogelijkheden. Zo is er aan de voorkant ruimte voor een radiator van 240mm en zou er volgens cooler master ook ruimte moeten zijn voor 2 fans van 140mm. Dit alles kan gemonteerd worden zodra de front-mes verwijderd is.
De tweede manier om Koeling te verbeteren is het monteren van extra fans in de bovenste laag. Dit kan je doe door in het top panel een een 200mm fan te installeren die warme lucht vanuit de case naar buiten blaast. Deze fan wordt niet meegeleverd echter heeft Cooler Master wel een Fan dier er precies op past voor nog geen 18 euro ongeveer. Verder is het mogelijk om een extra 120mm fan te installeren aan de achterkant in de bovenste laag. Ik heb zelf een Sharkoon Fan ge´nstalleerd. Dit ging uiterst makkelijk en er is genoeg ruimte om de Fan te installeren.
In de onderste laag is uiteraard ook voor koeling gezorgd. De koeling in de onderste laag is in principe niet echt aanwezig. Er zijn namelijk standaard geen fans in de onderste laag ge´nstalleerd. Dit is op zich wel logisch gezien het feit dat er in de onderste laag zich alleen de kabels, de HDD's/SSD's en de PSU bevinden. Mocht je echter wel koeling willen toevoegen dan kan dit makkelijk door de twee 80mm fans te installeren aan de achterkant van de onderste laag.
Voor de PSU is uiteraard ook gezorgd. Dit wordt gedaan op twee manier. De eerste manier is dat PSU iets buiten de case wordt gemonteerd (zegmaar 15mm) Hierdoor krijgt de PSU iets meer lucht. Verder is er onder de PSU een ventilatie gat met een dust screen waarmee je het stof makkelijk kan verwijderen. Zorg er alleen dus wel voor dat je de Computer niet op een tapijt zet aangezien deze case geschikt is voor PSU waarbij de koude lucht vanaf de onderkant van de case wordt gezogen.

Vormgeving
Zoals je kunt zien in de foto's heeft de HAF XB EVO een nogal apart uiterlijk. Het eigenlijk een hele grote kubus. De kubus zelf is opgedeeld in 2 lagen. Waarbij in elke laag aparte onderdelen worden gemonteerd. Het aparte uiterlijk heeft natuurlijk enkele voordelen en nadelen.
Omdat ik de Mesh Version heb kan je van de bovenkant de inhoud van de computer zien. Ikzelf vind dit erg leuk en het is wat minder aanwezig dan een window. Verder geeft de mesh je het voordeel dat de warme lucht gemakkelijk de case kan verlaten.
Ik denk dat de vormgeving iets heel persoonlijk is. Ik heb enkele vrienden gehad die het heel mooi en uniek vonden waarbij andere hem niet om aan te zien vonden. De Kubus zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen maar het is zeker een eyecatcher.

Installatie gemak
De case zelf is relatief gemakkelijk in gebruik. Bij het installeren van componenten heb je genoeg ruimte. De reden dat je zoveel ruimte hebt komt doordat je het boven paneel en de twee zijpanelen kan verwijderen. Hierdoor krijg je alle ruimte om alle componenten te installeren.
Verder is het zo dat er gebruik wordt gemaakt van een aparte moederbord tray. De mobotray is een aparte plaat die dient als een scheiding tussen de 2 lagen waarde componenten worden ge´nstalleerd. Het voordeel van deze tray is dat je dus buiten de case het mobo kan installeren en kan klaarmaken en dat zodra je klaar bent om de mobo de tray gewoon teruggeplaatst in de behuizing zodat je in 1 keer klaar bent.
Het werken met die 2 lagen brengt natuurlijk zowel voor en nadelen met zich mee.
Voordelen zijn onder andere dat je alles gemakkelijk los van elkaar kan installeren en dat het op een soort modulaire manier werkt
Nadelen hiervan zijn dat je vooraf kabel management dient te doen. Doordat je op een gegeven moment de mobo tray plaatst in de behuizing heb je veel minder ruimte om kabel te routen van de HDD naar de mobo bijvoorbeeld. Je moet dus vooraf goed nadenken ver hoe je dit precies aanpakt. Het beste is dus alle kabel al routen naar de plekken waar ze heen moeten en dan de mobo tray plaatsen.
Een goed punt van de case is dat er heel veel Cable Management opties zijn. Zo zijn door de gehele case heen loops om je kabels aan vast te maken en zijn op verschillende plekken ruimtes waar je alle kabels kwijt kan. Als je alles hebt ge´nstalleerd eindig je uiteindelijk dan ook met een zeer nette case waarbij alle kabels netjes zijn weggewerkt in de onderste laag.
Verder zijn de meeste schroeven van de case zogenaamde thumb screws. Het zijn dus schroefjes die je met de hand vast maakt. Dit zorgt ervoor dat het de case gemakkelijk in gebruik is en dat je ook zonder de schroevendraaier even snel de case open kan maken om het een en ander aan te passen of schoon te maken.
Ook zijn de panels voor de 5,25 inch bay makkelijk te verwisselen en hebben de bays een schroefloos lock-in mechanisme zodat je gemakkelijk bays kunt wisselen.

Modbaarheid
Ik heb zelf eigenlijk niets tot weinig gemod aan de case, ik heb enkel een LED strip geplaatst in de case. Echter toen ik zoeken naar build van de HAF XB EVO toen kwam ik wat behoorlijk vette builds tegen. De case is uitermate geschikt voor modding. Dit komt doordat je door de twee lagen veel ruimte hebt om extra dingen in te bouwen. Verder is door de rigide behuizing vele mogelijk. Omdat alle panelen van staal zijn kan je ze dus heel gemakkelijk overspuiten of aanpassen met een dremel.

<----VOORBEELD---->
title

Met een retail prijs van 78 euro denk ik dat je een erg goede prijs kwaliteit verhouding hebt. Je krijgt namelijk voor die 78 euro een case die eigenlijk alles ondersteund van waterkoeling, testing, LAN'en tot normaal gebruik.

Als je nog vragen hebt laat gerust een reactie achter :)

Heb jij ook een Cooler Master HAF XB EVO (mesh version)?

Bij het stukje ´inbouwmogelijkheden´ staat Scythe Mugen 5 PCGH, maar ik neem aan dat de 5 een 4 moet zijn ;)

Verder had ik nog een vraagje. Ik weet niet of je de case nog hebt, maar heb jij ook een probleem met het feit dat je erg veel stof/stofringen ziet bij de voorkant? Ik zie dit op internet best vaak, maar ik vroeg me ook af of jij daar ook last van had.
De case is nog steeds in gebruik.

Zoals je zelf al aangeeft blijft er veel stof aan de voorkant zitten. Dit heeft te maken met het feit dat er geen verwijderbare stof filter zit en er 2 meshes achter elkaar zitten met 2 zuigende fans
Daarnaast is het stof wat vast zit erg lastig te verwijderen . Als je het schoon wil maken moet je een stofzuiger erbij halen of je moet de kast uit elkaar halen.

Je levert dus qua gemak wat in als het gaat om de stofringen aan de voorkant. Daar tegenover heb je wel meer gemak met het schoonmaken van de case aan de binnenkant omdat de zij en bovenpanelen verwijderd kunnen worden.
Mooie review. :)

Ik heb erg lang overwogen om de HAF XB te kopen (twee jaar terug). Uiteindelijk toch gekozen voor een ander (HAF XM met mesh), omdat die meer ruimte biedt voor eventuele uitbreidingen. Neemt niet weg dat ik de XB erg mooi vond en dat de kwaliteit van de HAF-serie goed is.
Mooie review! Ik ben benieuwd of die 200mm fan in het dak gaat passen icm de Scythe Mugen 4, heb je dit zelf wel? Ik kan het op de foto niet helemaal goed zien.

Coolermaster: max CPU cooler height: 180mm
Scythe Mugen 4 PCGH Edition: Hoogte 15,8 cm
200mm fan: 2-3cm

Zou net aan / net niet passen.
Hele fijne review! Ik heb op basis van jou review en natuurlijk de eigenschappen van de kast zelf, een gebruikte kast op de kop gekocht voor de budget built van mijn zoon's game pc. Erg tevreden over de kast.
Enige minpunt is dat de top cooler fan er niet meer in past in combinatie met de gemonteerde Scythe mugen 4 processor cooler.