Sennheiser MM 100 (Titanium, Zwart) Review

japrowitz 7 juli 2014, 274 views

Sennheiser MM 100 (Titanium, Zwart)

Geluidskwaliteit valt tegen voor een Sennheiser, zeker oo de lage tonen en muziek waarbij het nauw luistert. Als handfree bel apparaat functioneert de koptelefoon prima, uitstekend batterijverbruik, comfortabel en makkelijk in gebruik.

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Bereik
  • Microfoon
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Geluidskwaliteit bij lage tonen en klassieke muziek

Ik zocht een bluetooth headset met redelijke geluidskwaliteit en voor een betaalbare prijs. Ik gebruik al jaren Sennheiser koptelefoons van verschillende soorten, alleen de bluetooth headsets van Sennheiser zijn over het algemeen aan de prijs. Ik was dan ook blij deze te vinden. Helaas stelt de koptelefoon teleur.

De eerste levering heb ik terug moeten sturen, omdat de linkerkant meetrilde bij verschillende frequenties. Ik heb een vervangend exemplaar ontvangen. Ik heb geen idee hoe vaak dit euvel zich voordoet.

Het tweede exemplaar had niet hetzelfde defect, maar de geluidskwaliteit bleef tegenvallen. Dit exemplaar heb ik uitgebreid getest tegen een on ear bedraadde koptelefoon van Sennheiser die destijds ingeveer de helft van de prijs kostte (PMX 680, pricewatch: Sennheiser PMX 680 Sports (Geel)

De PMX680 had een beduidend beter geluid, zelfs al had deze koptelefoon een mindere weergave van de middentonen (sport koptelefoon). De MM100 heeft de neiging te 'kraken' blij lage noten op hoog volume en er is een lichte ruis hoorbaar bij hogere noten, wat vooral opvalt bij bijvoorbeeld klassieke muziek. Wat onderzoek op internet leert, dat het gebrek bij lage tonen iig door meer reviewers is opgemerkt, zoals http://nl.pcmag.com/sennheiser-mm-100/

Qua gebruikersgemak en comfort is er weinig aan te merken op de koptelefoon. Je voelt de koptelefoon nauwelijks zitten. De verbinding met je telefoon is gemakkelijk en heeft een redelijk bereik. De knopjes zijn wat klein, maar deze heb je alleen nodig voor het volume en om een track voor of achteruit te gaan. Telefoon opnemen, aan en uitzetten, pauze en start gaan door het midden van de rechter schelp aan te raken. Dit werkt verder goed.

Telefoneren gaat goed. De microfoon is afdoende voor telefoongesprekken, maar vangt wel wat wind omdat hij aan de voorkant zit. Niettemin heb ik een telefoongesprek gevoerd op de fiets met een mild tegenwindje. Mijn gesprekspartner hoorde wel de wind, maar kon mij desalnietemin verstaan. Een test met mij eigen voicemail geeft een voldoende, niet meer dan dat. De microfoon is overigens alleen te gebruiken voor telefoneren, niet voor het opnemen van memo's oid.

Voor wat betreft de duurzaamheid heb ik mijn twijfels vanwege de defecte eerste levering en omdat ik merk dat de headset het idd moeilijk heeft met lage tonen. Wellicht zit hier een zwakte van de koptelefoon, maar zeker weet ik het (nog) niet.

Conclusie - qua gebruiksgemak en comfort krijgt de headset een ruime voldoende. Om te telefoneren is hij ook prima. De geluidskwaliteit blijft echter achterwege bij wat je van een Sennheiser mag verwachten. In die zin is een bluetooth headset van Sennheiser voor deze prijs idd een beetje 'too good to be true'.

Heb jij ook een Sennheiser MM 100 (Titanium, Zwart)?