Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (Azerty BE) Review

Phuncz 7 juli 2014, laatste update op 7 augustus 2014, 547 views

Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (Azerty BE)

Ben je op zoek naar een backlit Belgisch-AZERTY layout, dan is dit één van de weinige keuzes. Degelijk gebouwd, helaas slijten de toetsen snel waardoor ze zichtbaar glad worden. De beveled keys bewijzen hun nut doordat je voelt of je verkeerd zit.

Pluspunten

• robust gebouwd
  • volledig backlit en instelbaar
  • volledig ISO-indeling + aparte media keys
  • beveled ZQSD-keys zit je nooit meer fout
  • comfortabele palmrest

Minpunten

• slijtage (glad) op meestgebruikte toetsen zichtbaar na een paar maanden
  • media keys onvoldoende verlicht
  • onhandig dikke en stroeve USB kabel

Voor de Belgen onder ons is dit één van de enige toetsenborden met een Belgisch-AZERTY layout, die tevens ook backlit is. Echte alternatieven voor de 104-key ISO layout zijn er op mijn zoektocht niet geweest, tenzij je de backlit optie niet nodig hebt.

Persoonlijk hecht ik veel waarde aan backlit, dit zorgt ervoor dat ongeacht de belichting, ik altijd de letters en tekens van de toetsen kan zien. Mensen die vlot blind kunnen typen hebben hier minder last van maar soms vergeet ik wel eens waar de ^ of à zit.

Het toetsenbord in zijn geheel is degelijk gebouwd, met een 2mm dikke plaat zwart geannodizeerd aluminium onder de toetsen die veel van de structurele stevigheid lijkt te voorzien. Helaas slijten de toetsen relatief snel waardoor ze zichtbaar glad worden bij veel gebruik en dit reeds na een half jaar. Je ziet dit in de toegevoegde foto's, waar de eerste foto een ongebruikt toetsenbord laat zien en de overige drie foto's na een half jaar gebruik.

De beveled keys zijn handig om te voelen of je juist zit op de belangrijkste toetsen. Naast de ZQSD-toetsen, zijn ook de nummers 1 tot 6 uitgevoerd met deze lichte tilt en textuur, evenals de spatiebalk die hetzelfde aanvoelt. De extra toetsen om de verlichting in te stellen, evenals de WinKey-lock zijn handig en duidelijk.

Er is de mogelijkheid de polling rate van de USB-aansluiting in te stellen, wat me voor een toetsenbord compleet nutteloos lijkt, tenzij je 125 aanslagen per seconden "beperkend" vind. De 8mm dikke gesleevede USB kabel is zeer stug, dikker en stugger dan de stroomkabel die uit de voeding van de PC komt. In mijn ogen was dit niet nodig geweest.

Heb jij ook een Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (Azerty BE)?

Hallo, bedankt voor de review. Is er ook een mogelijkheid om die rode ZQSD-keys apart te kopen?
Niet dat ik weet, je kan Corsair hier eventueel voor mailen, als vraag voor reserveonderdelen.
Zo, ik heb vandaag pas ticket gemaakt, ben benieuwd of ze gaan reageren en of ze het gratis opsturen of niet. Ik heb namelijk de verkeerde red cherry keys gekregen, snap je? ;) Ze hebben mij de cherry keys gestuurd voor een qwerty. Nogal een domme fout van hun lijkt mij.
Hm, geen idee wat je bedoelt met slijtage op meest gebruikte toetsen. :o
Bij mij zijn ze nog steeds evengoed als wanneer ik hem gekocht heb (november 2013) of bedoel je die beveled keys (die gebruik ik nooit, speel met esdf layout)?

En het is nu niet dat ik niet vaak m'n pc gebruik.. integendeel :+

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 22 juli 2014 04:53]

Hier zie je duidelijk het verschil tussen de toetsen 7 en 8 (als nieuw) en de toetsen Y (lichtjes glad) en U (gladder). De T is nog verder gesleten.

Hier zie je dat de toets E is al bijna zijn volledige textuur kwijt is, ook het grote contrast tussen de WinKey en Alt of Shift.

T, H en N zijn vrij glanzend
G,V en B iets minder
Y en J weinig

[Reactie gewijzigd door Phuncz op 22 juli 2014 12:10]

Toetsslijtage heb ik ook op een K60. De kwaliteit is niet wat ik van Corsair gewend ben. Ik zal binnenkort eens contact opnemen met de support afdeling. O.a. mijn spatiebalk is glad aan een zijde maar ook de veelgebruikte letters als de "E" beginnen al terwijl het bordje niet erg veel in gebruik is. Ik lees op internet meerdere gerelateerde klachten bij deze bordjes. Hopelijk heeft men in de tussentijd een oplossing gevonden.
Laat zeker iets horen als het positief is, ondertussen is de helft van het toetsenbord "semi-glossy" :/
Na een jaar werkt mijn toetsenbord nog super goed en helemaal geen slijtage te zien terwijl ik hem elke dag gebruik. Hij is wel erg vies geworden. Ik merk dat het toetsenbord wel erg duur is geworden! 170 euro terwijl ik daar nog 100 euro heb voor betaald. Heb zeker geen spijt met mijn aankoop!

De nieuwe rgb ziet er ook wel leuk uit, maar ik maak gen gebruik van die lichtjes, ook kan ik de volume scroller niet meer missen!

[Reactie gewijzigd door FixUs op 24 oktober 2015 23:04]