AVM Fritz!box 7170 Annex B (Int'l Interface) Review

PolarBear 13 februari 2009, laatste update op 13 februari 2009, 7.441 views

AVM Fritz!box 7170 Annex B (Int'l Interface)

Pluspunten

• De Fritz Box is een uitgebreid apparaat met zinnige functies en goede ondersteuning.

Minpunten

• Eigenlijk geen, het apparaat voldoet aan mijn verwachtingen.

Beheerbaarheid Score: 5
Algemene beoordeling
Over het algemeen kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben met deze Fritz Box, Duitse degelijkheid zullen we maar zeggen. Ik heb deze Fritz Box vorig jaar gekregen van XS4ALL. Zeker met de laatste firmware (Firmware version 29.04.67) ben ik erg tevreden, op wat kleine puntjes na maar dat komt verder in deze review nog aan bod.

Features
Primair is de Fritz Box natuurlijk een ADSL modem. Hij kan ADSL, ADSL2 en ADSL2+ aan en zoals uit de naam al aangeeft doet hij dat over een ISDN lijn. Nu heb ik geen vaste aansluiting meer maar omdat deze vroeger ISDN was en lijn niet is teruggezet naar analoog moet ik nog steeds Annex B gebruiken.

Naast de ADSL verbinding kan heeft de Fritz Box nog een 4 poorts 100 Mbit switch ingebouwd voor de bedrade netwerken. Daarnaast is er een 802.11b/g draadloos netwerk aanwezig. Het draadloze netwerk kan ook g++ (gebruik ik niet) en voor eenvoudige configuratie AVM Stick & Surf (gebruik ik ook niet). Het draadloze gedeelte kan beveilig worden met WPA en WPA2 (CCMP of TKIP). Sinds de laatste firmware kan standaard niet meer gekozen worden voor het onveiliger WEP of encryptieloos zonder hiervoor expliciet te kiezen. Ook de Fritz Box gebruikt worden als WDS repeater, helaas kan hiermee alleen WPA2 worden gebruikt als er andere Fritz Box apparaten worden gebruikt.

Verder heeft de Fritx Box ook nog een USB aansluiting aanboord. Hier mee kunnen harde schijven worden aangesloten (en via FTP, SMB en/of UPnP-AV worden ontsloten). Ook printers kunnen worden aangesloten en via het netwerk worden aangestuurd (HP Jet Direct compatible). Een aardige feature die ik helaas zelf niet kan testen is USB remote connection.
The USB devices connected to the FRITZ!Box are routed to a connected computer via the USB remote connection. The USB devices are detected as new hardware by the operating system on this computer, so that device drivers and software can be installed.
Helaas heb ik een Mac en vereist deze feature de installatie van een driver. Ik kan dus niet testen of ik ook via het netwerk met mijn MFP kan scannen, wat met deze feature zou moeten kunnen.

Tenslotte is de Fritz Box ook nog een telefooncentrale op mini formaat. Niet alleen weet de Fritz Box met VoIP raad maar ook met ISDN. Ook analoge toestellen kunnen worden aangesloten. Verder zijn met de laatste firmware update een antwoordapparaat en een fax ontvanger toegevoegd. Ook features als een DND (do not disturb), Call Diversion en Alarm zijn aanwezig. Al met al redelijk uitgebreid.

De Fritz Box heeft ook voor de groene medemens wat te bieden. Er zijn diverse besparingsopties zoals het uitzetten van bepaalde functies en het terugklokken van de processor als deze niet volledig gebruikt wordt. Daarnaast kan de Fritz Box zo veel dat het vaak meerdere apparaten kan vervangen.

Beheersbaarheid
De Fritz Box is uitgerust met een redelijk eenvoudige doch krachtige web interface, deze is te makkelijk te bereiken via http://fritz.box. Ik val in herhaling maar met de nieuwe firmware is het allemaal nog beter geworden. Het gaat te ver om alle opties te noemen en op alle details in te gaan, maar hieronder een poging.
  • De Helpfunctie biedt heldere uitleg over de vele opties van de Fritz Box. Dit heb ik bij andere apparaten wel eens anders gezien.
  • Er zijn een aantal wizards aanwezig die helpen bij het configureren van een aantal standaard zaken. Deze zijn dusdanig dat 9 van de 10 mensen hiermee uit de voeten kunnen.
  • Aan de poweruser is ook gedacht. Zo kan bij VoIP per gesprek statistieken worden bekeken. Hier moet worden gedacht aan het gebruikte protocol, jitter, duur van het gesprek.
  • De Fritz Box kan elke dag/week/maand een mail sturen met statistieken, zoals de hoeveelheid verkeer, info over de gevoerde telefoongesprekken etc
Tweakers die van de hoed en de rand willen weten kunnen natuurlijk ook een kijkje nemen in de redelijk uitgebreide manual.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Hier kan ik vrij kort over zijn. Ik heb vrijwel geen problemen met de Fritz Box, een enkele keer wil de Fritz Box vastlopen als ik extreem veel Bittorrent downloads tegelijk heb lopen (met elk weer een fiks aantal peers). Maar dit is eerder uitzondering dan regel.

Ondersteuning
Ik heb gelukkig geen problemen gehad met de Fritz Box maar ondersteuning is natuurlijk meer dan alleen hulp bij problemen. Zoals eerder gezegd zijn de manuals in orde en is ook de help binnen de webinterface goed te noemen.

Waar ik echter het meest enthousiast over ben zijn de firmware updates. Hoewel de Fritz Box 7170 geen nieuw apparaat is worden er nog steeds flinke firmware updates uitgebracht. De changelog van de laaste update zegt voldoende denk ik:
Product: : FRITZ!Box Fon WLAN 7170
Version : 29.04.67
Build : 09.01.28
Language : English
Annex : B
New Features : - NEW integrated answering-machine, recorded calls can (optionally) be forwarded via email
- NEW integrated fax-machine, recieves incoming faxes and forwards them via email
- NEW integrated VPN (IPSec)
- NEW USB remote connection, access USB devices from the local network

____________________________________________________________________________

Changes in 29.04.67:
- DSL: improved DSL-driver for better interoperability
- Internet: improved routing performance; possiblity to define custom prioritization rules for applications or computers
- Internet: NEW! integrated VPN for secure connections through the internet. professional via IPSec
- USB Host: NEW! USB-network storage; USB-memory or USB-harddrives connected to your FRITZ!Box can be used in the local network (SMB)
- USB Host: NEW! USB devices connected to the FRITZ!Box can now be forwarded to a computer in the network, allows the use of printers or even scanners on every computer in your local network
- USB Host: NEW! FRITZ!Musikbox - share music-files from a usb device with compatible devices in your local network (UPnP-AV)
- System: support for Wake on LAN via new and improved network-overview
- System: HTTPS-remote access with individual certificates
- System: NEW! Assistant for a simplified installation
- System: NEW! Notification if no password for the webinterface has been configured
- System: NEW! push-service; schedule regular status reports via email
- System: NEW! Eventlog now documents access or changes in the userinface if password is activated
- Telephony: NEW! integrated answering-machine, records incoming calls and forwards recording via email
- Telephony: NEW integrated fax-machine, recieve faxes without the need of a dedicated fax-machine and (optionally) forward them via email
- Telephony: Setup of telephony-devices has been optimised
- Telephony: improved fax interoperability
- Telephony: simplified possiblity to block anonymous calls
- Telephony: added snooze to alarm function
- WLAN: WDS (Wireless Distribution System) improved
- WLAN: improved WLAN-monitor
Meer info

Heb jij ook een AVM Fritz!box 7170 Annex B (Int'l Interface)?

Het schijnt mogelijk te zijn je internet aan te sluiten op één van de 4 ethernetpoorten, en het hele ISDN-gebeuren dan gewoon links te laten liggen, onderwijl wel gebruik kunnende maken van het Voip-gebeuren.

Heb nog ergens een handleiding gezien voor UPC met dit apparaat, dus dan moet het voor glasvezel ook lukken.

Helaas is ie nu ge-semi-bricked; oplossing daarvoor is met een laptop op een specifiek ip, connecteren naar de FritzBox om hem dan via telnet te resetten.

Je begrijpt, leuke projecten voor als ik eens niets te doen heb.

Ten slotte is er ook nog een OpenWRT optie voor dit apparaat, je zal je maar vervelen ;)
Werkt ook prima als router voor bijvoorbeeld Ziggo... even Account Information op Internet connection via LAN 1 zetten en je kunt op poort 1 aansluiten naar jouw router. Kun je ook mooi gebruik maken van alle functies van Fritz. Zo is dit bijv. de eerste modem waar ik uPnP wel fatsoenlijk aan de praat heb gekregen... en dat 'aan de praat krijgen' was niet meer dan een vinkje en apply. (I.t.t. de Zyxel's waar het me tot op heden nooit gelukt is)
Ben door een "drammerige" collega op de Fritz!Box apparatuur gewezen. Hij bleef maar aan de gang over hoe mooi, veelzijdig en handig -en goedkoop bellen over VoIP- dit wel niet was. Toch ook maar eens wat over gaan lezen, en ben ook om.
Een 7170 op eBay.de gescoord voor weinig, en in 3 maanden de 7170 al terugverdient aan besparing op gesprekskosten.
Maar belangrijkste voor de network-deformed geek: een heel uitgebreid en erg stabiel speleding!
Boven verwachting, aanrader voor iedereen.

Opmerking: de Siemens SX760 en dergelijke lijken qua functionaliteit hierop, maar wat een dramatisch instabiele apparaten zijn dat...
Ik heb ook een 7170 Annex B liggen, maar heb ipv ISDN nu glasvezel (verhuisd).

Vraag is wat de verschillen tussen Annex A en B zijn, en of ik nu de A nodig heb of dat ik afgezien van het aansluiten van ISDN-apparaten gewoon gebruik kan maken van de Annex B.