Nokia Lumia 630 Dual-SIM Zwart

Specificaties 4,5" • 854x480 • 8GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 630 Dual-SIM Zwart Review

Miss-JJ 3 juli 2014, laatste update op 3 juli 2014, 4.365 views

Nokia Lumia 630 Dual-SIM Zwart

Goede betaalbare smartphone voor vooral zakelijk gebruik of gebruik voor de wat minder eisende gebruiker.

Pluspunten

• dual sim werkt perfect
  • accuduur is prima gezien de dual sim functie
  • uitbreidbaar met een mirco sd
  • geen geheugenproblemen zoals je weleens tegenkomt bij Android toestellen

Minpunten

• knoppen (terug, home en zoeken) verwerkt in scherm zelf, terwijl er onder het scherm genoeg ruimte is voor de knoppen
  • geen front camera
  • geen flash
  • geen glance

Werk en privé houd ik graag gescheiden, maar door mijn werkzaamheden is het niet altijd handig twee telefoons op zak te hebben. Mijn privé telefoon (Nokia Lumia 925) en werktelefoon (Iphone4) heb ik eerder gepoogd als ik aan het werk ben te combineren in een android dual sim (alcatel ot 918d). Resultaat: na twee werkdagen had het ramptoestel al geheugen tekort met slechts whatsapp geïnstalleerd op het hoofdgeheugen. Geduldig heb ik dan ook lange tijd gewacht totdat Nokia met een dual sim toestel zou komen die whatsapp kon draaien, de Nokia's met s40 OS en dual sim kunnen momenteel (nog) geen whatsapp.

Toen werd deze Nokia Lumia 630 DS aangekondigd en via de Duitse site van Nokia heb ik hem bij de Duitse Microsoft winkel besteld, binnen 2 werkdagen in huis (logisch als de distributie in Nederland lijkt te zijn). Direct mijn simkaarten er in en aangezet. Op dit moment heb ik de telefoon twee weken in gebruik.

Eerst de instellingen van de telefoon bij het eerste gebruik doorlopen, deze heb ik op USA gezet gezien ik cortana en quite hours wilde gebruiken. Door in te loggen op je Microsoft outlook.com account kun je al je instellingen van een andere WP telefoon zo op je nieuwe telefoon zetten, al mijn instellingen etc van de Lumia 925 kreeg ik op de Lumia 630 DS. Elke volgende keer dat je de telefoon opnieuw opstart doet deze er ongeveer 20 seconden over, je kunt ook direct na elkaar beide sim pincodes invoeren zonder dat de telefoon moet denken.

De eerste simkaart kan zowel 2g als 3g ontvangen, de tweede simkaart slechts 2g. Voor sneller internet is het dus verstandig je simkaart met de grootste en snelste databundel in simhouder 1 te doen. Beide simhouders zitten (net als de micro sd) zo verwerkt dat de batterij er uit moet bij wisselen van de simkaarten. Indien je provider het ondersteund kun je voor een kleine meerprijs beter twee simkaarten met één nummer aanschaffen zodat wisselen niet telkens nodig is. Het activeren en deactiveren van een simkaart is softwarematig te doen, beide tegelijk kan met flightmode.

Bij het bellen of sms'en van contacten zit er een klein schuifje welke je op simkaart 1 of 2 kunt zetten, zo weet je met welke simkaart je gaat bellen of sms'en. Indien je in je adresboek de schuifjes juist zet, dan staat de volgende keer het schuifje op de door jou gekozen simkaart. Binnenkomende telefoongesprekken kun je onderscheiden door de kleur van de schuifbalk om op te nemen: bij bijvoorbeeld een geel profiel is de eerste simkaart een gele schuifbalk, de tweede simkaart een donker gele schuifbalk. De live tiles zijn ook gesplitst per simkaart zodat je per simkaart je gemiste oproepen en smsjes kunt zien. Als een contactpersoon smst naar beide nummers, dan wordt dit in één gesprek weergegeven, het onderscheid is dan ook weer in de kleuren van de berichten te zien, gelijk aan het bellen. Sms conversaties worden middels je account gesynchroniseerd met je eventuele andere WP8(.1) toestellen.

Het scherm en de camera zijn van mindere kwaliteit, maar dit is acceptabel gezien de prijs van het toestel. Er is geen flash aanwezig en geen front camera. Indien je de telefoon alleen voor werk gebruikt zou dit geen bezwaar kunnen zijn. Door de afwezigheid van lichtsensoren en de sensor die nabijheid meet, is het glance screen niet beschikbaar. Toch gaat het scherm tijdens het bellen op zwart, ik weet nog niet precies hoe, maar het lijkt er op dat wanneer je belt en je raakt met je wang het bovenste gedeelte van het scherm (bijna) aan, dan gaat deze uit om batterij te sparen. Het toestel voelt stevig aan en we gaan terug naar de vroegere tijden van Nokia: de achterkant is verwisselbaar met de beschikbare kleuren.

Voor mij belangrijk bij de aanschaf van deze telefoon: het kunnen gebruiken van whatsapp (wel maar één account), het kunnen gebruiken van telegram voor beide nummers (gewoon verschillende apps installeren, bv telegram en migram), goede batterij duur, twee simkaarten tegelijk online (als je belt met de ene gaat de andere wel even offline, maar dit kun je met doorschakelingen regelen indien gewenst) en het scheiden van notificaties wat betreft privé en werk communicatie.

Handige nieuwe toevoegingen aan WP8.1 zijn cortana, quite hours, notification scherm (ook te benaderen vanuit lock stand), integratie met skype, aangepaste notificaties (bv whatsapp en privé mail op tril, terwijl de werkmail wel een geluidje geeft, en de werktelefoon op geluid en je privé op stil).

Wat mij betreft is dit een prima toestel voor mensen die op werk en privé willen scheiden met twee telefoonnummers, maar niet altijd twee telefoons op zak kunnen hebben. De prijs is niet te hoog voor wat je krijgt, wil je echter meer wat betreft scherm, camera, 4g etc, dan zou ik dit toestel overslaan en hopen op een vervolg.

Ik houd voor privé in mijn eigen tijd mijn Lumia 925, maar mijn Iphone4 heeft plaatsgemaakt voor deze Lumia 630 DS waarbij ik de privé sim gewoon thuis uitschakel.

Heb jij ook een Nokia Lumia 630 Dual-SIM Zwart?