Intel NUC DN2820FYKH Review

dbra 1 juli 2014, laatste update op 24 september 2014, 1.474 views

Intel NUC DN2820FYKH

Dit is een zeer goedkope barebone (te krijgen vanaf ca. 110 Euro) met complete uitrusting. Geen snelheidsmonster.

Pluspunten

• Erg goedkoop en compleet apparaat voor deze prijs
  • Inclusief Wifi en Bluetooth 4.0 kaartje
  • Handige en compacte behuizing
  • Achter je monitor of tegen de muur schroeven met bijgeleverde bracket
  • Mooie grafische bios waar je ook nog veel kunt instellen, inclusief overklokken
  • Zeer laag in energieverbruik
  • Bijna geen geluidsproductie, fan in Bios instelbaar.
  • Toch nog redelijk rap
  • Je kunt er een 2.5 inch SSD of harde schijf in schroeven

Minpunten

• Het wifi kaartje heeft slechte ontvangst.
  • Geen operating system erbij, prima voor Linux, maar reken op 100 Euro extra voor Windows 8
  • Single channel geheugen, en een slot
  • Geheugen draait op 1033 MHz, ook als je er 1600 MHz geheugen in zet
  • Geen mogelijkheid tot plaatsen van MSATA drive
  • Maar 1 USB 3.0 aansluiting, en 2 USB 2.0 aansluitingen
  • Geen snelheidsmonster

Ik heb een extra NUC gekocht voor in de huiskamer, en er (64 bits) Linux Mint op ge´nstalleerd. Een 120 2.5 inch GB SSD er in en een reepje geheugen van 4 GB en je bent voor 200 Euro klaar. Dat installeren van Linux Mint ging prima en het start snel op.

Het is een heel mooi stil apparaat dat je achter je monitor of aan de muur schroeft (bracket bijgeleverd) en waar je prima mee kunt internetten en tekstverwerken.

Ik heb wel moeite om 1080p youtube filmpjes fullscreen in mijn browser (Chrome) af te spelen; dat gaat niet soepel. Live Nederland 1 (voetjebal) loopt in de browser net niet lekker. In XMBC (ge´nstalleerd via Mint en gestart vanuit Linux) loopt het wel allemaal soepel, inclusief de Live app van de nederlangse TV en youtube; mooi en vloeiend full screen TV. Ik denk dat XMBC de hardware acceleratie gebruikt, die heb ik in Chrome ook ingeschakeld, maar dat helpt niet.

Ik heb ook een Core i5 Haswel NUC, en dat loopt allemaal een stuk vloeiender (maar dan 200 Euro duurder en zonder Wifi/Bluetooth!).

Ik vind de gemonteerde Wifi/Bluetooth kaart echt slecht; zelfs 2 meter bij mijn repeater vandaan krijg ik maar 50% signaal. Een USB Wifi stick er in werkt wel goed.

Ik heb zelf geen problemen met de Bios gehad, maar voor de zekerheid maar wel meteen de update gedaan.

Voor het geheugen is maar plek voor 1 reepje, dat ook nog eens op 1033 MHz draait, ook als je sneller geheugen hebt.

Er zit voor de monitor alleen een HDMI uitgang op, maar ik heb voor een paar euro een passieve HDMI-DVI verloopkabel gekocht, die probleemloos werkt.

Al met all redelijk tevreden, maar ik had toch liever iets meer geld uitgegeven.

Heb jij ook een Intel NUC DN2820FYKH?

Dank voor je waardevolle opmerkingen Ultimo. Je hebt helemaal gelijk en niet zo slim van mij. Ik ben na jouw opmerkingen namelijk op het net gaan zoeken, en nu blijken een heleboel Linux distro's gewoon gratis te zijn. Had ik nooit beseft, ook niet nadat ik zelf (zoals ik hierboven aangaf) Linux mint had ge´nstalleerd. Dom dom dom. Ik heb onmiddellijk de tekst aangepast en ik hoop dat je er nu akkoord mee bent.

Wat ik echter ook las, is dat Microsoft aan OEMs (onder bepaalde condities) Windows 8.1 licenties levert voor 15 euro. Wat ik dus bedoelde aan te geven, is dat je als particulier met schijnbaar goedkope hardware toch nog duurder uit kunt komen. Dit omdat je zelf nog een Windows 8.1 licentie van 100 euro erbij moet aanschaffen. Met een low-cost scherm, geheugen en harde schijf zit je met dit apparaatje dan toch boven de 400 Euro, en voor dat bedrag kun je ook al laptop kopen met wellicht zelfs betere specs.
die kun je zelf ook kopen op grey markets, zoals g2a.
"Geen operating system erbij, reken op 100 Euro voor Windows 8 of Linux"

Waarom 100euro extra als je Linux gebruikt? :+

Tevens wat verwacht je van een apparaat met deze aanschaf prijs, dat men je een OS van in jou woorden 100euro kado doet?

[Reactie gewijzigd door Ultimo op 24 september 2014 13:30]

Ik gebruik "oude" overtollige soms overjarige hardware, die anders maar niets staat te doen. alleen het Sodimmetje Crucial 4Gb moest ik kopen omdat het 1,35V gebruikt ipv 1,5V.
Voor testdoeleinden had ik ook een kabel DVI naar HDMI nodig om een oude monitor aan te sluiten
Geplaatst naast de TV (met 3x HDMI aansluitingen) blijven de kosten beperkt.
Alles bij elkaar was ik 93 euro kwijt voor de NUC, 40 euro voor het geheugen, de SSD van Kingston ooit gekocht voor 60 euro en de kabel 9 euro, totaal dus 202 euro.