Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic Arctic Xtreme IV Review

AMDminer 30 juni 2014, laatste update op 3 juli 2014, 5.734 views

Arctic Arctic Xtreme IV

Mijn allereerste review. Feedback welkom. Foto's en temp metingen aanwezig. > Het woord geluidsproductie kent de XtremeIV niet. Koelt zeer goed, ook de VRM's. Installeren is een kwestie van goed de handleiding volgen en wat geduld hebben. Lees mijn uitgebreide review voor meer informatie en hands-on ervaring.

Pluspunten

• Componenten van hoge kwaliteit
  • Koelt zeer goed
  • VRM blijft ook koel
  • Muisstil
  • Makkelijker te installeren door geen custom knip en plak werk
  • GPU dood / Garantiekwestie? De oude koeler is zonder sporen na te laten weer te monteren

Minpunten

• Koelingpads i.c.m. de plastic beschermingsfolie. Zie review voor uitleg.
  • Verwijderen van GPU uit moederbord is lastig, door slechte bereikbaarheid "haakje" van pci-slot door backplate.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Mijn allereerste review ever. Feedback is van harte welkom.

Sta jij op het punt een custom koeler voor je GPU te kopen? Deze review gaat over de recent uitgebrachte Arctic Accelero Xtreme IV.

PureOverlock.com heeft op 2 juli ook een review van deze koeler online gezet:

Aanleiding
We schrijven december 2013. Toen de bitcoin nog hoog stond en de altcoin wereld booming was, kon ik niet langer wachten op de R9 290 met een custom koeler (die "pas" Q1 2014 zouden verschijnen). Ik wilde zo snel mogelijk cryptocurrencies gaan delven. Ondanks de waarschuwingen over de temperatuur en de geluidsproductie van de reference r9 290, heb ik deze aangeschaft ivm de goede mining-resultaten. Hierbij altijd in het achterhoofd gehad om op een later moment een custom koeler te installeren.

Wat ga jij in deze review tegenkomen?
- Waarom de keuze voor de Arctic Accelero Xtreme IV
- Installatie (on)gemak
- Resultaat inclusief temperaturen
- Het eindresultaat in beeld
- Conclusie

Waarom de keuze voor de Arctic Accelero Xtreme IV
Zo ver ik weet, werken alle huidige air-cooled GPU koelers met koelblokjes die je op de verschillende componenten van de kaart moest vastlijmen. Dit kan problemen geven als je de kaart wilt retouneren voor bijvoorbeeld garantie. Daarnaast zag ik al dat "gepriegel" eerlijk gezegd niet echt zitten, ondanks dat ik talloze systemen in- en uit elkaar heb geschroeft. Met een GPU van 350 euro wilde ik zo weinig mogelijk risico nemen.

De Arctic Accelero Xtreme IV heeft een nieuw koelingsysteem ontwikkeld. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van een solide "backplate". Deze koelt de VRM's en andere onderdelen van de PCB. Hierdoor zijn losse koelblokjes die vastgelijmt moeten worden niet meer nodig. Ook je dremel kan je dus opgeborgen laten bij deze koeler.

Ondanks dat er voor deze koeler een beperkt aantal reviews is en geen (duitse :P) tutorial op YT (zoals er die voor de Xtreme III wel is), vertrouwde ik op de lovende reacties van zijn voorgangers en heb ik deze aangeschaft bij SiComputers voor 55 euro.

Installatie (on)gemak
De installatie in 9 woorden: goed te doen, maar neem er de tijd voor.

Demonteren stock koeler:
Allereerst begonnen met het demonteren van de stock koeler. Dit is kinderspel. Vergeet niet om alle schroeven los te maken, ook die aan de zijkant waar je ingangen zitten. Daarna zit de koeler nog redelijk vast door alle plakkertjes en koelpasta. Door voorzichtig heen en weer te bewegen en in de randen met een schroevendraaier als hefboom te wikken, kwam de koeler er zonder enig probleem vanaf.

Schoonmaken PCB/GPU:
Voor het verwijderen van de koelpasta resten en het overige geplak, heb ik gebruik gemaakt van pure alcohol op een wattenstaafje. Het spul haalt de koelpasta weg als sneeuw voor de zon. Verkrijgbaar bij elke drogist. Heb overigens geen idee of het verstandig was om met vloeibare alcohol de GPU schoon te poetsen :). Laat het me weten in je reactie.

Voorbereiden monteren Xtreme IV:
De koeler bestaat uit twee delen; het fan gedeelte met het koelvinnenblok en de backplate.
Eerst begonnen met het vastschroeven van de schroeven in het fan gedeelte, zodat ik daar later geen aandacht meer aan hoefde te schenken. Ook alle onderdelen klaar gelegd/uitgepakt en gecontroleerd of alle onderdelen wel aanwezig waren.

Monteren Xtreme IV:
Vervolgens de "heatzones" van de kaart volgeplakt met de bijgeleverde "coolingpads". Dit zijn blauwe, gummie achtige, plakkerige dikke pads die je plakt op de achterkant van je kaart. De handleiding is hier vrij duidelijk over.

Daarna is het nodig om een plastic beschermlaag op de achterkant van je kaart te bevestigen. De handleiding stelt voor om dit op je kaart te leggen (waar je ook de coolingpads hebt bevestigd) en uit te tekenen waar je moet gaan knippen. Dit knippen is nodig om uitsparingen te maken om de koelingpads heen, zodat het plastic volledig tegen de achterkant van je kaart aan komt te liggen, en zodat de backplate straks rechtstreeks contact maakt met de coolingpads.

Dit lijkt heel logisch en handig, al was het niet dat al die coolingpads plakte aan die plastic folie op het moment dat ik de folie er weer vanaf wilde halen. Dit vond ik het minst prettig aan de installatie, omdat 1) die coolingpads ook steeds aan je vingers blijven plakken en 2) ik opnieuw al die pads weer op de juiste plek moest priegelen. Dit deel van de installatie heeft mij het meeste tijd gekost.

Na het op maat maken van de plastic folie en het wederom plaatsen van de coolingpads was het tijd om van alles 1 geheel te gaan maken. Hiervoor heb ik het fan-gedeelte op zijn kop neergelegd (koelvinnen naar boven). De GPU kaart met de achterkant naar je toe over de schroeven heen geschoven en e.e.a. aangedrukt. Direct daarna de backplate over die schroeven gezet en stevig vastgedraaid. De handleiding geeft aan om elke schroeft steeds iets vaster te draaien en steeds van schroeft te wisselen, zodat je evenredig de backplate vastzet.

Er zijn ook klemmetjes meegeleverd om het spul nog strakker bij elkaar te houden. Het bevestigen van dit alles was zeer eenvoudig. Vervolgens het geheel in het moederbord geplaatst, de fanconnector aangesloten (op de kaart zelf) en de bijgeleverde steunbeugel bevestigd.

Het enige wat ik mij nu afvraag, is hoe ik de kaart er ooit weer uithaal. Door de backplate, is het vrijwel onmogelijk bij het "haakje" te komen om je GPU weer los te krijgen uit je PCI slot.

Resultaat inclusief temperaturen:

Het verleden:
De temperatuur van de R9 290 met stock koeler is al overal besproken. Ook bij mij was de GPU 92 graden als ik aan het gamen of online TV aan het kijken was. De VRM's kwamen uit tussen de 65 en 80 graden onder load. Bij mining kon ik de temperatuur drukken met de fans op 85% naar ongeveer 85 graden. Helaas dachten mijn buren dat ik de hele dag mijn stofzuiger aan had staan. Ook is het niet echt prettig voor je welbevinden als je constant in een luide omgeving werkt. Met de fans op standaard settings, werd de kaart 95 graden en schakelde hij zichzelf terug om verdere temperatuurstijging te voorkomen. Stock was de GPU zo'n 60 graden.

Het heden:
Eerst videokaart wat laten opwarmen door 5 minuten 1080p fullscreen youtube filmpje aan te zetten. Daarna 5 minuten idle.

Fan speed 100% (koeler vrijwel onhoorbaar):

Idle GPU: 30 graden
Idle VRM1: 25 graden
Idle VRM2: 31 graden

Fan speed custom setting (20% tot 50 graden tot 100% op 75 graden):

Idle GPU: 33 graden (fan is dan op 20%)
Idle VRM1: 33 graden
Idle VRM2: 36 graden

Full stress test met AIDA64 Extreme. 5 minuten gedraaid. Na 5 minuten, terwijl test nog loopt, de temperaturen genoteerd.

Fan speed 100%

Stressed GPU: 51 graden
Stressed VRM1: 55 graden
Stressed VRM2: 39 graden

Custom fan speed:

Stressed GPU: 64 graden (fan is dan op 40%). GPU wordt niet warmer
Stressed VRM1: 70 graden. Wat aan de hoge kant, echter bij stock koeler was dit 77 graden.
Stressed VRM2: 45 graden

Praktijk test met Watch Dogs. 1080p -ultra. ~ 15 minuten racen door de stad (madness) (kan ook wat langer zijn geweest, uurtje bijvoorbeeld :))

Fan speed 100%

Stressed GPU: 53 graden
Stressed VRM1: 58 graden
Stressed VRM2: 45 graden

Custom fan speed:

Stressed GPU: 66 graden (fan is dan op 40%). GPU wordt niet warmer
Stressed VRM1: 77 graden. Wat aan de hoge kant, hetzelfde als de stock koeler.
Stressed VRM2: 68 graden

Bij deze laatste test, blijkt dat de VRM toch wat warmpjes wordt. Een oplossing is door de koeler standaard op 60 of 70% fanspeed te zetten. Bij 100% hoor je de koeler heel lichtjes, elk geluid van buitenaf overstemt direct het vrijwel geruisloze gezoem en hoor je ook alleen als het verder doodstil is.

Het eindresultaat in beeld
Zie de bijgevoegde foto's. Helaas geen foto's gemaakt van de montage zelf.

Conlusie

Eindoordeel is wat mij betreft een Uitstekend / Zeer goed. Het installeren is een kwestie van even goed de duidelijke handleiding volgen en wat geduld hebben. Ten opzichte van de stock koeler lijkt het nu alsof er helemaal geen koeler meer op zit. Het woord geluidsproductie kent de Xtreme IV niet. Tegelijkertijd voorziet deze koeler de GPU en VRM's van voldoende koeling en houd deze zelfs onder maximale belasting de temperaturen zeer ruim onder de norm.

Omdat deze koeler toch zo stil is, is het raadzaam om de snelheid van de fans op 60 of 70% vast te zetten. Hiermee zorg je er voor dat de VRM direct een stuk koeler blijft, terwijl je alsnog de fans niet hoort. Bij een custom setting kan het zijn dat de snelheid niet boven de 40% uitkomt ivm de lage GPU temp. Dit is in sommige gevallen net te weinig om de VRM koeltjes te houden.

N.a.v. gebruikersvraag:

De kaart wordt door deze koeler wel langer. Op de 4e afbeelding zie je de koeler uitsteken tov de PCB. Het geheel is ongeveer 325mm lang. Ook wordt de kaart hierdoor dikker. Zoals te zien op de foto's raakt de blackplate bijna de CPU koeler.
Omdat de lengte behoorlijk wat langer wordt heb ik hiervoor een nieuwe PC kast moeten aanschaffen. Dit is de Fractal Design R4 geworden. Door de verwijderbare HDD houder past het nu gemakkelijk.

Wil je meer foto's, uitleg of toelichting? Laat je reactie onder achter. En tof van je dat je deze review helemaal tot deze laatste zin hebt gelezen :o

Heb jij ook een Arctic Arctic Xtreme IV?

Hoi, kun je ongeveer zeggen hoe dik de koeler nu geworden is? Gaat ie van 2 naar 3 slots misschien?
Koeler neemt nu zeker 3 slots in beslag. Een 2e gpu zal er bij mij daardoor niet meer bijpassen.
Bedankt voor je reactie. Zou je willen kijken of ie de 3 slots overschrijdt of niet? Ik heb namelijk maar 3 slots ruimte en dus is het wel belangrijk om te weten. Zou je me een groot plezier mee doen ;)
Ik zal vrijdag 18-7 e.e.a. opmeten en aan je doorgeven.
Mooie review!
Was al een tijdje aan het kijken naar een goede koeler en je hebt me overtuigd :D
Alleen snap ik het nut van de 'graphics card holder' niet helemaal.

[Reactie gewijzigd door oscarw op 5 juli 2014 13:55]

Die houder is voor de stabiliteit. Doordat de kaart langer wordt voorkomt de houder het eventueel doorbuigen van het geheel.
Hier een duidelijke video handleiding hoe je de Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV installeert op een AMD Radeon R9 290 https://www.youtube.com/watch?v=rZwz0sa6nCs
Is een Extreme III. Maar het demontage en schoonmaakproces wordt zo wel helder. Deze heeft nog allemaal losse heatsinks om te plakken en is dus verder niet vergelijkbaar.
De fan die er op zat zit voor, word deze word buiten werking gezet ?. en dan word de Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV aan de achter kant gemonteerd ?
Mooie review, heb hier nog 3 stuks r9 290 liggen, waarvan i.i.g. 2 in een game pc ingebouwd moeten worden.
Hoe zit het nu met de totale hoogte?

Ik zit zelf te denken om een hoge kast te nemen en de 2e kaart met wat overgebleven risers ver naar onderen te plaatsen.
Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV is deze nog wel geschikt voor de R9 290?. Extreme III is dat namlijk wel zo als te zien is op de video. wat is dan de verschil tussen de Accelero Arctic Xtreme III en de Accelero Arctic Xtreme IV.
Kun je mij vertellen hoe ver de koeler uitsteekt? Totale lengte wordt 320mm.

[Reactie gewijzigd door Lucasino op 22 februari 2015 11:55]

Ik heb zojuist deze heatsink op mij 290 gemonteerd. Als aanvulling wil ik nog aangeven dat ik geen probleem had met het aftekenen van de plastic folie zoals AMDminer aangeeft omdat de coolingpads voorzien zijn van een beschermende strip op de plakrand, als je die er pas afhaalt als je de folie hebt bijgesneden gaat het aftekenen ervan goed zonder dat de folie aan de pads plakt ( wel de pads bij aanbrengen goed aandrukken )
Na plaatsen in de kast kan ik overigens nog eenvoudig bij het Vga slot op het moederbord komen, als het bovengelegen pci slot vrij is. Ik vind dit daarom geen minpunt.

Wat ik nog wel als minpunt aangeef is dat 1 geheugenbankje op deze r9 290 kaart niet gedekt wordt door de backplate omdat deze dichtbij de schroefgaten zit waarvoor een uitsparing in de backplate is gemaakt en deze dus mogelijk niet voldoende wordt gekoeld. Ik weet echter niet of dit een probleem gaat opleveren omdat de rest van de kaart nu wel goed koel blijft en het geheugenbankje minder last van omgevingshitte zal hebben. Ik ben verder niet zo'n knutselaar om er nog custom een heatsink op te plaatsen dus ik neem de proef op de som en zal eventuele bevindingen voor dit issue hier aanvullen.

[Reactie gewijzigd door Croqy op 18 april 2015 18:01]

Wat is dan beter met losse heatsinks of juist niet?