Samsung UE55H6470SS (buitenlands model) Zwart Review

ncodenl 30 juni 2014, laatste update op 30 juni 2014, 1.746 views

Samsung UE55H6470SS (buitenlands model) Zwart

Uitstekend en groot beeld voor een goede prijs. Als je geen CI module wilt gebruiken, overweeg dan zeker deze TV.

Pluspunten

• Mooi beeld/Smalle bezel/goede prijs

Minpunten

• Backlight bleeding bij voetbal/lelijke poot

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Introductie
Aangezien ik groter ben gaan wonen was het tijd voor een grotere tv. Ik was prima tevreden over mijn UE40D6500, maar op 5 meter afstand vanaf de bank gemeten vind ik 55” niet overbodig. Mijn budget was 1000 Euro en een dunne bezel stond hoog op mijn verlanglijstje, na uiteraard beeldkwaliteit. In de tweakers pricewatch kwam ik in eerste instantie uit op een F6400, hoewel nog wel wat boven budget. Deze tv wordt goed beoordeeld en ziet er in mijn mening goed uit. Echter begreep ik na wat uitzoeken dat de laatste letter in de Samsung naamgeving staat voor het jaar dat de tv uitkomt. Voor dit geld moest er een nieuwere tv besteld kunnen worden. Toen kwam ik uit op de H serie. Na vergelijken leek de H6400 serie een dunne bezel te combineren met goed beeld. Ik heb mij door de volgende reviews laten informeren, naast het kijken naar een H6200 die wel bij Saturn te bewonderen is:

Hij was nergens te bekijken (hoewel de beeldkwaliteit in de winkel vaak niet goed te beoordelen is), maar met de wet ‘kopen op afstand’ in het achterhoofd besloot ik de tv te gaan bestellen. Nu echter nog de prijs. Met de pricewatch gesorteerd op prijs, kwam ik uiteindelijk uit op de H6470. In principe dezelfde specs als de H6400, maar dan niet met een CI module te gebruiken. Het gaat namelijk over een EU model, in dit geval een Duitse TV. Hier tegenover staat een prijs van op dat moment onder de 1000 euro. Anderhalve week later heeft Redcoon de tv via Extra@Home bij mijn buurvrouw afgeleverd (in een absurd grote doos overigens).

Uiterlijk en aansluitingen
Het design is simpel en rustig. Een glimmend zwarte bezel, met daaromheen een doorzichtige plastic rand. De (vier)poot is plastic met een goedkoop ogend laagje chroom. Bij mij hangt de TV aan de muur, dus geen probleem.
De aansluitingen bestaan uit 4x HDMI en daarnaast een hoop legacy poorten. Zie de specificaties voor meer. Interessant is dat een IR extender wordt meegeleverd, zodat je eventueel een apparaat kunt aansturen voor tv kijken met alleen de Samsung afstandsbediening.

Bediening op afstand
Er zitten twee afstandbedieningen in de doos, een kort basic exemplaar, die prima in de hand ligt en een kleinere afstandsbediening met de nadruk op smart TV. Met deze kleine afstandbediening kun je net als een wii controller ‘wijzen’ naar een app om deze op te starten. Werkt prima, hoewel ik liever een Harmony Touch gebruik voor mijn apparatuur.

Interface en smart TV
De interface van het menu is standaard Samsung en doet wat ouderwets aan. Wel snel, maar dat moet ook wel met een quadcore processor aan boord. De TV start vergeleken met mijn oude D6500 erg snel op. Binnen no time is er beeld.

Ik gebruik geen tot weinig smart TV. Ik gebruik liever XBMC en Apple TV voor Netflix en Airplay. In mijn korte test vond ik Netflix echter traag opstarten op de TV en ook nog lang moeten bufferen. Dit terwijl de TV verbonden is met 5G wifi met zat Mbits tot de beschikking.

Beeld
Ik heb de TV ingesteld op Cinema zoals werd aangeraden in de reviews hierboven en dat bevalt prima. Films en voetbal komen uitstekend tot hun recht. Wel heb ik naar smaak een paar streepjes backlight, contrast en brightness aangepast.
Een klein nadeel is overigens dat ik bij voetbal een soort lichte vlekken onderaan het scherm zie, het lijkt op backlight bleeding, hoewel ik dit verder nergens terug zie.
De zwartwaardes zijn prima, dit is echt een upgrade vanaf mijn vorige TV. De kleuren worden op het oog ook goed weergegeven. Ik vind het prachtig beeld.

3D
3D heb ik niet getest, aangezien ik dit niet prettig vind om naar te kijken. Op verzoek kan dit eventueel alsnog.

Geluid
Voor geluid gebruik ik mijn versterker en speakers. Ik heb dit niet beoordeeld, maar verwacht er niet veel van. In de eerder genoemde reviews hier meer over.

Inputlag
De inputlag is niet extreem, maar ook niet erg laag. Ik heb zo’n 125 MSec vertraging ingesteld in XBMC of op de versterker voor andere bronnen.

Erg prettige tv voor een goede prijs. Het is niet de allermooiste/hipste tv, maar hangend aan de muur ziet hij er goed uit. Het beeld heeft mij positief verrast, de kleuren en het zwart knallen echt van het scherm af. Ik heb deze TV aangeraden aan buren, wat mij betreft een hoop ‘bang for buck’.

Heb jij ook een Samsung UE55H6470SS (buitenlands model) Zwart?

Hallo,

Ik denk niet dat het heel relevant is voor jou, maar misschien wel voor twijfelaars.

Ik ben sinds kort ook in bezit van deze tv, en heb een ci 1.2 module aan de praat gekregen. Het enige verschil is dat de zendervolgorde niet klopt, echter dit is makkelijk te veranderen. Opnemen op een externe hardeschijf werkt ook perfect.

het betreft deze module:
pricewatch: Ziggo CI+ Cam Module (Smit)
in combinatie met uiteraard een ziggo abonnement

[Reactie gewijzigd door erwin775 op 8 januari 2015 13:58]

Hi Erwin,

Hoe heb je dat gedaan als ik mag vragen?
Ik heb deze tv ook gekocht, maar achteraf spijt omdat ik de Ci+ module niet aan de praat krijg :(

Zou mooi zijn als het zou werken, ik hoor het graag.

Gr. J