Specificaties 5GHz WiFi + router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple AirPort Extreme Basisstation (zomer 2011) Review

.NCK 29 juni 2014, laatste update op 29 juni 2014, 467 views

Apple AirPort Extreme Basisstation (zomer 2011)

De Airport Extreme is in gebruik in combinatie met een 50/50 glasvezel verbinding. Hierbij functioneert het geheel erg stabiel, WiFi werkt goed en de doorvoor snelheid is voor de verbinding voldoende. Product is behoorlijk gent op Apple gebruikers, dit zie je terug in features als Back to my Mac.

Pluspunten

• Gebruikersvriendelijk (qua aansluitingen n het ledje aan de voorzijde).
  • Te configureren via je iPhone of iPad
  • Gastnetwerk
  • Redelijk snelle USB netwerk functionaliteit

Minpunten

• Geen webinterface
  • Beheer software (Airport Utility) in elke nieuwe versie minder functionaliteit
  • In vergelijking met andere routers iets aan de dure kant
  • Koppelingen met apple diensten op basis van uitgefaseerde Mobile Me, niet iCloud

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Reden van aanschaf

Onze glasvezel provider leverde standaard geen router mee. In de jaren hiervoor gebruikten we ADSL met een KPN Experiabox.

Omdat we in huis redelijk veel gebruik maken van de producten van Apple (Macbook Pro, iPod, iPhone, etc) en de ervaringen met de Airport Express op zolder positief waren, besloten om de ietwat prijzige Airport Extreme aan te schaffen.

Configuratie

De configuratie van de Airport Extreme gebeurd redelijk eenvoudig via het Airport Utility.
Deze applicatie wordt op elke Mac standaard meegeleverd.

Bij het aansluiten van de Airport Extreme verschijnt er na het opstarten, op je Mac een niet geconfigureerd netwerk onder de WiFi netwerken.
Wanneer je dit netwerk kiest en de Airport Utility opstart wordt je door een reeks instellingen geloodst.
Hierbij kun je ook kiezen voor geavanceerde functies, al zitten deze soms verstopt onder de alt option key van het toetsenbord.

Wi-Fi

De Airport Extreme staat bij ons in de meterkast, het huis is van eind '90 voorzien van goede isolatie en redelijk wat beton.
Bij gebruik van de 2,4 Ghz band zijn de presentaties soms wat beperkt.
Schakel je over naar het 5 Ghz netwerk, wat je apart kunt activeren, dan schieten de prestaties omhoog.
Hierbij lever je wel in op bereik, achterin de tuin gebruik maken van dit netwerk is dan bijna niet meer mogelijk (buitenmuur en een meter of 10 afstand).

Op de 2,4 Ghz band haal ik met m'n iPhone een snelheid van 30/30, gezien de drukte van de 2,4 Ghz band in de buurt is dit een nette score.

USB

De USB functionaliteit op de router heeft twee opties:
- Printers
- Harddisks

Ik heb alleen de harddisk / NAS functionaliteit getest, via WiFi zijn de prestaties niet erg geweldig.
Wanneer ik gebruik maakte van de gigabit verbinding ging het aardig.

Omdat ik de functie alleen gebruik in combinatie met m'n Apple TV voor het afspelen van films is de snelheid niet zo zeer van belang, het is snel genoeg voor het afspelen van HD films.

Heb jij ook een Apple AirPort Extreme Basisstation (zomer 2011)?