Intel NUC DN2820FYKH Review

Port187 29 juni 2014, laatste update op 12 september 2014, 3.461 views

Intel NUC DN2820FYKH

Twijfelde tussen deze Celeron of de i3/i5 versie van de NUC. Uiteindelijk toch voor de goedkope 117 euro kostende Celeron versie gegaan en geen moment spijt. Win 8 draait prima en XBMC 1080p films lopen vlekkeloos. Meer had ik niet nodig en dus flink wat geld bespaard.

Pluspunten

• Klein
  • Stil
  • Energie zuinig 35W.
  • Prijs/Goedkoop
  • Perfect als HTPC
  • 2.5" HDD support
  • iR
  • 1080p speelt prima af onder XBMC
  • De minpunten zijn niet erg gezien de prijs en dus verwachtingen.

Minpunten

• Maar 1 geheugen slot - dus geen dual channel support.
  • Maar 1 USB3 poort (*2 USB2) - Had liever meer USB3 ports.
  • Bios update direct nodig, oude bios erg buggy.
  • Downloads in Sabnzb max rond de 90mbit +/-
  • CPU intensieve applicaties/handelingen iets wat traag.

Komende van een Antec Fusion - Core 2 Quad Q6600 HTPC, een veels te grote Antec case en met flinke fans en dus geluidsoverlast, een dikke voeding en dus energie verspillende HTPC/fileserver die 24/7 aanstond. Tijd voor verandering dus had ik de volgende wensen:

Klein, Stil, Snel, Energie zuinig.

Win 8, XBMC, Sabnzb, Fileshare

De Intel NUC was ik al een tijdje gecharmeerd van, zat lang te dobben tussen de wat betere specs NUC's i3/i5 gezien ik er niet op achteruit wou gaan, komende van een quad core 2.4Ghz Q6600.

Na wat reviews gelezen te hebben en eigenlijk ook omdat ik niet veel wou uitgeven, Antec Q6600 voldeed eigenlijk prima, toch de gok genomen om voor de 117 euro kostende Intel NUC DN2820FYKH te gaan. Extra 8GB geheugen erbij gekocht (60 euro), maar 4GB had ook meer dan zat geweest en expres de H versie van de NUC genomen, want een 2.5" OCZ SSD had ik al liggen.

Gebruikte hardware details:

-OCZ Vertex 2 60GB SSD
-Crucial 8GB - PC3-12800 - SO-DIMM CT102464BF160B 1.35v *let op voltage.

-Kingston DataTraveler 16GB G3 - voor bios update.
-Samsung External DVD writer SE-S084 - voor Win 8 64bit installatie.

Dagelijks gebruik:

-Logitech K400 touch - draadloos keyboard
-Logitech Harmony 300i afstandsbediening

Zenuwachtig als ik was tijdens de eerste installatie van Win 8, gezien de Celeron CPU, wat in deze NUC zit, niet bepaald een snelle reputatie heeft. En wat kun je eigenlijk verwachten van een PC van 117 euro?

Mijn zorgen waren gelukkig snel weg na installatie en configuratie, alles ging prima en vlot buiten een kleine oponthoud van de bios update, dat nodig was omdat de oude bios erg buggy is.

Win 8 voelde goed en snel, en als pure HTPC liep het als een trein. Al met al een kleine toppertje voor een goedkope prijs dat in vergelijking met mijn oude PC zijn geld terugverdient in de energie rekening.

Let wel op dat ik een SSD gebruik, mits je van plan bent om een normale HDD te gebruiken kunnen de prestaties tegenvallen. Dus gebruikt als pure HTPC met SSD (films afspelen in XBMC) prima bak, echter met normale HDD niet getest. Ook zullen CPU inventsieve applicaties niet super lopen snel op een simpele celeron. Als file/en download bak moet je wel rekening houden met download snelheid en uitpak limitaties zie:

UPDATE met test resultaten na vragen van lezers:

Hardware: Intel NUC DN2820FYKH Intel Celeron 2820 SSD -vs- Zotac EI750 Intel i7 4770R SSD
Software: Win8 / Sabnzb 0.7.18

1000mb.par2 als test file van nzbindex.com (eerste hit) 16 files (1 missing) om ook gelijk te laten parren.

Test 5x uitgevoerd - beste resultaat van de 5 tests zie je hieronder:

100mbit UPC.
NUC DL: 1.52 min 9.0MB/s gemid.- Unpack 29 sec.- Repair 5 sec - CPU load 80-100% - totaal: 2m26
Zotac DL: 1.30 min 11.2 MB/s gemid. - Unpack 1 sec Repair 2 sec - CPU load nihil. - totaal: 1m33

200mbit UPC
NUC DL: 1.48 min 9.4MB/s gemid.- Unpack 29 sec.- Repair 5 sec - CPU load 80-100% - totaal: 2m22
Zotac DL: 0.54 min 18.8 MB/s gemid. - Unpack 1 sec Repair 2 sec - CPU load nihil. - totaal: 0m57

Conclusie is dus dat je niet teveel moet verwachten van een 117 euro kostende NUC als het om downloads en uitpakken gaat.

Mocht je internet verbinding maximaal rond de 80-100mbit zijn en geen bezwaar om wat langer te wachten op het uitpakken/repair, dan zit je goed. Downloaden/uitpakken heeft overgens geen effect op het afspelen van films onder XBMC.
Films blijven haperloos afspelen (GPU hw accelerated) tijdens hoge load van CPU.

Wil je dus upgraden van een mediaplayer (boxee box oa) of zoek je een PC puur als HTPC die vlekkeloos 1080p kan afspelen en eventueel energie zuinige 24/7 file & download bak zonder hoge verwachtingen, of missschien een leuke simpele PC voor (groot)ouders dan is dit een zeer goedkope optie en zeker aan te raden. Wil je meer, dan moet je uiteraard in een hoger budget segment gaan zoeken.

Heb jij ook een Intel NUC DN2820FYKH?

Bedankt voor je review. Zo te zien draai je XBMC op win8, werkt dat helemaal smooth?
Draait prima, geen haperingen in het menu of films (1080p), nergens vertragingen, ik merk eigenlijk totaal niet in XBMC dat er zo een zwak CPUtje in zit.
Hi Port,

Heb exact dezelfde gedachten op dit moment. Hoe werkt het streamen van Netflix? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Alvast bedankt!
Hi Port,

Alvast bedankt!
Geen idee, heb zelf geen Netflix. Maar het lijkt mij dat dit geen enkele probleem moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Port187 op 19 augustus 2014 09:52]

Hoe gaat het downloaden met Sabnzbd op deze machine bij jou?

Ik ervaar dat ik niet de maximale snelheid van 180 Mbit binnen krijg...

Eerder in de richting van 90 Mbit
Hoe gaat het downloaden met Sabnzbd op deze machine bij jou?

Ik ervaar dat ik niet de maximale snelheid van 180 Mbit binnen krijg...

Eerder in de richting van 90 Mbit
Ik heb zelf een 100Mbit lijn, haal ook 90Mbit over het algemeen.
Zou je dus niet kunnen vertellen of het sneller kan, laatste 10Mbit reken ik toe aan SSL overhead en resterende interne netwerk activiteiten.

Ik was eigenlijk al verbaasd dat ik de 90Mbit haalde met deze CPU, klinkt dus alsof er niet veel meer uit te persen valt.

Zal eens testen wat de CPU load is tijdens de downloads.
Hoi, heb je deze test inmiddels gedaan? Ik heb namelijk ook mijn oog op dit model, eigenlijk exact dezelfde situatue als waar jij in zat. Maar vraag me af of de cpu idd snel genoeg is voor highspeed internet en wat er gebeurt bij het unrarren van een bluray terwijl je een film kijkt..
Vanaf morgen een upgrade van 100 naar 200mbit en zal dan eens testen wat de max is van de NUC en gelijk CPU load eens checken. Wat betreft unrarren, nooit een hapering gehad tijdens het film kijken dit komt waarschijnlijk omdat films via de GPU (hw accelerated) gaat en het uitpakken via de CPU.

Morgen dus een vervolg!

[Reactie gewijzigd door Port187 op 9 september 2014 15:23]

Thanx, ben benieuwd!
Ik heb vast wat tests gedaan op de huidige 100mbit lijn.

Intel NUC Celeron 2820 vs Zotac i7 4770R

Test 5x uitgevoerd - beste resultaat van de 5 tests:

NUC DL: 1.52 minuten op 9.0MB/s gemid.- RAR/PAR 29 seconden. - CPU load 80-100% - totaal: 2m21
Zotac DL: 1.30 minuut. op 11.2 MB/s gemid. - RAR/PAR 1 seconden. - CPU load nihil. - totaal: 1m31

Verwacht aan de hand van feedback richardverschoo dat morgen de snelheid van de NUC hetzelfde blijft en de Zotac 2x zo snel zal gaan tijdens het downloaden.

Conclusie is dus dat je niet teveel moet verwachten van een 117 euro kostende NUC, als je internet max 100mbit is en je het niet erg vind om een paar minuten te wachten op het uitpakken zit je goed. Wil je best of the best dan moet je uiteraard iets meer uitgeven :-)

[Reactie gewijzigd door Port187 op 9 september 2014 16:12]

Zo te zien zit die NUC idd wel aan zijn max. Dan gaat deze voor mij afvallen, ik wil er toch iets meer mee kunnen en hij moet toch ook wel weer een paar jaar mee. Dat wordt dus een i3 of i5. (of een heel andere barebone)

Jammer, want hij is erg zuinig en dat sprak me wel aan. Leuk speelgoed die Zotac trouwens ;-)

Thx voor de testresultaten.
Helaas maar waar:

200mbit UPC
;(

Heb zelf inmiddels besloten te wachten op de Broadwell i3 die begin 2015 uitkomt..
Als je nzbget gebruikt haal je met gemak het dubbele van wat SABnzb doet :) Ook op deze Nuc. Zie ook de synology topics voor vergelijkingen :)

[Reactie gewijzigd door Workaholic op 15 september 2014 19:47]