Dell XPS 15 (9530-4621) Review

Guillermow93 28 juni 2014, laatste update op 28 juni 2014, 6.447 views

Dell XPS 15 (9530-4621)

Deze laptop is een mooie desktop vervanger. Ondanks is er een nieuwe model uitgerold wat de "Coil Whine" problemen zou moeten verhelpen. Het is een duur apparaat, maar zeker de moeite waard als je ervoor in de markt bent. *In de uitgebreide review licht ik zaken toe.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • SSD, snelle boot tijden
  • Helder scherm (QHD+)
  • Touchscreen

Minpunten

• Energie-instellingen van Dell zijn waardeloos.
  • Geen Ethernet-poort

Introductie

Ik schrijf deze review vanwege dat ik verschillende weken al opzoek was naar een desktop vervangende laptop die genoeg power heeft. Dit tevens ook voor mijn studie die komende september gaat starten.

Twijfels, twijfels en nog eens twijfels
Via verschillende forums zo ook via het forum "Dell XPS 13 / XPS 15 (Haswell): Ervaringen en discussie" kwam ik erachter dat er veel problemen met deze Dell reeks waren. De laptop zou last hebben van Coil Whine en Spikes. Omdat ik wist dat ze de processor hadden vervangen die wellicht de Coil Whine zou oplossen nam ik de gok en bestelde ik de Dell XPS 15 9530 (topmodel) rechtstreeks met VIP korting bij Dell. Tijdens de productie tijd had ik mijn twijfels of ik goed had gedaan aan de koop.

Ik twijfelde namelijk vooral tussen de Macbook Pro 15,6" en de Dell XPS 15 9530. Maar gezien ik lid ben van Dell VIP community kreeg ik 10% korting bovenop de extra korting van Dell. Dit heeft uiteindelijk wel de doorslag bepaald welke laptop ik zou aanschaffen.

*Even een filmpje gestolen van Phil Fryer Ward die Coil Whine vastlegt met video.

Aanschafprijs
Hierover kan ik vrij kort in zijn, ben je opzoek naar een desktopvervanger met prestaties of een sterke laptop dan kom je al gauw in een ander segment van laptops. Hetzelfde bij auto's je hebt Toyota en Mercedes ;)

Via Dell hield ik de prijs in de gaten vanwege de speciale kortingsacties die ze vaak hebben.
Toen ik de laptop kocht was er een 200¤ discount op de laptop wat de prijs verlaagde naar ¤1799,-
Ik zocht wel nog een paar accessoires namelijk;
- Dell WM514 Wireless Mouse a ¤24,99
- Dell Ethernet Adapter to USB 3.0 a ¤22,85
- Dell Mini-DP to VGA Adapter a ¤24,48

Echter omdat ik lid ben van de Dell VIP community kreeg ik nog eens 10% extra discount erboven op.
Dit maakte de totaalprijs incl. bovenstaande accessoires ¤1706,61 8)7

Featureset
De Dell XPS 15 9530 heeft enkele pluspunten ten opzichte van de Macbook;
- 4 maal USB poorten
- Batterijcontrole ledjes*1
- Carbon*2

Deze extra USB-poorten zijn handig als je een externe muis gebruikt en nog een USB-stick.
Bij de Macbook zou je dan al een USB-hub moeten aanschaffen..

De laptop bevat over de volgende specificaties;
- Intel Core i7 4712HQ @3,3Ghz
- 16GB DDR3 1600MHz
- 512GB SSD
- nVidia Geforce GT750M 2GB
- 720p webcam
- QHD+ touchscreen met een resolutie van 3200x1800

Deze specificaties spraken mij zeer aangezien mijn desktop systeem de volgende specificaties heeft;

- Intel Core i7 920 @2,66GHz
- Corsair Dominator 12GB DDR3 1600MHz CL8
- ASUS P6T Deluxe V2
- Corsair HX850 Gold Power Supply
- nVidia Geforce 480GTX 1536MB
- nVidia Geforce 480GTX 1536MB
- Samsung 830 128GB SSD
- Samsung Spinpoint 1TB

Deze specificaties kwamen voor mij aardig in de buurt van mijn desktop behalve de grafische power _/-\o_ Gezien ik per 1 september ook verhuis naar het zuiden in verband met mijn studie wou ik mijn desktop thuis laten.

De Dell XPS en M3800 series zijn afgewerkt met een metalen brush finish welke een zeer zakelijk, ruige en vooral nette uitstraling heeft. Aan de onderkant is gekozen voor een carbon cover welke de warmte goed geleid en zeer sterk is.
Omdat ik al aangaf dat de XPS en M3800 klasse apart zijn is het toetsenbord en de palmsteun niet vergeten door Dell. Deze zijn zeer prettig afgewerkt, de palmen rusten op een koel vlak wat lekker zacht aanvoelt. Het toetsenbord is verder richting het scherm geplaatst waardoor er meer plek is, de toetsen tikken lekker weg merk ik zelf tijdens het schrijven van deze review.

Prestaties
Over de prestaties ben ik zeer tevreden na wat aanpassingen.*
De laptop kwam standaard uit de doos met waardeloze energie-instellingen, zelfs zo erg dat mijn laptop na het opstarten meteen vast bleef hangen en met de hand uitgeschakeld moest worden.
Nadat ik dit gefinetuned had is dit niet meer voorgekomen en is de laptop een genot om op te werken!

Ik gaf hierboven al de specificaties aan waarover de laptop beschikt.
Omdat er genoeg snelheid reviews en filmpjes zijn te vinden gebruik ik deze als vergelijking.

*Filmpje komt van NotebookcheckReviews

*Plaatje van NotebookcheckReviews

De laptop beschikt over een 512GB mSATA SSD welke van Samsung is.

* Test met Samsung Magician Tool.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Zoals ik aangaf de Dell XPS 15 9530 beschikt over een aluminium behuizing met carbon aan de onderkant. Dit komt de robuustheid ten goede omdat het zeer stevig aanvoelt. Dit merk je tevens met het dichtklappen van de deskel.

Wat ook een leuk voordeel is van Dell, is dat ze hun laptops zeer upgrade mogelijkmaken. Niet dat dit nodig is maar het is wel netjes, zeker gezien Apple dit niet toelaat.
Aan de onderkant zitten een paar schroeven waarna je het carbon onderkant los kunt halen en o.a. toegang hebt tot de processor, mSATA SSD, batterij en het geheugen.

* Plaatje van Notebookcheck

* Binnenkant van het systeem. (Rechtse is het topmodel met 91Wh batterij)

* Ik zal zelf even foto's maken en dit kopje uitgebreider maken. ;)

Warmte- en geluidsproductie

Had ik al stilte genoemd?
Nee, nou ik zat gisteravond tot 03:00 te skypen met een vriendin en wat muziek te luisteren maar ik hoorde de ventilator géén een keer aanslaan.
De laptop weet zichzelf heel koel te houden door de goede airflow mogelijkheden die zich aan de achterkant bij het scharnier van het scherm naar buiten stroomt.

Alleen bij een spelletje zoals Left 4 Dead 2 zal de ventilator aanslaan omdat de GeForce GT750M het werk gaat doen i.p.v. de onboard videokaart van Intel.
Tijdens normale activiteiten wordt de laptop niet warm, behalve als een filmpje kijkt of een spel speelt.

Hier zie een mooie indicatie van de warmte productie.

Mobiliteit en accuduur
De accu gaat momenteel minimaal 6 uur mee tijdens intensief browsen op hoge prestaties. Wat niet exact de tijd is die Dell aangaf maar goed ik heb altijd een stopcontact in de buurt.

Mocht de accu ooit defect gaan of vervangen dienen te worden voor een kleine zodat je extra ruimte hebt een harde schijf zal de carbon cover aan de onderkant losgeschroefd dienen te worden.
* Foto van Notebookceck

De Dell XPS 15 9530 is een laptop apart want hij is dunner en lichter dan de meeste 15,6 inch modellen, wat de mobiliteit ten goede komt.

Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik natuurlijk graag.
Ik zal zelf nog foto's maken en bijvoegen en aanpassingen in de review verwerken.

Met vriendelijke groet,
Guillermo W.

edit

Eigen foto's toegevoegd, tekst aanpassingen komen later.

Heb jij ook een Dell XPS 15 (9530-4621)?

Top review! Maar toch een vraag, heeft het topmodel (512gb ssd) een grotere accu?
Beste Rainesh,

Bedankt!
Dit topmodel beschikt over 91Wh accu incl. 512GB SSD mSATA.
De andere modellen beschikken over een 63Wh batterij incl. caching SSD en HDD.
het moet idd gezegd worden: als je een goed exemplaar te pakken hebt zonder coil whine is het echt een van de mooiste laptops die er te koop is...
Hallo Redecal,

Ik vind het jammer dat Dell de anderen klanten zo hard laat stikken terwijl de fix voor de problemen met Coil Whine waarschijnlijk verholpen worden d.m.v. de processor te veranderen (4702 naar 4712HQ).
dat komt vooral door de stugge houding van tech-support die eerst het probleem ontkent, vervolgens heel moeilijk gaat doen als je bewijs levert (audio bestand opsturen en dan beweren dat het "binnen de acoustische grenzen valt") na een hoop klagen en zeuren bij webcare en een account manager heb ik mijn xps15 om kunnen ruilen voor een precision m3800 die uiteindelijk na een week gebruik hetzelfde probleem blijkt te hebben. melding van gemaakt en nu al 2 weken geen reactie meer.

kijk: dat er een probleem is met een laptop snap ik en kan ik begrip voor opbrengen, maar iemand afwimpelen en zulke slechte support geven op een laptop van bijna 2k vind ik gewoon niet netjes. ik blijf het een mooie laptop vinden, alleen als je de pech hebt dat er problemen mee zijn, ben je weken gefrustreerd aan het mailen en loop je tegen een muur aan die Dell Support heet en dat is echt heel erg jammer.
Kan er iemand uitleggen even wat coil whine is?
Ettie1990,

Coil Whine is een soort "elektronisch fluitje" dat een onderdeel maakt van de computer.
Soms zie je dat voorkomen bij videokaarten, het is niet ernstig maar het kan vervelend zijn als je er hoor voor hebt.

Misschien heb je hieronder wat aan, dit is een video waarin Coil Whine wordt opgenomen door een gebruiker.
het vervelende is dat het geen constante toon is maar fluctueert zodat als het je eenmaal opvalt, je er nooit aan kan wennen. als je dus dicht op je laptop zit, kan het behoorlijk irriteren, zeker als je bijvoorbeeld geconcentreerd wilt werken...
Daar heb je een punt.
Alleen ik gebruik het systeem nu sinds de levering en heb al drie laadcycles voltooid maar ik heb geen Coil Whine. Ook niet als de batterij 100% is opgeladen en Windows geeft aan "Opladen Voltooid".

Wellicht is toch echt de processor swap de oplossing? Of Dell moet onderhuids nog wat aangepast hebben qua voltages etc wat wij niet weten...
Ik zit nog super te twijfelen over deze of MBP of de nieuwe Asus NX500

Ik twijfel nog om de volgende punten, misschien kan iemand die hier beantwoorden.

- Hoe zit het met de heating issues die ik soms lees? Zijn die ook grotendeels opgelost in deze 'nieuwe versie'. Slaan de fans echt niet te snel aan?

- Hoe is het QHD+ scherm in windows met Photoshop enzo?

Dat is het eigenlijk (: ik ben het meeste 'bang' voor die heating issues.
Hallo Silent522,

Heating issue's heb ik (nog) niet van gehoord bij de XPS 15 of M3800 modellen.
Zoals ik beschrijf bevatten deze modellen een carbon cover welke warmte geleidend zijn, tevens zit aan de achterkant een groot ventilatie gat om de warme lucht af te voeren.

Standaard heeft Windows 8 (8.1+) scaling aanstaan bij een resolutie groter als 2560x.....
Omdat het QHD+ scherm een resolutie van 3800x1800 is ervaar een scaling die overeenkomt met een 1920x1080 scherm wat heel prettig werkt.
Enigste minpuntje sommige (oudere) programma's die nog geüpdatet zijn kunnen niet overweg met scaling waardoor ze kleiner uitvallen.

Misschien heb je wat aan onderstaande review?
Mijn Dell XPS 15 9530 met de i7 4712HQ CPU heeft 32GB mSATA disk met 1TB HD.
Echter deze mSATA dient als een cache en niet als een partitie is mij gebleken. Mijn vraag is hoe is dat bij de mSATA 512GB versie? Ik ben voornemens om de 1TB HD te vervangen door een SSD schijf, maar ook de 32GB mSATA vind ik te weinig en vroeg mij af of je deze kan uitbreiden en ze dan laten we zeggen in een RAID 0 confiiguratie met 1x 256GB mSATA en 1x 256 GB SSD kan combineren.
En wat is de toegevoegde waarde van een mSATA i.c.m. een SSD schijf waar deze dienst doet als een cache?

Mijn 2e punt is, in benchmarks en systeem info applicaties wordt alleen de Intel GPU weergegeven en niet de NVIDIA GPU. Hoe ervaren andere gebruikers dat?
Hallo Erendiz,

Ik denk dat je je mSATA met normale SSD kunt vergeten als je deze in RAID wilt zetten.
Wat wel een oplossing zou kunnen zijn is de mSATA te vervangen door een grotere en hier de main partitie van te maken gezien deze vele grotere schrijf en lees-snelheden behaald.

Dan kun je van de normale hardeschijf of SSD een D:\ partitie maken voor foto's etc.
De versie die ik heb met de 512GB SSD mSATA beschikt over een schijf welke geen caching heeft zoals bij jouw versie.
Alle boot partities staan op deze enkele schijf :)

Mocht je verdere informatie willen over het caching verhaaltje raad ik je onderstaande link aan!
Hartelijk dank voor de info Guillermow93, dus als ik het goed begrijp is het zo dat als je in de BIOS AHCI mode kiest je de mSATA als een boot partitie kan gebruiken of het in RAID modus kan gebruiken.
Ik zou het zelf zo doen:

- Binnen de BIOS zorgen dat de ACHI enabled is.
- Windows 8 of 8.1 installeren op die mSATA SSD (die extra SSD/HDD niet partitioneren binnen de Windows Installatie)
- Wanneer je in Windows zit bij Disk Management een Logical Partition maken van die extra SSD/HDD zodat de bootpartities niet vernacheld worden.

Dan heb je dus als eindresultaat dat jouw Windows installatie en Boot Partitie op die mSATA SSD staan. En de extra schijf heb je gepartitioneerd zijnde een logische disk wat ervoor zorgt dat deze niet de bootpartitie kan overnemen.

Ik heb bij mij de 32gb ssd vervangen door een 512gb ssd van samsung en de 1Tb hdd gehouden. Een zalige upgrade.
Kridri,

Leuke upgrade inderdaad!
Alleen jammer dat je niet de 91Wh batterij hebt want dat is echt wel prettig kan nu ongeveer 7 uur zonder te laden werken.

Ik zal een dezer dagen mijn review aanpassen.
Ik weet maar het valt nog redelijk goed mee. Ik kan ongeveer een uur of vier op een lading doen en dat is genoeg voor mij. Als ik op locatie zit heb ik altijd stroom. Opslag was belangrijker voor mij.
Een extra harde schijf voor data is inderdaad niet mis.
Ik heb specifiek voor de versie met 512SSD gekozen zodat ik een langere accuduur heb. Mocht ik een data schijfje willen kan ik een USB drive kopen voor paar tientjes met wat opslag. :)
Je bedoelt zeker een 512gb msata en niet een ssd? want een 2e ssd van 2,5" past er niet in...
of hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?
Sorry bedoel inderaad de 512GB XPS versie welke een mSATA SSD bevat.
Ik bedoelde een 512Gb msata ssd u heeft gelijk.
Ondanks is er nieuw model....Dit moet onlangs zijn.
Verder goed en uitgebreide bespreking. En inderdaad als het geluid (coil whine) weg is, dan is het een top model. Ik wil nog steeds het 13 inch model. De sleeve ligt hier ook maar niks te doen...
Helaas las ik ergens dat het 13-inch model tijdelijk voor de consumenten markt uitverkocht is.. |:(
Ik denk dat het niet uitverkocht is, maar gezien de problemen die ze hebben verkopen ze niet aan consumenten (denk ik).
Omdat de XPS13 ultrabook is hetzelfde voor de consument als het bedrijf.
Dat is vreemd, via de zakelijke markt kan ik hem gewoon bestellen.
Ja dat klopt, wat ik ook zeg is dat particulieren meer klagen en daarom uit deze sector weggehaald is. Uitverkocht is deze xps13 niet.
Kan je Windows op deDell XPS 15 ook in het Engels installeren? Dell zegt van niet, ik kan me dat niet voorstellen. In ieder geval is het bij de bestelling niet op te geven.
Dick99999,

Natuurlijk kan dit je hebt twee mogelijkheden;

1.) Uitbreiding met een taalpakket.
2.) Herinstallatie met een legitieme (Engelse) Windows installatie, drivers en andere handheidjes haal je via dell.com vandaan.

Met optie 1. zul je wellicht hierwat aan hebben;

Hier staat duidelijk hoe je dit doet en waar je eventueel de "Language Pack" kunt downloaden :)
Dank je, dat ziet er goed uit dan. Blijkbaar weet Dell dat niet.
je kan gewoon bij een factory reset tijdens de install voor engels kiezen: ik heb zowel mijn precision m3800 als mijn xps15 volledig engelstalig kunnen installeren ;-)
Beste,

Ga dus een nieuwe laptop kopen, moet eigenlijk vooral dun, mooi design zodat hij mee naar school kan, ga binnen jaar universiteit maar kan mijn vaste nu nog voor veel verkopen. Moet er vooral heel goed en snel mee kunnen bewerken ( video, muziek, foto ), editen dus, en ook gewoon alles voor school kunnen, eventueel ook de programma's voor burgerlijk ingenieur dat ik wss ga studeren. Heb al heel wat opgezocht en wil ook iets dat lang goed en snel blijft. Game niet meer zoveel enkel lichte games zoals counterstrike of eens cod ghosts, als dat op laag of medium moet geen probleem Nu zat ik met deze verschillende opties al : macbook pro retina 15 inch ( de 2000 euro versie) en de, dell xps 15-9530 dus net zoals u! Nu is mijn vraag, hoe is hij? :) Geen spijt dat je niet voor de macbook hebt gekozen en ja hoe zijn de prestaties bij zware software te draaien? Hoe voelt hij aan? welk materiaal enzovoort meer info altijd welkom! Hoop op spoedig antwoord want hij is als een deal te koop nu tot morgenavond!
Beste Sledgehampster,

Ik heb deze laptop sinds Juni in gebruik. Ben ondertussen terug van een reis naar Amerika waar ik de laptop mee naar toe heb genomen. De kwaliteit en performance is uitstekend tijdens hoor en werkcolleges op de uni heb ik geen oplader nodig.

Mocht je voor de 2000 euro versie van de Macbook Pro willen gaan houd dan rekening met dat daar geen extra videokaart in zit. (Voor games)
Verder is het echt werkelijk een pracht apparaat mooie prestaties!
Bedankt voor uw snel antwoord! Heb je hem via de dell site besteld? En hoe was de customer service, hoe lang heb je moeten wachten tot hij geleverd is en zijn er problemen opgetreden?
Denk dat ik voor de dell ga kiezen is de beste keuze!
Prachtige review van je hielp ook aan de keuze :)
Beste Sledgehampster,

Levertijd was toen iets langer (3 weken) echter nu was de levering 5-10 meen ik wat echt realistisch is. Customer Service is altijd goed geweest, heb met mijn werk altijd een 'vast' mannetje gehad bij Dell vandaar.

Komt goed, Dell is de grootste computer leverancier van de wereld. Wat je leest op fora's is (meestal) van mensen die pech hebben gehad met transport of een DOA.