Sennheiser CX 550 Style II (Zilver) Review

iAudio 11 februari 2009, laatste update op 11 februari 2009, 6.058 views

Sennheiser CX 550 Style II (Zilver)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Vormgeving
  • Accessoires
  • Afwerking

Minpunten

• Kabellengte

Sennheiser CX550 Style II Review

Introductie

De meesten onder ons zullen als portable audio device een Ipod kopen omdat deze veruit het aantrekkelijkst is. Echter, houd je echt van muziek, dan gooi je de bijgeleverde ‘ipod oordopjes’ in de dichtstbijzijnde prullenbak. Vervolgens koop je dan een paar goede in-ear monitors die je muziek waardig zijn. In-ear monitors hebben het grote voordeel dat ze dieper in je oor zitten waardoor het geluid van buiten veel beter word gedempt. Hierdoor hoor je veel meer detail in de muziek. Velen zullen beginnen met een paar Sennheiser CX300’s, wat een geweldige stap voorwaarts is van de Ipod oordopjes. Mocht je dan de smaak te pakken hebben en meer willen, zouden de nieuwe Sennheiser CX550 Style II’s wel eens de perfecte opvolger voor je kunnen zijn.

What’s in it?

Als je net iets hebt gekocht en het gaat uitpakken is het natuurlijk extra leuk als het in een mooie verpakking zit. Dat geeft je toch net even een extra bevestiging, een soort kerst gevoel. De CX550’s zijn zeker leuk om uit te pakken. Ze zitten in een grote kartonnen ‘kijkdoos’. Je kunt dus de klep opendoen waardoor de CX550’s onder plastic te zien zijn. In de doos zitten ook nog enkele accessoires. Ten eerste zitten er nog eartips in de maten small en large in de doos (medium zit al op de monitors). Verder zitten er nog een shirtclip en een verlengsnoer van 0.8 meter in. Tenslotte krijg je er ook nog een zeer mooi afgewerkt lederen ‘pouch’ bij, welke op zakformaat is zodat je de Sennheisers overal veilig mee naartoe kunt nemen.

Schrik niet

Ik geef deze waarschuwing vaker. Bij veel audio producten zal het geluid out-of-the-box vaak tegen vallen. Je zult dan waarschijnlijk vinden dat de bass wat geforceerd klinkt, de middentonen saai en de hoge tonen schel. Als je de in-ear monitors een uurtje of 50 laat inspelen zal dit drastisch veranderen. De drivers spelen zich dan vrij waardoor het geluid veel muzikaler wordt. Als je de CX550’s optimaal wilt laten inspelen kun je dit het beste doen met zogenaamde ‘pink noise’, ‘white noise’ en ‘frequencie sweeps’. Dit is wat ze ook gebruiken om top speakers in de fabriek in te laten spelen. Je kunt deze bestandjes makkelijk vinden door even te googlen. 50 uur muziek zal je CX550’s ook al heel veel goeds doen, inspelen is dus essentieel.

Sound

Nadat ik de IEM’s heb laten inspelen vind ik de eerste reactie altijd heel erg belangrijk, dit is het gevoel dat je lang bijblijft. Ik zette als eerste het nummer ‘Check The Blueprints’ van ‘Kero One’ op. Kero One rapt op Jazz waardoor er heel veel tegelijk is om naar te luisteren. Mijn eerste reactie met de CX550’s was: Wow. De CX550’s hebben een bijzonder warm geluid waarbij je kunt wegdromen. Als je zeer neutrale IEM’s beluisterd zul je ondervinden dat het heel vermoeiend is om er langere tijd naar te luisteren. Dit omdat het vaak toch enigszins schel/scherp klinkt. Dit is dus bij de CX550’s zeker niet het geval, ik zou het geluid kunnen omschrijven met het woord ‘gemoedelijk’.
Bij het testen van alle genres van A tot Z viel het mij op dat de CX550’s uiterst gebalanceerd zijn. Alle tonen komen zeer mooi tot hun recht. Het is dus niet zo dat de zang verdrinkt in de rest van de band of vice versa. Wel is het zo dat ze voor sommige genres beter geschikt zijn dan voor andere. Als je met name luistert naar artiesten als Green Day (Rock) zul je misschien de ‘punch’ en de echte ‘piercing’ hi-hats missen. Ik vond dat de 550’s indrukwekkend mooi klonken bij muziek richting soul, akoestisch en Jazz. Als je de 550’s hebt gekocht zou je om jezelf te plezieren moeten beginnen met een nummer van Diana Krall te beluisteren. Haar stem klinkt zo warm, waarheidsgetrouw en vloeiend dat je er bij wegsmelt. De piano word schitterend helder weergegeven en er is zowaar een zeer bewonderenswaardige soundstage te ontdekken in de 550’s.

Design

Zoals de volledige naam van deze IEM’s al aangeeft : Sennheiser CX550 Style II, is er aandacht besteed aan de styling van de IEM’s. Ze zien er heel stijlvol uit met een combinatie van zilveren en zwarten kleuren. Ook de vormgeving is opvallend, de monitor is van robuust kunststof en ziet er ergonomisch uit. Onderaan zit er een knik in het kunststof wat het geheell wat sportiever maakt. Het is een ‘straight forward’ design, hiermee bedoel ik dat de kabel niet over het oor word gedragen maar gewoon naar beneden hangt. In de kabel zit echter ook de half letterlijke knik in deze earphones. De kabel is namelijk extreem kort, zestig centimeter om precies te zijn. Het is me werkelijk een raadsel waarom hiervoor gekozen is. Het betekent namelijk dat de kabel veel te kort is om naar je broekzak te laten lopen. Er word wel een verlengsnoer meegeleverd die je kunt vastkoppelen aan de 550’s. Dit verlengsnoer in 0.8 meter wat het snoer dat een totale lengte geeft van 1.4 meter. Het snoer komt dan ongeveer tot de grond, doe je je ipod dan in je zak, houd je een redelijk overbodige hoeveelheid aan kabel over. Het positieve is dan wel weer dat dit eigenlijk het enige is wat ik heb aan te merken op de CX550’s. De kabel is wel zeer degelijk en alle connecties zijn ‘gold-plated’, wat zeer netjes is omdat dit de ruis vermindert. Ook is de minijack plug heel stevig en er zal daar met geen mogelijkheid een breuk ontstaan. De 550’s zullen zeker niet zonder een enorme slag of stoot ten onder gaan.

Ik zou bijna zeggen dat deze IEM’s in haar prijsklasse onverslaanbaar zijn. Zou de kabellengte veranderd worden, kan ik dit statement volledig verdedigen. Het design is prachtig en de geluidskwaliteit zal je werkelijk wegblazen.

Heb jij ook een Sennheiser CX 550 Style II (Zilver)?

Heb hier zelf een setje CX500. Kan me prima vinden in wat je hier schrijft. Ik heb alleen geen verlengsnoer en een kabellengte die voor mij prettig is :) Stukken beter dan de standaard iPod dopjes.
Wel even wennen aan hoe goed je jezelf hoort met in-ear dopjes, maar het voordeel is dat ze door de isolatie ook prima te gebruiken zijn bij drummen :)

Nette review op zich, maar misschien nog wat eigen foto's plaatsen? Van de verpakking bijvoorbeeld, als die zo bijzonder is. Misschien wel leuk detail. Verder misschien een foto van de kabel om iets meer een idee te krijgen van de lengte?
Good job verder :)

[mierenneukmodus]
Het is "hi-hat" en niet "high hatss"

Waarom de review verwijderd en opnieuw geplaatst? :S

[Reactie gewijzigd door Bartjebart op 11 februari 2009 22:40]

Echt een top review. Mijn CX 95 is vandaag overleden, dus ik zit er aan te denken om deze te bestellen als opvolger na het lezen van je review.
Dank voor je complimenten! Hi-hats meteen veranderd;) Foto's zal ik wellicht nog toevoegen!
Goede review! Maar wat ik me afvraag: ze blazen volgens jou de concurrentie weg. Nu vraag ik mij af: ik heb al tijden EP630 en nu EP830 van Creative. Inderdaad een hele andere prijsklasse, maar heb je ze hier ook mee kunnen vergelijken? Gezien je eerdere reviews denk ik dat het met jouw referentiekader wel goed zit, maar dat van mij kan ik daar niet aan afspiegelen.
Tevens is het "vice versa" en niet "visa versa"

Ik heb genoten van je review, zeer uitgebreid en ondanks dat onze muziek-smaken lichtelijk verschillen kan ik me prima vinden in jouw review, die mij objectief lijkt.

Zelf bezit ik de CX300 (maar gelukkig geen iPod, frequentiebereik en EQ vind ik bagger) en deze klinken ook al vrij goed, maar gezien ik een mierenneuker ben op het gebied van geluid (en vooral de kwaliteit daarvan dus) vind ik ze niet super. Ik heb die CX500 en CX550 ook beluisterd en ik moet zeggen, ze klinken inderdaad een heel stuk beter dan de CX300, ware het niet dat ik niet meer geld te besteden had voor oordopjes. De lengte is inderdaad wat irritant, wat bij de CX300 een stuk beter is, ware het niet dat het stukje dat het gesealde deel tegenhoud zeer snel "scheurt" (rubber) en je dan opeens 400 meter tussen je oordopjes hebt i.p.v.zo een 20 centimeter (ik overdrijf graag). dit is een groot nadeel van de CX300.

Goede review :)
Dank voor jullie complimenten.
Roy: Ik heb wel de EP830 beluisterd, de EP630 niet. Ik kan wel zeggen dat deze CX550's beduidend beter zijn dan de EP830's hoewel de laatste zeker niet slecht te noemen zijn.

Omerlijno: Het klopt inderdaad dat de output van een Ipod zeker niet goed te noemen is, toch word hij veruit het meest gebruikt en test ik daarom vaak met Ipods. Ik begrijp het 'rubber' probleempje van de CX300, ik heb ze zelf ook. Bij de CX550's is dit totaal niet aan de orde.

Mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het graag..
Hoe zit het met de kabel? Mijn CX300 kabel krult zich vooral bij de oortjes helemaal op. Is dit ook het geval bij de CX550?
Ik kan me voorstellen dat de korte kabel een bewuste keuze is, omdat misschien Sennheiser er vanuit gaat dat de oordopjes vaak gebruikt worden met een belt-pack.

Met name in het theater wordt voor deze beltpacks vaak een apart vakje achterop/in de kleding gemaakt, zodat ze vrij ontvangst hebben en bij kledingwissels snel om te switchen zijn.

Teveel kabel is daarbij alleen maar onhandig, omdat die allemaal weer weggewerkt moet worden.
De kortere kabel lijkt me juist handig. Ik heb m,n ipod altijd in mijn binnenzak en zit dus altijd met te lange kabels. Wellicht overbodig maar zit er ook een opbergzakje bij? Op de site staat van wel.. http://www.sennheiser.nl/...line&product=502552&row=2

Thanks for the review!
Hallo,

Nee de kabel krult geheel niet op omdat deze van ander materiaal is gemaakt dan die van de cx300, minder zacht rubber. Wat betreft de lengte begrijp ik dat het voor sommigen handig is alleen denk ik dit eerder een uitzondering is en dat de meerderheid liever een normale lengte zou zien.
Dank!